فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۲۰۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۱۵-۰۹-۱۴۰۴
کد ۱۱۲۰۷۸۸
انتشار: ۱۴:۴۰ - ۱۵-۰۹-۱۴۰۴

ناترازی انرژی تهدیدی برای مس ایران

ناترازی انرژی تهدیدی برای مس ایران
صنعت مس ایران که یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در کشور است، این روزها با چالش تأمین برق و گاز در فصل سرما مواجه شده است. کارشناسان معتقدند تنوع‌بخشی به سبد انرژی و بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی و گازی می‌تواند کلید عبور این صنعت از بحران انرژی و تضمین تولید پایدار باشد.

صنعت مس ایران که یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در کشور است، این روزها با چالش انرژی در فصل سرما مواجه شده است. مدیر امور انرژی و تامین منابع شرکت ملی صنایع مس ایران معتقد است که با توسعه نیروگاه‌های خورشیدی، بهره‌برداری از نیروگاه‌های گازی و بهینه‌سازی مصرف سوخت، در تلاش هستیم تا با تنوع‌سازی سبد تامین انرژی، بحران برق را مدیریت و تولید پایدار را تضمین کنیم.

به گزارش ایسنا، دغدغه‌ تامین انرژی به خصوص گاز صنایع در ماه‌های سرد سال یکی از نگرانی‌های مهم صنایع کشور است و در کنار آن، محدودیت در تامین برق مورد نیاز صنایع نیز یکی دیگر از چالش‌هایی است که این سال‌ها، صنایع کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و بی شک اگر فکری به حال این موضوع نشود، هزینه‌های متعددی از جمله کاهش بهره‌وری و در نهایت تعدیل نیروی کار را به همراه دارد که در نهایت اقتصاد کشور متحمل این چالش می‌شود.

گذر صنایع مس از محدودیت انرژی: افتتاح دو نیروگاه خورشیدی و تنوع‌بخشی به سبد تأمین برق

در این رابطه، محمد جواد احمد بیگی - مدیر امور انرژی و تامین منابع شرکت ملی صنایع مس ایران ، با اشاره به موضوع محدودیت‌های انرژی برای صنایع در فصل سرما و اقدامات ملی مس برای گذر از این چالش، گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران با استناد به مطالعات فنی اقتصادی انجام شده در سال ۱۳۹۹ و با رصد و بررسی وضعیت انرژی کشور و پیش‌بینی بروز خاموشی‌ها و اعمال محدودیت‌های تامین برق در صنایع بزرگ و بررسی گزارشات ارائه شده توسط کمیسیون انرژی مجلس، وزارت نیرو، وزارت نفت، حرکت به سوی توسعه و بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر و تنوع بخشی به سبد تأمین انرژی الکتریکی را در دست اقدام قرار داد که از تابستان ۱۴۰۳ دو نیروگاه خورشیدی به مجموع ظرفیت ۳۰ مگاوات واقع در شهر بابک استان کرمان به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: در حال حاضر نیز، احداث سه نیروگاه خورشیدی دیگر به ظرفیت مجموع ۳۰۰ مگاوات در استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی برای تامین برق مورد نیاز کارخانجات فعلی شرکت در دست ساخت است و برنامه احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نیز به عنوان بخشی از سبد تامین انرژی الکتریکی برای شرکت ملی صنایع مس ایران در افق ۱۴۱۰ در دست برنامه‌ریزی است.

مسیر ناهموار توسعه نیروگاه‌های خورشیدی

مدیر امور انرژی و تامین منابع شرکت ملی صنایع مس ایران درباره چالش‌های فعلی در حوزه صنایع و معادن مس گفت: اخذ مجوزها از سازمان‌های مختلف، تامین مالی، ثبت سفارش و تخصیص ارز، وجود عوارض طبیعی و متاسفانه موضوع معارضین مختلف در فرایند تملک از مهم‌ترین چالش‌های توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور است  که عملا  فرآیند احداث نیروگاه‌های بزرگ مقیاس را با مانع روبرو کرده است.

