کد خبر ۱۴۷۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۱۲-۰۹-۱۳۸۹
کد ۱۴۷۶۵۸
انتشار: ۰۹:۴۳ - ۱۲-۰۹-۱۳۸۹

هشدار کمبود آب در 6 ماه آینده

عصر ایران
به گفته ارتقایی، مجموع آبی که در مخازن سدهای استان تهران وجود دارد، بالغ بر 490 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با سال 88 که 550 میلیون مترمکعب بوده است، حدود 60 میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران از کاهش 38 درصدی بارندگی‌ها خبر داد و گفت: احتمال بارور کردن ابرهای تهران وجود دارد.

خسرو ارتقایی در گفتگو با مهر با بیان اینکه آلودگی هوا به دلیل ایجاد جبهه پایدار در کل کشور است، گفت: میزان بارندگی در ماه گذشته بین 30 تا 40 میلی متر بوده است و در ماه اخیر، بارندگی نداشته ایم.

وی افزود" بر همین اساس، پایداری جو باعث ایجاد پدیده وارونگی هوا شده و در دو هفته اخیر مخصوصا در مناطق شمالی و شرقی تهران رخ داده و شرایط سلامت شهروندان را به خطر انداخته است، تبعا اگر شرایط جوی ناپایدار شود و بارندگی صورت گیرد، شرایط را می تواند تغییر دهد.

باروری ابرها برای تهران

وی با اشاره به کاهش بارندگی ها در تهران، از باروری ابرها به عنوان یکی از راه‌های تامین منابع آبی مورد نیاز نام برد و گفت: با توجه به خشکسالی های پاییز و زمستان دو سال گذشته، خوشبختانه از اواخر سال گذشته قراردادی با موسسه تحقیقات آب منعقد و مطالعات این کار در استان تهران شروع شده است.

ارتقایی اظهارداشت: البته در گذشته های دور، باروری ابرها در حوزه آبریز سد کرج و لتیان انجام شده اما اینکه به چه میزان اثربخش بوده است، اطلاعات دقیقی وجود ندارد؛ به همین دلیل هم اکنون مطالعات انجام شده و طرح اجرایی این کار نیز تدوین شده است.

وی ادامه داد: اگر بتوان هماهنگی های لازم برای پرواز هواپیماهای مخصوص این کار در شمال تهران انجام گیرد، می توان امیدوار بود که در ماه‌های آینده بتوان پروازهایی را با هماهنگی موسسه تحقیقات آب در بارور نمودن ابرهای شمال تهران انجام داد که بارشهایی در حوضه های آبریز سد کرج، لتیان، لار و طالقان صورت گیرد.

ارتقایی گفت: تکنولوژی باروری ابرها که در ایران وجود دارد بر این اساس است که باید حتما ابری وجود داشته باشد تا بارور کردن صورت گیرد، اما در دنیا روشهای پیشرفته تری وجود دارد که بدون وجود ابر و با رطوبت، بارندگی صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: در تهران حتما باید شرایط جوی تغییر کند و ابری در آسمان باشد تا بتوان آن را بارور کرد، حتی اگر این ابرها باران زا نباشند می توان با پرواز هواپیما و شلیک یدید نقره در داخل ابرها، آنها را بارور کرد.

به گفته ارتقایی، در محدوده استان تهران یا شهر تهران، تبعا باید میان دو دستگاه متولی کار هماهنگی لازم به عمل آید. بر همین اساس، همکاران در تلاش هستند که این هماهنگی ها را کسب کرده و مجوزهای لازم را اخذ کنند تا در شرایط مناسب، پروازها صورت گیرد.

وی تصریح کرد: مجری برای این طرح وجود دارد که با همکاری موسسه تحقیقات آب، در تلاش است تا هماهنگی های لازم برای اخذ مجوز صورت گیرد.

