فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۱۷۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۰۵-۰۹-۱۴۰۴
کد ۱۱۱۷۷۸۸
انتشار: ۱۷:۳۵ - ۰۵-۰۹-۱۴۰۴

فرمول جدید سهمیه بندی سوخت صنایع و معادن

فرمول جدید سهمیه بندی سوخت صنایع و معادن
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین و ارسال الگوی مصرف سوخت واحدهای صنعتی و معدنی به شرکت ملی پالایش و پخش خبر داد.

 عزت‌الله زارعی، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با تشریح روند تأمین سوخت واحدهای صنعتی و معدنی اعلام کرد: موضوع سوخت برای بخش صنعت و معدن بر اساس یک الگو و فرمول مشخص مدیریت می‌شود. این الگو طبق تأکید ریاست‌جمهوری در تاریخ 9 مهر 1404 تدوین شد و دستگاه‌های اجرایی موظف شدند الگوهای مصرف سوخت خود را تنظیم و در کارگروه مربوطه تصویب کنند.

به گزارش تسنیم، به گفته وی، وزارت صمت در تاریخ 22 مهر 1404 الگوی مصرف بخش صنعت و معدن را برای شرکت ملی پالایش و پخش ارسال کرده است. مبنای محاسبه در معادن بر اساس میزان استخراج، باطله‌برداری و حجم ماشین‌آلات مورد استفاده تعیین می‌شود. بر اساس نیازسنجی، معادن در سال 1403 به 2.3 میلیارد لیتر سوخت نیاز داشتند اما میزان تحویل‌گرفته‌شده تنها 1.7 میلیارد لیتر بوده است.

کمبود سوخت، صنعت را به سمت مسیرهای غیررسمی سوق داد

زارعی افزود: در بخش صنعت نیز فرمولی مبتنی بر عملکرد سال 1403 تدوین شده است. بر این اساس، تولید سال 1403 ضربدر سهمیه همان سال، مبنای سهمیه سال 1404 قرار می‌گیرد. نیاز واقعی صنعت حدود 2 میلیارد لیتر برآورد شده اما میزان تحویل 1.6 میلیارد لیتر بوده است.

به گفته وی، صنعت به دلیل کمبود رسمی سوخت به مقصد قاچاق تبدیل شده و فعالان صنعتی ناچارند بخشی از نیاز خود را از مسیرهای غیررسمی تأمین کنند.

سخنگوی وزارت صمت افزود: برای کاهش این مشکلات، تمام سامانه‌های وزارت صمت از جمله سامانه جامع تجارت به سامانه سدف متصل شده‌اند تا اطلاعات واحدها دقیق، یکپارچه و قابل اتکا باشد و شرکت ملی پالایش و پخش بتواند برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام دهد.

سهمیه سوخت صنعت و معدن بر اساس میزان کاهش تولید تعیین می‌شود

زارعی درباره نحوه اعمال سهمیه‌ها در صورت افت تولید واحدها گفت: اگر کاهش تولید تا 20 درصد باشد، سهمیه همان سهمیه سال 1403 در نظر گرفته می‌شود؛ اما اگر کاهش تولید بیش از 20 درصد باشد، سهمیه به میزان مازاد بر این 20 درصد کاهش می‌یابد. برای معادن نیز همین رویکرد براساس آئین‌نامه بند پ ماده 14 قانون برنامه هفتم اعمال شده و جدول مشخصی بر اساس میزان استخراج و باطله‌برداری تدوین شده است.

وی گفت: هدف اصلی این اصلاحات واقعی‌سازی مصرف و ایجاد آرامش برای فعالان صنعتی و معدنی است تا به جای دغدغه تأمین سوخت بتوانند بر فعالیت تولیدی خود تمرکز کنند.

زارعی در بخش دیگری از اظهاراتش به مشکلات مربوط به زنجیره توزیع اشاره کرد و توضیح داد که در برخی موارد میزان تأییدشده با میزان تحویل‌گرفته‌شده همخوانی ندارد؛ برای نمونه، در شهرک‌های صنعتی ممکن است واحدی هزار لیتر درخواست دهد، هفتصد لیتر تأیید شود و در نهایت تنها پانصد لیتر تحویل بگیرد.

وی گفت: بخش لجستیک در اختیار پیمانکاران است و وزارت صمت برای رفع این ناهماهنگی‌ها به آنها تذکر داده و خواستار بررسی دقیق موضوع شده است.

برچسب ها: سوخت ، صنعت ، پالایش ، نیروگاه ، صنایع
ارسال به دوستان
رکوردشکنی گرما در اروپا با حدود ۳۰۰ فوتی چرا یک عفونت ساده در برخی افراد التهاب خطرناک ایجاد می‌کند تغییر ساعت کاری ادارات البرز به دلیل بازی تیم ملی فوتبال  نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران تبادل ۱۶۰ اسیر جنگی میان روسیه و اوکراین محمدرضا باهنر: در جنگ نقل و نبات پخش نمی‌کنند/ با جنگ، حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار عقب افتادیم اطلاعیه مهم بانک ملی درباره قطعی موقت سامانه‌های کارتی  هشدار حمله موشکی در دبی صادر شد شمار کشته‌های زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ نفر رسید بقائی: ایران بیشتر از هر طرف دیگری دغدغه امنیت جمعی منطقه را دارد پزشکیان: دامنه اختیارات استانداران به گونه‌ای افزایش یافته که آنان در عمل «رییس ‌جمهور استان» محسوب می‌شوند امام جمعه اهواز: در استان خوزستان همچنان انتقال مواد مخدر به‌راحتی انجام می‌شود امام جمعه تهران: اجتماعات شبانه نباید زمینه حضور وحدت‌شکنان باشد بارش باران در ۱۳ استان کشور ۲ طوفان شدید در ژاپن/ ۲ میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند