۰۶ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۳۸۴۴۶
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۰۶-۰۸-۱۳۹۱
کد ۲۳۸۴۴۶
انتشار: ۰۸:۵۵ - ۰۶-۰۸-۱۳۹۱

نیازی به شورای نگهبان دوم نیست

علی اکبر گرجی، استاد حقوق اساسی
عصر ایران؛ هومان دوراندیش - طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، که چند روز قبل در کمیسیون شوراهای مجلس نهم تصویب شد، بحث های فراوانی را درباره تاثیر این اصلاحیه بر مقوله رقابت سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری برانگیخته است.

 اینکه مصوبه کمیسیون شوراهای مجلس به در خدمت ایده انتخابات "آزاد و منصفانه" است یا نه، مبنای سوالات این مصاحبه عصر ایران با دکتر علی اکبر گرجی، استاد حقوق اساسی دانشگاه شهید بهشتی، است. دکتر گرجی، در مجموع این طرح را اقتباسی  ناقص و ناپخته از قانون انتخابات ریاست جمهوی فرانسه و بازنگری در آن را بسیار ضروری می داند.

***

در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، که اخیراً در مجلس مطرح شده، این ضرورت قید شده است که نامزدهای ریاست جمهوری باید 100 امضا از نمایندگان مجلس شورا و 25 امضا از نمایندگان مجلس خبرگان اخذ کنند تا بتوانند وارد رقابت انتخاباتی شوند. این شرط چه تاثیری در انتخابات آزاد و منصفانه دارد؟

 در اینکه تایید صلاحیت کاندیداها باید با اعمال نظارت همراه باشد، تردیدی وجود ندارد ولی اختلاف نظام های سیاسی گوناگون، در شیوه های نظارت بر شرایط انتخاب شدن کاندیداها از سوی مردم است. در برخی نظام ها، ساز و کارهای نظارتی به گونه ای تدوین می شود که افراد مایل به کاندیدا شدن در انتخابات، به  راحتی  بتوانند در رقابت انتخاباتی شرکت کنند.

 این فرایند به گونه ای طراحی می شود که آزادی و برابری افراد در رقابت انتخاباتی مخدوش نشود. یعنی انصاف و آزادی در امر انتخابات، به عنوان اصولی کلی پذیرفته شده است. این اصول کلی را می توان با روش های گوناگون در کشورهای متفاوت اجرا کرد. اما هر ساز و کاری که برای اجرای این اصل کلی انتخاب شود، باید به گونه ای باشد که خود این  اصل مخدوش نشود.

 سوال شما دقیقاً از همین زاویه قابل پاسخ دادن است. سوال این است که روش مد نظر نمایندگان محترم مجلس، خلاءهای موجود در قانون انتخابات ریاست جمهوری را پر خواهد کرد یا نه؟ پاسخ بنده به این سوال "منفی" است.

خلاءهای موجود از نظر شما چیست؟

ما در عرصه "برگزاری و نظارت" بر انتخابات ریاست جمهوری مشکلاتی داریم و هر نوع بازنگری در قانون انتخابات ریاست جمهوری باید معطوف به برطرف کردن این کاستی های اجرایی و نظارتی باشد.

فارغ از انگیزه های سیاسی نمایندگان مجلس، به نظر می رسد لزوم امضای 100 نماینده مجلس برای تایید رجل سیاسی بودن یک کاندیدا، با هدف کاستن از کثرت کاندیداها در هر دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است؟ آیا این تدبیر کارآمد است؟

اینکه هر کسی نتواند نامزد ریاست جمهوری شود، یکی از پیشنهادات خود بنده است. یعنی من هم جزو کسانی بوده ام که این ایده را در نوشته هایم مطرح کرده ام؛ اما نه به این سبک وسیاقی که نمایندگان محترم مجلس نهم آن را طراحی کرده اند.

من همیشه گفته ام انتخاب نامزدهای ریاست جمهوری باید به شیوه یا دموکراتیک صورت گیرد و این طور نباشد که یک گروه محدود، که به شیوه انتصابی در یک نهاد قرار گرفته اند، به مردم بگویند چه کسی را انتخاب کنید و چه کسی را انتخاب نکنید. یعنی باید خود مردم تعیین کننده بازیگران این رقابت سرنوشت ساز ملی باشند.

