۰۶ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۶۱۱۴۳
تعداد نظرات: ۴۴۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۱۴-۰۱-۱۳۹۰
کد ۱۶۱۱۴۳
انتشار: ۱۱:۳۸ - ۱۴-۰۱-۱۳۹۰

تحریف نام های کهن"سیزده بدر" و "چهارشنبه سوری" چرا؟!

عصرایران - از میان جشن های کهن ایران ، می توان گفت که تنها عید نوروز مانده و متعلقاتش "چهارشنبه سوری و سیزده بدر".

با این حال تلاش هایی وجود دارد که این عید و اجزایش هم رفته رفته کم رنگ شوند و حداکثر به تعطیلاتی برای تجدید قوا و مسافرت رفتن تبدیل شوند.

نشانه های این جریان هم کاملاً عیان است و البته بر این باوریم که نهایتاً نوروز به عنوان عید کهن ایرانی ها باقی خواهد ماند و رو سیاهی به زغال می ماند.

با این حال ، دو روز "چهارشنبه سوری" و "سیزده بدر" بیش  از خود نوروز - به معنایش اخصش - در معرض آسیب هستند و اولین و مهم ترین آسیبی هم که زده شده ، تغییر نام این دو روز در ادبیات رسمی است.

اگر دقت کرده باشید ، چند سالی است که در ادبیات رسمی ، به جای "چهارشنبه سوری" ، از اصطلاح نامأنوس "چهارشنبه آخر سال" استفاده می شود و به جای "سیزده بدر" عنوان جدید التأسیس " روز طبیعت" به کار می رود و حتی در تقویم ها نیز همین را می نویسند.

این درحالی است که در فرهنگ و سنت ایرانی ، چیزی به نام چهارشنبه آخر سال و روز طبیعت برای سیزدهم فروردین وجود ندارد و "چهارشنبه سوری" و "سیزده بدر" نام های تاریخی این دو روز ملی هستند که مردم در آنها جشن می گیرند و شادمانی می کنند.

البته در این که "چهارشنبه سوری" ایرانیان در سال های اخیر با ورود ترقه ها و مواد آتش زای خطر آفرین ، به چهارشنبه سوزی تبدیل شده و از آن حالت زیبای کهن خود افتاده شکی نیست و این انحرافی است که باید اصلاح شود اما شاید یکی از دلایلی که چهارشنبه سوری بدین حال و روز افتاده ، همین باشد که متولیان امر و رسانه های رسمی و پر مخاطبی مانند صدا و سیما ، جشن چهارشنبه سوری را به رسمیت نمی شناسند و سنت های زیبای آن را تبلیغ و ترویج نمی کنند و نتیجه اش هم همین می شود که شده است.
حتی ممکن است برخی ، نسبت به این تحریف خرسند هم باشند و آن را مستمسکی برای حذف چهارشنبه سوری قرار دهند.

به هر روی ، غرض از این نوشتار ، این است که اجازه ندهیم سنت ها و نام های تاریخی ایرانیان ، در ماورای تصمیمات محفلی تحریف شود ومقدمات حذفشان فراهم آید.

اگر چهارشنبه سوری به "چهارشنبه آخر سال" تبدیل شود و سیزده بدر ، بشود "روز طبیعت" هیچ بعید نیست که فردا هم نام عید نوروز را عوض کنند و مثلاً آن را "تعطیلات عمومی اول بهار" بنامند!

فراموش نکنیم که هر کدام از نام های تاریخی در ورای خود ، دنیایی از پشتوانه و فرهنگ دارند و کسی حق ندارد با نام های تاریخی یک ملت این گونه رفتار کند و به میل خود آنها را تحریف کند.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۴۴۸
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۸۱
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
126
484
دمت گرم
پاسخ ها
استاد دانشگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
عصر ايران حرفهاي عوام پسند مي زند. افراد كم مايه علمي هم "دمت گرم" مي گويند.
روز 13بدر در كشور ما روز هجوم براي "تخريب طبيعت" است كه معمولا در طول يكسال نيز اين خرابي جبران نمي شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
تو خیلی پرمایه ای استاد دانشگاه!
محسن
| Japan |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
اخه استاد عزیز اگه مردم تو روز سیزده بدر طبیعت خراب میکنند بر میگرده به شعور و فرهنگشون نه به اینکه اسم این روز چی بشه...کمی تامل ...
در پاسخ به استاد دانشگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
در اینکه ما ایرانیان خیلی با طبیعت خوش برخورد نیستیم موافقم لیکن اگر این رسانه به فرهنگ گرانمایه ایرانیان احترام میگذارید و مطلب را به بحث و چالش می کشد خواه عامه پسند و خواه خاصه پسند باشد قابل تقدیر است
لقمان حکیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
آقای مثلا استاد بافرهنگ مثلا باشعور اولیش خودتی که نمی فهمی ما چقدر ملت بزرگی هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
خدا وکیلی بگو استاد کدوم دانشگاه هستی؟نکنه دکترایت را از آکسفورد گرفتی ناقلا؟
استاد شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
استاااااد شما لطف کن و نفرمیوو.عزیزم شما احتمالا دکترای کردانی داری.کم مایه هم که دیگه می دونی کیه....؟عصر ایران جان نادرت اینو بذار.
ناشناس
| Kazakhstan |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
امیدوارم که نویسنده برای مزاح عنوان استاد دانشگاه رو برای خودش انتخاب کرده باشه
دانشجو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
الآن اینجا علم و سواد استاد حکم کرد که اگه اسم سیزده بدر عوض شه طبیعت سالم میمونه! نظر بسیار کارشناسانه و بر مبنای علم بود که ما عوام چیزی ازش نمی فهمیم!
پاسخ به استاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
اين كه نوشتيد استاد خيلي ما رو تحت تاثير قرار داد!!!!
واقعا توضيحات شما چه ربطي به نوشته عصر ايران و حذف نام سيزده بدر داشت آخه؟
يك دوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
1- اول اينكه هر سنتي كه در هركشوري وجود دارد لزوما بمعناي درست بودن آن نيست.خوب در زمان جاهليت هم اعراب دخترها را زنده به گور مي كردند.آيا بايد الان هم اين سنت را احيا كرد؟2- روز سيزده بدر روزي است كه عده اي از مردم پيامبر خودشان را در كنار درختي آتش زدند و به مباركي آنروز آن را هرساله جشن مي گرفتند.ريشه سيزده بدر از اسن جا نشات گرفته و اينكه اين روز را نحس مي دانند به اين علت است .حال آيا درست است اين سنت غلط را ما احيا كنيم؟ در ضمن تغيير نام روزها اصل محتواي ان روز را دچار تغيير نمي كند .
استاد استاد دانشگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
دانشجوی عزیزم ناراحط نشو اینحا صواط ندارند که عز این هرفحا میظنند. تو به طهسیلط ادامح بده.استادط از دانشگاح عاکسفورد.
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
باسلام . این مطلب اینقدر مهم نبود که دوستان بخاطرش این همه با هم بداخلاقی کنند. اما آنچه مسلمه این است که هر موضوع یا چیزی یا حرکتی که یا خود منجر به فساد شود ویا ضمینه های فساد را ایجاد کند انجام آن جایز نیست که انشاالله همه ما مسلمان و به مبانی آن معتقدیم.مهم نیست به چه اسم و رسمی باشد سیزده به در یا هر اسم دیگری. با کمی تامل بر نفس کار مطمئناً دوستان عزیزم متوجه خواهند شد که متاسفانه بعضی از ما گرفتار افکار دوره جاهلیت شدیم به این معنا که بسیاری از اعمال را به استناد انجام ان از طرف پیشینیانمان مرتکب میشویم و از قدرت تعقل اسلامی خود استفاده نمیکنیم. هیچ چیز بر اسلامیت تقدم ندارد حتی ایرانی بودن، چرا که ما با نام اسلام در هر کجای دنیا که باشیم سربلندیم اما اگر ملیت ما مربوط به کشوری دیگر بود معلوم نبود ارزشی داشتیم واین نام ایران هم بواسطه اسلامی بودنش سرافراز شده است، که البته هنوز با مدینه فاضله فاصله زیادی داریم. برای همه شما ارزوی موفقیت دارم. التماس دعا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
معمولاً اساتید دانشگاه از درج عنوان استاد برای خود خودداری میکنند! کسانی که احساس میکنند حرفشان قوام کافی ندارد برای اثبات خود دست به دامان القاب و عناوین میشوند!
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
دوست عزیز "دمت گرم" از تشکرهای قدیمی ایرانیان و به معنای "زنده باشی" می باشد.پس میبینی که خیلیم اصیله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
69
354
بابا خیلی دمت گرم. گاهی اوقات وقتی ناامید میشدم می بینم یه رسانه با وجدان هنوز هم وجود داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
249
97
اي خاك بر سر هر چي نفهمه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
آقاي با ادب در سال جديد هم نمي خواي از اين رفتار هاي زشت خودتون دست برداريد يكم هم حرف حساب رو قبول كنيد با توهين كردن فقط خودتون ضايع ميشيد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
گل گفتید ناشناس عزیز ... کاملا واضح است که به خودشناسی رسیده اید ! تا دیر نشده مشتی خاک بردارید و بر سر خود بریزید .
