فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۵۹۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۱۰-۰۲-۱۴۰۵
کد ۱۱۵۹۶۶۸
انتشار: ۱۵:۴۹ - ۱۰-۰۲-۱۴۰۵

کاهش ذخایر بنزین آمریکا در جنگ ایران

بنزین
تازه‌ترین آمار سازمان اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد ذخایر دیزل، بنزین و حتی نفت استراتژیک این کشور در تنهایک هفته به طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است.

تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) حاکی از یک افت بی‌سابقه در موجودی سوخت‌های استراتژیک این کشور در تنها یک هفته است.

به گزارش فارس، این کاهش شدید که تحلیلگران را شوکه کرده، در شرایطی رخ می‌دهد که فصل پرمصرف تابستان حتی آغاز نشده و ترامپ با بحران سوخت در داخل کشور دست و پنجه نرم می‌کند.

بر اساس این آمار، موجودی نفت دیزل آمریکا که برای حمل و نقل سنگین و تجاری حیاتی است، در عرض یک هفته منتهی به ۲۵ آوریل ۲۰۲۵ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) چهار درصد کاهش یافته است؛ رقمی که کارشناسان آن را «سقوط آزاد» توصیف کرده‌اند.

به گفته تحلیلگران بازار انرژی، نرخ فعلی کاهش موجودی دیزل برای فصول پایانی بهار هشداردهنده است و زنگ خطر اختلال در زنجیره تامین کالا را در داخل آمریکا به صدا درآورده است.

در همین حال، موجودی بنزین این کشور نیز نزدیک به سه درصد کاهش داشته، در حالی که فصل پرتردد تابستان و سفرهای جاده‌ای هنوز آغاز نشده است.
قیمت بنزین در حال حاضر به بیش از ۴.۲۲ دلار در هر گالن رسیده که بالاترین رقم از جولای ۲۰۲۲ است و پیش‌بینی می‌شود در برخی مناطق آمریکا از مرز ۵ دلار عبور کند. کارشناسان هشدار می‌دهند که در صورت ادامه این روند، با شروع فصل تابستان، آمریکا با کمبود جدی سوخت مواجه خواهد شد.

وضعیت ذخایر استراتژیک نفت آمریکا (SPR) که اهرم فشار و ذخیره آخر خط واشنگتن در برابر شوک‌های انرژی محسوب می‌شود، از همه وخیم‌تر است.
آمار هفتگی نشان می‌دهد که نزدیک به ۲ درصد از کل ذخایر استراتژیک آمریکا تنها در یک هفته برداشت و مصرف شده است.

نرخ فعلی برداشت از این ذخایر، سه برابر میانگین سالانه سال ۲۰۲۳ بوده و به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۲۲ یعنی پس از حمله روسیه به اوکراین رسیده است.

این آمار فاجعه‌بار در حالی منتشر می‌شود که دولت ترامپ از اواسط اسفند ۱۴۰۴ مجبور به آزادسازی گسترده ذخایر استراتژیک برای کنترل قیمت‌ها شده بود. شاخص نفت برنت دریای شمال نیز پس از انتشار این آمار با جهشی ۷ دلاری به ۱۱۸ دلار در هر بشکه رسید.

تنگه هرمز به عنوان مسیر عبور حدود یک‌پنجم نفت و گاز جهان، در شرایط عادی شریان حیاتی اقتصاد جهانی است. اما از زمان آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران، این آبراه استراتژیک عملاً به میدان نبردی تبدیل شده که تبعات آن مستقیماً به جیب شهروندان آمریکایی رفته است.

اختلال در ترافیک نفتکش‌ها در تنگه هرمز همراه با جوّ نااطمینانی ناشی از درگیری‌های نظامی، قیمت نفت خام را به بالای ۱۱۲ دلار در هر بشکه رسانده است و تا سقف‌های بالای ۱۲۶ دلار نیز جهش کرده است.

از آنجا که قیمت بنزین در آمریکا مستقیماً به قیمت نفت خام وابسته است، هر گونه شوک بر عرضه نفت در تنگه هرمز فوراً به پمپ بنزین‌های آمریکا منتقل می‌شود. نتیجه این شده که میانگین قیمت هر گالن بنزین معمولی از حدود ۲.۹۰ دلار پیش از جنگ به ۴.۲۳ تا ۵ دلار رسیده است؛ رقمی که بالاترین سطح در چهار سال اخیر محسوب می‌شود و فشار اقتصادی سنگینی را بر خانوارهای آمریکایی وارد کرده است. کارشناسان جی‌پی مورگان هشدار داده‌اند که با تداوم بسته ماندن تنگه، قیمت بنزین می‌تواند از پنج دلار در هر گالن هم پیش رود.

برچسب ها: سوخت ، بنزین ، آمریکا
ارسال به دوستان
تقویت استخوان‌ها با یک خوراکی ساده و شیرین حسین شریعتمداری خطاب به تیم مذاکره: واقعا می خواهید تنگه هرمز را باز کنید و بازرسان آژانس را بپذیرید؟ راز قتل زن جوان در خیانت شوهرش نهفته بود استراتژی جدید پورشه: فروش خودرو کمتر و درآمدزایی بیشتر ارزش واقعی دارایی های بلوکه شده ایران چقدر است؟/ پول‌ها کجاست؟ سوریه وارد جنگ با حزب الله می شود؟ قاب دونفره رزیتا غفاری و رضا کیانیان در حاشیه جنجالی‌ترین سریال سال (+عکس) یکی از مشهورترین تصاویر تانک واژگون در تاریخ جنگ‌ ها «ماری‌جوآنا» در ایران قانونی می‌شود؟ یک گروه موسیقی در ایران دوران قاجار (عکس) جاده چالوس از ساعت ۹ صبح یک‌طرفه شد/ممنوعیت تردد از شمال به جنوب تا تخلیه بار ترافیکی عرق‌ریزی کلافه‌تان کرده؟ این راهکارها را امتحان کنید آقای پلیس! مرا به خاطر قتل هووی مادرم دستگیر کنید؛ دارم از عذاب وجدان می میرم مونا ؛ یک نام جدید برای شاسی بلند جدید کمپانی چینی (+عکس) کشف یک «اَبَر انگل» عجیب برای نخستین بار (+عکس)