۲۹ آبان ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۹ آبان ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۰۹۳۷۳
تعداد نظرات: ۱۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۲۶-۰۱-۱۳۹۱
کد ۲۰۹۳۷۳
انتشار: ۱۰:۰۱ - ۲۶-۰۱-۱۳۹۱
بازخوانی پیشنهادی که اعراب را نگران کرد و مسوولان بدان بی تفاوت بودند

تشکیل استان خلیج فارس به مرکزیت بوموسی و تبدیل جزایر به منطقه آزادتجاری

جعفر محمدی
عصرایران - در اردیبهشت سال 1389 در سایت عصرایران ، پیشنهاد تشکیل استان خلیج فارس را مطرح کردیم(اینجا) و از لزوم آبادانی و توسعه جزایر ایرانی خلیج فارس به ویژه جزایر سه گانه سخن گفتیم.

این طرح پیشنهادی، با واکنش کشورهای عربی و رسانه های آنان - به ویژه العربیه - مواجه شد و به شدت از احتمال اجرای آن ابراز نگرانی کردند و مقامات و سیاستمداران جنوب خلیج فارس ، طی مصاحبه هایی ابراز امیدواری کردند که این طرح اجرایی نشود.(اینجا)

در آن زمان ، هر چند برخی نمایندگان مجلس نیز از این پیشنهاد استقبال کردند و حتی اظهار داشتند که ان را در کمیسیون های تخصصی مطرخ می کنند ولی در عمل چنین کاری نکردند و ترجیح دادند به روزمرگی ها مشغول باشند و کاری نکنند که شیوخ  جنوب خلیج فارس آزرده خاطر شوند!

اینک اما کار حاکمان جنوب خلیج فارس بدانجا رسیده که به سفر رئیس جمهور ایران به جزیره بوموسی نیز می تازند و آن را نقض حاکمیت امارات بر این جزیره می دانند!

هر چند در این گستاخی ها ، نقش قدرت های فرامنطقه ای و نیز عناد تاریخی حاکمان جنوب خلیج فارس مشهود است ، اما باید تصریح کرد که بی عملی و مماشات بیش از حد مسوولان ایرانی با طرف های شیوخ جنوب خلیج فارس نیز در تشدید این روند ضدایرانی بسیار سهیم بوده است.

قطعاً ادامه چرت ایرانی در برابر وقاحت مدعیان ، زمینه ساز قضاوتی سهمگین در تاریخ در خصوص عملکرد امروزمان خواهد بود.

عصرایران ، به مناسبت رخدادهای اخیر که در پی سفر رئیس جمهور به بوموسی شکل گرفته و پرده ای دیگر از ادعاهای ارضی اعراب جنوب خلیج فارس نسبت به ایران را در پی داشته ، متن کامل پیشنهاد تشکیل استان خلیج فارس را مجدداً بازخوانی می کند بدان امید که مسوولان در کنار جنجال های بی حاصلی که مدام بدان ها مشغول اند کاری هم برای سرزمین مادری کنند.

***

در حالی که کشور امارات متحده عربی به پشتوانه برخی کشورهای غربی و عربی همچنان بر طبل ادعاهای ارضی نسبت به جزایر سه گانه می کوبد ، به نظر می رسد وقت آن رسیده باشد که جمهوری اسلامی ایران اقدامات عملی بیشتری را برای تثبیت قوی تر حاکمیت ایران بر بوموسی ، تنب کوچک و تنب بزرگ در دستور کار قرار دهد.

به گزارش عصرایران ، بی گمان یکی از مهم ترین و راهبردی ترین سیاست های ممکن در این خصوص ، تلاش برای عمران و آبادانی این جزایر است چه آن که ادعای مالکیت بر بخش های مسکونی و آباد یک کشور ، بسیار سخت تر از ادعا بر چند جزیره نیمه مسکون و نه چندان آباد است.

پیشنهاد مشخصی که در این باره می توان مطرح کرد این است که مجموعه جزایر ایرانی خلیج فارس ، در قالب یک استان مجمع الجزیره ای به نام "استان خلیج فارس" در آیند و مرکز این استان تازه تأسیس نیز "بوموسی" باشد.

فایده این طرح ، ابتدا بر نام آن مترتب است چه آن که یک استان در خلیج فارس به همین نام شکل می گیرد و به نوعی تثبت این نام تاریخی است.
علاوه بر آن ، با استان شدن جزایر ، می توان شاهد رشد و شکوفایی آنها به عنوان یک واحد مستقل تقسیمات درون سرزمینی شد چه آن که تجربه ثابت کرده است که هر جا استان شده ، روند توسعه و عمران اش نیز بهبود یافته است( و به همین دلیل است که هم اکنون بخش های زیادی از کشور خواستار استان شدن هستند.)

