فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۳۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۱ - ۲۹-۱۰-۱۴۰۳
کد ۱۰۳۰۸۱۲
انتشار: ۲۳:۵۱ - ۲۹-۱۰-۱۴۰۳

تکلیف کارگر بعد از اتمام قرارداد چیست؟

تکلیف کارگر بعد از اتمام قرارداد چیست؟
 کارشناسان بازار کار می‌گویند برای حفظ و حراست از امنیت شغلی، قرارداد‌های کار را به صورت کتبی منعقد نمایید. به هر حال، قرارداد کار می‌تواند شفاهی و یا کتبی باشد و هر دو نیز از نظر قانون دارای اعتبار یکسان هستند.
مطابق بند دال ماده ۲۱قانون کار ،کارفرما حق اخراج کارگر را تا اتمام دوره بازه زمانی قرارداد ضمنی ندارد، اگر بعد از دوره ضمنی اول کارگر حتی یک روز هم کار کند، قرارداد کار وی دائمی می شود.
 
به گزارش تسنیم، یکی از مشکلات کارگران نداشتن قرارداد کار در فضای روابط کاری است. بارها دیده می شود که کارگران در طول مسیر فعالیت خود قرارداد کاری ندارند.
 
ماده 10قانون کار تأکید بر انعقاد قرارداد در 4نسخه دارد که در حال حاضر علاوه بر اینکه 96درصد کارگران قرارداد موقت دارند، شاهد رواج قرارداد شفاهی و موقت در بازار کار هستیم.
 
یکی از مشکلات کارگران در واحد‌های کاری این است که کارفرما بعد از اشتغال به کار نسخه‌ای از قرارداد را به کارگر نمی‌دهد. همواره این نگرانی برای کارگر وجود دارد که چرا نسخه‌ای از قرارداد کاری خود را ندارد.
 
در شرایط کنونی جامعه و اوضاع بسیار نابه سامان اقتصادی بیشتر کارگاه‌هایی که دارای کارگران زیر 5نفر هستند از ارائه داشتن نسخه دوم قرارداد به کارگر امتناع می‌ورزند. گویا کارفرمایان این گونه می‌خواهند خیال خود را از اخراج کارگر و عدم پرداخت حق و حقوق او راحت کنند.
 
از سویی هم کارگر مجبور است به این کار تن دهد. اگر بخواهیم به کارگرانی که نسخه دوم قرارداد را ندارند، نگاهی اندازیم، طبق گزارش‌های میدانی بیش از 30درصد آن‌ها چنین چیزی را در دستان خود ندارند و کارفرما می‌تواند بسیار راحت و آسان بدون آن که حقوق و دستمزد او را پرداخت کند، عذرش را بخواهد.
 
هرچند که کتبی بودن از شرایط الزام آور صحت قرارداد کار نمی‌باشد، حساسیت رابطه کار و آسیب پذیری حقوق کارگر را در این رابطه نمی‌توان نادیده گرفت.
 
نیما پرتوی, کارشناس روابط کار درباره اینکه اگر همکاری حتی یک روز بیشتر از قرارداد ادامه یافت گفت: مطابق بند دال ماده 21قانون کار و کارفرما در این دوران حق اخراج کارگر را تا اتمام دوره بازه زمانی قرارداد ضمنی ندارد، اگر بعد از دوره ضمنی اول کارگر حتی یک روز هم کار کند قرارداد کار ایشان دائمی می شود.
 
وی درباره اینکه اگر بعد از اتمام قرارداد مدتی کار کنیم و پس از آن اخراج شویم می توانیم بازگشت بکار بگیریم؟ اگر بعد از اتمام دوره قرارداد کارگر بدون قرارداد کار کند، قرارداد کار به اندازه دوره قرارداد قبلی تمدید ضمنی می شود.
 
نیما پرتوی تاکید کرد: حتی اگر کارگر یک روز بیشتر مدت همکاری، کار کند، قرارداد آن به مانند قرارداد قبلی تمدید می شود.
 
پرتوی عنوان کرد: مطابق بند دال ماده 21قانون کار و کارفرما در این دوران حق اخراج کارگر را تا اتمام دوره بازه زمانی قرارداد ضمنی ندارد اگر بعد از دوره ضمنی اول کارگر حتی یک روز هم کار کند قرارداد کار ایشان دائمی می شود.
 
 کارشناسان بازار کار می‌گویند برای حفظ و حراست از امنیت شغلی، قرارداد‌های کار را به صورت کتبی منعقد نمایید. به هر حال، قرارداد کار می‌تواند شفاهی و یا کتبی باشد و هر دو نیز از نظر قانون دارای اعتبار یکسان هستند.
 
از این رو اگر قراردادی نیز بین کارگر و کارفرما منعقد نشده باشد قواعد و مقررات عام قانون کار و تأمین اجتماعی بر آن قرارداد حاکم است. در واقع کارگر با ارائه اسناد و مدارک مزبور حتی در صورت نداشتن قرارداد نیز می‌تواند از کارفرما شکایت کرده و ادعای خود را به اثبات برساند.
برچسب ها: قرارداد ، کارگر
ارسال به دوستان
راز انگشت جادویی «آی آی»؛ پستاندار عجیبی که فرشته مرگ نامیده می شود! (+فیلم و عکس) پلاکاردی عجیب در یکی از تجمعات (عکس) درخواست ۸۷.۶ میلیارد دلاری ترامپ برای جبران هزینه‌های جنگ ایران نخست‌وزیر عراق: روابط جدیدی با آمریکا آغاز کرده ایم دبیر کمیسیون امنیت ملی: تنگه هرمز به شرایط قبل بازنمی‌گردد این جاندار با پوست خود «می‌بیند» هشدار محسنی اژه ای به وحدت شکنان؛ با حرف‌هایتان دشمن را خیالاتی نکنید آیین‌ های جمعی چگونه به رشد فردی و خودشناسی کمک می کنند؟ آیا انسان‌های باستان رنگ آبی را متفاوت درک می‌کردند؟ روبیو: وارد مرحله‌ای جدید برای صلح با ایران شده‌ایم از سیاوش تا عاشورا؛ چگونه ایرانیان تشیع را با زبان اسطوره‌های خود فهمیدند؟ شکایت ۳ قاضی دیوان کیفری بین‌المللی از ترامپ حضور پزشکیان در هیئت عزاداری امام حسین (ع) در تبریز سازمان جهانی بهداشت: خطر جهانی ابولا همچنان پایین است تصور جالب هوش مصنوعی از زیبایی در دنیای پرندگان (تصویری)