فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۵۸۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۱۷-۱۲-۱۳۸۹
کد ۱۵۸۷۵۴
انتشار: ۰۸:۳۱ - ۱۷-۱۲-۱۳۸۹

دلايل علي معلم براي خداحافظي با شاعري

عصر ایران
او ادامه داد: بنابراين يك راه چاره باقي مي‌ماند. آن هم اين‌كه ادبيات را در صورت كمالي خودش يعني يك ديوان مانند «مثنوي» يا «شاهنامه» تقسيم كنيم و به‌طور مثال، آن را به شكل 15 جلد كتاب جداگانه و هر بخش را مطابق با دريافت‌هايي كه اهل انديشه در آن متفق‌اند، مانند اسطوره، قصه‌هاي پهلواني يا تاريخ درآوريم.
علي معلم دامغاني دلايلش براي خداحافظي از عرصه‌ي شعر را اعلام كرد.

به گزارش ايسنا، اين شاعر كه چند روز پيش در مراسم پاياني جشنواره‌ي شعر فجر، بازنشستگي خود را از شاعري اعلام كرده بود، در توضيحي در اين‌باره گفت: شعرهايي كه من مي‌سرودم، بيش‌تر با طبع جوانان سروكار داشت و اكنون ديگر به من نمي‌آيد؛ آدمي در اين سن و سال بايد عارف باشد.

او در پاسخ به اين‌كه چگونه بازنشستگي خود را از شعر اعلام كرده، در حالي‌كه اگر شاعر سراغ شعر نرود، شعر به سراغ او مي‌رود، گفت: حال اگر چنين اتفاقي هم افتاد، اشكالي پيش نمي‌آيد؛ آن را براي آيندگان مي‌گذاريم؛ به هرحال، هركس بايد از خودش ميراثي باقي بگذارد.

معلم درباره‌ي اين‌كه گفته مي‌شود اين تصميم به دليل حضور در كنگره‌هاي شعر و مراسم رسمي گرفته شده، نيز اظهار كرد: واقعا شايد بخش عمده‌ي آن همين است. امروز تعداد شعرا در كشورمان بسيار است و ما چند نفري هستيم كه مقداري براي جوان‌ها دست‌وپاگير شده‌ايم.

البته چيز بدي نشنيده‌ايم؛ ولي بسياري از موضوعات اگر به ميل و نشاط آن‌ها باشد، به سرعت پيش مي‌رود و به نتيجه مي‌رسد. در واقع، دودلي‌هاي ما در اين سن و سال، آن‌ها را كمي بازمي‌دارد.

او همچنين گفت: ما هم بالأخره بي‌كار نمي‌مانيم؛ كارهايي انجام مي‌دهيم و شايد مفيد‌تر باشد كه به ارائه‌ي تجريبات در شعر و شرح شعر بپردازيم.

رييس فرهنگستان هنر همچنين در پاسخ به سؤالي مبني بر اين‌كه آيا كتاب‌هايي كه در بازار در حوزه‌ي ادبيات كلاسيك موجودند، جواب‌گوي نياز مردم هستند، گفت: خير، بدبختي اين است كه با آمدن ساحت‌هاي جديد زباني كه بيش‌تر شفاهي هستند، ادبيات ديگري پيش‌ پاي ما گذاشته شده و به اين ترتيب، در حال فاصله‌ گرفتن از ادبيات گذشته هستيم.

او ادامه داد: بنابراين يك راه چاره باقي مي‌ماند. آن هم اين‌كه ادبيات را در صورت كمالي خودش يعني يك ديوان مانند «مثنوي» يا «شاهنامه» تقسيم كنيم و به‌طور مثال، آن را به شكل 15 جلد كتاب جداگانه و هر بخش را مطابق با دريافت‌هايي كه اهل انديشه در آن متفق‌اند، مانند اسطوره، قصه‌هاي پهلواني يا تاريخ درآوريم.

او با تأكيد بر اين كه برخي از تفكيك‌پذيري‌ها حقيقي است و اهل علم اين واقعيت را گوش‌زد‌ كرده‌اند، اضافه كرد: اين كتاب‌ها را با خط خوب و تصوير مناسب مي‌توان ارائه كرد. تذهيب اساطيري بايد طوري باشد كه به دنياي اساطيري مربوط باشد؛ يعني تصاويري مانند سيمرغ. چيز‌هايي از اين دست در بخش اول «شاهنامه» مي‌توانند معرف محتواي كتاب باشند و انسان را به خواندن تحريك كنند.

معلم در ادامه افزود: همچنين بخش عمده‌ي كار ما به نوعي به معلم‌ سرخود بودن كتاب‌ها مربوط مي‌شود؛ به اين ترتيب كه يك سي‌دي كه كتاب را دكلمه كند و چند اثر موسيقايي با متن مي‌توانند استفاده شوند و اگر اين‌ها به كمال اتفاق بيفتند، شايد به اندازه‌ي حدود 60 سال باقي‌ ماندن هنرهاي ما به صورت موردي تضمين شوند.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند تیراندازی در کانادا؛ یک افسر پلیس هدف قرار گرفت صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند تاریکخانه ساترا به روان جامعه آسیب می‌زند! سفر قالیباف و عراقچی به عمان آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید چرا بازی ایران بلژیک مساوی شد؟ فریب ظاهرشان را نخورید! پشت پرده تفاوت های شگفت انگیز سه غول دنیای خزندگان (+اینفوگرافیک) وزارت بهداشت لبنان: شمار قربانیان حملات اسرائیل از ۴ هزار نفر فراتر رفت اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی کشور استقبال پرسپولیس از تصمیم فدراسیون فوتبال برای تعیین نمایندگان آسیا