 به همین دلیل، من پیشنهاد کرده ام که فرایند تعیین نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری ما، چیزی شبیه نظام سیاسی فرانسه باشد تا 500 نماینده ملت در ادوار گوناگون، صرفنظر از اینکه سلایق سیاسی شان چیست، شایستگی و توانایی آن کاندیدا را برای تصدی سمت ریاست جمهوری تایید کنند.

در فرانسه فقط نمایندگان ادوار گوناگون مجلس، حق تایید کاندیداها را دارند؟

نمایندگان مجالس ادوار مختلف. یعنی نمایندگان مجلس ملی و مجلس سنا و حتی نمایندگان مجلس محلی. یعنی شورای قانون اساسی آن کشور، به تنهایی همه هزینه ها را متحمل نمی شود.

حالا در طرح مورد بحث ما، به جای نمایندگان ادوار مختلف، برای نمایندگان یک دوره مجلس چنین حقی در نظر گرفته شده است.

این در واقع نوعی زمینه سازی برای حذف رقیب است.

یعنی با توجه به اختلافاتی که معمولاً بین دولت و مجلس وقت پیش می آید، این طرح دست مجلس را برای تعیین مقدرات دولت آتی، بیش از حد باز می گذارد؟

بله، کاملاً این طور است. این پیشنهاد در حقیقت به این جا منتهی می شود که نامزدهای ریاست جمهوری کاملاً با مجلس همسو شوند. این در حقیقت به یک نوع تمامیت خواهی پارلمانی دامن می زند.

بعضی افراد هم از اصطلاح "دیکتاتوری پارلمانی" برای توصیف این وضع استفاده کرده اند.


این طرح در واقع در پی تشکیل یک "شورای نگهبان دوم" است؛ شورای نگهبانی که البته به مراتب ضعیف تر از شورای نگهبان فعلی است.

شورای نگهبان دوم دقیقاً چه کارکردی دارد؟

در واقع نمایندگان خواسته اند به پیشنهادات چند سال اخیر حقوقدانان پاسخ مثبت بدهند. پیشنهاد شورای عالی انتخابات را من خودم چند سال پیش مطرح کردم. اما هدف از آن پیشنهاد نقد برخی از رویه ها بویژه در عرصه نظارت بر امور مالی انتخابات بود. اما این طرح نمایندگان مجلس، نه تنها کاستی های فعلی را رفع نمی کند بلکه به آنها دامن هم می زند.

یعنی منصفانه بودن انتخابات را مخدوش تر می کند؟

بله، آن را بیش از پیش زیر سوال می برد. این طرح اصلاً ربطی به پیشنهاد مد نظر ما ندارد. من با مصنفانه تر شدن روند تعیین نامزدهای ریاست جمهوری موافقم ولی این روش را در خدمت آن هدف نمی دانم.

یکی از پیامدهای عجیب این طرح این است که نمایندگان مجلس می توانند مانع از کاندیدا شدن مجدد رئیس جمهور وقت شوند. یعنی 100 امضای لازم برای کاندیداتوری مجدد رئیس جمهور تامین نشود!

بله، یکی از نتایج این طرح همین است. یعنی رقبای سیاسی نمایندگان فعلی مجلس، عملاً امکان حضور در انتخابات ریاست جمهوری را نخواهد داشت. اینکه امضای نمایندگانی که فعلاً قدرت را در دست دارند، مبنای تایید صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری شود، معنایی جز تشکیل یک شورای نگهبان ثانی با کیفیت فنی خیلی پایین تر، ندارد.  

همین شورای نگهبان فعلی هم که کیفیت فنی و حقوقی تاییدش خیلی بالاتر از کیفیت فنی تاییدیه 100 نماینده مجلس است، متهم است که با انگیزه های سیاسی برخی از کاندیداها را رد صلاحیت می کند. اگر کار به دست نمایندگان هم سپرده شود، اتهام سیاسی کاری پررنگ تر می شود.

قطعاً! قطعاً اگر چنین شود، آسیب های این امر برای سیستم جمهوری اسلامی بسیار بیشتر خواهد بود. البته من با اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری کاملاً موافقم ولی این شیوه مد نظر نمایندگان، که البته در آن ابتکار و حسن نیت هم دیده می شود و از این جنبه قابل تقدیر است، موافق نیستم.

