فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۶۹۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۳ - ۲۲-۰۳-۱۴۰۵
کد ۱۱۶۹۹۰۱
انتشار: ۰۰:۴۳ - ۲۲-۰۳-۱۴۰۵

اولین دیدار امنیتی ایران - امارات بعد از جنگ

امارات
خبرگزاری آلمان نوشت این روابط برای تهران نیز اهمیت دارد، زیرا امارات پیش از آغاز جنگ یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران و یکی از مسیرهای اصلی صادرات نفت تحریم‌شده ایران به شمار می‌رفت.

بلومبرگ نوشت مقام‌های امنیتی ایران و امارات برای نخستین بار از آغاز جنگ دیدار کردند.

به گزارش عصرایران، به گفته رسانه آمریکایی بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، مقام‌های ارشد امنیتی ایران و امارات متحده عربی برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه تهران، دیداری مستقیم برگزار کرده‌اند.

بلومبرگ افزود این نشست که در هفته جاری برگزار شد نشان‌دهنده تحول مهمی در رویکرد دو طرف است. 

رهبران امارات در تلاش هستند برنامه‌های بزرگ اقتصادی خود را حفظ کنند؛ برنامه‌هایی که شامل سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار در افزایش تولید نفت و توسعه مراکز داده هوش مصنوعی می‌شود.

خبرگزاری آلمان نوشت این روابط برای تهران نیز اهمیت دارد، زیرا امارات پیش از آغاز جنگ یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران و یکی از مسیرهای اصلی صادرات نفت تحریم‌شده ایران به شمار می‌رفت.

منابع آگاه افزودند تماس‌های اخیر ابوظبی با تهران عمدتاً ناشی از تلاش این کشور ثروتمند حاشیه خلیج فارس برای دستیابی به نوعی تنش‌زدایی با ایران است.

بر اساس این گزارش، از زمان آغاز جنگ در اواخر فوریه، ایران بیش از هر کشور دیگری امارات متحده عربی را هدف حملات خود قرار داد. در مقابل، ابوظبی نیز در موارد متعددی واکنش نشان داده و در میان همسایگان عرب خود، تندترین موضع را در قبال جمهوری اسلامی اتخاذ کرد.

به نظر می‌رسد امارات اکنون در مسیری مشابه قطر و عربستان سعودی حرکت می‌کند؛ دو کشوری که آنها نیز هدف حملات ایران و نیروهای همسو با آن قرار گرفته‌ بودند، اما همزمان برای کاهش تنش‌ها با ایران از مسیر دیپلماسی تلاش می‌کنند.

عربستان سعودی که تأسیسات انرژی و پایگاه‌های نظامی آن هدف حمله قرار گرفته بود، اوایل ماه آوریل تماس‌های خود با تهران را در سطح وزیران امور خارجه از سر گرفت.

قطر نیز که تأسیسات گاز طبیعی "رأس لفان" این کشور هدف یک حمله بزرگ ایران قرار گرفت، بیش از دیگران از رویکرد تنش‌زدایی با تهران استقبال کرده است. این کشور اواخر ماه گذشته میزبان هیأتی از ایران بود و نقش میانجی میان واشنگتن و تهران را بیش از گذشته بر عهده گرفته است.

این سه کشور عربی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ناگزیر باید با همسایه‌ای در آن سوی خلیج فارس با جمعیتی حدود ۹۰ میلیون نفر و توان نظامی قابل توجه است همزیستی داشته باشند؛ هرچند این کشور در جریان جنگ، خسارت‌های سنگینی از سوی آمریکا و اسرائیل متحمل شده است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: امارات ، امنیتی ، جنگ
ارسال به دوستان
قالییاف وارد مسقط شد آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید چرا بازی ایران بلژیک مساوی شد؟ فریب ظاهرشان را نخورید! پشت پرده تفاوت های شگفت انگیز سه غول دنیای خزندگان (+اینفوگرافیک) وزارت بهداشت لبنان: شمار قربانیان حملات اسرائیل از ۴ هزار نفر فراتر رفت اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی کشور استقبال پرسپولیس از تصمیم فدراسیون فوتبال برای تعیین نمایندگان آسیا رکوردشکنی افسانه ای؛ گران ترین جام های جهانی تاریخ کدامند؟ آناتولی: ایران از زمان اعلام توافق با آمریکا ۳۶ میلیون بشکه نفت صادر کرده توکلی‌زاده: تشییع امام شهید، بزرگ‌ترین رستاخیز ملی و نماد وحدت امت اسلامی خواهد بود داروخانه خانگی قلب؛ 6 ادویه شگفت انگیز که رگ های شما را پاکسازی می کنند بیرانوند سد مطمئن، طارمی مهره گریز از فشار؛ دو چهره کلیدی ایران در برابر بلژیک اعمال محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور اظهارات وزیر دفاع اسرائیل علیه لبنان: به تخریب زیرساخت‌ها ادامه خواهیم داد پیروزی آرژانتین مقابل اتریش در نیمه نخست جام جهانی