البته می توان در سال های اولیه استان شدن جزایر خلیج فارس ، امور اداری آنها را به شکل کنونی و در ارتباط با مراکز فعلی شان مانند بندر عباس حفظ کرد تا این استان قوام گیرد و از جمله بوموسی بتواند به حداقل استانداردهای لازم برای تصدی عملی مرکزیت استان برسد (که الان در این حد نیست) ولی از همان بدو امر ، از نظر تقسیمات کشوری مرکز استان تعریف شود و برنامه هایی که برای استان های دیگر تدوین می شود مانند تخصیص بودجه مستقل ، سفرهای استانی و ... برای بوموسی و این استان هم لحاظ شود.

برای رشد و توسعه سریع جزایر به ویژه بوموسی و تنب بزرگ نیز پیشنهاد می شود آنها را همانند قشم و کیش ، "منطقه آزاد تجاری - توریستی" کرد و بدین وسیله با ارائه مشوق هایی مانند وام های کم بهره ، معافیت های مالیاتی ، راه اندازی خطوط هوایی منظم و ... سیل سرمایه های داخلی و حتی خارجی را بدان سمت رهنمون کرد.
این جزایر ، به مراتب کوچک تر از قشم و کیش هستند و لذا می توان آنها را در مدت زمان بسیار کوتاهی به شکلی مدرن و آبرومند آباد کرد و برای هزاران ایرانی از سراسر کشور و به ویژه اهالی جنوب ایران اشتغال زایی کرد.
با توسعه این جزایر ، جمعیت ساکن آن نیز افزایش می یابد ، کما این که به عنوان مثال جمعیت کیش در سال های بعد از تبدیل اش به منطقه آزاد چندین برابر شده است.

در ساخت بناهای جدید این جزایر نیز علاوه بر رعایت اصول فنی و استانداردهای روز دنیا ، می توان دستورالعمل معماری ایرانی را به عنوان یک سیاست مهم پیگیری کرد تا آنچه از خانه و بازار و اداره و اماکن تفریحی و ... در آن ساخته می شود به سبک و ظاهر بناهای اصیل ایرانی باشد تا حتی از منظر بصری هم ایرانیت این جزایر تقویت شود.

ایجاد اماکنی مانند موزه ایران شناسی ، موزه خلیج فارس ، پارک ماکت بناهای ایرانی ، سالن ها و زمین های ورزشی برای برگزاری مسابقات ملی ، منطقه ای و بین المللی به میزبانی جزایر ، مرکز همایش ها برای این که بتوان برخی همایش های داخلی و خارجی را در آنجا برگزار نمود و ... همه و همه می توانند در تثبت حاکمیت ایران بر این جزایر بسیار مؤثر باشند.
همچنین با ایجاد امکانات توریستی در این جزایر ، می توان در برنامه توریست های خارجی به ایران می آیند ، سفر به جزایر را نیز گنجاند.

در کنار همه این ها ، انتقال بخشی از زرادخانه دفاعی ایران به این جزایر نیز جهت دفاع از تمامیت ارضی کشور ، می تواند اقدامی راهبردی تلقی شود.

