فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۵۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۱۶-۱۰-۱۳۹۱
کد ۲۵۰۰۸۳
انتشار: ۱۷:۱۲ - ۱۶-۱۰-۱۳۹۱

مرگ 4460 شهروند تهرانی در اثر آلودگی هوا

عصر ایران
آقاجانی درباره آمار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا، گفت: آماری که در این زمینه وجود دارد کم نیست. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت روزانه 8هزارنفر در دنیا به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
مشاور وزیر بهداشت با اشاره به افزایش 30درصدی مراجعات بیماران قلبی طی چند روز گذشته به بیمارستانها گفت: در سال 90 حدود 2318 مورد مرگ به علت ذرات معلق کمتر از 2و نیم میکرون و 2142مورد مرگ مربوط به ذرات معلق کمتر از 10میکرون بوده است .

به گزارش مهر، حسن آقاجانی دربرنامه تلویزیونی نبض ضمن اعلام آمار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوای پایتخت در سال گذشته، گفت: آلودگی هوا مسئله‌ای ملی است. در این زمینه ملاک ما قانون است و دستگاه‌های مربوطه باید به وظایف خود عمل کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت بهداشت در مواقع آلودگی هوا تنها به هشدار برای گروه‌های خاص بسنده می‌کند، گفت: تا قبل از قانون برنامه دوم توسعه نقشی برای وزارت بهداشت در زمینه آلودگی هوا در نظر گرفته نشده بود، اما از زمانی که در این نقش حضور یافته، به نحو احسن وظیفه خود را ایفا کرده است. وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت وظیفه ارتقای سلامت مردم را بر عهده دارد.

به گفته مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر وزارتی، طی چند روز گذشته و به دنبال افزایش آلاینده‌های هوایی، حدود 10درصد میزان ماموریت‌های اورژانس 115به دنبال افزایش آلاینده‌های هوایی، اضافه شده است و این باری اضافی برای وزارت بهداشت ایجاد می‌کند. این درحالیست که هر ماموریت اورژانس 80هزار تومان بار مالی برای وزارت بهداشت به دنبال دارد. وزارت بهداشت به عنوان بخشی که باید به سلامت مردم رسیدگی کند، ماموریت‌های خود را به درستی انجام می‌دهد.

وی با اشاره به افزایش بار مراجعات قلبی و تنفسی به بیمارستان‌ها در پی تشدید آلاینده‌های هوایی، گفت: در برخی بیمارستان‌ها از جمله مرکز قلب تهران طی چند روز اخیر مراجعات قلبی حدود 30 درصد افزایش داشته است. در مجموع کهنسالان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و تنفسی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر وزارتی افزود: وزارت بهداشت در کمیته و کارگروه کاهش آلودگی هوا حضور فعال دارد. نگاه ما به مسائل، کار‌شناسی است. ضمن آنکه هشدارهای لازم را به مردم و مسوولان مربوطه ارائه می‌دهیم، موارد لازم را هم پیگیری می‌کنیم. هشدار به مردم و دستگاه‌های مربوطه، جزو وظایفی است که قانون بر عهده وزارت بهداشت گذاشته است.

آقاجانی درباره آمار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا، گفت: آماری که در این زمینه وجود دارد کم نیست. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت روزانه 8هزارنفر در دنیا به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به آمار مرگ و میر منتسب به آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از 2 و نیم و 10میکرون در تهران نیز گفت: حدود پنج درصد کل علل مرگ و میر را ذرات معلق کمتر از 2و نیم و 10میکرون تشکیل می‌دهند. در سال 90 حدود 2318 مورد مرگ به علت ذرات معلق کمتر از 2و نیم میکرون (PM) و 2142مورد مرگ مربوط به ذرات معلق کمتر از 10میکرون (PM) بوده است که با توجه به شرایط آب و هوایی تهران و تکالیفی که برای مجموعه‌ها و دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته شده، حتی یک مورد مرگ هم زیاد است.

آقاجانی با اشاره به ماده قانونی مبنی بر لزوم پرهیز از تاسیس کارخانجات تا شعاع 120کیلومتری شهر‌ها، ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، هر صنعت بزرگی برای فعالیت در کنار شهر‌ها باید پیوست سلامت داشته باشد. در مجموع کار وزارت بهداشت در کارگروه‌های آلودگی هوا، ارائه راهکارهای علمی و دفاع از حقوق مردم است. پیگیری‌های لازم در این زمینه را نیز انجام می‌دهیم.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
امام جمعه تهران: اجتماعات شبانه نباید زمینه حضور وحدت‌شکنان باشد بارش باران در ۱۳ استان کشور ۲ طوفان شدید در ژاپن/ ۲ میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند قصه تلخ جوانان ترکیه و شعر قیصر امین پور؛ گاهی نمی شود، که نمی شود، که نمی شود روایت بلانشو از «فوکو»؛ معرفی کتابی نادر از دو غول فلسفه فرانسه ایران‌شناس فرانسوی و مترجم حافظ و مولانا درگذشت تغییر مدیریت در هلدینگ صبا انرژی/ پناهی عزل و غفوری سرپرست شد نان؛ سلاحی که هرگز بازنشسته نشد شروع به‌کار ادارات کرمان روز شنبه ۶ تیر با دو ساعت تأخیر برای تماشای بازی تیم ملی هشدار مدیریت بحران تهران درباره گرمازدگی کنایه بقائی به آمریکا با انتشار آمار گرسنگی در این کشور تصویری جدید و بی‌حجاب مریم رجوی (+عکس) ناپدید شدن کاپیتان تیم ملی والیبال ونزوئلا پس از زلزله صرافی کوینکس به دور زدن تحریم‌های ایران متهم شد امام جمعه ارومیه درباره تفاهم نامه: نه عالی است ، نه خیانت؛ مانند خوارج تندروی نکنیم