A.N.B
| - |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
دقيقا درسته احسنت اوليش كه خودتي . دفن نشي يه وقتي
ناشناس مثل خودت
| United States of America |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
اونم خاک کاهو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
پیش جهال زدانش نسراید سخن که خطا است خطا پند گیرد زمن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
حکیم عمر خیام:
شیخی به زنی فاحشه گفتا مستی
هر لحظه به دام دیگری دل بستی
گفت شیخ هر آنچه گویی هستم
آیا تو چنان که می نمایی هستی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
71
279
ممنووووووووووووووووووووووووووووووووون عصر ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
65
352
مطمئن باش اين دو سنت از بين نخواهند رفت. باتشكر از متن بجاي شما
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
یعنی اجازه نمی دیم ازمون بگیرنش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
475
69
جمش کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
ببخشید چی را؟ کشور ؟ فرهنگ؟ تمدن؟
A.N.B
| - |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
عزيزم ما كه اينجا رفته گر نداريم خودت رو به اولين مامور شهرداري معرفي كن و با احترام اين درخواست رو كن تا جعمت كنه چرا تو نظر دهي اطلاعيه ميدي؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
کاربر محترم چی را جمع کنه
این واقعیت که ما ایرانی هستیم. از نوروز و چهارشنبه سوری بدت میاد بروکشورهای عربی زندگی کن...
محسن
| Japan |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
شما منفی ها را جمع کن...
شهروند
Japan
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
64
233
کاملا موافقم ! دمت گرم عصر ایران !
طاهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
62
201
هرچي بشه نوروز نوروزه و چهارشنبه سورس چهارشنبه سوريه بچه هاي دو سال همه ميگن چهار شنبه سوري بعضي چيزا رو نمي شه عوض كرد...
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
62
178
...يك ايراني واقعي با فرهنگش اينطور برخورد نمي كنه.اتقاقاتي كه اكنون در جامعه توسط مردم رخ ميدهد تنها نوعي دهن كجي به همين رفتارهاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
سنت گذشتگان چه بد چه خوب باید حفظ بشه!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
61
185
جديدا بجاي واژه مثبت "چهارشنبه سوري" به معناي شادي و سور در روز چهارشنبه، از واژه اي با بار منفي "چهارشنبه سوزي"بطور مكرر و هدفمند هم استفاده مي گردد كه جاي بسي تاسف است.
بي نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
61
142
با سلام و تشكر از مطلب زيبايتان
به نظر من كساني كه اين سياست ها را دنبال مي كنند صرفا
"آب در هاون مي كوبند و گره بر باد مي زنند"
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
61
161
برو خدا رو شكر كن كه تخت جمشيد رو خراب نكردن....!
اينا از يه بناي عظيم نميخواستند بگذرن..
حالا يه اسم عوض شه كه چيزي نميشه....!
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
61
176
عده ای برای ابراز فضل مانند آقای علی مطهری اصلا این مراسم چهارشنبه سوری را مراسم شرک آلود و برگذار کنند گان این مراسم را مشرک می دانند!
واقعا زیبا سایت عصر ایران این جماعت را به مکتب لودریه توصیف نمود .
آیا همخوانی جشن و تجمید احیای زمین و طبیعت گل و گیاه توسط آفریدگار هستی و تعظیم نشانه های رحمت و مهربانی الهی که در قران کریم به مراتب این ایات الهی را متذکر شده است. با فرهنگ باستانی و خلق وخوی و رسوم ایرانی و سرزمینهای دارای تمدن فارسی شرک است؟
هادی هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
59
157
زور بی خود می زنن. چهارشنبه سوری و سیزده بدر رو مگر توی ادبیات رسمیشون بتونن تغییر بدن والا در بین مردم تغییر ناپذیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
59
113
بعدا ممكن است نوروز بشود تعطيلات بهاري بعدها هم ممكن است نام بهار را هم بردارند بگويند جشن اول سال - بابا نوروز و بهار و اينا يعني چه؟ بايد همه اش برافتد چرا چون مربوط به قبل از انقلاب است. بنظرم اسم ايران راهم عوض كنيد بره دنبال كارش چون مربوط به قبل از انقلاب است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
183
78
وقتي تو سراطنيوز ميگن چهارشنبه سوري و يهوديان به مناسبت سوزاندن ايراني ها گرامي مي دارن و ما ها هم نفهميم كه اينكارو ميكنيم چه انتظاري ميشه از اين جماعت فراري از نام ايران ميشه داشت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
يهوديان هيچوقت ايرانيان رانسوزاندند وهميشه به ايرانيان احترام مي گذاشته اند وبيخودي فلسفه دروغ پردازي بهم نباف.
هلیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
کسی که پاسخ 'گذاشتی تاریخ ربطی به فلسفه نداره
از کتاب عتیق یهودیان و استر چقدر شناخت داری که میگی به ایرانیان احترام میگذاشتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
نه جانم فقط هولوکلست واقعیت داره و بس. هر چی اونا بگن...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
شما خودت مطمئنی که اصلاً اسم این کتاب را درست نوشته ای؟؟ خود یهودیان به این کتاب تنخ میگویند و نه عهد عتیق و یا به قول شما عتیق! ضمنا در کتاب استر که جزو بخش کتوویم در تنخ است، بحث ایرانی ستیزی وجود ندارد! برو به آن کسی که برایت قصه گفته بگو که قصه اش را خوب بگوید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
60
104
عصر ايران سپاسگزاريم از اين همه غيرت و ميهن دوستي ات. واقعا" دست مريزاد كه نشانمان دادي هنوز دلهايي براي سنت ها و ارزش هاي فرهنگي ايرانيان مي تپند.....
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
57
112
عيد نوروز را ايرانيان هماره در درازناي تاريخ پركشمكش اين مز و بوم پاس داشته اند و آنان كه در پي كمرنگ كردن اين يادگار ديرين هستند، به قول خواجه شيراز، عرض خود مي برند و زحمت ما مي دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
یادتان باشد که درقرآن فقط دوعید بزرگ عید فطر وعید قربان ذکر شده است نوروز گفثن درست -هر روزی که می آیدچه اول سال باشه چه وسط سال روز جدید اسث روز نو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
آقای ناشناس جون مادرت استفاده ابزاری رو بزار کنار.قرآن برای همه مسلمونا احترام بسیار زیادی داره .شما به همه چی قران عمل میکنی فقط همین مونده.درضمن هرچیزی که توقران نیامده باید کنار گذاشته بشه؟کمی واقع بین باشیم بد نیست. اعیاد مذهبی درجای خود قابل احترامند ولی اعیاد ملی فرهنگی هم وجود داره تو هرکشوری، چه دوست داشته باشی چه نداشته باشی .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
59
140
واقعا گل گفتي چقدر آدم دلش به درد مي آيد وقتي مي بينه که سنتهاي ملي ما اينطور داره از بين مي ره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
47
43
با سلام
كسي كه به تاريخ خودش احترام نگذارد مطمئن با شيد در شرايطي به دين خودش پشت ميكند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
44
61
واقعا متاسفم که چنین حرکتهای لاک پشتی دارد هویت عزیز ما ایرانیان را از بین می برند.اینها کسانی هستند که مفهوم اسلام ناب محمدی رادرک نکرده اند . و دارند با اسلام عربی که همان اسلام طالبانی هست در حال از بین بردن همه چیز ما است. دوستان واقعا بیدار باشید که تنها کسانی ک از این پدیده خوشحال می شوند کسانی هستند که با خوی و خلق عربهای جاهلیت انس گرفته و دارند اسلام بنی امیه که همانا از بین بردن ایرانی ها هستند را ترویج می دهند.
عبدالصمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
42
50
همیشه امید را امیدوار میکنی متشکرم نفس راحتی میکشم وقتی به سایت عصر ایران سر میزنم
سپاسگزارم
پاسخ ها
محسن
| Japan |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
واقعا راست میگه عصر ایران
من با اینکه با وی پی ان به همه خبرگزاری ها دسترسی دارم ولی روزی نیست که چند بار به عصر ایران سر نزنم و کامنت نزارم(هر چند که 90 درصد کامنتها هم تایید نمیشه)ولی در کل دوست داریم عصر ایران...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
39
31
ایوول عصر ایرانننننننننن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
56
115
اين تحركات ضد فرهنگ ايراني همينطور بيخودي من رو ياد طالبان ميندازه كه مجسمه هاي بزرگ بودا رو منفجر كردن !
داریوش
United Arab Emirates
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
48
28
ای قررررررررربببببببببببون زبونت
بهمن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
48
100
این مربوط می شود به تصورات باطل یک عده انسانهای ضعیف و ترسو که فکر می کنند با پرداختن به این اعیاد و مناسبتهای ایرانی لابد در اعتقادات و باورهای آنان تزلزلی بوجود می آید. چون باور درست و ریشه دار ندارند و تنها تعصب دارند.