به راحتی می توان پیش بینی کرد که با تشکیل استان خلیج فارس و انجام اقدامات ذکر شده ، در یک بازه زمانی 5 ساله ، جزایر خلیج فارس و به ویژه جزایری که اماراتی ها بدان ها چشم طمع دوخته اند ، رونقی بی نظیر خواهند یافت و علاوه بر آن که خدمتی بزرگ به اهالی سختکوش خلیج فارس صورت می گیرد ، حاکمیت ایران بر این بخش از سرزمین پهناورمان بیش از پیش تثبیت می شود.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۱۵
در انتظار بررسی: ۱۶۲
غیر قابل انتشار: ۱۷
كوروش ياسر
United States of America
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
40
3432
موافقم +
مخالفم -
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
بلاخره موافقی یا مخالف؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
منظورم یاسر اینه که اگه موافقی + بزن و ...
شهسواری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
دوست عزیز منظور اگر موافقی مثبت بده اگر مخالفی منفی بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
ممتنع
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
7
1008
خیلی خوبه عالیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
11
1167
یک میلیمتر از خاک ایران یعنی قلب 75میلیون ایرانی یعنی تاریخ ایران هیچ ملاحظه ای نباید باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1028
193
خیلی خوبه بلاخره هیچ وقت نباید بهانه را از دست دشمنان گرفت حالا که موضوع هسته ای ایران در شرف حل شدن هست بهانه تازه ای به دشمنان بدهید!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
چگونه مي‌شود به بخشي از نظر مثبت و به بخش ديگري منفي داد؟ از كجا معلومه كه موضوع هسته اي ايران در حال حل شدن است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
می خوای به منظور کاهش بهانه دست دشمنان
ابوموسی+ تنب یزرگ و کوچک+ قشم و کیش و قسمتی از هرمزگان رو هم به امارات تقدیم کنیم؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
ایشان باید از فامیلهای کسانی باشه که قراردادهایی مثل ترکمنچای رو امضاء کردند و میکنند....!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
اشتباهی + دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
تو نظر ندی میمیری؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
6
547
مجلس باید هرچه زودتر این پیشنهاد را بررسی کند
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
5
453
واقعاٌ پیشهاد خیلی خوبی هست .
a-s
United States of America
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
28
375
پيشنهاد بسيار خوب و جالبي است كه كشورهاي حقير منطقه را كاملا" قافلگير مي كند و آنان را به انفعال وا مي دارد. از مسئولان خواهش مي كنيم به اين موضوع كه اعصاب ملت را نيز خرد كرده است بيشتر توجه كنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
دلبندم "قافلگير" نه "غافلگير"
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
این یارو ناشناسه چقدر بیکاره نشسته غلط املایی گرفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
غافلگیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
غافلگیر نشی؟
عليرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
55
284
فوق العاده است.
لطفا يه نسخه از اين متن بفرستيد به مجلس.
عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
3
272
خدا خيرتان بده كمي زودتر، حتما بايد مثل بحرين به علت بي توجهي ما در اثر محروميت ، هموطنان ما به ديگران رو بياورند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
6
422
بايد با آباداني اين جزاير و ايجاد جاذبه هاي اقتصادي مردم را تشويق به سكونت در آنها كرد
انشاالله با تشكيل استان خليج فارس اين كار عملي شود / من شخصا" حاضرم از همين حالا به اين استان نقل مكان كنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
احساساتی نشو با اولین گرما که به سرت بخورد سریع فرار خواهی کرد میگی نه بیا یک ماه قشم زندگی کن ان وقت حالتو میپرسم
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
من هم نگفتم از سيبري هستم من خوزستان زندگي ميكنم فكر نكنم شبيه سيبري باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
3
174
پیشنهاد ساخت شهرک های مسکونی و حتی انتقال ایرانیان به آنجا و اقامت دائم آنها را سالهاست در نقطه نظرات سایت شما میدهم البته میدانم این آرزوی همه ایرانیان می باشد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
4
187
این پیشنهاد عالیه و قول می دهم که کل ملت هم حمایتش خواهند کرد
سعید
Canada
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
3
140
اگه بشه، چی میشه :)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
5
125
نمایندگان فعلا مشغول دل مشغولیهای مهمتری هستند از این مجلس چراغی روشن نمی شود امیدواریم مجلس ....
mani
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
2
158
عالی است
بهترین کاره تا حال این شیخ ها رو گرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
8
188
ما، همه ايرانيان با هر پيشنهادي كه مانع از زياده گوئيهاي اعراب شود موافقيم.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
2
259
