کد خبر ۱۵۲۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۸ - ۲۳-۱۰-۱۳۸۹
کد ۱۵۲۸۶۵
انتشار: ۱۸:۵۸ - ۲۳-۱۰-۱۳۸۹

راز مرگ ببر روسی سيبری فاش شد

عصر ایران
الهامي گفت: احتمال مي رود مسوولان كشور روسيه از بيماري اين ببر اطلاع داشتند اما چيزي نگفته اند و با آگاهي، حيوان مريض را مبادله كردند.


ایرنا: مدير باغ وحش ارم تهران ناگفته هاي مرگ ببر روسي سيبري را با ابراز گلايه مندي از مسوولان سازمان محيط زيست كشور فاش كرد.

امير الهامي عصر پنج شنبه گفت: ببر تلف شده روسي كه به كشور آورده شد خود ناقل بيماري 'مشمشه' بوده و در ايران مبتلا به اين بيماري نشده است.

وي اظهار داشت: با آزمايشهاي انجام شده خوشبختانه هنوز هيچ اثر و علايمي از بيماري مشمشه در حيوانات ديگر باغ وحش، ‌حتي ببر زنده روسي مشاهده نشده است.

وي با تاكيد بر اينكه اين اتفاق طي 50 سال اخير در باغ وحش ارم بي سابقه بوده است، گفت: از حيوانات اين حيات وحش بخوبي مراقبت مي شود.

الهامي با ابراز دلخوري از مسوولان سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: تعريف و تمجيد كافي نيست مسوولان ذيربط بايد از ما حمايت كنند.

وي بار ديگر با انتقاد از مسوولان سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: اين مسوولان نبايد بدون بررسي كارشناسانه و نيز در نظر گرفتن شرايط محيطي كشور پيشنهاد روسيه را براي مبادله پلنگ ايراني با ببرهاي روسي مي پذيرفتند.

اين مسوول گفت: متاسفانه هيچ بررسي براي سلامتي ببرهاي روسي انجام نشده بود و پس از آنكه ببرها به كشور وارد شدند، مسوولان محيط زيست تازه به اين فكر افتادند كه اين حيوانات را كجا نگهداري كنند.

* احتمال فريبكاري مسوولان روسي در مبادله ببر بيمار به ايران

الهامي گفت: احتمال مي رود مسوولان كشور روسيه از بيماري اين ببر اطلاع داشتند اما چيزي نگفته اند و با آگاهي، حيوان مريض را مبادله كردند.

وي اظهار داشت: بايد پيش از مبادله ببر سيبري آزمايشات مخصوص انجام مي شد و همزمان با آمدن اين حيوانات به كشور آزمايشات سلامتي از ببرها گرفته مي شد.

* ببرهاي روسي شناسنامه بهداشتي نداشتند

الهامي افزود: ببرهاي روسي شناسنامه نداشتند و كسي هم براي اين مهم اصرار نكرد.

*ببر ماده روسي باردار نبود

مدير باغ وحش ارم گفت: هنگامي كه ببرها از روسيه مبادله شدند به ايران گفته شد ببر ماده روسي باردار است؛ در حالي كه پس از گذشت چندين ماه متوجه شديم اين حيوان باردار نبوده است.

* با آمدن ببرهاي روسي، شيرها زجر كشيدند و مردند

مدير باغ وحش ارم افزود:‌ با آمدن ببرهاي سيبري دو قلاده شير آنقدر زجر كشيدند تا مردند.

الهامي توضيح داد: قرار شد اين حيوانات براي مدت كوتاهي در خوابگاه دو قلاده ‌شير آفريقايي كه ساختمان محصوري است نگهداري شوند بنابراين مجبور شديم دماي هوا را بسيار خنك نگه داريم؛ تا ببرها با مشكل مواجه نشوند.

وي ادامه داد: اين مهم سبب شد تا شيرها زجر بكشند. بطوريكه اين حيوانات نتوانند شب تا صبح از سرما بخوابند و تلف شدند؛ چرا كه به هواي گرم عادت داشتند.

دو قلاده شير تلف شده در باغ وحش، دو ماه پيش از مرگ ببر روسي سيبري جان خود را از دست دادند.

يك ببر روسي نيز هشت ماه پيش، بر اثر ابتلا به بيماري مشمشه در باغ وحش ارم تلف شد.
ارسال به دوستان
چوب گلف بوگاتی معرفی شد / تبدیل زمین گلف به پیست مسابقه (+عکس) چرا بعضی‌ها بعد از نوشیدن قهوه آرام می‌شوند و بعضی مضطرب؟ قراردادی که ایلان ماسک را نجات داد؛ کدام کشور آسیایی ناجی «اسپیس‌ایکس»‌ شد؟ چرا جنگنده اف ۳۵ موشک‌هایش را درون بدنه خود پنهان می‌کند؟ ایران قدیم؛ تصویری از یک «درویش خوش‌قیافه» در دوران قاجار مغز ما چگونه همزمان به دو زبان صحبت می‌کند؟ برندهای خودرویی با کمترین مشکل گزارش شده از سوی خریداران در سال ۲۰۲۶ (+ اینفوگرافیک) درخشش بیرانوند در جام جهانی؛ بهترین بازیکن زمین شد تیزبین ها مچ این ماهی پنهان کار را بگیرند! / رکورد 10 ثانیه رکوردداران حبس نفس با حضور یک قهرمان برهنه! (اینفوگرافیک) رقابت در عصر هوش مصنوعی: چه کسانی برنده خواهند بود؟ استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین برای تخمین هزینه پروژه های صنعتی آموزش زبان انگلیسی به سبک عصر ایران / درس پنجاه و شش واکنش نتانیاهو به شایعات تاثیرپذیری از دونالد ترامپ وقوع انفجار در تاسیسات گاز مایع راس لفان قطر