فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۸۳۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۹-۰۷-۱۳۹۰
کد ۱۸۳۲۷۸
انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۹-۰۷-۱۳۹۰

«نمك دريا» مجوز وزارت بهداشت ندارد

عصر ایران
از 20 سال گذشته سعي شد كه با اضافه كردن «يد» به نمك خوراكي، يد مورد نياز افراد جامعه به صورت روزانه تامين شود. اكنون پس از گذشت 21 سال از اجراي اين برنامه، شيوع بيماري گواتر در كشور 70 تا 80 درصد كاهش يافته است.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به تبليغات استفاده از «نمك دريا»، گفت: نمك دريا مجوز توليد از وزارت بهداشت را ندارد و افراد سودجو به قيمت به خطرانداختن سلامت مردم استفاده از اين نمك را ترويج مي‌كنند.

دكتر زهرا عبداللهي در گفت‌وگو با ايسنا، با تاكيد بر آنكه وزارت بهداشت به لحاظ قانوني با مصرف نمك‌هاي بدون يد و فاقد استانداردهاي لازم مخالف است، درباره نمك دريا و تبليغاتي كه در اين زمينه صورت مي‌گيرد، گفت: نمك دريا مجوز توليد از وزارت بهداشت ندارد؛ چرا كه تصفيه شده نيست، از انواع ناخالصي‌ها برخوردار است و ممكن است آلودگي‌هاي ميكروبي، شيميايي و فلزات سنگين را داشته باشد كه اين مواد سرطان‌زا هستند و سلامت افراد را به خطر مي‌اندازند.

سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با تاكيد بر اينكه استفاده از نمك درياي موجود را به هيچ وجه توصيه نمي‌كنيم، ادامه داد: افراد سودجو به قيمت به خطرانداختن سلامت مردم استفاده از اين نمك را ترويج مي‌كنند. توزيع اين نمك در بازار و استفاده از آن، برنامه‌اي كه وزارت بهداشت و دولت 20 سال روي آن سرمايه‌گذاري كرده‌اند را با خطر مواجه مي‌كند؛ چرا كه ممكن است در صورت ترويج اين نمك، مشكلات ناشي از كمبود يد و بيماري گواتر مجددا در كشور شايع شود؛ به طوري كه بسياري از كشورهايي كه در اين زمينه سرمايه‌گذاري كرده‌اند به دلايلي با بازگشت بيماري‌هاي ناشي از كمبود يد روبرو شده‌اند.

وي با اشاره به سياست‌ها و اقدامات وزارت بهداشت براي افزودن «يد» به نمك خوراكي كه پيش از اين در جهت كاهش و كنترل مشكلات ناشي از كمبود «يد» و بيماري گواتر در كشور به اجرا درآمده است، گفت: از 20 سال گذشته سعي شد كه با اضافه كردن «يد» به نمك خوراكي، يد مورد نياز افراد جامعه به صورت روزانه تامين شود. اكنون پس از گذشت 21 سال از اجراي اين برنامه، شيوع بيماري گواتر در كشور 70 تا 80 درصد كاهش يافته است.

عبداللهي با بيان اينكه يد از طريق هيچ ماده‌اي به بدن نمي‌رسد، ادامه داد: آب و خاك از نظر ميزان «يد» فقيرند. محصولات غذايي گياهي و حيواني نيز يد را به بدن نمي‌رسانند. هدف از يددار كردن نمك خوراكي، رساندن يد به بدن افراد جامعه است. رساندن ساير املاح به اين شكل چندان مهم نيست؛ چرا كه نياز بدن به ساير املاح از طريق مواد غذايي قابل تامين است. بر اين اساس ضمن تاكيد بر استفاده كنترل شده و در حد لازم نمك در غذاي مصرفي، ترويج استفاده از نمك يددار تصفيه شده در دستور كار قرار گرفت. بر اساس اين اقدامات، ايران و تونس تنها كشورهاي منطقه هستند كه توانستند بر مشكل كمبود يد و بيماري‌هاي ناشي از آن غلبه كنند.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
وزارت خارجه آمریکا: روبیو از فردا راهی خاورمیانه می‌شود زلزله رودبار و جام جهانی 36 سال قبل ؛ تاثیر فوتبال در دو فیلم عباس کیارستمی «هفته قوه قضاییه؛ بازخوانی الگوی مواجهه با رسانه‌ها» 5 نکته درباره مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس / از سود تهران تا شهرت "بورگن اشتاک" وزیر خارجه قطر: مذاکرات فنی میان ایران و آمریکا ادامه دارد تحلیل گاردین از نمایش درخشان ایران و درخشش بیرانوند بهره‌برداری از دو چاه جدید در پارس جنوبی با رکورد حفاری هیئت مذاکره کننده به تهران بازگشت تأثیر توافق ایران و آمریکا بر شکوفایی اقتصاد دیجیتال پاکستان: سفر پزشکیان به اسلام‌آباد درباره تلاش‌های دیپلماتیک اخیر است سردار حسن‌زاده: تمام مقدمات برای برگزاری مراسم تشییع پیکر رهبری شهید پیش‌بینی شده است محسنی اژه‌ای: برخی افراد با بی‌توجهی سخنانی بر زبان می‌رانند که دشمن را خیالاتی می‌کند اعلام تعطیلی تهران در روز تشییع رهبر شهید انقلاب صادرات ۳۶ میلیون بشکه نفت ایران از ژوئن ۲۰۲۵ ثبت شد افزایش قیمت گاز طبیعی در اروپا به دلیل تهدیدات ترامپ علیه ایران