آقای محمدی عزیز از راه دور قلمت را میبوسم امیدوارم همیشه سلامت باشی .امسال عید ما رفتیم قشم جاتون سبز از همه ملت ایران آنجا بودند و میشد کل ملت ایران را از روی پلاک ماشینها دید.حال اگر بو موسی نیز منطقه آزاد شود ببینید چه جمعیتی آنجا میایند وچه رونقی میگیرد.
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
65
123
با درود
بوموسي نه! يك واژه‌ى پارسى را با "ى" نمى‌نويسند. بايد بنويسيد: بوموسا يا درست‌تر آن بوموسو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
نه بابا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
بوموسو چیه دوست عزیز ، اسم شخص موسی بوده ، چه کاری به اسم عربی دارید؟ بوموسی درست ترین واژه ممکن هست.
میخواید بگذاریم گوگوریو !
ناشناس
-
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
2
255
دقیقا درست گفتید اینقدر امکانات کم است که شاید بومی ها آرزوی الحاق به امارات را داشته باشند تا بلکه از رفاه و درآمد بیشتری و آبادانی بهتری برخوردار شوند و این یک واقعیت تلخ است آخه شما یک نگاهی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و سطح امکانات آنها بیندازید و با جزایر ایرانی تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی مقایسه کنید آخه مگه این مردم چه گناهی مرتکب شده اند که باید سطح زندگی و درآمدشان اینگونه پایین باشد این ملت لیاقت بالاترین رفاه و زندگی و آرامش را دارد که امیدوارم مسئولان کمی به خودشان بیایند ولی افسوس و هزاران افسوس
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
بله واقعیتی تلخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
2
102
آفرین پیشنهاد بسیار خوبی می باشد
یکی این مجلسیها و دولت را از خواب بیدار کند!
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
2
68
احسنت....ولي كو گوش شنوا و چشم بينا؟؟؟؟
مطمينم چند سال ديگه (شايد كمتر) بازهم خبري در اين مورد مينويسي كه مسولين كاري نكردند و لينك همين گزارش(مثل 2تاي بالايي)قرار ميدي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
3
66
متاسفانه بناهایی که در منطقه جنوب ساخته می ود هیچگونه سنخیتی با معماری ایرانی و اسلامی ندارند
س.احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
4
123
بیسار پیشنهاد خوب و منطقی است، به نظر من تا قبل از تشکیل شورای کشکی کشورهای جنوبی خلیج فارس بهتر است و لازم است چندین سفر پی در پی توسط مقامات دیگر هم به ابو موسی و تنب ها صورت بگیره ، بذار اونقدر عربده بکشن که جونشون دراد، هر کس کوچکترین کوتاهی در این مورد انجام بده در تاریخ باید پاسخگو باشه، انشالله مسولین در این مورد جا پای شاه خائن که دودستی بحرین رو با اون موقعیت استراتژیک و ثروت سرشار تقدیم انگلیس کرد نذارن، البته مطمئن هستیم اینکار رو نمیکنن اما نتعلل باعث هزینه بیشتر برای کشور خواهد شد و همین هم پذیرفتنی نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1
76
این سرزمین با خون هزاران شهید تا حال محفوظ مانده اما مسولین بی کفایت که فقط دعوا بر سر قدرت وثروت دارند از مشتی رهبران کشورهای بند انگشتی منطقه بارها توهین وتحقیر دیده اند وااسفا :
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
2
101
بسيار مفيد عالي و قابل تحسين بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1
72
دست شما درد نكنه
نماینده مجلس!
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1
140
یه چیزی میگی ها ... راستش حسش نیست .. یه چیزی بخواه که با یه شاسی فشار دادن حل بشه نه اینجور کارها
این ها که به ما مربوط نمیشه عصر ایران
خودش درست میشه ..یکم بگذره امارات هم یادش میره..حال داری ها ..
(یکی از نمایندگان مجلس )
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
شاسی بره چشمت
( اشاره به نماینده فرضی شما ، نه خود شما)
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
14
75
برو خدا پدرت رو بیامرزه.... شما مثل اینکه تو ایران نیستی به قول معروف یکی می مرد ز درد بی نوایی یکی میگفت خانم زردک میخواهی ؟؟ فکر میکنی چی میگن من بهتون می گم : به دلیل شرایط حساس !! منطقه و کشور فعلا !! از این گستاخی کشور دوست !! و برادر!! می گذریم ...
ناشناس
Germany
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
104
68
اين نظر به هیچ عنوان كارشناسي نيست أخر چگونه و با چه امکاناتی می خواهید چنین استانی تشکیل دهید؟ مگر چه تعداد جمعیت دارند این جزایر؟ استانی را تشکیل می دهید و هیچ امکاناتی را به آن نمی دهید و مردم هم در فقر و فلاکت زندگی می کنند و از آن طرف هم سر لجبازی آنها چند جزیره را به نام خلیج ع ر ب ی می کنند و مرکز توریسم دنیا با همه ی امکانات رفاهی و آن قوت ببینید چه کسی ضرر می کند؟ برای صیانت از نام خلیج فارس اقدامات بهتری می شود صورت داد. استان هرمزگان را تقویت کنید استان خلیج فارس پیشکش. این جزایر تحت سیطره ی یک شهر مرکزی مانند بندرعباس باشند ضریب امنیتی بالایی دارند نه اینکه خود شما آن را از یک استان بزرگ و با پیشینه منفک کنید و همین الان که رهاست و دیگر کاملا به حال خود رها کرده. این جزایر بخشی از هرمزگان است و خود کشور امارات هم بخشی از این استان جنوبی ست لطفا احساسی عمل نکنید و به جای این پیشنهادهای بی پشتوانه به وزارت خارجه و دولت بگویید تنها به توضیح بسنده نکنند و با قاطعیت عمل کنند تا دیگر جرات چنین جسارتی به خاک میهن عزیزمان نکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