پس ما هم نگران نباشیم کسی نمی تواند این اعیاد چند هزار ساله را از بین ببرد. همه چیز درست خواهد شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
همه چیز درست میشود قطعا اما زمان چی...!
ناشناس
Iraq
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
221
58
این سایت شده محل دگماتیزم فکری و حماقت های روشن فکر مابانه.

مطلب نوشته خیلی احمقانه است !! خیلی ....
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
مگه دروغ گفته...
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
شما احتمالا زیر دیپلم هستی و یه کتاب مربوط به دانشگاه خوندی

اومدی اینجا جو گیر شدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
اوه اوه ترسیدماااا
وای مامانم ایناااا
کلمات قلمه استفتده کنی نمگن باسوادیاااا
زنده باد و جاودان، ایران و ایرانی با فرهنگ ده هزار ساله
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
46
101
جرياناتي كه در صدد از بين بردن آئين هاي باستاني ما ايرانيان از جمله چهارشنبه سوري و عيد نوروز باستاني و سيزده بدر هستند مطمئنا اين آرزوها را با خود به گور خواهند برد و مردم هيچگاه نام واقعي اين جشن ها را هرگز فراموش نخواهند كرد و به قول خود شما روسياهي به ذغال مي ماند و بس!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
ای وااااای آیینهای باستانیمان از میان رفت!!
آه چارشنبه سوززی عزیزم آااااخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
206
57
واقعا جایی تاسف داره یه رسانه مدافع رفتارهای ناپسندی همچون چهار شنبه سوری و.. باشه وازن این حرکات دفاع کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
رفتار؟!!!ناپسند؟!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
27
72
واقعا بعضي ها براي ضربه به ايران از هيچ كوششي دريغ نمي كنند
پسرکوهستان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
203
52
عزیز من شما که ادعای وطن پرستی و نوع دوستی داری،اصلا میدونی روز 13فروردین چه روزیه؟ روزیه که 76000 ایرانی بخاطر کارشکنی استرومردخای(که مقبرشون تو همدانه) یهودی کثافت، زمان خشایارشاه کشته شدن!شما میدونید تواین روز یهودی ها در سراسر دنیا بخاطر ایرانی کشی جشن میگیرن!؟و چقدر به "هامان" وزیر وفادار ایرانی توهین میکنن!؟ حالا ما غصه سیزده بدر رو بخوریم!!ما باید تو این روز عزا بگیریم نه شادی کنیم.تمام ما بازیچه رسانه های اوناییم.هر چی که اونا دلشون بخواد می فهمیم،هر چیم که نخوان،نمی فهمیم! روز سیزده فروردین بر همه ایرانیان با غیرت و اهل مطالعه تسلیت باد!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
اینکه رسانه های اونا یا از این حرفای کیهانی رو بی خیال...اما در مورد تاریخ بد نمیگه...تقریبا درست میگه...داستان مردخای و هامان درسته..اما کلا سیزده بدر روزه خوبیه آدم از زندگی ماشینی یخورده رها میشه میره تو دامن طبیعت حالا یهودیا طبق معمول یه گندی زدن عوضش حالا ما میریم سیزده بدر خوش میگذرونیم...تازه انتقام اون 76000 نفر رو هم احتمالا (امیدوارم)آلمانای آریایی گرفتن دیگه...منتشر کن لطفا عصر ایران جان این پسر کوهستان تنها نباشه
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
پسر کوهستان عزیز ایرانی ها در این روز بیرون میروند تا در خانه شان کشته نشوند.
تاریخ رو اگه میخونین کمی کاملتر بخون.....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
اقای اهل مطالعه اینجابحث سرتحریف اسم است واین موضوع روبیشترافرادی که اینجاهستندمی دانند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
اگه میخواید مطلبی بگید کامل بگید،بگید چرا به کوه و دشت میریم
در ان زمان چون عده ائی از ترس کشته شده به بیابانها فرار میکردند ما هم برای همدردی با ان ایرانیان که به صحراها فرار کرده بودند ما هم به دشت و بیابان میرویم
خورشيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
پسر كوهستان !لطفا موضوع اصلي بحث كه تغيير نام است گم نكنيد خواه اين روز عزا باشد خواه جشن. ضمن اينكه من يك انسان به شدت مذهبي وبه قول دوستانم متعصبم اما استفاده از لفظ غير مودبانه(كثافت) بعد از يك دين الهي اشتباه است اگر هم با فحش دلت خنك ميشد بهتر بود بعد از اسم اون آدم ميآوردي چون اعمال اين فرد ربطي به دينش نداشته مثل اينكه من بگويم اون صدام مسلمون كثافت
مردم شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
45
88
بنده به عنوان بک مردم شناس ومدرس دانشگاه از توجه شما به این موضوع ممنونم.
ما ایرانیان همواره به تمدن وفرهنگ غنی ودیرینه ی خود می بالیم وهرجا لازم باشد به افتخاراز آن یاد می کنیم ونیک می دانیم که بخشی از همین فرهنگ وتمدن ما عناصر ی مانند آنچه شما گفتید .هستند.پس اگررفته رفته فرهنگمان را از این عناصر خالی کنیم چیزی از اصلش باقی نمی ماند.
چرا ماباید به آنچه به عنوان بخش معنوی فرهنگ "(فرهنگ غیرمادی) ازش یاد میشه خیلی دقیق نباشیم؟
هموانطور که شما هم گفتین .این ایام به مناسبتها وشرایط خاصی شکل گرفته وبخشی از فرهنگ این دیار وعناصری از هویت ملی ما ایرانیان است.چرا برخی کشورها در سالهای اخیر نوروز وهفت سین و...را مختص وحتی به نوعی ابداع ملت خود می دانند؟؟!! ولی ما داریم آنرا از خود دور می کنیم؟
کسی ازمسئولین محترم هست به این سوالات پاسخ بدهد؟؟!!
بدون توجه به اینکه تخصص خودم هست بخشی از این بی لطفی برمی گردد به کم توجهی به رشته مردم شناسی (انسان شناسی) در ایران.!!!!
ahmad
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
40
106
دراينكه واقعيتهاي تاريخ را نبايد حذف و يا تحريف كرد شكي نيست اما اكثر دوستانيكه از به حاشيه رانده شدن سنتهاي چهارشنبه سوري و يا سزده بدر ناراحتند زود به ريشه هاي تاريخي "يهود ساخته" و"يهود خواسته" آنها اعتقاد پيدا كرده و تبليغ ميكنند كه بشدت تفرقه افكنانه و نژاد پرستانه و بيان وارونه اي از تاريخ واقعي است .ميدانيم براساس افشاگريهاي يكي دوسال اخير واقعيت تاريخي هردو چيزي غير از آنست كه تابحال به خورد مردم داده اند.زمانيكه مردم ايران براي درامان ماندن از قتل عام توسط سربازان هخامنشي كه با نقشه و دسيسه "استر"بوده به دامان طبيعت گريخته و پناه برده اند. واضح است كه چنين روزي روز جشن نيست و نبايد آنراجشني دانست كه هخامنشيان آنرا ابداع نموده اند و از آنان تجليل نمود.
ان شاء الله روزي برسد كه براحتي امكان بيان جنايات يهود بدست سلسله هخامنشي با تمدن ايران و ايراني بدور از فشارهاي پيدا و پنهان هميشگي يهود دراين كشور آزاد و اسلامي فراهم شود.
عصر ايران هم خوشحال باشد كه دوستانشان در رسانه هاي ملي مشغول اقدام متقابل هستند. استفاده از عبارت "سال خورشيدي" بجاي "سال هجري شمسي" يكي از نمونه هاي آن است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
حالت خوبه؟
حمید
| United States of America |
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
واقعا جای تاسف است ازاین تاریخ سازی و دروغ بافی! کدام قتل عام سربازان هخامنشی؟ چرا دروغ می بافید؟علیه خودتان چرا تبلیغ میکنید؟ کدام مدرک تاریخی چنین چیزی را ثابت کرده؟ یهود ساخته و یهود خواسته کدام است مرد حسابی؟ پیداست که شما به یهود کینه دارید، بهر دلیل، نباید حرفهای ضدایرانی بزنید. کدام مورخ چنین حرفهایی را زده؟ این جشن نوروز و و دیگر مراسم ریشه هزاران ساله دارد و در هیچ گزارش تاریخی ایرانشناسی چنین چیزی نیست، حتی آنها که یونانیان که دشمن بوده اند نوشته اند. حتا پس از اسلام که کوشش برای نابود کردن آیین ها ایرانی جریان یافت چنین دروغهایی ننوشته اند. شما دیگر ازکجا آمده اید و چه کینه ای دارید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
عزيز مي دانم كه اين چيزها را از قول ناصر پورپيرا شنيده اي ولي او كه مي گويد هخامنشيان و ساسانيان و ... وجود نداشته اند! حالا چطور سربازهاي آنان ايرانيان را قتل عام كرده اند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
برو بابا دلت خوشه اون زمان یهود کجا بود.خوبه نمیگی امریکایی ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
35
72
جاي تاسف است كه كساني با نام دين و اعتقادات ديني مي خواهند تاريخ ماندگار اين مرز و بوم را به فراموشي بسپارند. ناداناني كه با قرار دادن مليت در مقابل دين به خيال خود به دين كمك مي كنند در حالي كه ابتدا به دين و سپس به مليت و تاريخ ايران ضربه مي زنند.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
29
19
سلام.
