فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۲۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۱۸-۱۰-۱۴۰۳
کد ۱۰۲۸۱۵۵
انتشار: ۱۲:۱۲ - ۱۸-۱۰-۱۴۰۳

وزارت ارتباطات مخالف اینترنت طبقاتی است؟

وزارت ارتباطات مخالف اینترنت طبقاتی است؟
وزیر علوم، از رایزنی برای رفع مسدودی یوتیوب برای اساتید و دانشجویان آموزش عالی خبر داده و گفته است ما یک گزارش مستدل و مفصلی را از سهم یوتیوب در تحقیق، پژوهش و آموزش تهیه کرده و به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه ارسال کرده‌ایم، خیلی امیدواریم با توجه به مذاکراتی که انجام داده‌ایم حداقل برای اساتید و دانشجویان آموزش عالی از یوتیوب رفع مسدودی شود.
پس از اظهاراتی که به نقل از وزیر علوم مبنی بر رایزنی برای رفع مسدودی یوتیوب برای اساتید و دانشجویان آموزش عالی، منتشر شد، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارتباطات اعلام کرد که این موضوع یک توافق بین وزارت علوم و دادستانی مبتنی بر یک آیین نامه کارگروه تعیین مصادیق است و ارتباطی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارد.
 
به گزارش ایسنا، چند سالی است که پس از اعمال محدودیت برای برخی از پلتفرم‌های خارجی، بحثی با عنوان اینترنت طبقاتی و فراهم شدن امکان استفاده از آن برای برخی کاربران، مطرح شد. گفته شد که در این طرح کاربران به بخش‌های مختلف دسته‌بندی شده که به هر بخش طبق مقررات، اینترنت با میزان محدودیت تعیین شده ارائه می‌شود. به طور مثال فریلنسرها یا آزادکاران از جمله کسانی هستند که می‌توانند از اینترنت بدون فیلتر یا طبقاتی استفاده کنند.
 
درواقع در آیین‌نامه حمایت از آزادکاران فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال که آذرماه سال ۱۴۰۱ در حوزه اقتصاد دیجیتال به تصویب رسید، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق آن موظف شد زیرساخت‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایدار با سطح دسترسی مناسب افراد اعتبار سنجی شده در پایگاه را فراهم کند.  
 
در شرایطی که کاربران بسیاری در دسترسی به پلتفرم‌های محدود شده با چالش‌هایی روبه‌رو بودند، نارضایتی‌هایی برای استفاده از این نوع اینترنت از سوی اقشار مختلف مانند مسئولان و فعالان  این حوزه شنیده شد زیرا این اعتقاد وجود داشت که اینترنت طبقاتی ایده و اقدام نادرستی است و اینکه گروهی از کاربران جدا شوند، به این معنا که به اینترنت متفاوتی نیاز دارند، امر درستی نیست.
 
بر این اساس بارها اعلام شد که چیزی به اسم اینترنت طبقاتی وجود ندارد و با روی کار آمدن دولت چهاردهم و ارائه وعده‌هایی مبنی بر دسترسی آزاد مردم به پلتفرم‌های محدود شده، به نظر می‌رسید استفاده از اینترنت طبقاتی برای اقشاری خاص از جامعه منتفی شده است.   
 
با این حال اخیرا حسین سیمایی صراف - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری- در گفت‌وگو با یک رسانه از رایزنی برای رفع مسدودی یوتیوب برای اساتید و دانشجویان آموزش عالی خبر داد.  وی گفته است کاربری یوتیوب عمدتاً آموزشی است ما یک گزارش مستدل و مفصلی را از سهم یوتیوب در تحقیق، پژوهش و آموزش تهیه کرده و به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه ارسال کرده‌ایم، خیلی امیدواریم با توجه به مذاکراتی که انجام داده‌ایم حداقل برای اساتید و دانشجویان آموزش عالی از یوتیوب رفع مسدودی شود.
 
وی تاکید کرده که پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم به نتیجه برسد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز خوشبختانه در این موضوع پیش‌قدم و پشتیبان ما است و خیلی باور داریم که این اتفاق خواهد افتاد.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به رایزنی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود استفاده یکسری از دانشجویان ما از اینترنت با توجه به رشته خاصی که دارند بسیار بالاست و به حجم بالایی از اینترنت نیاز دارند.

رایزنی برای اینترنت حدوداً رایگان ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی

صراف اعلام کرده که با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صحبت کرده‌ایم و خوشبختانه استقبال شد که اینترنت تا حدی رایگان و با حجم خیلی بالا در اختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار گیرد.
 
بر اساس اظهارات وزیر علوم، پیش‌نویس این تفاهم‌نامه برای وزیر ارتباطات ارسال و مجدداً با وی صحبت شده و ایشان نیز بر سر وعده خود هستند و به‌زودی آن نیز اجرایی خواهد شد. 

پاسخ وزارت ارتباطات درباره اینترنت طبقاتی

این اظهارات در حالی منتشر شده است که علیرضا عبداللهی‌نژاد -مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارتباطات- درباره این سخنان وزیر علوم، تاکید کرد که این موضوع یک توافق بین وزارت علوم و دادستانی مبتنی بر یک آیین نامه کارگروه تعیین مصادیق است و ارتباطی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارد.
 
وی گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم این دسترسی مخصوص محیطهای دانشگاهی و مراکز پژوهشی است. احتمالا منظور جناب آقای دکتر سیمایی صراف، وزیر محترم علوم از بردن نام وزارت ارتباطات، بحث رایگان کردن اینترنت در دانشگاه‌هاست.
 
او تأکید کرد: نظر وزارت ارتباطات را قبلا آقای دکتر هاشمی، وزیر ارتباطات صریحا اعلام کرده است.
 
گفتنی است سید ستارهاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اعلام کرده بود به هیچ عنوان این وزارتخانه اعتقادی به اینترنت طبقاتی ندارد.
ارسال به دوستان
جمع‌آوری‌ گازهای مشعل بیش از دو برابر شد دادگستری هرمزگان: متأسفانه موشک مستقیماً به بدن شهید ماکان نصیری اصابت کرده / حتی تار مویی هم از ماکان پیدا نشد حسین موسویان: بدون ختم تهدیدهای موجودیتی بین اسرائیل و ایران، هیچ توافقی پایدار نیست ارزان‌ترین کشورهای اروپا برای زندگی( اینفوگرافیک) «سیندرلا» چگونه دستگیر شد؟ پس از ۲۵ سال، سامسونگ دیگر باارزش‌ترین شرکت کره‌ای نیست! چرا کلسترول شما پایین نمی‌آید؟؛ مقصر اصلی این ۴ عادت روزانه است ترامپ: بنزین باید ارزان شود زن بریتانیایی ملخ صورتی در باغ خانه‌اش پیدا کرد(+عکس) کاهش قیمت جهانی طلا به کمترین رقم طی 2 هفته اخیر قیمت جهانی نفت امروز 1405/4/3  رابرت مالی: ترامپ بالاخره پذیرفت که برای تشویق ایران، امتیازات اقتصادی بدهد سهم مالیات از اقتصاد ۳۸ کشور بزرگ جهان چقدر است؟ (+ اینفوگرافیک) شب آخر دور دوم گروهی؛ پرتغال و کلمبیا به دور بعد رسیدند/ درخشش تیم کیروش مقابل انگلیس(+خلاصه بازی ها) مداحی ای اهل حرم میر و علمدار نیامد مجید بنی فاطمه