متن رو یه بار دیگه بخون. گفته کارهای این جزایر با همون بندرعباس باشه ولی بوموسی مرکز نمادینش باشه + وقتی استان مستقل بشن ، بودجه مستقل هم می گیرن و آباد می شن + وانگهی مگه همین الان عرب ها خلیج ع ر ب ی رو تبلیغ نمی کنن؟ از چی می ترسی؟ + چرا مخالفی که این جزایر بشن استان و بشن منطقه آزاد تجاری و توریستی؟ چه اشکالی داره ایرانی ها در کنار قشم و کیش یه ابوموسی هم برن و در هتل های 5 ستاره اونجا اقامت کنند و شنا کنند و قایق سواری کنند و از مراکز تجاریش خرید کنند البته وقتی منطقه آزاد شد
ناشناس
| Germany |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
مرکز نمادین دیگه چه صیغه ای هست دوست عزیز؟ کدام ایرانی می تواند تو هتل پنج ستاره اقامت کند جز نور چشمی ها و مرفهان بی درد؟ چرا حرفهای تخیلی می زنی؟ مگر همین حالا بندرعباس و قشم چه مراکز تجاری دارند؟ دوست عزیز مردم جزیره ی قشم همین الان هم به دلیل کمبود پزشک متخصص برای درمان به بندرعباس می روند. جزیره ی هرمز هنوز بیمارستان ندارد و اگر کسی به دردی مبتلا شد نصف شب یا باید تحمل کند تا به بندرعباس برسد و یا بمیرد. به خدا سوگند مردی را از جزیره ی هرمز دیدم که می گریست و می گفت بچه هایم غذا ندارند بخورند. میگفت یکسال است رنگ برنج را ندیده اند و هر کاری می کند با پولش نمی تواند برنج بخرد. واقع بین باشید در این بحران اقتصادی کشور و این اوضاع استانها و وضعیت معیشتی با طرحهای احساسی که دولتهای ما هم ثابت کرده اند این کاره نیستند بیش از پیش تمامیت ارضی کشور را به مخاطره نیندازید. این که نمی شود هر کسی ادعای واهی کرد ما آن منطقه را استان اعلام کنیم این خودش یک عکس العمل مشکوک است . اگر این جزایر مال ماست که مسلما مال ماست دیگر از چه می ترسیم؟ باید مشت کوبید بر دهانشان حتی حتی با یک تهدید نظامی کوچک. خوهاش می کنم اقدامات منفعلانه ی دستگاه ضعیف دیپلماسی کشور را که منجر به گستاخی اعراب شده اینگونه ماست مالی نکنید. یه نگاه مجدد به عکس العمل وزارت امور خارجه بیندازید ا ببینید مشکل اصلی ما از کجاست و واقعا شرم آور است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
نظر کارشناسی لابد این است که بگوییم این ها برادران عرب ما هستند و مسلمانند و ما و شما نداریم و از این حرف ها؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
حالا شما می فرمایید چون در بندرعباس امکانات نیست در جزایر هم درست نکنیم آقای ناشناس با پرچم آلمان؟ دست روی دست گذاشتن تاکی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
كاملا حق با اين دوست عزيزه.
شما تو تهران نشستين و طرح مي دين بدون اينكه از شرايط خبر داشته باشين‏. چند بار به اين جزائر رفتين، اصلا كلا چند بار به استان هرمزگان اومدين؟ درد مردم اينجا رو نمي دونين، و رفع نمي كنين، مي خواين يه درد هم بهشون اضافه كنين ( تجزيه كردن استان هرمزگان)
مثل اون دوست عزيزي كه پايين نوشته بود به بوموسي پل بكشين‏!!‌ عزيز دل حداقل يه نگاه به نقشه مي نداختي تا ببيني كه اگه پلي به بوموسي كشيده بشه، ديگه هيچ كشتي نمي تونه وارد خليج فارس بشه مگر اينگه يه شاهكار مهندسي جهاني ساخته بشه كه در شرايط ما خيلي رويا يي و تخليليه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
آقای ناشناس این بهترین پبشنهاد از یه غیور ایرانیه چرا تو ناراحت شدی ایرانی حاضره توفقر بمیره ولی خیال طمع خاکش رو به کسی نده راستی نکنه تو هم.......البته بنظر میرسه ایرانی نیستی احتمالا فقط فارسی بلدی والا تو زودتر از اماراتیها تب نمی کردی با شنیدن این خبر!!!!!!!!!!1
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
5
49
سلام
ایجاد استان خلیج فارس پایانی بر یاوه گویی های جوجه های تازه به دوران رسیده در امارات است.لطفا تشکیل این استان پیگیری شود.
امیراز استان البرز
Australia
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
7
55
من اولین نفرهستم که تشکیل استان خلیخ فارس راپیشاپیش به مردم دریادل این استان تبریک عرض می کنم
ناشناس
Australia
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
0
47
چون پیشنهاد خوبیه آقایون مسوولین بی خیالش می شن اما اگه پیشنهاد بشه که برای نقل و انتقال خودرو مردم دو جا پول بدن ، مجلس اقدام می کنه. یادتون که هست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
97
29
جناب عصر ایران من نمیدانم شما بدنبال چه هستید در حالی که هزاران مشکل در جا جا این کشور وجود داد و هر روز تورم در حال افزایش است شما بدنبال احداث استان جدید هستید من از بندرعباس برایتان این نظر را میفرستم این شهر کرچه از لحاظ شهری پیشرفت قابل توجه ای کرده است و تمام فکر مسئولین پیشرفت این شهر بوده است ولی به مهمترین قسمت ان یعنی محیط زیست ان میشود گفت هیچ فکری نشده است زمانی ما برای تفریح به ساحل دریا میرفتیم به راحتی میشد کف دریا رادید و ماهی زیبا را ولی حالا چه انقدر ساحل دریا الوده شده و انقدر مردم اشغال درون دریا میریزند که دیگر نمیشود شنا متاسفانه قشم هم دچار این بحران شده است حال میگوید با این فرهنگ برویم و استان جدید احداث کنیم که ان جزایر هم الوده کنیم که فقط بگوییم این جزایر متعلق به ماست شما تنها فکر اب اشامیدنی انجا را کرده اید پس خواهشن با نوشتن این مطالب سعی نکنید احساسات مردم را به جوش بیاورید بلکه راه حل منطقی تری ارائه بدهید ایا میدانید بعضی از این مناطق محل بعضی از موجودات دریایی و پرندگان است ایا میخواهید انها هم در به در کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
