فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۶۸۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۰۱-۰۲-۱۳۹۲
کد ۲۶۸۱۶۴
انتشار: ۱۳:۵۳ - ۰۱-۰۲-۱۳۹۲

تداوم روند نزولی نرخ باروری در ایران

عصر ایران
رئیس مؤسسه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه افزود: تناسب تعداد موالید پسر به دختر 105 به 100 است که کشورهایی مانند چین، هند، ویتنام و آذربایجان با سیاست تک فرزندی این نسبت را به 118، 110، 111 و 1117 رسانده اند و اکنون به مشکل عدم تناسب ساختار جنسیتی مواجه شده اند.

طبق مطالعات جمعیت شناسان مؤسسه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه جمعیت ایران تا پایان سال 1391 به 76 میلیون و 487 هزار نفر رسیده است و نرخ باروری با عدد 1.7 همچنان روندی نزولی دارد.

به گزارش ایسنا دکتر محمدجواد محمودی- رئیس مؤسسه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه- در نشست خبری صبح امروز در محل این مؤسسه با اشاره به اینکه برای جانشینی جمعیت، نرخ باروری باید 2.1 باشد خاطرنشان کرد: کاهش نرخ باروری تبعات اقتصادی، جمعیتی و اجتماعی خاص خود را دارد که باید از آن جلوگیری کرد اما این موضوع غیر قابل انکار است که تشویق به افزایش فرزند کار دشواریست.

وی در توضیح مضرات جمعیت تک فرزندی و کاهش نرخ باروری اظهار کرد: ما نه به کاهش جمعیت اعتقاد داریم و نه به افزایش بیش از حد آن اما طبق مطالعاتی که بر روی تک فرزندی انجام شده است این پدیده آسیب های زیادی به ساختار جنسیت می زند چرا که ترجیح در جامعه تک فرزندی بر داشتن مولود پسر است.

رئیس مؤسسه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه افزود: تناسب تعداد موالید پسر به دختر 105 به 100 است که کشورهایی مانند چین، هند، ویتنام و آذربایجان با سیاست تک فرزندی این نسبت را به 118، 110، 111 و 1117 رسانده اند و اکنون به مشکل عدم تناسب ساختار جنسیتی مواجه شده اند.

به گفته وی طبق اعلام دفتر صندوق سازمان ملل در کشوری مانند هندوستان تا سال 2030 تعداد پسران در سن ازدواج، 50 درصد بیش از تعداد دختران در سن ازدواج خواهد بود.

محمودی با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد برنامه «سالمندی فعال» را برای سالمندان مطرح کرده است اظهار کرد: سالمندی فعال یعنی به حداکثر رساندن سطح سلامت، مشارکت و امنیت افراد سالمند که هر کدام از اینها تمهیدات اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی خاص خود را می خواهد.

رئیس مؤسسه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه سازمان ملل جمعیت بالای 60 سال را سالمند می داند خاطرنشان کرد: طبق این تعریف ایران وارد مرحله سالمندی جمعیت شده است چرا که 8.2 جمعیت ما را سالمندان تشکیل می دهند. اما با این وجود هنوز برنامه ریزی خاصی برای ورود به این مرحله نداریم.

به گفته محمودی طبق بررسی جمعیت شناسان تا سال 2050، 33 درصد جمعیت کشور سالمند خواهند بود که معادل 28 میلیون نفر از جمعیت آن زمان است.

وی ادامه داد: این رقم برای ایران در سال 2050 در حالی است که کشورهای دنیا در همان سال نرخ 21 درصدی جمعیت سالمند را خواهند داشت. البته این رقم بالای نرخ سالمندی در سالهای آینده به دلیل انفجار جمعیتی ما در سال های پس از انقلاب و پس از افزایش امید به زندگی در ایران است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند تیراندازی در کانادا؛ یک افسر پلیس هدف قرار گرفت صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند تاریکخانه ساترا به روان جامعه آسیب می‌زند! سفر قالیباف و عراقچی به عمان آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید چرا بازی ایران بلژیک مساوی شد؟ فریب ظاهرشان را نخورید! پشت پرده تفاوت های شگفت انگیز سه غول دنیای خزندگان (+اینفوگرافیک) وزارت بهداشت لبنان: شمار قربانیان حملات اسرائیل از ۴ هزار نفر فراتر رفت اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی کشور استقبال پرسپولیس از تصمیم فدراسیون فوتبال برای تعیین نمایندگان آسیا رکوردشکنی افسانه ای؛ گران ترین جام های جهانی تاریخ کدامند؟ آناتولی: ایران از زمان اعلام توافق با آمریکا ۳۶ میلیون بشکه نفت صادر کرده توکلی‌زاده: تشییع امام شهید، بزرگ‌ترین رستاخیز ملی و نماد وحدت امت اسلامی خواهد بود