فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۱۲۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۱۸-۰۸-۱۴۰۴
کد ۱۱۱۲۱۳۳
انتشار: ۱۴:۰۱ - ۱۸-۰۸-۱۴۰۴

سد های تهران چقدر آب دارند ؟

سد های تهران چقدر آب دارند ؟
تهران ششمین سال پیاپی خشکسالی را پشت سر می‌گذارد و ذخایر سدهای پایتخت و البرز به پایین‌ترین حد در دهه‌های اخیر سقوط کرده است. سد طالقان تنها ۳۵ درصد و سد لتیان ۸ درصد از ظرفیت خود را پر کرده‌اند و مسئولان هشدار می‌دهند اگر مصرف آب حداقل ۱۰ درصد کاهش نیابد، محدودیت‌های جدی در تأمین آب پایتخت اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

در حالی‌که تهران ششمین سال پیاپی خشکسالی را تجربه می‌کند، حجم آب موجود در سدهای استان به پایین‌ترین میزان خود در دهه‌های اخیر رسیده است. تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد سد طالقان تنها ۳۵ درصد و سد لتیان تنها ۸ درصد از ظرفیت خود را در اختیار دارند.

به گزارش ایسنا، تازه‌ترین داده‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران از کاهش بی‌سابقه ذخایر سدهای استان تهران و البرز حکایت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد سد طالقان با ۱۴۷ میلیون مترمکعب آب تنها ۳۵ درصد پر است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است.

سد لتیان

همچنین سد لتیان_ماملو با ۲۵ میلیون مترمکعب ذخیره و ۸ درصد پرشدگی نسبت به پارسال ۶۰ درصد افت داشته است.

سد امیر کبیر

سد امیرکبیر نیز در حال حاضر ۱۲ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به سال قبل ۸۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است همچنین سد لار نیر ۱۳ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به سال قبل  ۵۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

سد های تهران

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور با هشدار نسبت به تداوم این روند به ایسنا گفت: تهران در ششمین سال پیاپی خشکسالی قرار دارد و به دلیل نبود بارش، وضعیت منابع آبی بسیار نامطلوب است. اگر حداقل سه مترمکعب در ثانیه مدیریت مصرف آب افزایش نیابد، پایداری شبکه آبرسانی تهران با مشکل مواجه خواهد شد.

به گفته وی  در شرایط فعلی ناچار به اعمال محدودیت‌هایی در میزان مصرف هستیم. اگر مصارف دست‌کم ۱۰ درصد کاهش پیدا نکند، اختلال در تأمین آب پایدار تهران حتمی است. این محدودیت‌ها می‌تواند شامل کاهش فشار یا محدودیت برداشت برای مشترکان پرمصرف باشد.

بزرگ‌زاده با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهوری درباره احتمال انتقال پایتخت نیز اظهار کرد: منظور رئیس‌جمهور این بود که در صورت تداوم بی‌بارشی تا پایان آبان، شرایط خاصی پیش خواهد آمد و ناچار به اجرای محدودیت‌های جدی‌تر خواهیم شد.

او در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: اکنون حدود ۷.۵ مترمکعب بر ثانیه از سد طالقان و نزدیک به ۷ مترمکعب بر ثانیه از سدهای لتیان، ماملو، لار و امیرکبیر تأمین می‌شود، اما مجموعاً با کمبود حدود ۳ مترمکعب بر ثانیه روبه‌رو هستیم که باید با مدیریت مصرف جبران شود.

در همین رابطه، محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران نیز از رسیدن ذخایر سدهای پایتخت به کمترین میزان خود در ۶۰ سال گذشته خبر داد و گفت: از نظر ذخایر سطحی در وضعیت قرمز و بسیار شکننده قرار داریم. اگر شهروندان ۱۰ درصد دیگر علاوه بر صرفه‌جویی قبلی صرفه‌جویی کنند، می‌توانیم تا یکی دو ماه آینده از شرایط ناپایدار فعلی عبور کنیم.

کاهش شدید منابع ذخیره آب در سدهای طالقان و لتیان در حالی رخ داده که به گفته مسئولان، در صورت تداوم کم‌بارشی و بی‌توجهی به مدیریت مصرف، پایتخت با محدودیت‌های جدی در توزیع آب روبه‌رو خواهد شد.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
تاثیر شگفت‌آور یک ویتامین رایج بر یکی از کشنده‌ترین سرطان‌های مغز انگلیس ۰-۰ غنا؛ سد دفاعی کی‌روش برابر ماشین موقعیت‌سازی سه‌شیرها کپسول زمان ۷۰۰هزار ساله؛ مدفوع سنجاب‌های کانادا اسرار حیات عصر یخبدان را آشکار کرد قلب خود را با این ماده مغذی بیمه کنید دختری از ایل شاهسون با لباس‌های سنتی در دوران قاجار(عکس) ۵ چهره ماندگار که راه زنان را به دنیای مهندسی گشودند(+عکس) از جنرال موتورز تا فورد؛ برندهایی که خودروهای نظامی را برای ارتش آمریکا ساختند(+عکس) حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی کشور تایید شد دلاور دوستانیان کارگردان مستند درگذشت درخشش هاکی‌بازان ایرانی در روسیه؛ کسب دو مدال نقره جام تات‌نفت شکست تیم ملی هندبال ساحلی ایران در نخستین دیدار جهانی تصمیم جدید وزارت امنیت داخلی آمریکا برای تیم ملی ایران ترامپ: در تلاش هستیم که با ایران به توافقی منصفانه دست پیدا کنیم/ اوضاع خیلی خوب پیش می‌رود گروسی: ایده‌ای درباره محل احتمالی مواد غنی سازی شده داریم/ اولویت اصلی، تأیید محل اورانیوم با غنای بالا است ترامپ: شاید باید دوباره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بشوم!