وقتی استان مستقل بشن بودجه مستقل می گیرن و دولت مجبوره بهشون برسه نه این که مثل حالا بودجه می ره تو مرکز استان و چیزی به جزایر نمی رسه
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
بودجه تو مرکز استان نمیره. تمام درآمد گمرکات و گازه استان میره تو پایتخت هزینه میشه. مالمون رو نبرید ما بودجه نخواستیم.
ناشناس
Australia
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
5
38
بهتره اول اسم اين جزيره رو عوض كنيم تا لااقل نتونن بگن از اسمش معلومه كه عربيه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
اونوقت ما چه فرقی با عرب های بی فرهنگ داریم که می خوان اسم خلیج فارس ما رو تغییر بدن.
اسم هویت یه منطقه است. من با تغییر هر اسمی مخالفم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
0
37
خدا خیر بده به عصر ایران که حواسش هست به منافع این مملکت
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1
26
پیشنهاد خوبی است اگه در برنامه های بلند مدت پیش بینی ارتباط زمینی (پل) بشودهمان کاری که عربستان با پل 25 کیلومتری ارتبطشو با بحرین برقرار کرد اثر گذاره.حتی اعلام رسانه ای طرحها ی ملی در آن منطقه نشان از اراده ملی وکمک به دیپلماسی وحفظ تمامیت ارضی کشور است
محمد رضا
United Arab Emirates
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
3
36
من به شخصه اولین کسی خواهم بود که با خانواده به بوموسی بروم و زندگی کنم و حاضرم در بوموسی سرمایه گزاری کنم.....جانم فدای ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1
35
به نظر من باید این پیشنهاد به عنوان نامه ای سرگشاده به مراجع مربوطه ارسال شود.
بنده به عنوان یک ایرانی حاضر هستم این پیشنهاد را امضا کنم حتی اگر نیاز بود برای امضا به هر جایی که مشخص کنید خواهم آمد.
خواهشا پیگیری کنید.
sasan
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
35
7
به قول رییس جمهور در سفر به یکی از شهرهایی که مطالبه استان شدن داشتٰ استان شدن جمعیت میخواد. پس خود بوموسایی ها باید اقدام کنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
26
8
اجاره 50 ساله بدیم کلی هم درآمد داره و آباد هم میشه....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
0
45
اين مجلس كه هيچ كار بزرگي نكرده لاقل اين كار رو انجام بده شايد توي تاريخ ازش بعنوان يك مجلس بي خاصيت ياد نشه
ناشناس
Netherlands
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1
95
رسيدگي به اينجور مناطق خاري است در چشم شيخ نشيان حقير
ناشناس
Germany
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1
32
ما اين همه استان داريم خوب يك استان هم با اهداف سياسي و استراتژيك ايجاد بشه خيلي خوبه. احسنت به پيشنهاد دهنده اين پيشنهاد ما حمايت ميكنيم و احسنت ميگيم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
استان شدن با فقر و بیکاری به چه درد مردم می خوره
منطقه را توریستی اعلام کنیدو اجازه بدین سرمایه گذار ورود کند.نه اینکه همانند هتل سازان...کیش و قشم از کشور فراریشون بدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
0
40
تاریخ نشان داده هر کجا فقط یک قدم در احقاق حق خود کوتاه آمده‌ایم دشمن کوتاه نیامده و به فکر پیشروی بوده...
این موضوع در داستان هسته‌ای نمود روشنی داشت.
اما اگر در موضوع استان 32 ایران(امارات) فقط و فقط یک صدم این غیرت را به خرج داده بودیم الان این طفل اماراتی پر رویی نمیکرد.
کدام آدم با شرفی روی ناموس خود مماشات میکند که در مورد جزایر ایرانی اینطور مماشات میکنیم. آیا آقایان فکر کرده‌اند که اگر مماشات و تسامح به خرج دادیم این طفل اماراتی از وقاحت خود دست بر میدارد؟
نتیجه مماشات الان این شده که این بچه اماراتی اینطور وقاحت به خرج میدهد
تنها راه هم همین پیشنهاد شماست که هرچه سریعتر باید عملی شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1
42
لطف كنيد يك نظر سنجي عمومي در سايت بگذاريد براي استان شدن اين منطقه تا از حاميت مردمي هم برخوردار شويد.
هرچند كه معمولا مسئولان به تنها چيزي كه توجه نمي كنند نظر مردم است!!!!!!!
كورش
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
2
23
تا زماني كه مشكلات اقتصادي و فقر بخصوص در جزاير باشد كه هست
اين خطر وجود دارد چاره اغناي اهالي جزاير و ايجاد اشتغال و رفاء نسبي است
من به اين جزاير سفر نكرده ام اما چندي پيش با ورود به جزيره هرمز وضعيت واقعاً اسفبار بود با جرات مي گويم اگر من را با چشم بسته به انجا مي بردند فكر مي كردم به يك كشور افريقايي وارد شده ام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
0
43
ظاهرا مجلسيهاي محترم حواسشون هست خاطر هيچ كس آزرده نشه مگر مردم !!!
ایرانی غربت نشین
Canada
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1
49
درود به شما