اصلاح شیوه های انتخاباتی باید با دعوت از متخصصین کشور صورت گیرد. نمایندگان باید به صورت شفاف بگویند که این طرح را با استفاده از کدام مشاوره های حقوقی تدوین کرده اند. متاسفانه الان حقوقدانان برجسته کشور ما، هیچ حضوری در مراکز مشورتی مجلس شورای اسلامی ندارند و این ناراحت کننده است.

یکی از دیگر آفات این طرح هم است که مجلس می تواند مانع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شود. یعنی هیچ کاندیدایی 100 امضای لازم را کسب نکند.

بله، چنین دشواری هایی هم در عمل ممکن است رخ دهد. به نظر من این طرح ناپختگی های زیادی دارد. اگر بناست که شیوه 500 امضای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اجرا شود، من توصیه می کنم که نمایندگان محترم مجلس، تجارب کشور فرانسه در اجرای این روش را مطالعه کنند.

مجموعه دلسوزان و کنشگران عرصه حقوق و سیاست، باید راهکاری مناسب و فارغ از احساسات طراحی کنند تا مشکلات موجود در عرصه انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما، به صورت منطقی و خردمندانه حل شود.

شیوه مد نظر نمایندگان مجلس نهم، این مشکلات را رفع نخواهد کرد و بدتر از این، حتی موجب نوعی بدبینی به هر نوع رویکرد اصلاح طلبانه ای در قبال انتخابات ریاست جمهوری می شود. اما مهمترین نکته برای شرایط فعلی جامعه ما، نقداً این است که شورای نگهبان نحوه ارزیابی و نظارتش را تا حدی اصلاح کند و بهبود ببخشد، بسیاری از دغدغه های موجود رفع خواهد شد؛ دغدغه هایی که این طرح نمایندگان مجلس نهم، و یا هر طرح دیگری، معطوف به رفع آنهاست.   



 










 






ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۱۳
غیر قابل انتشار: ۰
كارشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
3
108
بجاي اين كار، بايد زمينه رشد و بالندگي احزاب سياسي واقعي (نه تشريفاتي و معلوم الحال)، فراهم شود تا كليه انتخابات روندي دمكراتيك و زمينه دار، داشته باشند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
2
88
از چاله به چاه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
6
55
اینا چشمشون از رئیس جمهور قبلی ترسیده . بنده خدا ها می خوان یکی رئیس جمهور بشه که حداقل صد نفر بشناسنش نه اینکه یه هو بیاد و 8 سال مجلس و به بازی بگیره و بره .دیگه اینطوری مصوبه رو مصوبه بند نمی شه ....
علیرضا محمدنژاد
Germany
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
5
41
مصاحبه شیوا و مستدلی بود. متاسفانه خلاء نگرش به حقوق عمومی در کارکرد نمایندگان مجلس مشهود و هویداست. عدم رویکرد نمایندگان به ویژه مرکز پژوهش های مجلس به استفاده از اندیشه های حقوق دانان مبرز می تواند به تولد قوانینی غیر علمی و ناکارآمد منجر شده و به حقوق اساسی ضربات جبران ناپذیری وارد کند.
شایسته است که مرکز پژوهش های مجلس چنین خلائی را با وجود حقوق دانان مبرز و ارزشمند در عرصه های دانشگاهی پر نماید تا رویکردی صحیح برای استقرار و تجکیم مبانی مردم سالاری که انتخابات بارزترین وجه آن می باشد، اتخاذ گردد.
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
2
77
مجلس نبايد به خاطر مخالفت با دولت به هر كاري دست بزند و جمهوريت را نابود كند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
88
11
در شرايطي كه مردم رشد كافي سياسي نيافته اند ورود هر فردي كه فقط توان جذب آراي مردم را دارد مي تواند بحران ساز باشد
مثل آقاي احمدي نژاد و آقاي ميرحسين موسوي
جلب نظر مردم براي طرفداري در كشوري هاي در توسعه عموماً با عوام فريبي و شعارهاي كه در عمل امكان عمل به آن نيست بسيار سهل است.
براي مدتي اين روش بهتر است تا در كشور به معناي واقعي و همه جانبه توسعه سياسي شكل بگيرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
شما که خودتو دارای توسعه سیاسی می دونی اصن می فهمی مفهوم تفکیک قوا چنه...؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
نه که نمایندگان مجلس همه خواص اند.
یک نگاهی به عملکرد مجلس بنداز بعدا اظهار فضل کن.
این همه امضا کردن و پس گرفتن لابد از رشد بی حد و حصر سیاسی شونه
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
شما رشد و شعور خودت را با احاد جامعه نباید بسنجی
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
موافقم اما این راهش نیست...
Mahdi
Croatia
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
0
0
مجلسی که بر اساس مصلحت تصمیم می‌گیرد

(و خدا می‌داند مصلحت ملی‌ دینی شخصی‌....)