احمدبیگی خاطرنشان کرد: علاوه بر گاز و برق، ریسک ناترازی تامین گازوئیل در کشور نیز از جمله مخاطرات و تهدیدات جدی محسوب می‌شود که در آینده نزدیک ریسک‌های بالاتری را نیز به صنایع تحمیل خواهد کرد و از این‌رو به حداقل رساندن میزان مصارف گازوئیل در فرآیندهای تولید مس از جمله مواردیست که اخیرا در دست مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: در این رابطه پروژه‌ای تحت نام IPCC یا «انتقال و جابه‌جایی مواد معدنی و باطله توسط سیستم به جای دامپتراک» با رویکرد بهینه‌سازی مصرف گازوئیل و تمرکز بر توسعه معدنکاری هوشمند، به حداقل رساندن جابه‌جایی‌ها و مدیریت مصرف سوخت تعریف شده که در دست اقدام است.

صنعت مس ایران در مواجهه با چالش انرژی

مدیر امور انرژی و تامین منابع شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: متاسفانه، ‌در حال حاضر صنعت مس نیز همانند سایر صنایع کشور، با چالش تامین انرژی مواجه است؛ اما با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ضمن دارا بودن ۳۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی، ۱۲۵ مگاوات نیروگاه گازی و حدود ۲۰ مگاوات نیروگاه بازیاب حرارتی و همچنین تأمین انرژی الکتریکی از طریق سایر روش‌ها در بازار برق از جمله خرید از بورس انرژی و عقد قراردادهای خرید دوجانبه برق نیز در دست اقدام است.

احمد بیگی تصریح کرد: قرار است در آینده نزدیک سه نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی خورشیدی ذیل «ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق»، در جهت بهبود شرایط انرژی کشور، حفاظت از محیط زیست کشور و کاهش ردپای کربن  به بهره‌برداری خواهد رسید.

راهکارهای عبور صنعت مس از بحران انرژی

وی در پایان گفت: برای گذر از بحران انرژی بدون شک اقداماتی از جمله، تنوع بخشی به سبد تامین انرژی، افزایش طرح های حمایتی در بخش تولیدات پراکنده برق، توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و رفع موانع موجود در خصوص احداث و صادرات برق تجدیدپذیر به منظور تشویق سرمایه‌گذاران، رفع انحصار واردات تجهیزات نیروگاهی و تقویت سازمان تازه تاسیس بهینه سازی و مدیریت انرژی به عنوان تنها مرجع رسمی، مستقل و تصمیم ساز در حوزه کلان انرژی کشور، باید به عنوان اولویت‌های تصمیم گیران در کشور قرار بگیرد.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: انرژی ، مس ، ناترازی ، سوخت
ارسال به دوستان
جزئیات پیدا شدن دختر ۱۹ ساله نسیم‌شهری پس از ۱۰ روز حماس: اسرائیل به‌دنبال یک ساختار سیاسی جدید در غزه است حمله اسرائیل به جنوب لبنان همزمان با آغاز مذاکرات بیروت و تل‌آویو چمران: مترو رایگان راه‌حل نیست؛ اولویت واگن است / بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده با پروانه رایگان اصول مهم عکاسی ماکرو برای آغاز / توصیه هایی برای شروع با گوشی هوشمند جزئیات مسیرهای تشییع پیکر شهید در تهران و مشهد اعلام شد ماهی اوپاه را تا به حال دیده‌اید؟ یک استثنا در دنیای ماهی ها(+عکس) انتخاب داور فینال جام جهانی برای دیدار حساس ایران و مصر سقوط مردِ آرام؛ چرا کی‌یر استارمر دو سال پس از فتح تاریخیِ قدرت ناچار به استعفا شد؟ تعدیل گسترده پیش‌بینی قیمت جهانی طلا توسط دویچه بانک برنامه فعالیت میادین میوه و تره‌بار و مراکز عرضه دام در تاسوعا و عاشورا تریبون‌های پرهزینه خطر محرومیت دو ستاره تیم ملی در آستانه بازی حساس با مصر ترافیک تراکنش‌ها عامل کندی خدمات در برخی بانک‌های کشور اطلاعیه بانک مرکزی درباره رفع اختلال در سامانه‌های بانکی