بله بهترین کار همینه
نا شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1
33
پيشنهاد خوبيه.
اكر عمليش كنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1
35
اگه مشكل جمعيت داشته باشه امكاناتش رو رديف كنن خود من حاضرم برم اونجا
ناشناس
Armenia
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
7
55
من جای رییس جمهور بودم طراح این طرح را با 20 نشان دولتی و 20 عدد سکه بهار آزادی و یک سفر حج می فرستادم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
2
35
عصر ایران عزیز. لطفا این قضیه رو حسابی رسانه ای کنین و پیگیرش باشین تا ان شا ا... به نتیجه برسه. مثلا براش نظرسنجی بذارین. از دولتمردا و وکیل الدوله ها که بخاری بلند نمیشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
114
26
تنها كار به درد بخوري كه احمدي نژاد در طي رياست جمهوريش كرده، سفر استاني به بوموسا هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
118
7
حالا چرا ابوموسي رو بعنوان مركز استان انتخاب كردن
اينجوري كه كار ما اداره ايها زار ميشه چرا قشم رو كه بزرگترين و پر جمعيت ترين جزيره استانه انتخاب نكردن اين چه كاريه مثلا
رفت و امد به ابوموسي خيلي سخته و مسافت خيلي زياده وهزينه اش خيلي بالاست همين جور بدون برنامه با ديدگاه سياسي بازي اقدام ميكنند و اصلا مسائل كارشناسيشو در نظر نميگيرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
آقا جان حوصله کن مقاله رو بخون بعد کامنت بذار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
0
22
ما بايد تا كه به اين عربهاي جنوب خليج فارس باج بديم.به خدا مسئولين ما خيلي با اينا راحت برخورد مي كنند مخصوصا وزارت خارجه كه اصلا خوابيده و.از هيچ چيزي خبر نداره ايجاد استاني با نام خليج فارس فكر خيلي خوبي اگه اجرايي بشه
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
0
18
درود بر شما. آفرین. زیرکی شما را ستایش می کنم. اگر بتوانید با نمایندگان در این راستا
صحبت کنید و آنها را مجاب کنید که هر چه سریعتر این کار را به نتیجه برسانند ملت از نگرانی در خواهد آمد.
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
0
59
هر چی آبادتر بهتر وگرنه به ضرر ماست
آرش
Netherlands
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1
16
آخه امارات چیه که کله پاچش چی باشه؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1
44
استان خلیج فارس میتواند رقیبی برای مناطق تجاری امارات باشد. همه در ساخت آن باید بکوشیم.
شیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
2
76
جمعیت بخواهدماهم می رویم چه اینجاباشیم چه بوموسی هردوخاک وطن است.
ایرج
Australia
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
2
24
بسیار ایده خوبیست.امیدوارم دولت ایران هرچه زودتر اقدام نماید
محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
2
24
پیشنهاد عالی است و همت ایرانیها هم عالی
فقط می مونه یه کم تحرک و تلاش از مسئولین امر
نويد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
2
25
اميدوارم كه اين پيشنهادزيبا، هرچه زودتر عملي بشه.
راد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
59
22
بیمارستان ایرانیان دبی روزانه دو هزار بیمار مراجعه کننده دارد. پیشنهاد میکنم به بهانه تعمیرات چند ماه تعطیل کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
خیلی فکر کردی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
منفی طرفداران امارات باعث دلگرم شدن ما شد .(قربان شما شیخ زاید)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
اونوقت تو خوشحال می شی روزی دو هزار تا بیمار بیچاره از درمان محروم بشن؟ بابا ما ایرانی هستیم و ادعای انسانیت و نوع دوستی داریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
3
13
من کلا با این که حال این شیخ نشین های عرب رو بگیریم موافقم کار جالبی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1
12
فوق العاده است اگر منطقه آزاد شود و رفت و آمد مردم در این مناطق (3 جزیره) زیاد شود دیگر پرروها نمیتوانند بگویند نقض حاکمیت ملی خیلی رو دارند خداییش باید برای یک بار هم که شده تسویه حساب تاریخی با اینها بکنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
