فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۴۹۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۱۱-۱۰-۱۳۹۱
کد ۲۴۹۲۵۷
انتشار: ۱۷:۴۲ - ۱۱-۱۰-۱۳۹۱

سفارت آمریکا در آفریقای مرکزی تعطیل می شود

عصر ایران
در پی وخامت اوضاع امنیتی به دلیل پیشروی شورشیان جمهوری افریقای مرکزی به سمت بانگویی پایتخت این کشورآفریقایی،دولت آمریکا فعالیت سیاسی سفارت خود در بانگویی را از روز جمعه به حالت تعلیق در آورد و از دوشنبه عملیات تخلیه سفارت را آغاز کرد.
وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بنا به دلایل امنیتی سفارتخانه آن کشور در جمهوری آفریقای مرکزی را به تدریج تخلیه می کند و همچنین ارائه خدمات کنسولی در آن کشور آفریقایی را به حالت تعلیق در می آورد.

به گزارش خبرگزاری آلآفریکا، در پی وخامت اوضاع امنیتی به دلیل پیشروی شورشیان جمهوری افریقای مرکزی به سمت بانگویی پایتخت این کشورآفریقایی،دولت آمریکا فعالیت سیاسی سفارت خود در بانگویی را از روز جمعه به حالت تعلیق در آورد و از دوشنبه عملیات تخلیه سفارت را آغاز کرد.

این بیانیه حاکی است که واشنگتن با این اقدام قصد ندارد روابط دیپلماتیک خود را با بانگویی قطع کند ولی به شهروندان خود نیز هشدار می دهد از سفر به جمهوری آفریقای مرکزی پرهیز کنند.

در این بیانیه آمده است:ˈاین اقدام تنها به دلیل افزایش نگرانی ها از وضعیت امنیتی کارکنان سفارت آمریکا در بانگویی صورت می گیرد و هیچ ربطی به تداوم روابط دیرینه سیاسی میان واشنگتن و بانگویی نداردˈ.

براساس گزارش آلآفریکا، در پی تسخیر بخش اعظمی از خاک آفریقای مرکزی توسط شورشیان سلکا طی چند هفته گذشته، سازمان ملل متحد نیز پیشتر کارکنان غیر ضرور خود در این کشور را تخلیه کرده است.

از آنجایی که شورشیان در سوم دیماه طی یک عملیات تهاجمی به نیروهای دولتی شهرهای مهم بامباری، سیبوت و حداقل 10 شهر شمالی را به تصرف خود در آوردند،دولت مرکزی از نیروهای کشور همسایه چاد تقاضا کرد تا با ورود به خاک این کشور به سرکوب شورشیان بپردازند.

در پی همین پیشروی های شورشیان که به گمان مردم آفریقای مرکزی از دولت فرانسه حمایت می شوند،خیل گسترده ای از مردم خشمگین این کشور روز چهارشنبه با تجمع در برابر سفارت فرانسه و آمریکا از سکوت این دو کشور در قبال تحولات جاری داخلی در کشور خود انتقاد و اعتراض کردند.

در ضمن فرانسوا بوزیزه رییس جمهور آفریقای مرکزی نیز روز پنج شنبه از پاریس و واشنگتن خواست به دولت او برای عقب نشاندان شورشیان کمک کنند.

اما این درحالی است که فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه نیز اعلام کرده است در امور داخلی مستعمره سابق خود دخالت نمی کند.

گفتنی است که تخلیه دیپلمات های امریکا به دنبال انتقاد از نحوه عملکرد دولت اوباما درقبال کنسولگری این کشور در شهر بنغازی لیبی طی تحولات آن کشور و عدم حفظ امنیت آن صورت می گیرد.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
شاپور رحیمی، مدیر پیشین مرکز حفظ و اشاعه موسیقی درگذشت بزرگ‌ترین حسرت مشترک نیمی از زنان جهان هیات عَلَم در تاسوعای ارومیه مالکان در چه شرایطی می‌توانند حکم تخلیه بگیرند؟ ادعای روبیو: مذاکرات فنی ایران و آمریکا هفته آینده از سر گرفته می‌شود حمله ترامپ به ممدانی: با کمک سه کمونیست پیروز شد واردات محصولات کشاورزی از آمریکا ؛ عقلانی و درست است / به این دلایل ... روبیو: یادداشت تفاهم با ایران ظرف ۶۰ روز اجرا خواهد شد سفر به جهنم شیشه ای مکزیک (+فیلم و عکس) پست جدید ترامپ: ساعتی که از ۱۹۷۹ به حرکت درآمد (+ترجمه) بقائی: صلح واقعی تنها با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود تغییر محسوس تخصیص ارز صنعت از شنبه/ تامین 2 میلیارد دلار در گام اول حمله پهپادی اسرائیلی به دو خودرو در جنوب لبنان مالیات ستانی از خانه های خالی/ فقط 7 میلیارد تومان در سال 1404 ادعای ترامپ درباره پیوستن بازرسان آمریکایی به آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران