فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۵۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۳ - ۱۴-۱۱-۱۳۹۱
کد ۲۵۵۴۹۲
انتشار: ۱۹:۱۳ - ۱۴-۱۱-۱۳۹۱

فعالیت ۱۵ هزار عطاری غیر مجاز در كشور

عصر ایران
وی افزود: در حال حاضر بیش از 800 قلم فرآورده طبیعی و گیاهی دارای پروانه ساخت در كشور داریم كه به مصرف بیماران می‌رسد در حالی كه تا سال 84 حدود 380 قلم دارو و فرآورده‌های طبیعی و دارویی تولید می‌شود.
دبیر انجمن داروهای گیاهی اعلام كرد: ‌از میان بیش از ۲۰ هزار عطاری در كشور با شناسایی و بررسی مشخص شد كه ۴ هزار و ۷۰۰ عطاری به صورت مجاز در ۱۵ استان كشور فعالیت می‌كنند و بقیه غیرمجاز به تجویز دارو اقدام می‌كنند.

جعفر میرفخرایی امروز در مراسم افتتاح خط تولید گیاهان دارویی افزود: استفاده مطلوب، منطقی و بهینه از منابع موجود بسیار كم‌هزینه‌تر و ساده‌تر از صنایع دارویی شیمیایی است.

وی افزود: داروهای گیاهی ضمن تأمین نیازهای بهداشتی و درمانی مردم از خروج منابع ارز جلوگیری می‌كند و مانع گسترش وابستگی به خارج از كشور شود.

دبیر انجمن داروهای گیاهی از تدوین دستورالعمل آموزشی عطاری‌ها خبر داد و گفت: امروزه علم و تخصص لازم را در حوزه گیاهان دارویی داریم و فقط در شرایط تحریم نیازمند عزم ملی هستیم.

سید حمیدرضا بهشتی، رئیس هیئت مدیره شركت دارویی تولید كننده این داروها نیز گفت: داروهای شیمیایی پرمصرف تا پایان سال به صورت داروی گیاهی وارد بازار می‌شوند.

وی ادامه داد: 14 اقلیم در كشور شناسایی شده و بیش از 8گونه گیاهی با خواص دارویی متفاوت در كشور وجود دارد كه می‌توانیم از تنوع اقلیمی، زیستی و گونه گیاهی استفاده كنیم.

بهشتی گفت: متأسفانه تاكنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به طور بهینه استفاده كنیم سهم داروهای گیاهی در كشور بسیار ناچیز است و این در حالی است كه بازار كشورهای غربی در فرآوردهای دارویی 20 درصد است.

وی افزود: به واسطه تلاش‌هایی كه انجام شده میزان سهم كشور در مصرف داروهای گیاهی 10 برابر شده و از ۳ دهم درصد در چند سال گذشته به 3 درصد افزایش یافته است.

وی مشكل اصلی در تولید داروهای گیاهی را تبدیل فرمولاسیون‌ها به قرص و شربت عنوان كرد و گفت:‌ بهتر است به جای صادرات برگ، ساقه و ریشه گیاهان آنها را به دارو و محصول نهایی تبدیل و صادر كنیم.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 800 قلم فرآورده طبیعی و گیاهی دارای پروانه ساخت در كشور داریم كه به مصرف بیماران می‌رسد در حالی كه تا سال 84 حدود 380 قلم دارو و فرآورده‌های طبیعی و دارویی تولید می‌شود.

بهشتی تصریح كرد: در حال حاضر 76 واحد تولیدی در زمینه‌ داروهای گیاهی فعالیت می‌كنند كه 43 مورد از آنها صرفاً تولیدكننده گیاهان دارویی هستند.

وی افزود:‌ داروهای گیاهی هزینه كمتری را به اقتصاد خانواده‌ها تأمین می‌كند و فاقد عوارض داروهای شیمیایی هستند و به ۳ دلیل بیمه‌ای، مؤثر بودن و با صرفه بودن مورد استقبال فراوانی قرار گرفتند.

امروز با حضور احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو خط تولید قرص ویتامین ث و آسپرین گیاهی افتتاح شد.
ارسال به دوستان
اروپا گرم ترین روزهای تاریخ خود را تجربه می کند تنش آبی در ۹ شهر و ۲۷ روستای خراسان جنوبی حملات هوایی دوباره اسرائیل به جنوب لبنان رجزخوانی پرسروصدای «وحید جلیلی» علیه ترامپ(فیلم) بارش های پراکنده در راه کشور قلعه‌نویی: درباره موضوعاتی که در دین ما ممنوع است، صحبت نمی‌کنیم سخنگوی وزارت دفاع: خطوط قرمز نظام همان شروطی است که رهبر معظم اعلام کردند شهردار شیعه نیویورک در عزاداری عاشورا (+عکس) هشدار مرکز زلزله‌نگاری درباره برج‌سازی در سواحل مازندران حمایت مقام دولت اوباما از توافق ترامپ و ایران : قابل مقایسه با برجام نیست/ در انبوه اشتباهات ترامپ، توافق، کار صحیح است پیام قرارگاه خاتم‌ به آمریکا در مورد پرواز هواپیماهای اسرائیل در اطراف ایران ادعای ترامپ: ایران بازار جدید برای آمریکا است هشدار قرارگاه خاتم درباره پرواز هواپیماهای اسرائیل به سمت ایران اولین حضور عمومی سردار قاآنی و سردار ذوالقدر بعد جنگ (عکس) عراقچی: شهادت آیت‌الله خامنه‌ای را نه می‌بخشیم، نه فراموش می‌کنیم