کد خبر ۲۵۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۲۴-۱۱-۱۳۹۱
کد ۲۵۷۱۳۸
انتشار: ۱۰:۲۱ - ۲۴-۱۱-۱۳۹۱

ابلاغ ممنوعیت واردات سیب‌زمینی به گمرک

عصر ایران
سیاست‌های مربوط به صادرات و واردات محصولات کشاورزی از بهمن ماه سال گذشته به وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک ابلاغ شده که در این ابلاغیه ممنوعیت واردات سیب‌زمینی به کشور نیز تأکید شده است.
 مدیرکل بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی این وزارتخانه، واردات سیب‌زمینی در سال جاری و سال آینده ممنوع است.

به گزارش ایسنا، اسماعیل عباس‌پور اظهار کرد: سیاست‌های مربوط به صادرات و واردات محصولات کشاورزی از بهمن ماه سال گذشته به وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک ابلاغ شده که در این ابلاغیه ممنوعیت واردات سیب‌زمینی به کشور نیز تأکید شده است.

وی افزود: در 10 ماهه امسال هیچ محموله‌ی سیب‌زمینی به کشور وارد نشده و تنها واردات محدودی بذر سیب‌زمینی برای تامین نیاز کشور صورت گرفته است.

مدیرکل بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای صادرات مازاد سیب‌زمینی تولید شده در سال جاری و افزایش آن در سال آینده برنامه‌ریزی دقیقی انجام شده است عنوان کرد: در 10 ماهه امسال 507 هزار تن سیب‌زمینی به ارزش تقریبی 194 میلیون دلار صادر شده که این میزان صادرات نسبت به سال گذشته 113 درصد از نظر وزنی و 103 درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

عباس‌پور درباره ابلاغ سیاست‌های واردات و صادرات محصولات کشاورزی برای سال زراعی پیش‌ رو گفت: سیاست‌های مربوط به واردات و صادرات محصولات کشاورزی در بهمن ماه سال جاری نیز به امضای وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و گمرک رسیده و به تمامی دستگاه‌های مربوطه اعلام شده است که در این ابلاغیه تاکید شده که هیچ‌گونه واردات و ثبت سفارشی برای سیب‌زمینی صورت نپذیرد.

واردات سیب‌زمینی، اوج ضعف وزارت جهاد کشاورزی است


روز گذشته یکی از رسانه‌های پاکستانی اعلام کرد این کشور قصد دارد در سال 2013 میلادی حدود 75 هزار تن سیب‌زمینی به ایران صادر کند که این میزان بیش از 50 درصد صادرات سیب‌زمینی پاکستان را شامل می‌شود.

در این میان رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران به نمایندگی از کشاورزان این محصول با واردات سیب‌زمینی به کشور مخالفت و اعلام کرده که با توجه به تولید 600 هزار تن سیب‌زمینی مازاد مصرف در کشور اگر این محصول وارد شود این اتحادیه مقابل آن می‌ایستد.

همچنین عباس پاپی‌زاده - سخنگوی کمیسیون کشاورزی - از واردات سیب‌زمینی از پاکستان انتقاد کرده و گفته است با توجه به وجود تولید مناسب داخل، واردات سیب‌زمینی از پاکستان اوج ضعف وزارت جهاد کشاورزی است.

این عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی تاکید کرده که طبق ماده 16 قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی و همچنین طبق انتزاع وظایف بازرگانی کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، تمامی ثبت سفارشات کالاهای کشاورزی برای واردات و صادرات در وزارت جهاد کشاورزی و با مجوز این وزارتخانه باید باشد و این وزارتخانه می‌تواند با اطلاعات درست از تولید و تقویت صنایع وابسته هم از زیان کشاورزان و هم از واردات بی‌رویه جلوگیری کند.
ارسال به دوستان
«دختران قاجاری در کلاس درس»؛ 130 سال قبل (عکس) عراقچی: تحریم صادرات نفت و پتروشیمی تعلیق شد/ برخی پول های مسدود شده آزاد شدند / طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اجرایی شد معمای نام‌گذاری خودروهای مرسدس‌ بنز؛ هر حرف و عدد چه معنایی دارد؟ چوب گلف بوگاتی معرفی شد / تبدیل زمین گلف به پیست مسابقه (+عکس) چرا بعضی‌ها بعد از نوشیدن قهوه آرام می‌شوند و بعضی مضطرب؟ قراردادی که ایلان ماسک را نجات داد؛ کدام کشور آسیایی ناجی «اسپیس‌ایکس»‌ شد؟ چرا جنگنده اف ۳۵ موشک‌هایش را درون بدنه خود پنهان می‌کند؟ ایران قدیم؛ تصویری از یک «درویش خوش‌قیافه» در دوران قاجار مغز ما چگونه همزمان به دو زبان صحبت می‌کند؟ برندهای خودرویی با کمترین مشکل گزارش شده از سوی خریداران در سال ۲۰۲۶ (+ اینفوگرافیک) درخشش بیرانوند در جام جهانی؛ بهترین بازیکن زمین شد تیزبین ها مچ این ماهی پنهان کار را بگیرند! / رکورد 10 ثانیه رکوردداران حبس نفس با حضور یک قهرمان برهنه! (اینفوگرافیک) رقابت در عصر هوش مصنوعی: چه کسانی برنده خواهند بود؟ استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین برای تخمین هزینه پروژه های صنعتی