۰۷ دی ۱۴۰۴
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۴ - ۲۱:۵۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۸۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۰۷-۰۸-۱۳۸۶
کد ۲۸۰۸۴
انتشار: ۱۵:۲۹ - ۰۷-۰۸-۱۳۸۶

ابراهیم ، تو هم؟!

نامه های سرگردان، فارو


آقای حاتمی کیا سلام

راستش را بخواهید من تلویزیون زیاد نگاه نمی کنم؛ اما بعضی وقت ها مجبور می شوم این کار را بکنم. اینکه تلویزیون نگاه نمی کنم ربط چندانی به فرهیختگی و روشنفکری و این جور چیزها ندارد، بلکه به خاطر ضعف اعصاب من است.

راستش را بخواهید چند وقتی است که با دیدن گل و بوته و زیرنویس در حین دیدن فیلم های مثله شده عصبانی می شوم، موسیقی خوبی هم که عمدتا از سیمای جمهوری اسلامی پخش نمی شود و سریال ها هم زیادی کشدار و عمدتا آبکی هستند... بقیه برنامه ها هم که یا مسابقه است و یا شعارهای توخالی و یا اخبار اعصاب خردکن؛ این است که از چندی پیش کلا تلویزیون نگاه نمی کنم و به جایش هزار تومان می دهم دی وی دی یکی از آثار روز سینمای جهان را می بینم یا استراحت می کنم.

اما همانطور که پیشتر گفتم گاهی اوقات مجبور می شوم تلویزیون تماشا کنم و یکی از این اوقات وقتی است که ما میهمان هستیم و اگر من همراه بقیه تلویزیون تماشا نکنم متهم  می شوم به اینکه آدم عنقی هستم یا خودم را می گیرم یا "روشنفکر بازی" در می آورم. در حالیکه من نه عنق هستم و نه می توانم خودم را بگیرم و نه روشنفکربازی مستلزم تلویزیون ندیدن است، چون من بسیاری از روشنفکران را دیده ام که مشتری پروپا قرص برنامه های تلویزیون هستند و حتی ساعت ها پای سریال هایی که مثلا افغانی ها را مسخره می کند می نشینند و قاه قاه می خندند.

آن شب هم سر سفره شام باز مجبور شدم تلویزیون تماشا کنم و این درست همان زمانی بود که یک سریالی پخش می شد که در آن شخصیت دیوانه ای به سراغ یک پزشک می آمد و این خانم دکتر می خواست با کمک پلیس و حراست بیمارستان او را بیرون بیندازد اما موفق نمی شد.
چون آن دیوانه سر بزنگاه غیب می شد. یادم آمد که هفته پیش هم همان موقع جایی میهمان بودم و قسمت هایی از این ماجرای دیوانه بازی را دیده بودم و همان موقع هم حوصله ام سر رفته بود و تعجب کردم که هنوز این ماجرای بی مزه که قاعدتا با درک این واقعیت خیالی عظیم که این دیوانه هه یک روح است؛ وارد فاز بعدی می شود ادامه پیدا کرده و به همین خاطر اخم هایم رفت توی هم. گویا اخمهایم زیادی رفت توی هم چرا که یکی از همراهان که متوجه شده بود گفت: هیچ می دانستی که این سریال را حاتمی کیا ساخته است؟...

احتمالا این را از آن جهت گفت که از سابقه علاقه من نسبت به شما آگاه بود. راستش را بخواهید (ببخشید که این قدر می گویم "راستش را بخواهید". متاسفانه این تکیه کلام من است والا این که معلوم است که همه دنبال راستش هستند) من از همان دوران نوجوانی که فیلم های شما را در سینما می دیدم طرفدار و هوادار شما بودم و به خصوص بعد از دیدن فیلم هایی مثل "از کرخه تا راین"، "خاکستر سبز"، "بوی پیراهن یوسف" آنقدر شیفته شما شده بودم که نذر کرده بودم هر وقت شما را دیدم، یک ماچ آبدار از لپ تان بکنم. (البته همانطور که حدس می زنید هیچوقت این کار را نکردم، چون فقط یک بار از نزدیک دیدمتان که جلوی ساختمان تئاتر شهر بود و با توجه به اینکه این ساختمان در پارک دانشجو قرار دارد و پشت سر آن هم حرف زیاد است؛ اصلا به صلاح نبود این کار را بکنم)

سرتان را زیاد درد نیاورم، خلاصه وقتی مطمئن شدم که این سریال ساخته شماست با اشتیاق نشستم به دیدم آن.
ولی هرچه زمان می گذشت بیشتر حیرت می کردم و با دهان باز از خودم می پرسیدم، "یعنی این همان حاتمی کیای خودمان است؟" متاسفانه کار بسیار ضعیفی بود .