پیشنهاد می کنم عالمان ادبیات و تاریخ فلسفه این روزها و جشنها و مناسبتها را برای مردم بازگو نمایند تا:
1 - مردم (حتی مخالفین) ارتباط عاطفی بیشتری با این مناسبتها پیدا نمایند.
2 - از انحراف در برگزاری این مناسبتها جلوگیری شود. چه بسا اگر فلسفه چهارشنبه سوری (جشن چهارشنبه) یا چهار شنبه سوزی برای مردم مشخص بود چشن زیبای شب آخرین چهارشنبه سال به شب دلهره و اضطراب و بیم و ترس تبدیل نمی شد. و شاید خبری از سوختگی و تخلیه چشم و قطع عضو نبود.
براستی داستان شاهزاده اسطوره ایرانی (که مبدأ چهارشنبه سوری است) کجا و انفجار و اقدامات خطرناک بعضی هموطنان کجا؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
29
62
کاملا نظر درستی دارید. اگر کمی جلوتر رویم خدا میدونه چه به سر عید نوروز بیاد همچنانکه تا به حال هم تلاشهای زیادی از این جهت شده ، اما شکست خورده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
6
20
البته این اصطلاحات خوب نیست.
اما عنوان روز طبیعت رو به نظر من به این خاطر میگند که ما در این روز به طبیعت احترام بگذاریم. و به خاطر تفریح طبیعت رو آلوده نکنیم.
پاسخ ها
محسن
| Japan |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
ای کاش اینطور بود که شما میگفتید ولی متاسفانه این واژه ها کاملا هدفدارند...
ناشناس
France
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
157
56
ببین کلا در دین اسلام چهار شنبه سوری و سیزده بدر وجود ندارد و جز آئین های غیر اسلامی و یا خرافی طبقه بندی می شود کافی ست نظرات مراجع رو در این مورد یک استفتا بفرمائید بنابراین در جامعه ای که مراجع تعیین کننده آداب و سنن هستند نمی توانند این مراسم را با همان ماهیت در تقویم درج کنند و در نتیجه مجبور می شوند با مضامینی جایگزین حداقل در تقویم درج شود که ضمن حفظ محتوا این دو روز سنتی هم حفظ شود، حالا مشکل روز طبیعت چیه که حتما باید خرافه سیزده بدر روش گذاشته بشه تا دین شما کامل بشه! یکم فک کن بعد مطلب درج کن. منتظر استفتاء تون هم می مونم...
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
اولا این آئین مربوط به مردمی هست که دین زرتشت داشتند و این دین هم جز دینهای الهی هست
برو استفتاااااااااااااا کننننننننننن(به قول خودت)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
وای وای حالم بد شد
پوریا
France
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
31
27
وقتی پاسارگاد در آستانه نابودی قرار میگیره و هرروز خبرای بدی از تخت جمشید میشنویم تغییر اسم 4شنبه سوری و سیزده بدر زیاد جلوه نمیکنه
ممنون از مطلبتون
حسين
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
111
55
ذخيره قبر و آخرتتون بشه، شب اول قبر خوب بتونين درباره چهارشنبه سوزي و سيزده بدر جواب پس بدين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
خدایا به نادانان و کور دلان ما عقل و بصیرت عطا بفرما
الهی امین
حسین خان واقعا نظرت خیلی مسخره بود
قیامت و شب اول قبر که ما مسلمانا اعتقاد داریم مربوط به رفتارهای ماست نه به مناستهای ایقدر مقدس
ماها مال حلال تو این زمئنه بخوریم با این یارانه بقیش پیشکش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
هو الشافی برادر
خورشيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
از قبر وآخرت گفتي؟به قول حافظ:
فردا شراب كوثر وحور از براي ماست
وامروز نيز ساقي مه روي وجام مي .
شما هم با طالبان وخوارج وابن ملجم محشور بشيد.
عباسي
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
40
84
به نظر من منشا تمام اين نامگذاري هاي جديد نوعي مخالفت با اراده مردم است . آنجايي كه نام تيم پرسپوليس به پيروزي تغيير مي كند ولي هنوز پس از گذشت ساليان هنوز توسط مردم پرسپوليس ذكر مي شود نشانه اين است كه مردم به تعلقات خود پشت نمي كنند
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
60
44
درود به شرف نویسنده
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
البته اگر شرفي داشته باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
شرف داره. حداقل از شما بهترشو داره
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
108
54
واقعا که!!!
عصر ایران هم، دمدمی مزاجه.
فکر نکنم تا حالا رسانه ای مثل شما باشه که اینقدر هم کج فهم باشه و هم اینکه نمیدونه چی میخواد.!!!!
اصلا راه و روشت مشخص نیست.
متاسفم براتون
از نظر من شما با سایتهای به اصطلاح خودتون اپوزیسون (رادیو فردا، بی بی سی و ..) هیچ فرقی نمیکنید.
فقط شما از ترس اینکه فیلتر نشید یه چیزهایی رو منتشر نمیکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
از بس ازادی بیان زیاده مجبور از خیلی چیزا بترسه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
شما که فقط عشقتون این هست که به به و چه چه بشنوید ، خوب عزیز من صدا و سیما رو که ازتون نگرفتن !!
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
خدایا این 4 تا کلمه را اینا از کجا یاد گرفتند؟!!!!!!!!!!!!!!!!
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
42
37
هنوز باوجود رسانه هایی مثل عصر ایران و فرارو به وجدان رسانه این معتقدم

کارتون درسته
ناشناس
Kazakhstan
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
48
35
عصر ایران فقط بخاطر این دوست داریم که نون رو به نرخ روز نمی خوری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
37
76
سلام درفرهنگ ايرانيان جشن يكي ازاركان اتحاد جامعه بوده وهرماه حداقل يك جشن داشته اند وامروزه كمابيش درگوشه هايي از مملكت بنام هاي مختلف برگزار مي گردد كه ازجمله جشن هاي كاشت وبرداشت محصولات وتغيير فصيول سال مي باشد وجشن صده وزمستان كوچك وبزرگ نيز از آن جمله است وجالب است بدانيد كه ايرانيان حتي مراسم براي متوفيان رابا شادي برگزار مي كردند وعقيده اشان اين بود كه از اين دنيا رها شده وبه دنياي بهتري مي روند وايرانيان زندگي رابر مبناي شادي وشاد بودن وشاد خواستن وشادديدن ديگران مي دانستند.
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
35
72
سلام.
جالبی این قضیه ایجا معلوم میشه که ما می گیم چرا به خیلیج فارس یا خلیج میگن یا خلیج ع ر ب ی .
خوب دوستان من توی این مملکت که خضرات کمر به نابودی فرهنگ اون بستن و به قول دوستمون فرهنگ لودریه غالب،باید هم این دو اسم عوض و منتظر تغییر بقیه اسامی باستانی باشیم.
یه نکته هم بگم.از اونجایی که آقایون به کلمه "باستانی" آلرژی دارند فکر کنم اسم ورزش باستانی هم بزودی عوض بشه
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
93
55
سیزده به در یکی از روزهای مراسم شیطان پرستی بوده است.