چگونه قادر است در در امور اجرائی دخالت کند؟؟؟

اگر به جای تغییر و تخریب همان قانون اساسی‌ را دقیق

اجرا میکردند الان وضع مان جور دیگری بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
0
0
جون مادرتون از همین الان مشخص کنید اگر کسی نیز امضا کرد آیا می تواند امضایش را پس بگیرد یا نه؟
(بابا ، مرد یا امضا نمیکنه یا امضاش رو با عقل هماهنگ کرده دیگه پس نمیگیره)
شهسوار
Germany
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
0
0
اختیارات شورای نگهبان بسیار زیاد است و در جایی که حتی تفسیر قانون اساسی بر عهده این شورا است به نظر می رسد این شورا حاضر به پذیرش یک شورای نگهبان دوم و در واقع خود محدودیتی نباشد همچنین با نظر جناب دکتر مبنی بر مطالعه مجلس درباره تجربیات کشور فرانسه کاملا موافقم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
0
0
یک دفعه بیایید بگید مردم هیچکارند و خودشون انتخابات رو برگزار کنند
البته اینکه سطح شعور سیاسی و شناخت افراد کاندیدا در
بعضی از هموطنان بخصوص در شهرستانهای فاقد امکانات پایین هست شکی نیست ولی نباید طوری بشه که به حق آزادی انتخاب مردم خدشه وارد بشه
اسلامي
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
0
0
ما به اين همه شورا در شورا و.. نياز نداريم. مانند صدر اسلام يك شوراي شش نفره مهاجرين و انصار كفايت ميكند.
ناشناس
-
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
1
0
اصلا به تو چه ربطي داره اين حرف ها(عصر ايران) . خودتو نخود هر آشي مي كني . تو غصه خودتو بخور .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
0
0
گفتم که ....
گوش نمیکنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
0
0
سلام
چرا بقیه کامنت ها را منتشر نمی کنید. حداقل از تابناک یاد بگیرید
امیر هجرانی شاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
0
0
درود
بسیار عالی خواهد شد اگر محلس کاندیداهای ریاست جمهوری را به شورای نگهبان معرفی نماید.
دوستدارتان امیر
نشست گروه ۷؛ اتهام‌زنی به ایران و حمایت از آتش‌بس در لبنان برای گسترش شمولیت مالی و توسعه توثیق الکترونیکی باید نگاه سنتی را کنار بگذاریم درباره قطعنامه 1701 که مبنای مذاکرات آتش بس لبنان و رژیم اسرائیل است، چه می دانیم؟ تاسیس یک جایزه ادبی به نام برنده نوبل ادبیات نروژی درخواست اوکراین از گروه هفت برای مقابله با محور روسیه-ایران-کره شمالی ادعای رسانه اسرائیلی: آتش‌بس در لبنان؛ اعلام رسمی امشب، اجرا از فردا صبح بارزانی: تنش با ایران و ترکیه به نفع کردها نیست هشدار نارنجی هواشناسی مازندران؛ بارش برف و سیلاب در راه است علی لاریجانی: بودجه‌ای که دولت به مجلس داد، تحولی نشان نمی‌داد / سهام عدالتی که داده‌ایم، فقط اسمش این است که به مردم دادیم / من را بخاطر دفاع از برخی نمایندگان ردصلاحیت شده رد کردند زنجرک تخت‌: حشره ای که به شکل عجیبی نازک است! (عکس) فاسل وگا اکسلنس؛ خودرو لوکس فقط 156 دستگاه در جهان (عکس) بنکیو زیمنس با این موبایل بسیار باریک از شاخ های زمان خود بود! (فیلم) یکی از خوش رنگ ترین مرسدس های حاضر در خیابان های انگلیس! (عکس) پزشکیان: کلاس‌های سنتی کارآمد نیستند؛ نیازمند فضاهای آموزشی تعاملی هستیم روش ساده و استادانه ساخت دیگ‌های سنتی (فیلم)