فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۲۳۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۱۱-۰۴-۱۳۸۹
کد ۱۲۳۵۷۵
انتشار: ۱۱:۲۴ - ۱۱-۰۴-۱۳۸۹

بروجردی: مذاکرات هسته ای باید از نو طراحی شود


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته ای باید از نو طراحی شود گفت: گفتگو در شرایط کنونی با شکل فعلی که اغلب مذاکره کنندگان تحت فشار امریکا پشت میز گفتگو قرار می گیرند بدون نتیجه است.

علا الدین بروجردی در گفتگو با مهر، در تشریح دیدگاه خود درباره تداوم مذاکرات هسته ای ایران با طرف های مقابل  گفت: اصل مذاکره برای هر مسئله ای از جمله مسائل هسته ای ایران پذیرفته بوده و مذاکره بر پایه قواعد اصولی و فارغ از شگرد های خاص جهت حل مسائل در رویکرد جمهوری اسلامی ایران مورد توجه است.

وی افزود: اما با شرایط کنونی که طرف مذاکره کننده اعم از گروه وین یا 1+5 به شدت تحت فشار و تاثیر آمریکا هستند و در حالی که سخن از مذاکره به میان می آورند ، قطعنامه تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران را تصویب می کنند، نه تنها گفتگو نباید ادامه یابد بلکه اساسا چنین گفتگویی نتیجه بخش نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور و اعلام شرایط جدید ایران برای مذاکره گفت: باید طرف مقابل در مذاکرات به تعهدات خود پایبند و هدف گذاری شفافی از مذاکره داشته باشند تا از ادامه گفتگوهای  بی حاصل فاصله گرفته و به سمت حصول نتیجه از گفتگو حرکت کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود اینکه می دانیم آنها حاضر به پذیرش ایران هسته ای نیستند به مذاکره ادامه می دهیم گفت: آنها چه بخواهند و چه نخواهند ایران به جمع کشورهای دارنده فناوری هسته ای اضافه شده است و هم اکنون دانشمندان هسته ای ایران بر تمامی زوایای دانش هسته ای مسلط هستند .

بروجردی اضافه کرد: ما پیشرفته ترین مراحل دانش هسته ای را با تلاش داخلی کسب کرده ایم و این را بازرسین آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بارها در گزارش های خود بازگو کرده اند.
 

 

مذاکره ای که ایران بر آن تاکید دارد برای زدودن نقاط ابهام و رفع سئوالات است و در زمینه بهرمندی از فناوری هسته ای مذاکره ای با آنها ندارد

وی در عین حال تاکید کرد: مذاکره ای که ایران بر آن تاکید دارد برای زدودن نقاط ابهام و رفع سئوالات است و در زمینه بهرمندی از فناوری هسته ای مذاکره ای با آنها ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی و متعهد به معاهده ان پی تی خواستار ادامه فعالیت در یک بستر سالم و عاری از هر گونه فشار سیاسی بوده و در این مسیر است که بر مقوله مذاکره تاکید می کند.

بروجردی در ادامه این گفتگو موضوع تبادل سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران را مبنای مناسبی برای ادامه مذاکرات دانست و گفت: ادامه مذاکرات بر اساس بیانیه تهران هم می توند مشکل تامین سوخت راکتور تهران را حل کرده و هم می تواند در یک بستر منطقی اعتماد ساز و رفع ابهام کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تاکید کرد: ترکیه و برزیل نیز در جریان تنظیم این بیانیه بوده و آژانس و همچنین گروه وین نیز با بیان نظرات خود آن را مورد پذیرش قرار داده اند لذا به نظر می رسد این موضوع می تواند مبنای خوبی برای مذاکرات آتی باشد.
 
ارسال به دوستان
تماس تلفنی عراقچی - وزیر خارجه عمان / برنامه گفت‌وگو برای تعیین اداره آینده تنگه هرمز نفرین معبد مصری و جدایی تراژیک؛ جعفر خان از فرنگ برگشته (+صدا) سفر تیم کشتی فرنگی جوانان ايران به تایلند مسجد جامع بارزانی؛ سومین مسجد بزرگ جهان (+فیلم و عکس) نتانیاهو: نیروهای ما در جنوب لبنان باقی می‌مانند و آزادی عمل کامل دارند سرویس و تمام‌کنندگی بلای جان والیبال ایران تهران/ حضور مهران غفوریان در مراسم عزاداری ظهر عاشورا پیشنهاد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی اعتبار کالابرگ برخی دهک‌ها روی میز دولت بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا؛ حمایت از مذاکرات تهران-واشنگتن ایران ۰ - ۳ آمریکا/ طلسم باخت‌های تیم ملی والیبال شکسته نشد روز عاشورا در لرستان (عکس) ادعای نتانیاهو: ما هنوز وظایفی داریم که باید در ایران انجام شود/ از جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهیم کرد فرانسه چند راکتور هسته‌ای را از مدار خارج کرد شیخ نعیم قاسم: صبر ما معادلات را تغییر می‌دهد انگلیس ۳۸۰ میلیون دلار برای تامین سوخت هسته‌ای و کمک به اوکراین اختصاص می‌دهد