---------
نظر همه را تایید کردی، نظر من را هم تایید کن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
ایرانیان همیشه یکتا پرست بودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
دوستان عزیز تکلیف خودتون و ما را مشخص کنید بالاخره این روز یهودی ساخته است ، شیطان پرستی هست ، خرافه است ...... ؟؟؟؟
داود
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
40
42
چقدر پیاز داغ مطلب رو زیاد می کنین به نظر من اصلا نیت برای حذف یا از بین بردن اینها در کار نیست فقط موضوع ادبیات بکار بردن الفاظ است خب از منظر ادبی مصاحبه یک مسئول با رسانه گفتن کلمه چهارشنبه آخر سال بهتر از چهارشنیه سوری هست و برای سیزده بدر هم همینطور کمااینکه خود شما خبرنگاران و .. با رهای از این واژه استفاده کردید ضمناو با این تغییرات هیچ وقت سنت ملی از بین نمیره .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
40
27
دمت گرم ... اما زهی خیال باطل اینا نتونستند اسم یک تیم رو عوض کنند هنوز بعد از بیست و چندسال اسم تیم پرسپولیس ، پرسپولیسه نه پیروزی..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
25
28
اشكالي ندارد اين دو مفهوم باشد ولي اين توضيح را بدهيد آيا اساس وپايه اين دومفهوم وريشه ايجاد ونوع بهره برداري اين دوواژه را ميدانيد
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
34
28
من از سال 1357 تا به حال در کوچه و محله نشنیده ام بگویند روز طبیعت همه میگن سیزده بدر فقط رادیو تلوزیون می گوید روز طبیعت ؟؟؟
ddd
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
41
36
نوروز در نو شدن طبیعت ریشه داره و یک موضوع عقلایی و جالب و بی نظیر در سالهای ملت ها است
اما چهارشنبه سوری و سیزده به در دو تا مناسبت صد در صد خرافه گرایانه هستند
به نظرم نوروز رو با این دو تا مقایسه کردن خیلی جفا به مفهوم قشنگ نوروز و کمی بی سلیقگی است
مجتبی فعال
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
31
23
در مورد "چهارشنبه سوری"
چرا خود آتش نشانی اقدام به آتش بازی نمی کند که امن باشد ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
33
44
اعتقاد به نحسی سیزده از خرافات است، برای همین اسم این روز را تغییر داده اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
29
46
من شنیدم که روز سیزده به در روزی بود که هامان وزیر اعظم شاه ایران در زمان هخامنشیان و بیش از 70 هزار ایرانی به دستور شاه هخامنشی ( با فریبکاری یک یهودی در دستگاه سلطنتی ) کشته شده اند. و ایرانیان این روز رو از خونه هاشون بیرون می رن و این روز 13 رو نحس می دونن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
سابقه ی جشن نوروز و سیزده بدر به قبل از هخامنشیان مربوط میشه
آنیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
این دوستمون راست میگه تا جایی که من هم مطالعه دارم این جشن ها قدمتشون بیش از هخامنشیان هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
2
24
اين مراسم منشاش آقايان نيستند كه بتوانند دخل و تصرفي در آن بكنند اينها هم بايد حالا حالا ها دنبال ملت بدوند.
بابک
United States of America
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
46
52
1. جای سپاسگزاری است، دستتان درد نکند.
2. برای برخی از واژگان عربی شاید واژه ایرانی بیاد نداشته باشیم ولی برای بسیاری برابر پارسی و ایرانی هست. خواهشمندیم در نوشته های آینده ( برای نمونه ) به جای اینها که دراینجا نوشته اید واژه ایرانی بگذارید:
نامانوس( ناآشنا،و ...)، استفاده (کاربرد)، متعلقات( پیوستها)، جدیدالتاسیس( تازه، نونهاد، نوبنیان، نوبنیاد، نوساخت، تازه ساخت و ....)، تجدیدقوا، حداکثر (بیشینه، دست بالا، و ...)، نهایتا ( سرانجام، در پایان، و ...)، کاملا، عیان ( پیدا، آشکار، روشن و ...)، باقی خواهد ماند ( خواهد ماند)،اخص ( ویژه )، مستمسک( دستاویز، و ...)، ماورا ( ورا، فرا، ...)، و ....
3. تلاش برای ایرانی زدایی و دشمنی آشکار با هرچه که نام ونشانی ازایران و ایرانی دارد تنها اینها نیست. از دو نمونه یاد میکنم، پاکسازی شهر تهران در روزهای پایانی اسفند ما با نام «استقبال از بهار» انجام میشود و تا آنجا که من بیادم دارم نامی از نوروز نمی برند. روش سازمان صدا و سیما در پرهیز ازبردن نام «نوروز» و کاربرد «سال» و «بهار» بجای آن. و بدتر از همه بر هرچه نقش منفی، زشت و سبک در فیلمها و نمایشنامه های سازمان صدا و سیما هست نام ایرانی میگذارند!
با کمک ایرانی و با پول و دارایی های ایرانی، زشت و تبهکار نشان دادن هرچه که ایرانی است! آقایان با فداکاری ها و جانبازی های ایرانی دارای جایگاهی شدند که خوابش را هم نمی دیدند. این همه از دارایی ایرانیان بهره میبرند، ولی این همه ناسپاسی میکنند! داستان نقش بی مانند ایرانیان در بلندکردن اسلام داستانی بلند است که دراینجا، جا نمی گیرد. شما میتوانید ببینید که در تاریخ اسلام چند دانشمند بزرگ ایرانی بوده اند و به اسلام خدمت کرده اند و چندتا عرب بوده اند. ببنید در جنایت هایی که در تاریخ اسلام شده چندتا ایرانیان نقش داشته اند و در چندتا خود عربها. دیگر چه میتوان گفت؟
پاسخ ها
اميد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
آقا بابكي كه اينقدر دم از ايراني بودن ميزني هنوز نميتوني يك لباس ملي از خود به يك خارجي نشون بدي يا اگر هم داشته باشي روت نمي شه بپوشي تمام اين دانشمند هم كه تو ازشون با افتخار ياد ميكني قبل از اينكه خودشونو ايراني بدونند خودشونو يك مسلمان ميدونستند اصلا در سايه دين اسلام بود كه رشد كردند تا حالا فكر كردي كه در تاريخ ايران ما 3بار مورد حمله بزرگ بيگانگان قرار گرفت به طوري كه كشورمان تا مدتها به طور كل اشغال شد
1 حمله اسكندر
2 حمله مسلمانان
3 حمله مغول
اما در حمله مسلمانان بود كه ما به طور رسمي دينمان را تغيير داديم اما در مورد حمله اسكندر اين اتفاق نيافتاد
و در مورد مغول اين ايرانيان مسلمان بودند كه حكام مغول را مسلمان كردند
رجوع كن به خدمات متقابل اسلام و ايران استاد مطهري
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
34
73
اکثریت قریب به اتفاق مردم دنیا با راه انداختن کارناوال های شادی چند روز در سال ملتشان را شاد می کنند حال این دوروز راکه ملت شادی می کنند را می خواهند به نوعی از بین ببرند که خوشبختانه از بین رفتنی نیست دم عصر ایران گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
109
53
حقا كه خيلي پر رو هستيد
ميگن هر كي شل بگيره سفت مي خوره
بايداز اول سفت گرفت يكسري مراسم خرافي و آتش پرستانه و بت پرستانه را راه انداختيد حال به نامش هم اصرار داريد
واقعا كه جاي قباحت داره
حماقت را خاتمي كرد كه اسم اين روز در با دريوزگس كرد روز طبعيت والا بايد همان سيزده به در مي ماند و تعطيل بودنش هم برداشته مي شد انوقت مي ديدم تو تاريخ موندگار هست يا نه
پاسخ ها
ناشناس
| Kazakhstan |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
ناشناس بی ادب
نوروز و سیزده بدر چه ربدر به آتش داره . شما نفس کار را نگاه کنید . دوست ندارید مردم شاد باشند . دوست ندارید مردم تفریح کنند؟
بابا اسلام گفته انسان باید تفریح حلال کنه
کجای سیزده بدر حرامه ؟کجای نوروز حرامه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
تا اونجایی که من میدونم ملت روز 14 رو هم تعطیل می کنند حالا اگه روز 13 تعطیل نباشه خود به خود تعطیل میشه ، شما هم بهتره تعطیلی های جاهای دیگه رو کنسل کنی .
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
طالبان كه ميگن شمائيد، نه؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
حيف اون پرچم ايران كه بغل اسم ناشناست حك شده است.تا اعراب افرادي مثل شما رو درايران دارند ديگر نبايد غصه جزاير سه گانه را بخورند.ميگم كلا بياييم عربي حرف بزنيم و قال قضيه رو بكنيم ديگه..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
جهار شنبه سوری تعطیل نیست اما تو تاریخ موندگار شده.یکم شعور بخرج بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
38
29
دولتها نمی توانند تغییر زیادی در فرهنگ ها ایجاد کنند و این مردمند که در این موارد تصمیم می گیرند.
