کد خبر ۲۴۸۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۸-۱۰-۱۳۹۱
کد ۲۴۸۵۷۵
انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۸-۱۰-۱۳۹۱

حسا‌م‌الدین سراج با «وداع» دوباره به صحنه آمد

شامگاه 7 دی‌ماه سالن همایش‌های برج میلاد تهران؛ زمانی برای حسام‌الدین سراج که این روزها در عرصه‌ی صحنه‌ای کم‌کار است فراهم شد تا باز هم برای مخاطبانش بخواند اما نه یک کنسرت معمولی بلکه سراج این‌بار در کنسرتش «وداع» گفت.

به گزارش ایسنا یک روایت موسیقایی از عاشورا بار دیگر سراج را به صحنه فرا خواند تا به رهبری سید محمد میرزمانی و در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بخواند.

«میرزمانی از پشت میز ریاست تا رهبری ارکستر»

کنسرت «وداع» فرصتی برای سید محمد میرزمانی بود که برای مدتی صندلی ریاست دفتر موسیقی ارشاد که نزدیک به دو سال است بر آن تکیه زده را ترک کند و چوب رهبری ارکستر سراج را به حرکت در آورد.

میرزمانی در آهنگسازی و اجرای کنسرت «وداع» از یک ارکستر تقریبا بزرگ البته نه ارکسترسمفونیک بهره برده بود و سازهایی چون ویلون، ویلون سل و کنترباس را در کنار ساز‌هایی مانند عود، کمانچه، سنتور و دف قرار داده بود.

«ریش‌سپیدان در کنار جوانان ساز زدند»

ارکستری که میرزمانی آن را تدارک دیده بود یک ویژگی بارز داشت آن هم این‌که نوازندگان جوان در کنار نوازندگان باتجربه و ریش‌سپید ساز زدند و چهره‌هایی که در بیشتر ارکستر‌ها دیده می‌شود این‌بار با ترکیبی متفاوت روی صحنه قرار گرفتند و به فرمان میرزمانی سازهایشان را به صدا در‌ آوردند.

«رد پایی از یک صدای نارنجی»

میرزمانی از آن آهنگسازانی است که با بررسی آثار مختلف‌اش می‌توان به علاقه او به سازهای بادی پی برد. «هورن ابوا» و «فلوت» سازهای بادی ارکستر بودند و دلیل استفاده از «هورن» به گفته‌ی میرزمانی این بود که هورن یک صدای نارنجی دارد و از ساز‌های مورد علاقه‌اش است.

اشعار قیصر امین‌پور و عمان سامانی، سراج را تحت تاثیر قرار می‌دهد این موضوع در نشست خبری کنسرت «وداع» هم دیده شد. او در حین اجرای برنامه‌اش گاهی فرصتی می‌یافت و وقتی اجرا بر عهده‌ی بخش سازی بود بر روی صندلی‌اش می‌نشست و آرام‌ اشک می‌ریخت.

ساز و آواز بخش مهمی از اجرای سراج را تشکیل می‌داد. «نی‌نامه» نیز از قطعات متفاوتی بود که توسط این هنرمند خوانده شد.

شهرام میرجلالی نوازنده عود و داوود برزیده نوازنده نی نیز به عنوان تک‌نواز در این اجرا هنرنمایی کردند و سازهایشان را برای همنوایی با سراج کوک کردند.

اما دکلمه بخش گسترده‌ای از کنسرت سراج را تشکیل می‌داد که توسط وحید جلیل‌وند اجرا شد.

*** «صدای سنج و دمام آمد از دور»

«گریه، خون» آخرین قطعه‌ای بود که توسط سراج روایت شد. میرزمانی برای این قطعه سازهای سنج و دمام را در نظر گرفته بود و این ترکیب باعث شد قطعات از روند معمولی خود خارج شده و فضای متفاوتی در اجرا ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، سیاووش ظهیر‌الدینی، کریم قربانی، ناصر رحیمی و ... از نوازندگان نام آشنای این اجرا بوده‌اند و میلاد عالمی کنسرت مایستر این اجرا بود. این در حالی بود که محمدرضا صفی مدیر داخلی ارکستر‌ سمفونیک تهران مدیریت این ارکستر را نیز برعهده داشت.

کنسرت «وداع» 8 دی‌ماه بار دیگر در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران تکرار خواهد شد.

برچسب ها: سراج
ارسال به دوستان
۳ دلیل رایج برای افت فشار لاستیک (و نحوه تشخیص آن‌ها) «دختران قاجاری در کلاس درس»؛ 130 سال قبل (عکس) عراقچی: تحریم صادرات نفت و پتروشیمی تعلیق شد/ برخی پول های مسدود شده آزاد شدند / طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اجرایی شد معمای نام‌گذاری خودروهای مرسدس‌ بنز؛ هر حرف و عدد چه معنایی دارد؟ چوب گلف بوگاتی معرفی شد / تبدیل زمین گلف به پیست مسابقه (+عکس) چرا بعضی‌ها بعد از نوشیدن قهوه آرام می‌شوند و بعضی مضطرب؟ قراردادی که ایلان ماسک را نجات داد؛ کدام کشور آسیایی ناجی «اسپیس‌ایکس»‌ شد؟ چرا جنگنده اف ۳۵ موشک‌هایش را درون بدنه خود پنهان می‌کند؟ ایران قدیم؛ تصویری از یک «درویش خوش‌قیافه» در دوران قاجار مغز ما چگونه همزمان به دو زبان صحبت می‌کند؟ برندهای خودرویی با کمترین مشکل گزارش شده از سوی خریداران در سال ۲۰۲۶ (+ اینفوگرافیک) درخشش بیرانوند در جام جهانی؛ بهترین بازیکن زمین شد تیزبین ها مچ این ماهی پنهان کار را بگیرند! / رکورد 10 ثانیه رکوردداران حبس نفس با حضور یک قهرمان برهنه! (اینفوگرافیک) رقابت در عصر هوش مصنوعی: چه کسانی برنده خواهند بود؟