وضعیت بارشها در تهران

وی اظهار داشت: از ابتدای مهرماه تاکنون همزمان با آغاز سال آبی جدید، میزان بارندگی در تهران 37.5 میلی متر بوده است که در مقایسه با سال گذشته، 38 درصد و نسبت به متوسط درازمدت 20 درصد کاهش نشان می دهد.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران افزود: در استان تهران 9 دشت وجود دارد که بخشی از آن مشترک با استانهای همجوار بوده و بخش دیگر در حوزه استان تهران و البرز واقع شده است؛ البته هنوز تقسیماتی به دلیل ایجاد استان البرز صورت نگرفته است.

وی در خصوص میزان ورودی آب سدها تصریح کرد: از ابتدای سال جاری آبی تاکنون، حجم ورودی آب به سدهای تامین کننده آب استان تهران در مقایسه با سال گذشته حدود 33 درصد کاهش داشته است. البته باید توجه داشت که آنچه پشت سدها جمع می شود را می توان به عنوان ذخیره آبی تلقی کرد.

به گفته ارتقایی، مجموع آبی که در مخازن سدهای استان تهران وجود دارد، بالغ بر 490 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با سال 88 که 550 میلیون مترمکعب بوده است، حدود 60 میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

هشدار کمبود آب در 6 ماه آینده

وی اظهار داشت: به طور طبیعی با کاهش 33 درصد ورودی مخازن سدها و با توجه به کسری 60 میلیون مترمکعبی آب پشت سدها نسبت به سال گذشته، اگر روال به همین روند ادامه یابد، اگرچه ممکن است پاییز و زمستان را پشت سر بگذاریم؛ ولی در 6 ماه آینده ما کمبود آب داریم.

به گفته ارتقایی، در 2 سال گذشته رژیم بارندگی در بسیاری از نقاط استان تهران بر خلاف اینکه در پاییز و زمستان خوب بوده، اما تغییر کرده است؛ به این معنا که در 2 سال گذشته عمده بارندگی ها در فروردین و اردیبهشت صورت گرفته و این روند در سال 88 و 87 تکرار شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران ابراز امیدواری کرد که علیرغم پاییز خشک، در زمستان و ماه باقیمانده از پاییز بارندگی خوبی در کشور صورت گیرد، چراکه بارندگی بهار معمولا به شکل برف نیست و برف به عنوان ذخایر باقی می ماند. به این معنا که بارندگی برف در زمستان، برای تهران حیاتی است و بارندگی هایی که در فصل بهار صورت می گیرد، در نهایت می تواند میزان نیاز تهران در تابستان را برطرف کند و ذخیره ای باقی نمی گذارد.
برچسب ها: کمبود آب
ارسال به دوستان
مردم قبل از گوگل چطور در اینترنت جستجو می‌کردند؟ نروژ با حفر نخستین تونل دریایی دنیا، کشتی‌های عظیم را از دل کوه عبور خواهد داد(+عکس) ۳ دلیل رایج برای افت فشار لاستیک (و نحوه تشخیص آن‌ها) «دختران قاجاری در کلاس درس»؛ 130 سال قبل (عکس) عراقچی: تحریم صادرات نفت و پتروشیمی تعلیق شد/ برخی پول های مسدود شده آزاد شدند / طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اجرایی شد معمای نام‌گذاری خودروهای مرسدس‌ بنز؛ هر حرف و عدد چه معنایی دارد؟ چوب گلف بوگاتی معرفی شد / تبدیل زمین گلف به پیست مسابقه (+عکس) چرا بعضی‌ها بعد از نوشیدن قهوه آرام می‌شوند و بعضی مضطرب؟ قراردادی که ایلان ماسک را نجات داد؛ کدام کشور آسیایی ناجی «اسپیس‌ایکس»‌ شد؟ چرا جنگنده اف ۳۵ موشک‌هایش را درون بدنه خود پنهان می‌کند؟ ایران قدیم؛ تصویری از یک «درویش خوش‌قیافه» در دوران قاجار مغز ما چگونه همزمان به دو زبان صحبت می‌کند؟ برندهای خودرویی با کمترین مشکل گزارش شده از سوی خریداران در سال ۲۰۲۶ (+ اینفوگرافیک) درخشش بیرانوند در جام جهانی؛ بهترین بازیکن زمین شد تیزبین ها مچ این ماهی پنهان کار را بگیرند! / رکورد 10 ثانیه