فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۵۲۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۳۱-۰۱-۱۴۰۴
کد ۱۰۵۲۹۰۷
انتشار: ۱۱:۴۷ - ۳۱-۰۱-۱۴۰۴

مشاهده سرخک در سه شهرستان فارس

مشاهده سرخک در سه شهرستان فارس
در شهرستان‌های داراب، فسا و زرین‌دشت ۱۴ مورد مشکوک به سرخک شناسایی شده که چهار مورد از آن‌ها (سه کودک زیر یکسال از داراب و یک نوجوان ۱۶ ساله با سابقه تماس با بیماران) به صورت قطعی مثبت اعلام شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شناسایی موارد مشکوک و قطعی بیماری سرخک در سه شهرستان استان فارس خبر داد و گفت: تاکنون چهار مورد قطعی مثبت گزارش شده است. 
 
اورنگ ایلامی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: در شهرستان‌های داراب، فسا و زرین‌دشت ۱۴ مورد مشکوک به سرخک شناسایی شده که چهار مورد از آن‌ها (سه کودک زیر یکسال از داراب و یک نوجوان ۱۶ ساله با سابقه تماس با بیماران) به صورت قطعی مثبت اعلام شده است.
 
وی با اشاره به لزوم بررسی دقیق‌تر پوشش واکسیناسیون در مناطق درگیر افزود: برخی از موارد مثبت در کودکانی مشاهده شده که واکسیناسیون انجام نداده‌اند.
 

سرخک؛ بیماری بازگشته از گذشته

ایلامی سرخک را یکی از مسری‌ترین بیماری‌های عفونی دانست که پیش از گسترش واکسیناسیون، عامل مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال بود و تصریح کرد: هرچند پوشش بالای واکسیناسیون در سال‌های گذشته موجب کاهش چشمگیر این بیماری شد، اما در سال‌های اخیر تحت تأثیر حضور اتباع خارجی، مواردی از سرخک در کشور گزارش شده است.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به وضعیت شهرستان‌های فسا، داراب و زرین‌دشت گفت: این مناطق محل تردد اتباع خارجی هستند.
 
وی تاکید کرد: پوشش واکسیناسیون در فسا ۱۰۰ درصد و در داراب و زرین‌دشت بیش از ۹۸ درصد است، اما موارد ابتلا در کودکان واکسینه‌نشده نشان‌دهنده لزوم توجه ویژه به این گروه است.
 

اقدامات فوری و پیشگیرانه

ایلامی از تشکیل تیم واکنش سریع و برگزاری جلسات اضطراری با مسئولان شهرستانی خبر داد و افزود: واکسیناسیون تکمیلی سرخک و سرخچه، ردیابی بیماران اولیه، جداسازی مبتلایان در بیمارستان‌ها و تأمین لوازم حفاظت فردی انجام شده است.
 

هشدار به شهروندان

وی با اشاره به الگوی انتقال بیماری از طریق تماس نزدیک با افراد آلوده، به‌ویژه در مراکز درمانی و خانواده‌های پرجمعیت، از مردم خواست در صورت مشاهده علائمی مانند تب و بثورات پوستی، سریعاً به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: اقدامات پیشگیرانه بلندمدت شامل آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی، برگزاری کمپین‌های آگاهی‌بخش در مورد علائم سرخک، اهمیت واکسیناسیون و راه‌های پیشگیری، همکاری با رسانه‌های محلی و رهبران جامعه برای جلب مشارکت مردم، بررسی کانون‌های احتمالی، رصد مناطق با تراکم بالای اتباع غیرایرانی و بازدید از مراکز تجمعی (مانند خوابگاه‌ها، مدارس) است.
 
ایلامی تاکید کرد: با اجرای این برنامه ها به‌ویژه واکسیناسیون تکمیلی، پایش فعال و آموزش عمومی، می‌توان زنجیره انتقال سرخک را در منطقه قطع کرد. همکاری بین شهرستان‌های درگیر و تقویت زیرساخت‌های بهداشتی کلید موفقیت است.
 

سرخک؛ از علائم تا پیشگیری

بیماری سرخک با ویروس «موربیلی» از خانواده پارامیکسوویروس ایجاد می‌شود و دوره نهفتگی آن هشت تا ۱۵ روز است. علائم اولیه شامل تب، سرفه، آبریزش بینی و التهاب چشم است که به دنبال آن بثورات پوستی در صورت و بدن ظاهر می‌شود.
 
انتقال بیماری از طریق ذرات تنفسی یا تماس مستقیم با ترشحات بینی و گلو صورت می‌گیرد و افراد از سه روز قبل از علائم تا چهار روز پس از ظهور بثورات، ناقل بیماری هستند.

 

برچسب ها: سرخک ، فارس
ارسال به دوستان
وسیله‌ای که شاید آلوده‌تر از توالت باشد! چرا عینک‌های دید در شب سبز هستند؟ رازی که در چشم انسان نهفته است صعود برزیل و مراکش/ اسکاتلند در انتظار نتایج دیگر گروه ها نوشیدنی معجزه‌آسایی که از معده تا مغز را آرام می‌کند + روش تهیه خانۀ اشرافی یک فرانسوی در تهران در دوران قاجار (عکس) در این روستای ایران استفاده از تلویزیون و نوشیدن چای ممنوع بوده!(+عکس) تانک جدید با برجک متفاوت و قابلیت همکاری با پهپاد(+عکس) داروهایی که موجب سفتی صبحگاهی دست‌ها می‌شوند «آلبر کامو» و راز دهان‌هایی که می‌خندند ایران شجاعانه جنگید، اما فرانسه در لحظات حساس برنده شد خنک ترین روستای یزد کجاست؟؛ ۹ جای خنک‌ و دیدنی یزد برای سفرهای تابستانی + آدرس صعود دراماتیک سوئیس و کانادا و احتمالا بوسنی ۷ کشته در ۲ تصادف در هرمزگان ادعای ترامپ: ایران امتیازهای بسیار بزرگی می دهد؛ خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد! فیزیکدانان در آستانه حل بزرگ‌ترین معمای کیهان/ شکار نیروی پنجم طبیعت