فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۸۰۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۱۹-۰۶-۱۳۹۰
کد ۱۸۰۷۹۲
انتشار: ۱۷:۰۵ - ۱۹-۰۶-۱۳۹۰

افزايش سن بازنشستگی اعضای هیئت علمی

عصر ایران
براساس ماده اول این اصلاحیه، دانشگاه یا مؤسسه مکلف است اعضای هیئت علمی با مرتبه مربی آموزشیار، مربی و استادیار را با 65 سال سن یا 30 سال خدمت، اعضای هیئت علمی دانشیار را با 67 سال سن و اعضای هیئت علمی با مرتبه استادی را با 70 سال سن، بدون نیاز به وصول درخواست ذینفع بازنشسته کند.
طبق دستورالعمل جدید آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وزارت علوم، سن بازنشستگی اعضای هیئت علمی افزایش یافت.

به گزارش فارس، به استناد بند ب ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه و در راستای اختیار تفویضی جلسه شماره 693 شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزیرعلوم، دستورالعمل اصلاحیه ماده 36 فصل هشتم(بازنشستگی و وظیفه) آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی که به تأیید و تصویب وزیر علوم رسیده است، ابلاغ شد.

براساس ماده اول این اصلاحیه، دانشگاه یا مؤسسه مکلف است اعضای هیئت علمی با مرتبه مربی آموزشیار، مربی و استادیار را با 65 سال سن یا 30 سال خدمت، اعضای هیئت علمی دانشیار را با 67 سال سن و اعضای هیئت علمی با مرتبه استادی را با 70 سال سن، بدون نیاز به وصول درخواست ذینفع بازنشسته کند.

بر اساس تبصره اول ماده 1سابقه خدمت آن دسته از استادیارانی که در 4 سال آخر منتهی به 30سال خدمت، موفق به کسب حداقل 80 درصد امتیازات ارتقا به دانشیاری و کسب حداقل 75درصد لازم از بندها و مواد تعیین کننده شوند به 32 سال و کسانی که حداقل 85 درصد امتیازات ارتقا به مرتبه دانشیاری و حداقل 80 درصد از امتیازات لازم از بندها و مواد تعیین‌کننده از آیین‌نامه ارتقا را کسب کنند به 33 سال و با رعایت سقف سنی 65 سال قابل افزایش است.

طبق تبصره 2 ماده اول این اصلاحیه، سن بازنشستگی آن دسته از دانشیارانی که در 5 سال قبل از 67 سالگی موفق به کسب 75 درصد امتیازات ارتقا به مرتبه استادی می شوند به 70 سال سن و سن اعضای هیئت علمی که به عنوان عضو هیئت علمی نمونه کشوری انتخاب شده‌اند به درخواست ذینفع تا 3 سال قابل افزایش است.

همچنین ماده 2 این اصلاحیه به دانشگاه یا مؤسسه اختیار می‌دهد اعضای هیئت علمی خود را که براساس شرایط مندرج در این دستورالعمل با داشتن 30 سال سابقه خدمت همچنان واجد شرایط ادامه خدمت هستند در صورت تقاضای عضو ذینفع بازنشسته کند.
 
براساس ماده 3 دستورالعمل اصلاحیه ماده 36 قانون استخدام اعضای هیئت علمی، دانشگاه یا مؤسسه می‌تواند در صورت نیاز به خدمات اعضای هیئت علمی با مرتبه دانشیاری و استادی واجد شرایط بازنشستگی، مشروط به درخواست کتبی عضو هیئت علمی و موافقت رئیس دانشگاه یا مؤسسه و تصویب هیئت امنا، موعد بازنشستگی وی را حداکثر تا سقف 3 سال با اخذ موافقت سالیانه هیئت امنا به تعویق بیاندازد.
 
تبصره ماده 3 این دستورالعمل تأکید دارد که دانشگاه یا مؤسسه می تواند بنا به درخواست رئیس دانشگاه یا مؤسسه و ارائه تقاضای مکتوب عضو هیئت علمی با مرتبه استادی و موافقت وزیرعلوم علاوه بر تمدید مذکور در ماده 3 حداکثر تا 3 سال دیگر اقدام کند.
 
پیش از اصلاح این آیین‌نامه، دانشگاه ها مکلف بودند اعضای هیئت علمی خود را با شرط سنی 65 سال بازنشسته و یا در موارد ضروری تا سن 70 سال تمدید کنند که در دستورالعمل جدید، سن بازنشستگی اعضای هیئت علمی با مرتبه دانشیاری به 67 سال و با مرتبه استادی به 70سال افزایش یافت.
 
براساس شرایط خاص مندرج در این دستورالعمل، امکان افزایش سن بازنشستگی با مرتبه دانشیاری تا 70 سال و استادی تا 76 سال امکانپذیر شد.
ارسال به دوستان
۵ تا از قدرتمندترین تانک‌های جهان در سال ۲۰۲۶ (+عکس) قصه دنده مکانیکی «زنانه-مردانه» / مهندسی ظریف آمریکایی (+عکس) ۶ علت واقعی بوی بد پا؛ راهکار چیست؟ خودرو هاچ‌بک بهتر است یا سدان؟ بررسی تفاوت‌ها قبل از خرید عکس آتلیه‌ای یک خانواده تهرانی در دوران قاجار سیب هستید یا گلابی؟ ؛ شکل بدن شما چه چیزی درباره سلامتی‌تان می‌گوید؟ تاثیر شگفت‌آور یک ویتامین رایج بر یکی از کشنده‌ترین سرطان‌های مغز انگلیس ۰-۰ غنا؛ سد دفاعی کی‌روش برابر ماشین موقعیت‌سازی سه‌شیرها کپسول زمان ۷۰۰هزار ساله؛ مدفوع سنجاب‌های کانادا اسرار حیات عصر یخبدان را آشکار کرد قلب خود را با این ماده مغذی بیمه کنید دختری از ایل شاهسون با لباس‌های سنتی در دوران قاجار(عکس) ۵ چهره ماندگار که راه زنان را به دنیای مهندسی گشودند(+عکس) از جنرال موتورز تا فورد؛ برندهایی که خودروهای نظامی را برای ارتش آمریکا ساختند(+عکس) حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی کشور تایید شد دلاور دوستانیان کارگردان مستند درگذشت