فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۹۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۰۸-۰۷-۱۴۰۴
کد ۱۰۹۸۹۰۹
انتشار: ۱۴:۵۹ - ۰۸-۰۷-۱۴۰۴

سدهای تهران تنها ۱۴ درصد آب دارند

سدهای تهران تنها ۱۴ درصد آب دارند
بررسی وضعیت پنج سد اصلی تأمین‌کننده آب تهران حاکی از آن است که مجموع ذخایر آبی این سدها تنها معادل ۱۴ درصد ظرفیت پرشدگی مخازن است. این رقم نشان می‌دهد تهران در آغاز پاییز با یکی از کمترین سطوح ذخایر آبی سال‌های اخیر روبه‌رو است.

حجم ذخیره آب در سدهای تهران در تاریخ چهارم مهرماه بیانگر این است که حجم مخازن نسبت به سال قبل ۲۲۷ میلیون مترمکعب و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۶۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته و درصد پرشدگی سدها اکنون ۱۴ درصد ثبت شده است، موضوعی که بیانگر شدت اثر خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارش‌ها بر منابع آبی استان است.

به‌گزارش ایسنا، بررسی وضعیت پنج سد اصلی تأمین‌کننده آب تهران حاکی از آن است که مجموع ذخایر آبی این سدها تنها معادل ۱۴ درصد ظرفیت پرشدگی مخازن است. این رقم نشان می‌دهد تهران در آغاز پاییز با یکی از کمترین سطوح ذخایر آبی سال‌های اخیر روبه‌رو است.

مطابق آمار شرکت مدیریت منابع آبی، حجم ذخیره سد امیرکبیر از ۱۱۱ میلیون مترمکعب در سال گذشته به ۲۸ میلیون مترمکعب کاهش یافته که نشان‌دهنده افتی چشمگیر و هشداردهنده است. سدهای لار، لتیان و ماملو نیز تقریباً نصف ذخایر خود را از دست داده‌اند و در شرایطی شکننده قرار دارند.

در این میان، سد طالقان با وجود اینکه همچنان بیشترین سهم ذخیره را به خود اختصاص داده، اما از ۲۵۸ میلیون مترمکعب سال گذشته به ۱۷۱ میلیون مترمکعب رسیده و این کاهش نیز به‌وضوح فشار مضاعفی بر منابع آب تهران وارد کرده است.

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب نیز در آخرین نشست خبری خود در مورد وضعیت منابع آبی تهران اعلام کرد: درصد پرشدگی سدهای تهران در امیرکبیر ۱۵ درصد، لتیان ۲۵ درصد، لار ۲ درصد، طالقان ۴۱ درصد و ماملو ۸ درصد است و  به جز سد طالقان، بقیه سدهای تهران یا به حجم مرده رسیده‌اند یا نزدیک به آن هستند.

کارشناسان تأکید می‌کنند که با توجه به محدودیت منابع موجود، مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در بخش خانگی، کشاورزی و صنعتی بیش از گذشته اهمیت پیدا می‌کند. همچنین توسعه طرح‌های بازچرخانی فاضلاب و استفاده از منابع جایگزین از جمله آب‌های زیرزمینی باید در اولویت سیاست‌گذاری قرار گیرد.

در شرایط کنونی، ذخیره پایین سدهای تهران می‌تواند پیامدهای جدی برای تأمین پایدار آب شرب میلیون‌ها شهروند در ماه‌های آینده داشته باشد. از همین رو، تداوم همکاری مردم در کاهش مصرف و اجرای برنامه‌های مدیریت تقاضا برای عبور از دوره کم‌آبی ضروری به نظر می‌رسد.

برچسب ها: سد ، سدهای تهران ، منابع آبی ، آب
ارسال به دوستان
«حسین‌علی‌خان سردار» اولین کاپیتان تیم ملی ایران؛ سال 1305(عکس) «گفتند باید بروید»/ کارت قرمز هتل به جنگ‌زدگان عقب­‌نشینی قیمت طلا در بازار جهانی محرم سبز؛ نذر حسینی با چاشنی مسولیت زیست محیطی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ جست‌وجوهای گوگل برای بیت‌کوین از تب‌وتاب افتاد چرا کافئین در چای و قهوه اثر متفاوتی دارد؟ هشدار پلیس فتا البرز درباره سایت‌های شرط‌بندی در جام جهانی قطار زرهی لیبلی؛ نگهبان خطوط راه‌ آهن ایتالیا (+عکس) تصادف زنجیره‌ای در جاده آرادان به سرخه/ ۱۲ مصدوم چگونه یک دانشمند مسلمان نظریه پزشکی اروپا را قرن‌ها پیش به چالش کشید؟ تقویت استخوان‌ها با یک خوراکی ساده و شیرین حسین شریعتمداری خطاب به تیم مذاکره: واقعا می خواهید تنگه هرمز را باز کنید و بازرسان آژانس را بپذیرید؟ راز قتل زن جوان در خیانت شوهرش نهفته بود استراتژی جدید پورشه: فروش خودرو کمتر و درآمدزایی بیشتر ارزش واقعی دارایی های بلوکه شده ایران چقدر است؟/ پول‌ها کجاست؟