مهدی عظیمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
48
54
جای هیچ نگرانی نیست، 100 سال هم که بگذره ، بچه بچه بچه ما هم خواهند گفت چهارشنبه سوری و سیزده بدر، این کارها هم فایده ای نخواهد داشت. اون کسانی که با این مفاهیم مشکل دارن ممکنه از یادها پاک بشن ولی این مراسم و اسامی قرنهاست که پابرجاست مثل خیلی مراسم مذهبی مثل محرم و عاشورا. مفاهیم ناب جاودان هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
44
53
عده اي با ايراني و مليت و فرهنگ اصيل ايراني بدليل اينكه حرفي در مقابل انها ندارند و كم مي اورند و بي مايگي اعتقادات خودشان دشمنند.سنن و فرهنگ هر ملتي راز بقاي ان ملت است
بايد به كودكانمان ايراني بودن را بياموزيم و از دشمنان فرهنگ ايراني تبري بجوييم
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
54
47
اسلام دین توحید است واصالت روح ومتافیزیک (در دیدگاه توحیدی منشأ همه چیز خداست ، هوالظاهروالباطن ، لذا تماما دستورات آن بر مبنای این اصل است .تمام بایدها ونبایدهای او همینطور است .شما در هیچکجای آن غیر ازاین نمی بینی .تمام اعمال واداب ومراسمها و..... بر اساس اصالت روح است نه اصالت ماده .در یک نگاه بسیار دقیق واز زاویه نگاه توحیدی این نگرش بدست می آید .از طرفی دین کامل است .ویک مجموعه کامل وجامع ومانع است .دستورات آن وحی است . عید فطر ، عید قدیر ، عید قربان و ..... همه به روح مربوط بوده که همان اصالت روح است ونیازی به آداب ورسوم مکاتب حتی آسما نی چه رسد به مکاتب مادی ندارد. نوروز بر اساس اصالت ماده است .بله در آن شادی می کنند دید وبازدید می روند وصد البته حواشیی که اساسا با اسلام مغایرت داشته وحرام است و........ کمی فکر کنیم ، چهارشنبه سوری و سیزده بدر واهورا مزداو خرداد ومرداد و تیرو بهمن و...... زیاد دارد ولی کجای آن با اسلام تطبیق دارد .از دیدگاه اسلامی نگرشهای مبتنی بر اصالت ماده موجب توسعه نفسانیت وتوجه به مادیت است . از انجا که اصل انسان روح اوست وجسم وماده انسان فرع است وبعد از مرگ نیز این روح اوست که مراتب دیگر وسیر در عوالم متافیزیک را دارد لذا در اسلام اصل بر روح انسانیست نه جسم وماده او واین بر اساس حقایق موجود است نه تعاریف وقرارداد های بشری !. مثلا ماتوافق می کنیم که ظهر ساعت سیزده باشد وگاهی توافق بر ساعت دوازده می شود . این توافقات بشری طلوع وغروب وظهر خورشید را عوض نمی کند یعنی حقیقت گردش زمین به دور خورشید بر روال تکوین خود است ونه توافق بشر . حقیقت وواقعیت یک چیز است وتعاریف وقراداد چیز دیگریست . هر چند اسلام به جسم هم در حداعلا توجه دارد ولی اصل را جسم نمی داند . پس نه اینکه اسلام با شادی و دید وبازدید مخالف است ، نه ، بلکه به شدت توصیه هم شده ، منتهی بر اساس اصل توجه به روح ، یعنی در این تعاملات روح باید رشد پیدا کند .وگرنه توجه به مادیت ، انسان را از آن مرتبه انسانی به این مرتبه حیوانی سقوط می دهد
- مگر این شروع طبیعت در ممالک دیگر اتفاق نمی افتد .در چین کمونیست ، در منطق شوروی سوسیالیست ، در کشورهای ماتریالیستی ،در کشورهای مسیحی و........ . اگر چنین ملاکی تعیین کننده سرنوشت بشر است پس چرا آنها عمل نکردند ؟
- مطلب دیگر اینکه هرکس یک تفکری دارد واعتقادی . خب هر کس از اعتقاد خود دفاع کند . اینها ارتباطی به اسلام ندارد . هر مکتبی دارای مؤلفه هایی است . آیین ذرتشتی هم همینطر است .چرا به اسلام ربطش می دهیم ؟! چرا اسلام را مادیش می کنیم .؟! چرا از اسلام مایه میگذاریم ؟! چرا با تآیید اسلام می خواهیم چیزی را موجه جلوه دهیم ؟! اگر قابل دفاع است ، ازخودش بگوییم .اسلام دو بعد متافیزیکی ومادی انسان را مورد توجه کامل قرارداده وبه عنوان یک راه کار در اختیار بشر قرار گرفته است و نیازی به هیچ مکتب وآداب ورسومی ندارد .
- تدکر اینکه هر چیزی را که به نام اسلام مطرح می کنند باید دید که آیا اصالت روح است یا اصالت ماده . اگر اصالت ماده بود وملاکها مادی بودند وتوجه به ماده بود آنرا از اسلام ندانیم ،حال عرضه کننده آن هرکس با هر قالب ولباسی می خواهد باشد .
- طولانی شد عذرخواهی می کنم ولی منظور این بود که اسلام ر ا از اسلام بشناسیم ( هرکسی ازظن خود شد یار من ........)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
39
45
ممنون كه به اين قضيه پرداختيد.مدتها بود براي من و لابد خيلي ها سكوت رسانه ها در اين قبال سئوال برانگيز بود(مدرس دانشگاه از تهران)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
35
44
البته مخالفت با چهارشنبه سوری، ربطی به سال های اخیر و ورود ترقه ندارد.
یادم هست زمانی که کوچک بودم (بیست و خورده ای سال پیش) هم در برنامه ی کودک یک برنامه ای همیشه پخش میشد بر علیه استفاده از آتش و چهارشنبه سوری. اسمش یادم نیست.
به هر حال، همین که عده ای فقط نیمه خالی لیوان رو نگاه می کنند و فقط حوادث اتفاق افتاده در شب آتش سوزی رو (که مانند قطره ای در برابر دریا هست) بازگو می کنند، مشخص هست که با هدف خاصی این کار رو می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
57
51
در خرافه بودن اين آيين ها كه هيچ شكي نيست دلايلش هم به وضوح در كتب بزرگاني مانند شهيد مطهري ميشه پيدا كرد در ثاني وقتي اين آيين هاي به ظاهر ملي با دين ومذهب ما تعارض داشته باشه قطعا مردود ميشه
اما نكته جالب اينكه عصر ايران هدفش از طرح اين قبيل موضوعات بي ارزش چيه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
كسي كه تاريخ رو نشناسد و از از ان درس نگيرد ميليون ها بار يك خطا را را تكرار خواهد كرد
ناشناس
Netherlands
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
26
35
عصر ایران عزیز سلام
من تمام نظزات رو از اول تا آخر خوندم غیر از تمجیدها و تکذیب ها چند توضیح ناقص بود که شاید بر خواننده اش تأثیر منفی بگذارد
خواهش میکنم که واقعیت تاریخی ایرانی بودن این روزها رو ذکر بفرمایید تا بعضیها از اون طرف بام نیفتند. ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
31
52
سنت باید حفظ بشه چه خوب چه بد چه خرافات...؟! نه؟
رستم
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
40
53
پس بگو چرا همسایه های مان بجای خلیج فارس میگویند خلیج ع ر ب ی
جعفر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
51
55
اول مشخص کنیم دنبال خرافات هستیم یا فرهنگ؟
پس نهسی 13 هم جزء فرهنگه!
آتش بازی(پرستی)هم جزءفرهنگه!
اینا مال قبل از ورود اسلام به ایرانه فرهنگ ایران اسلامی شده آقا چندین ساله ها
هنوز خوابی یا خودت و زدی به خواب یا اینکه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
اینها مربوط به تاریخ میشه که زیربنای فرهنگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
دوست من
توی همین فرهنگ اسلامی امام صادق (ع) جشن نوروز رو تایید میکنه و حتی براش دعا میگه (یا مقلب القلوب...)
توی همین فرهنگ اسلامی پیامبر سلمان پارسی رو از اهل بیتش میدونه
توی همین فرهنگ اسلامی ما حدیث داریم که :حب الوطن من الیمان. یعنی دوست داشتن وطن جزء ایمان است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
72
54
انشاءالله شما با اجداد گبر و آتش پرستتان كه چهارشنبه سوري و سيزده به در را در آورده اند محشور شويد
پاسخ ها
arya
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
شما كه بهشت مي روي بس است
خورشيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
شما هم با خوارج وابن ماجم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
خاک بر سرت
ایرانیان همیشه یگانه پرست بودهد اند. و فقط آب و باد و آتش و خاک رو مقدس میدونسته اند.
پیمان
Netherlands
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
115
56
هر دوی این جشن ها باید نابود گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
خودت نابود بشی
باستانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
52
72
به مخالفان بگویید از اسم چهارشنبه سوری و 13 بدر عصبانی باشند و از این عصبانیت بمیرند
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
71
38
نویسنده محترم عصر ایران با سلام و احترام
همانطور که در متن مکتوب فرموده ای فرهنگ زدگی (تقدم تکنولژی بر سنت ترقه و بمب بجای پرش از روی اتش ) در ایران باعث شده که دولت مجبور گردد اسامی را عوض کندو شاید هم حذف نماید زیرا ترقه و مردم ازاری در همان چهارشنبه سوری باعث ایجاد ناامنی و اشوب و اسیب های بزرگی به مردم می گردد و وظیفه حکومت حفظ جان مردم است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
44
72
ایرانی فقط با فرهنگ و تمدن خودش زنده خواهد ماند. ما در کشوری هستیم که صدا و سیما از نام بردن کوروش کبیر احساس شرم میکند و گذاشتن یک خیابان به نام کوروش کبیر احساس ننگ می کنند ... دمت گرم عصر ایران
بازم به شما
ناشناس
United States of America
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
59
63
آقای امیدی!
1. من دم از ایرانی بودن نمی زنم؛ چه بخواهی و چه نخواهی ایرانیم.