2
15
كاش جناب رئيس جمهور با كوفي عنان در ابوموسي ديدار مي كرد.
بهتر است تعدادي ديدار هاي سيساسي در آنجا برگزار شود.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1
12
دست شما درد نکند. پیشنهاد بسیار عالی و بجایی است. اگر اینگونه شود بنده با کمال میل و به خاطر عشق به وطنم و حفظ تمامیت ارضی کشورم همانطور که در جنگ 8 ساله شرکت کرده ام حاضرم از تهران مهاجرت کرده و در انجا از کیان ایرانی ام دفاع و به ان افتخار کنم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
4
13
بهتر است به جاي امارات عربي از امارات عوضي استفاده كنيم.
گيلانى
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1
17
چرا دولت پاسخ درستى به بيگانه ها نمى ده تا اين چيزها رو در آينده دوباره نبينيم؟؟؟
اد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
0
59
شوخی نکن من قلبم ضعیفه!!!!!!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
0
13
امیدوارم هرچه زودتر عملی بشه
ناشناس
Switzerland
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
1
16
یعنی یکی تو این مملکت جرات نداره اجرا کنه با این همه ادعا
ناشناس
Switzerland
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
0
11
ممنونم از نوشته خوبتون!!!راستی عکسی که گذاشتین برای هنرمندسرای جزیره هرمز هستش!خواستم که فقط بگم!
حجت
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
0
16
خدائیش خیلی طرح خوبیه ولی نه اینکه یکسری از آقا زاده ها از رانتهای پدری استفاده کرده و غنی غنیتر و فقیر فقیرتر بشه. اگر بخواهد عدالت رعایت نشود بهتر که هیچکاری نکنیم و همچنان سر خود را (منظور دولتمردان) داخل برف نگه داریم.
ص
United States of America
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
0
18
خاک ایران پاره تن ایرانیان ممنون عصر ایران عالی بود
معلم تهراني
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
0
13
موافقم دولت منو هم منتقل كنه بوموسي با سر ميرم.
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
0
15
پیشنهادش هم آدم رو خوشحال میکنه
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
0
13
خدا خیرتان دهد با این پسشنهاد عالی
همه ملت پشت این ایده ملی هستند
ارسبان
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
0
15
ایا میشود یک روزی این اتفاق بیفتد؟
ان روز چه شود
انشائالله
ارش
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
1
21
دشمنان ما کسانی هستند که به اب وخاک ما چشم طمع دوخته اند
باید که کورشان کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
1
31
وطنم پاره تنم
وطنم حای جای خاکتو بوسه میزنم
بوموسی در قلب منی
پیچ‌های این ماشین از پیچ‌های اف ۳۵ گرانتر است (+عکس) فریکه چیست؟ فواید، روش پخت و نگهداری آن حملات موشکی روسیه به اوکراین/ ۲۱ کشته و ده‌ها زخمی واکنش ایران به ادعای تلاش برای ترور یک کانادایی: داستان‌سرایی مضحک است همتی: به‌ هیچ‌ وجه دنبال اقتصاد دستوری و افزایش نفوذ دولت در عملکرد اقتصاد نیستیم وزارت خارجه دولت بایدن: در حال دستیابی به پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس لبنان هستیم توقف کامل پروازهای مستقیم ایران به اروپا / انگلیس و اتحادیه اروپا : تحریم ایران ایر و کشتیرانی ایران / اتهام انتقال سلاح و موشک به روسیه برخورد موشک حزب الله به ساختمانی در تل آویو (+عکس و فیلم)/ فرودگاه بن‌گوریون تعطیل شد ارتش اسرائیل: از بامداد امروز تاکنون ۱۱۰ موشک از لبنان به سوی اسرائیل شلیک شده وزیر خارجه سوریه سه شنبه به تهران سفر می‌کند نرخ عوارضی آزاد راه‌های دولتی افزایش یافت اصابت موشک های حزب الله به تل‌آویو/ فرودگاه بن گوریون تعطیل شد سفیر ایران: تجاوزات رژیم اسرائیل بر ضرورت ایجاد منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی تاکید دارد محرومیت دوباره روسیه از جام جهانی؛ کابوس ادامه‌دار برای فوتبال روسیه دیدار معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با قائم مقام سعودی در ریاض