فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۳۴۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۹ - ۱۲-۰۶-۱۳۸۹
کد ۱۳۴۴۵۴
انتشار: ۲۱:۴۹ - ۱۲-۰۶-۱۳۸۹

مقایسه حقوق یک کارگر با یک فوتبالیست

 
مدتی است که هرگاه در محافل ورزشی سخن از فوتبال می شود برخی سخن از صنعت می زنند ومعتقدند صنعت! فوتبال در مملکت ما به سوی حرفه ای شدن گام بر می دارد و نمونه بارز آن را هم برگزاری رقابت های لیگ برتر اعلام می کنند.

امروز می خواهم کمی به این صنعت حرفه ای نگاه دقیقتری بیندازیم وببینیم خروجی و مزایای آن در کشور ما چه بوده و هست؟

به گزارش خبرنگار بانکی دات آی آر هرساله رقابت های تحت عنوان لیگ برتر فوتبال در کشور ما برگزار می شود که طی سالهای اخیر 18 تیم درآن حضور دارند بنا به گفته کار شناسان تنها تیم خصوصی حاضر در لیگ تیم استیل آذین است که از محل پول های شخص آقای هدایتی که میزان و منبعش بر ما مشخص نیست اداره می شود .باقی تیم های لیگ با واسطه و یا بی واسطه از محل بیت المال هزینه های خود را تامین می کنند و درآمد هم........خب طبیعی است که ندارند.

بنابر این به عبارت ساده بیشتر تیم های لیگ برتر جیره خوار مردم اند. اما اینجا یک سوال اساسی مطرح می شود وآن اینست که این صنعت حرفه ای چه چیزی به مردم هدیه می دهدو بازده وخروجی آن چیست؟

برخی ورزش,تندرستی و سرگرمی های مناسب برای جوانان را مهمترین سود آن می دانند.لیگ حرفه ای غیراز بازیکنان لیگ به هیچ شکلی به تشویق جوانان به ورزش وعمومیت بخشیدن به ورزش نمی پردازد مگر برای کسانی که آرزوی ثروت و شهرت را در خود می پرورانند .از سوی دیگر جو ورزشگاه ها طی سالهای اخیر به نحوی آلوده شده که به هیچ عنوان رفتن به ورزشگاه ها سرگرمی سالم و مناسبی برای جوانان نیست و از سوی کسی تشویق نمی شود.

موضوع اصلی که مطرح می شود آنست که این مبالغ هنگفتی که نصیب عده محدودی از بازیکنان و مربیان می شود تا خرج اتومبیل های لوکس,ویلاها و منازل گرانقیمت کنند .در حالی که بسیاری از جوانان هم سن ایشان از کمترین امکانات تحصیلی و شغلی محرومند برای چه منظوری هزینه می شود.

در آمد سالانه یک کارگر ساده با پایه حقوق 600 هزار تومان 7میلیون و 200 هزار تومان خواهد بود این در حالی است که درآمد سالانه برخی ازبازیکنان لیگ از 400 میلیون هم بالاتر می شود.

داود که یک کارمند بازنشسته است می گوید: پس از 30 سال خدمت صادقانه در وزارت راه حقوق بازنشستگی ای معادل 347 هزار تومان از تامین اجتماعی دریافت می کنم و این درآمد مخارج ماهانه من و خانواده 4 نفره ما را تامین میکند یعنی باید بکند!

وی می افزاید: من توقع زیادی ندارم, هر کس به اندازه زحمتی که می کشدو صد البته مهارتها و تحصیلاتش حقوق می گیرد اما بر این باورم که برخی حقوق های بیش از اندازه که از محل بیت المال به برخی می دهند درست نیست. البته این فقط شامل فوتبالیست ها نمی شود خیلی ها هستند که بیش از حقشان حقوق می گیرند اما این فوتبالیست ها دیگر رقم حقوقشان نجومی است.

آیا مهمترین کاربرد این لیگ این نبوده که با دستان خودمان ستاره های پوشالی ای را ایجاد کنیم و برای جوانانمان بت های کاغذی بسازیم که رفتار بعضی شان حتی مورد قبول اعضای خانواده شان هم نیست. آنوقت تصاویر و پوستر هاشان زینت بخش اتاق جوانانمان شده است.در حالی که این مبالغ می توانست صرف امور بسیار مهمتری شود.

تلاش برخی مسئولان برای منطقی کردن ارقام مبادله شده در لیگ فوتبال ستودنی است اما تا زمانی که دلالان و جیره خوارانی که بی زحمت طی سالهای اخیر درآمد کسب کرده اند بر این سفره سایه افکنده هر گونه تلاش بی مطالعه و برنامه ریزی تنها این افراد را در انجام فعالیت های خود وقیح تر خواهد کرد.
برچسب ها: درآمد ، حقوق ، فوتبالیست ، کارگر
ارسال به دوستان
شناسایی نخستین مورد تب کریمه کنگو در اردبیل آقای مجری ؛ مظلوم نمایی نکن، اون روز که جیک جیک مستونت بود، یاد زمستونت نبود؟ رکورد تاریخی رونالدو در جام جهانی ۲۰۲۶ وقتی نام علی دایی در جام جهانی ۲۰۲۶ دوباره می‌درخشد اینجا «کمربند نارنجی» است؛ شهری 18 هزار نفری که 90 درصد یک محصول جهانی را تولید می کند مارکو روبیو: مسئله لبنان از ایران جداست نوحه ترکی در عزای حضرت ابوالفضل(ع) با صدای ماندگار سلیم موذن زاده هشدار پلیس فتا به صاحبان کسب‌وکارها درباره کلاهبرداری‌های جدید تعطیلی سراسری سینماهای کشور برای مراسم تشییع پیکر رهبر پایان محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه حمایت از صلح‌بانان را تصویب کرد توقیف ۳۰۰ پهپاد در حاشیه مسابقات جام جهانی ۲۰۲۶ پزشکیان: مذاکره درباره توان موشکی ایران خط قرمز است افشاگری نخست‌وزیر پاکستان درباره جزئیات تفاهم‌نامه ایران و آمریکا قالیباف: قوه فضائیه گام‌های‌ مؤثری برای افزایش اعتماد عمومی برداشته است