2. شما که دم از اسلام میزنی کاش کمی انصاف میداشتی و باهمان آهنگ و شیوه گفتار که من نوشتم نظرتان را مینوشتی نه آن گونه که نوشتی.
3. من نوشتم که با هرچه که نام ونشانی ازایران وایرانی دارد دشمن هستند، یک دلیل هم رفتار سازمان وصدا و سیما است. شما چرا رنجیدید؟
4. من گفتم که تاریخ اسلام را ببینید که چند نفر از دانشمندان که به اسلام خدمت کرده اند ایرانی بوده اند وچند تن عرب؟ شما چرا دلگیر شده اید؟
5. من نوشته ام که ببینید چند تن ازآنها که در تاریخ اسلام جنایت کرده اند ایرانی بوده اند وچند تن عرب. شما چرا حالتان بهم خورد؟
6. این لباسی که ما به تن داریم را هم بزور تنمان کرده اند. تاریخ همین چند دهه را بدانید، تاریخ اسلام پیشکش.
7. شما این گونه که میفرمایید رویتان نمیشود و شرم دارید که همان پوشاک کهن ایرانی را بپوشید و به جهانیان نشان بدهید، صفت و ویژگی خود را به دیگری نسبت ندهید.
8. گفتم بخوانید و ببینید چند تا از دانشمندان بزرگ در تاریخ اسلام ایرانی بوده اند و چند نفر عرب. شما چرا برآشفتید؟ بروید آمار بگیرید و ثابت کنید که عربها بیشتر بوده اند. نشان بدهید که بجای شهرهای ایرانی نشین شهرهای عرب نشین مرکز دانش و فرهنگ شده اند.
9. همانها که ناچار نام عربی برخود نهاده اند را ببینید چه اندازه ایرانی بوده اند و با حدیثی که عمر و ابوبکر گفته بودند ناگزیر به پذیرش نام عربی شده اند.
10. اقای محترم و دانشمند و محقق! روی اسکنانس 5 هزارتومانی را نگاه کن ببین پیامبر اسلام در باره دانش ایرانیان پیش از اسلام چه گفته اند. نمی دانیم حرف مانند شما را بپذیریم یا سخن پیامبر اسلام را؟! این تازه یکی از حدیث ها دراین زمینه است. بروید ببنید ابن خلدون در باره نقش علمی و هنری و فرهنگی ایرانیان و در باره نظر پیامبر درباره ایرانیان پیش از اسلام چه گفته است و کمی دست از خود ستیزی بردارید و ازاین احساس کوچکی بیرون ایید.
11. این را بدان ( اگر نمی دانی که نمی دانی)، ایرانیان پیش از اسلام ده تا 12 قرن جهانداری کرده اند. همین گل نوشته ها برای کسانی که میفهمند و انصاف دارند بسیار گویا است. ...
دراین زمینه سخن بماند برای فرصتی دیگر.
12.سخن دراین زمینه بسیار است و میترسم نشان ندهند. اگر اهل دریافت و انصاف هستید همین گل نوشته ها شما را بس وگرنه هزاران ازین گفته ها چه سود؟
تهران ـ بابک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
59
8
آقاي استاد دانشگاه:
خوش به سعادت شما كه استاد دانشگاه هستيد و مثل ما جزو عوام محسوب نمي شيد.انشاا... خدا به ما عوام هم توفيق بدهد تا در باقي مانده ي عمر سعادت پيدا كنيم تا به جماعت شما خواص پيونديم!!!
جمعــــــــــــــــش كن آقــــــــــــــــــا!
پاسخ ها
ابراهیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
اقای ناشناس که معلوم است که خودت را هم نمی شناسی، آیا خودت فهمیدی چه گفتی؟
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
بله آقای ناشناس. استاد جمعش کند تا امثال تو بساط بی خردی و نادانی را پهن کنید.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
54
64
این مثل قضیه پرسپولیس و پیروزی می مونه
اینا می گند پیروزی مردم فریاد می زنند پرسپولیس
حالا اینم همینه
عباس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
115
54
1. مگر هرچه سنت باشد درست است و بايد زنده نگه داشته شود.
2. چهارشنبه سوري مراسمي جاهلي و ارتجاعي است که پاسداشت آن فضيلتي به شمار نمي‌آيد.
3. سيزده به‌در برگرفته از يک تفکر خرافي و جاهلي در خصوص نحوست عدد 13 است که انتخاب عنوان روز طبيعت به‌جاي آن انتخابي مناسب است.
4. وظيفه‌ي يک رسانه آگاهي بخشي است و نه تأکيد بي‌جا بر تفکرات جاهلانه و عوام‌پسند.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
باریکلا
گل گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
32
67
عصر ایران جان رو سیاهی به ذغال می ماند و بس خودتو ناراحت نکن
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
28
44
خوب براي خودتون بازارگرمي درست مي كنيد تا روز قيامت هم با اين اسمها حرص خواهيد خورد مهم عموم مردم هستند كه بي توجه به حساسيتهاي شما دارند هم چهارشنبه سوززي مي كنند و هم طبيعت خشكي شما فكر خودتون باشيد باور نداري به عملكرد عموم مردم بنگريد
پاسخ ها
پوریا
| France |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
پس وظیفه دارین به عموم مردم احترام بذارین
نه اینکه فحش بارونشون کنین
سيدي
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
5
29
خوب به فرض اينكه اين القاب و اسامي هم عوض شد. خوب چه اتفاقي خواهد افتاد. ايا از فرهنگ و پيشينيه ما كم مي شود؟ ايا بي فرهنگ مي شويم؟ ايا به تمدن ايراني ضربه مي خورد.؟ و ايا... اگر كمي خوب فكر كنيم و وجدانمان را به قضاوت بناشيم متوجه مي شويم كه نعويض نام چهارشنبه سوري كه در فكر انسان به الات قمار سوق داده مي شود مبدل به چهارشنبه اخر سال شده. كه بسيار نام زيبنده است . و نام نامانوس سيزده بدر به روز طبيعت كه زنده كننده فرهنگ طبيعت دوستي و ديگر دوستي است جايگزين شده. پس لطفا در نقدهايتان كمي منصفانه و باعقل و درايت صحبت بفرماييد. نه سطحي و كم عمق. متشكرم و ارزوي سال خوبي براي همه شما دارم.
از دیار چهارمحال وبختیاری مهد سنن و آئین ناب ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
17
26
سلام خدمت همه دوستان
سانو بر شما مبارک ، دوستان اگه چهارشنبه سوری را با عنوان چهارشنبه سوزی نام ببریم و سعی کنیم از بین ببریم یا سیزده بدر را حذف کنیم چی جایگزین کنیم آیا این نیست که جشن بیگانگان ، گاوبازی و گوجه پراکنی آنان جایگزین این سنن کهن نمیشه ؟
فرهنگ ما و بیگانگان مانند دولیوان و ظرف آب هستند که به هم راه دارند ، ماهرچه از فرهنگ خود کم کنیم از ظرف دیگه برای تنظیم این دو لیوان و ظرف وارد لیوان( فرهنگ) ما میشه و جایگزین اون میشه ، چرا به جای اصلاح روشها میخوایم سنن خودمونو حذف کنیم
اگه این سنن را غربیها داشتند حالا همه جای جهان گسترش داده بودند
واقعا یک ایرانی چطور میتونه شاهد حذف آئین و سنن خود و جایگزینی فرهنگ دیگران باشه ، ای کاش این حساسیت را در برابر وارد شدن فرهنگ غربیها داشته باشیم
ما نوروز را حذف کنیم کریسمس والنتاین و.. وارد میشه عزیزان من کمی دقت کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
27
35
قابل توجه آقاي عباس و امثال ايشان كه از فرهنگ و رسم و رسوم خود بيگانه هستي مثل حكايت آن كلاغي مي مانيد كه ميخواهد راه رفتن كبك را بياموزد راه رفتن خودش را ازياد مي برد!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
27
9
درود بر عصر ايران عزيزرسانه واقعي ملت ايران.
بابك
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
31
13
اين حرفا رو فقط رسانه ملي !!!!!!!!!!!!!! ميزنه وگرنه همه مردم نام درست آنرا چهارشنبه سوري و سيزده بدر ميكن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
40
7
با سلام . همانگونه كه مي دانيد تمامي جشنهاي كهن ايران زمين متكي به مفاهيمي هستند كه اصالت داشته و مورد تاييد دين اسلام نيز مي باشندو حتي فراتراز اين چه اين كه واژه جشن همان يسن است كه به معناي نيايش است در حالي كه عيد صرفا سالگرد واقعه اي را خاطر نشان مي سازد. يكي از اين جشنها چهار شنبه سوري است كه جشن عبور سرافرازانه سياوش از آتشي است كه فقط گنه كاران را مي سوزاند و با پاكان نه تنها كاري ندارد كه به گفته حافظ " آتش با خليل خدا رسم گلستاني مي كند" و چهار شنبه سوزي فقط مربوط به ناپاكدامنان است . نكته ديگر اينكه قرآن بزرگ از تمامي نشانه هاي طبيعت براي يادآوري معاد بهره مي گيرد حال چه اشكالي دارد كه ما از آتش براي ياد آوري جهنمي كه هيزم آن استخوان گمراهان ومجرمان است بهره بگيريم واين نيايش را بامفهوم اصيل آن برسميت بشناسيم و پريدن از روي آتش را نشانه عبور سلامت از آتش دوزخ قلمداد كنيم ؟ همان آتشي كه خوشايند يا ناخوشايند به وقوع خواد پيوست و بسياري را خواهد سوزاند. چرا يادآوري جهنم عده اي را چنين ناخوشايند مي آيد؟
نكته باريكتر زمو اينجاست كه آتش به خويشن خويش پاك و پاك كننده است و بنابراين همانند آب مقدس مي باشد .
