فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۷۴۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۴ - ۲۸-۰۲-۱۳۹۲
کد ۲۷۴۱۵۸
انتشار: ۱۸:۵۴ - ۲۸-۰۲-۱۳۹۲

نخستین آهنگ ملی ایران دوباره نواخته شد

 نخستین آهنگ ملی ایران پس از یک‌صد سال دوباره نواخته شد.

به گزارش ایسنا، عصر امروز (شنبه، 28 اردیبهشت) نخستین آهنگ ملی ایران در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه در تالار حافظیه‌ی مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی سعدآباد رونمایی و بار دیگر پخش شد.

این آهنگ که توسط «ژان باتیس لومیر» آلمانی ساخته شده است، یک‌صد سال پیش به عنوان مارش شاهی به ناصرالدین شاه قاجار اهدا شد. در اواخر سال 1370 خورشیدی این آهنگ توسط «پیمان سلطانی» با رنگ و لعالبی ایرانی بازپرداخت شد و بیژن ترقی سروده‌ی «وطنم» را برای آن ساخت. چند سال بعد هم «سالار عقیلی» این سرود را اجرا کرد که اکنون با عنوان «وطنم» شناخته می‌شود.

این اثر نخستین آهنگ ملی ایران به شمار می‌آید.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند تاریکخانه ساترا به روان جامعه آسیب می‌زند! سفر قالیباف و عراقچی به عمان آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید چرا بازی ایران بلژیک مساوی شد؟ فریب ظاهرشان را نخورید! پشت پرده تفاوت های شگفت انگیز سه غول دنیای خزندگان (+اینفوگرافیک) وزارت بهداشت لبنان: شمار قربانیان حملات اسرائیل از ۴ هزار نفر فراتر رفت اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی کشور استقبال پرسپولیس از تصمیم فدراسیون فوتبال برای تعیین نمایندگان آسیا رکوردشکنی افسانه ای؛ گران ترین جام های جهانی تاریخ کدامند؟ آناتولی: ایران از زمان اعلام توافق با آمریکا ۳۶ میلیون بشکه نفت صادر کرده توکلی‌زاده: تشییع امام شهید، بزرگ‌ترین رستاخیز ملی و نماد وحدت امت اسلامی خواهد بود داروخانه خانگی قلب؛ 6 ادویه شگفت انگیز که رگ های شما را پاکسازی می کنند بیرانوند سد مطمئن، طارمی مهره گریز از فشار؛ دو چهره کلیدی ایران در برابر بلژیک اعمال محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور