فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۰۵۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۳-۱۲-۱۳۹۰
کد ۲۰۵۷۳۶
انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۳-۱۲-۱۳۹۰
دکتر یثربی:

مردم به فکر شادی های دسته جمعی هستند

عصر ایران
خرافه چیزی است که درباور مردم جای بگیرد بدون اینکه هیچ زیربنای عقلانی و استدلالی داشته باشد و بدعت هم چیزی است که سنتها را زیرپا می‌گذارد درحالیکه نوروز و تمام مراسم و آداب آن نه خرافه است و نه بدعت و نه هیچگونه خطری برای اعتقادات اسلامی مسلمانان دارد. کسی که آتش روشن می‌کند یا سیزده بدر به دامن طبیعت می‎‌رود هیچ به این فکر نمی‎کند که آئین زرتشتی را دارد اجرا می‎کند بلکه رنگ و آب اسلامی هم به این مراسم می‎دهیم. مردم به فکر شادیهای دسته جمعی هستند همانطورکه عزاداریهای دسته جمعی برپا می‎کنند.
 
نویسنده و مفسر قرآن درباره برگزاری مراسم نوروز گفت: امروز در دنیا، سازمان ملل و یونسکو نوروز را به عنوان جشن ملی حوزه نوروز به رسمیت شناخته است. اگر ابراز شادیهای نوروز با خطر جسمی همراه نشود برگزاری این مراسم اشکالی ندارد و نباید آن را نشانه‎ای غیر دینی تلقی کنیم. بلکه ریشه در سنت آباء و اجدادی ما دارد و جنبه ملی میهنی او بیشتر نمایان است.

دکتر سید یحیی یثربی درمورد برگزاری مراسم نوروز گفت:از سالهای پیش از انقلاب همیشه این بحثها بود که آیا نوروز عید اسلامی است عده‎ای می‌گفتند این مراسم خرافه است و برگزاری آن صحیح نیست.

وی افزود: خرافه چیزی است که درباور مردم جای بگیرد بدون اینکه هیچ زیربنای عقلانی و استدلالی داشته باشد و بدعت هم چیزی است که سنتها را زیرپا می‌گذارد درحالیکه نوروز و تمام مراسم و آداب آن نه خرافه است و نه بدعت و نه هیچگونه خطری برای اعتقادات اسلامی مسلمانان دارد. کسی که آتش روشن می‌کند یا سیزده بدر به دامن طبیعت می‎‌رود هیچ به این فکر نمی‎کند که آئین زرتشتی را دارد اجرا می‎کند بلکه رنگ و آب اسلامی هم به این مراسم می‎دهیم. مردم به فکر شادیهای دسته جمعی هستند همانطورکه عزاداریهای دسته جمعی برپا می‎کنند.

این استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: می‎شود این شبهه را ایجاد کرد که نوروز یک خرافه است ولی باید گفت یک خرافه فکری نیست اگرهم خرافه به شمار آید یک خرافه احتیاطی است یعنی مثل رمالی و فالگیری و تعبیر خواب و دعانویسی برای مردم هیچ ضرری ندارند. بلکه نوروز ابزاری برای شادیهای عمومی و ملی است.

وی افزود: امروز در دنیا سازمان ملل و یونسکو نوروز را به عنوان جشن ملی حوزه نوروز به رسمیت شناخته است و حتی تعطیلات نوروز در ایران بیشتر از تعطیلات عید فطر و قربان است. اگر ابراز شادیها با خطر جسمی همراه نشود برگزاری این مراسم اشکالی ندارد و نباید آن را نشانه‎هایی غیر دینی تلقی کنیم. بلکه ریشه در سنت آباء و اجداد ما دارد و جنبه ملی میهنی او بیشتر نمایان است.

این نویسنده و مفسر قرآن درپایان گفت: بهار در همه فرهنگها مورد توجه بوده و شادمانیهای وداع سرما و زمستان و استقبال از بهار و رویش یک شادمانی فطری برای انسانهاست که در عرفان و ادبیات فارسی هم رسوخ پیداکرده و شاعران زیادی به آن پرداخته‎اند. بهار آنقدر با طراوت است که ما پیروزی انقلاب در زمستان را به عنوان بهار انقلاب و رمضان را به عنوان بهار قرآن یاد می‎کنیم و انقلابهای مردم عرب منطق هم به ربیع العربی تشبیه شده است.
برچسب ها: مردم ، شادی
ارسال به دوستان
تبادل ۱۶۰ اسیر جنگی میان روسیه و اوکراین محمدرضا باهنر: در جنگ نقل و نبات پخش نمی‌کنند/ با جنگ، حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار عقب افتادیم اطلاعیه مهم بانک ملی درباره قطعی موقت سامانه‌های کارتی  هشدار حمله موشکی در دبی صادر شد شمار کشته‌های زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ نفر رسید بقائی: ایران بیشتر از هر طرف دیگری دغدغه امنیت جمعی منطقه را دارد پزشکیان: دامنه اختیارات استانداران به گونه‌ای افزایش یافته که آنان در عمل «رییس ‌جمهور استان» محسوب می‌شوند امام جمعه اهواز: در استان خوزستان همچنان انتقال مواد مخدر به‌راحتی انجام می‌شود امام جمعه تهران: اجتماعات شبانه نباید زمینه حضور وحدت‌شکنان باشد بارش باران در ۱۳ استان کشور ۲ طوفان شدید در ژاپن/ ۲ میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند قصه تلخ جوانان ترکیه و شعر "گاهی نمی شود، که نمی شود، که نمی شود" روایت بلانشو از «فوکو»؛ معرفی کتابی نادر از دو غول فلسفه فرانسه ایران‌شناس فرانسوی و مترجم حافظ و مولانا درگذشت تغییر مدیریت در هلدینگ صبا انرژی/ پناهی عزل و غفوری سرپرست شد