نكته ديگر اينكه به مفاهيم تكيه كنيم نه به ظواهر . چون ارزشهاي انساني گاه درقالب تورات و به زبان عبري نوشته شده و گاه به زبان پارسي ودر اوستا و گاه ديگر در قالب قرآن و به فرمت عربي . بنابراين پوست را از مغز جدا كنيم و تمامي ارزشهاي مشترك اديان را كه همان ارزشهاي فطري الهي است ارج نهيم و با ساير اديان و مفاهيم عربي برخورد نكينم كه چه بسا منجي بيايد و به زبان يا زبانهاي غير عربي تكلم كند. عربي مساوي قرآن نيست . عربي مساوي اسلام نيست . عرب ستوده نيست . پارس نكوهيده نيست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
52
4
آفرين بر عصر ايران كه حرف دل مردم ايران را زده است.كاملا واضح است كهد مسئولين صدا و سيما در يك دستور بخش نامه اي براي محو هر چه بيشتر سنتهاي زيباي ايراني نام مجعول چهرشنبه اخر سال و روز طبيعت را به تمام مجريان و برنامه سازان اين رسانه بخشنامه كرده اند و بيچاره ان مجري كه اسم اصلي اين مراسم از دهنش دربرود.من خودم به محض شنيدن اين اسامي مجعول كانال تلويزيون را عوض ميكنم.گويا به جاي شنيدن نام زيباي خليج فارس نام مجعول خليج ع*ر*ب*ي را شنيده ام.ولي دل بد مدار كه تمام اين مراسم زيباي ايراني از جمله جشن مهرگان و سده و نوروز و چهرشنبه سوري با گذر از بطن تاريخ چون ققنوس جاني دوباره خواهند گرفت و ايرانيان همواره در /اينده نيزجشن نياكانيشان را با شكوه هر چه تمام تر جشن خواهند گرفت
turbabk
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
14
3
یاشاسین عصر ایران گازته سی
سبز در سبز
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
22
7
30 ساله مي خواهند نوروز و چهارشنبه سوري و سيزده بدر را از بين ببرند ولي گنده تر از اونها هم نتونستند در طول تاريخ با عقايد و آداب و رسوم مردم بازي كنند . كساني كه اين روزهاي را خرافه پرستي و شيطان پرستي مي دانند نفهم نيستند ولي نمي فهمند!!!(چي از آب در اومد) ما به كودكانمان مي گوييم نوروز - چهارشنبه سوري - سيزده بدر و به كوري چشم كساني كه نمي توانند شادي مردم را ببينند اين رسومات را ترويج مي كنيم . اين عقايد سينه به سينه خواهد چرخيد و هيچ كسي نمي تواند آن را از مردم دور كند . فضيلت و عبادت هم پيشكش عده اي كه خود را پاك و منزه از ديگران مي دانندو ادعاي برتري مي كنند. ما هم دينمان را داريم و هم رسوماتمان و در اين چند سال هيچ تضادي در آنها نديده ايم.
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
52
62
پرسپوليس همان پرسپوليس است
چهارشنبه سوري همان چهارشنبه سوري
نوروز همان نوروز
زنده باد ايران و ايراني وطن پرست
محجوب
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
47
20
آسيب به طبيعت هم يكي ديگر از عوارض دوري از تمدن و فرهنگ ايراني است چرا كه در آيين ايرانيان عناصر طبيعت قداست دارند و آسيب و بي احترامي به آنها ممنوع است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
23
3
از آقای محمدی بخاطر این نقدممنونم وبه اون باصطلاح استاد دانشگاه میگم : حیف اون همه هزینه که برای تو وامثال تو میشه !!!! انگار از یک مملکت دیگه بایک فرهنگ دیگه اومدی ؟ میشه بگین چند روز و تو کدوم کشورخارجی بودی که ریشه فرهنگی خودت رو نه تنهاگم کردی بلکه انکارشم میکنی ؟؟!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
18
6
ما که نه ولی خدا کنه تاجیکستانیا نوروز رو با همه سنت هاش واسه آیندگان نگهدارن !سنتی که قوم مغول از پسش بر نیومد داره با دستای خودمون نابود میشه!!!!
A-DEL
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
38
7
متاسفانه بعضی ها فقط نیمه خالی لیوان رو میبینن..هیچ کی تو سیزده به قصد تخریب طبیعت بیرون نمیره خب یه چیز طبیعی هستش یه سری اسیب ها هم به طبیعت وارد بشهبا وجود اینکه خیلی ها هم تو این روز به جمع اوری اشغال ها و بقیه مواد زائد تو طبیعت میپردازن..حکایت چهارشنبه سوریم از بی برنامه گی دولت به اینجا کشیده شده
محمد - اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
6
48
هویت ملی ما به چهاشنبه سوری و سیزده بدر نیست عزیزم. بگردی مولفه های بهتری گیرت میاد. بعضی ها هم که زود غیرت ملی میگرتشون و ....
هویت ملی ما به این بود که شاخه درخت را بال ملائک میدونستند و اگه سرشونم میشکست حاضر نبودن یه برگ از سر درخت کم بشه!
کاش چهارشنبه سوریمون (چهارشنبه سوری) بود نه "روز ملی انفجار" . و کاش سیزده بدرمون (سیزده بدر)بود نه "روز ملی نابودی طبیعت"
کاش تو این دو تا روز که بعضیا برای اسمش انقدر غیرتی میشن اخلاقهای بدمون را دور میریختیم.
اگه فلسفه این دو روز برامون مهمتر از اسمش بود اوضاعمون خیلی بهاری تر بود.
عزت زیاد....
پاسخ ها
خورشيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
وكاش با عوض كردن اسم آنها اين مشكلاتي كه گفتيد حل مي شد وكاش هدف از عوض كردن اين اسم ها همين بود.
او
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
51
5
دوستان عزیز بجای هتاکی و بیهوده گویی در مورد سیزده بدر و چهارشنبه سوری حرف بزنید
بگید این دو تا جشن چه گزاره هایی داره و حرفش چیه، مضمونش چیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
32
25
انشاء الله همه سنت هاي باطل از بين خواهد رفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
2
2
اياستاهيچي نمفهمه؟مدرك اي آقابه گمونم مدرك آبگوشتي بيده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
17
41
زررررررررررررشك
emad
United States of America
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
31
6
ملتی که تاریخ خود را نداند// مجبور به تکرار ان است... من که ندیدم تو سیزده بدر طبیعت انقد که کاربران میگن خراب بشه!!! خواهشا برای تایید نظرهای شخصی خودتون انقدر بزرگنمایی نکنید.
بهبود سرطان پروستات تنها با این رژیم غذایی گلایدر مافوق صوت قدرتمند چین با برد ۱۰۰۰ کیلومتری رونمایی شد (+عکس) سنگدان مرغ چه خاصیتی دارد و فواید آن برای چه کسی بیشتر است؟ خطرناک‌ترین درخت جهان حتی به‌عنوان سرپناه در هنگام بارندگی امن نیست جنگنده روسی Su-35 یا F-15EX آمریکایی؛ کدام‌ یک در نبرد تن به تن پیروز می‌شود؟(+عکس) قوی‌ترین موتورسیکلت های 2024؛ از آپریلیا تا کاوازاکی و بی‌ام‌و (+عکس) آتشگاه ۶۵ هزارساله عصر حجر / یک شاهکار مهندسی(+عکس) رتبه‌بندی ۱۰ ابرکامپیوتر قدرتمند جهان (+ اینفوگرافی) فلسفه چگونه می‌تواند دلیلی برای بلند شدن از تخت‌خواب پیدا کند؟ مصرف انرژی تغییر رنگ هشت‌پاها به اندازه ۲۵ دقیقه دویدن انسان آفت دهان، علت‌ها و درمان فرمانده دوران دفاع مقدس: باید هر چه می توانیم خط مقدم غزه و لبنان را پشتیبانی کنیم که اگر آن خط سقوط کند بعد نوبت ایران می‌رسد حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکا در شمال شرق سوریه ایران خواستار اقدام فوری شورای امنیت برای اعمال تحریم‌های مؤثر علیه اسرائیل شد سفیر اسرائیل در سازمان ملل: توافق آتش‌بس لبنان نهایی نشده اما نزدیک است