 بر خلاف بعضی از تماشاچی های "سرگرمی خواه"، "نتیجه گرا" و حتی "معناگرا" حتما خودتان هم قبول دارید که برای سنجش قوت و ضعف یک اثر هنری (حتی اگر سریال تلویزیونی باشد!) لازم نیست منتظر ادامه داستان شد. بلکه این شالوده داستان، شخصیت پردازی ها، دیالوگ ها، بازی ها، فیلم برداری و عواملی از این دست هستند که ارزش یک فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی را نشان می دهند که با نیم ساعت تماشا هم به درستی خودشان و ارزش کل مجموعه را نشان می دهند والا اگر غیر از این بود آدم باید هر کتابی که به دست می گرفت تا به آخر می خواند یا هر فیلمی را که می دید تا به آخر نگاه می کرد، اما هیچ آدم عاقلی این کار را نمی کند.

با این حال هدفم از نوشتن این نامه سرگردان یادآوری اینکه این سریال ضعیف است نیست. من فقط به این بهانه می خواهم از شما که هنوز هم کارگردان مورد علاقه من هستید چند سوال بپرسم که امیدوارم - زیر لب هم که شده- جواب بدهید:

1- اولین سوالم راجع به پدیده "معنازدگی مشنگانه" است. این اصطلاح را از خودم درآورده ام و نامی است برای این موج جدید معنازدگی در سینما و تلویزیون ایران که سعی می کند با به کارگیری یک شخصیت دیوانه یا نیمه دیوانه، احساسات و عواطف بینندگان را تحریک کند و لابد از این طریق معانی و مفاهیم عمیقی را منتقل کند.

همین امسال که هنوز هفت ماه بیشتر از آن نگذشته است دست کم ده فیلم سینمایی و یا سریال تلویزیونی پخش شده که با محور قرار دادن این طور شخصیت های ترحم برانگیز سعی در به غلیان درآوردن عواطف و سرازیر کردن اشک مخاطبان داشتند. آدم مشنگی که عاشق زن شوهرداری شده، آدم صادق و خل ملنگی که می خواهد بی بی اش را ببرد مکه، آدم نیمه دیوانه ای که دل به سفر بسته، آدم ملنگی که با حماقت تمام زندگی اش را می بازد، دیوانه ای که دل به چند کودک یتیم بسته، جوان خل و چلی که رفته به شهر به دنبال آرزوهایش اما شکست خورده، ... آقا من می دانم و سعی می کنم درک کنم که یک کاراکتر "نیمه دیوانه با قلبی پاک" جان می دهد برای ملودرام و اشک ملت را درآوردن و سر آخر هم پایان معصومیت باری داشتن؛ ولی به نظر شما سینما، تلویزیون و حتی جامعه ما از این شخصیت های مادرمرده اشباع نشده اند؟ لزومی دارد که شما هم دنبال این قافله بیفتید؟

2- آقای حاتمی کیا ! اصولا تلویزیون نسبت به سینما عرصه سطحی تری است و این را اهل هنر معترفند. در نتیجه انتظار می رود کسانی که پایگاهشان سینماست وقتی پا به تلویزیون می گذارند کیفیت بهتری را به نمایش بگذارند و از این جهت وقتی ما می بینیم که کسی چون حاتمی کیا، که کارگردان سینمایی بسیار قابلی است، وقتی برای تلویزیون برنامه می سازد، همرنگ جماعت می شودT حق داریم که تاسف بخوریم و اعتراض کنیم. به خصوص این تکنیک آب بستن به برنامه ها، از شما بسیار بعید است. وقتی "دیگران" با دیالوگ های بلند کم محتوا، لانگ شات های طولانی، تعلیق های کشنده و از این قبیل تکنیک ها، یک دقیقه را سه دقیقه می کنند و بنابر این فرمول های طلایی صدا و سیما، سه برابر عاید خودشان می کنند، می توان آن را به حساب نیاز، کم تجربگی، آز، خامی یا هر چیز دیگرشان گذاشت، ولی به نظر شما وقتی من بیننده چنین کارهایی را از کارگردانی که جوایز معتبر بسیاری را از آن خود کرده و از نظر اخلاقی هم همواره قابل احترام بوده می بینم، چه طور باید قضاوت کنم؟ به قول ژولیوس سزار "بروتوس، توهم؟!"
(توضیح: در زبان رومی "ابراهیم حاتمی کیا، بروتوس تلفظ می شود!)

3- آقای حاتمی کیای عزیز ! مطلب دیگری که می خواستم با شما مطرح کنم این مساله روح و روح زدگی و روان سرگردان و گه گاه دیده شدن و از دیوار رد شدن و این جور پدیده های عجیب و غریب است که در سریال جدید شما دیده می شود. البته شما کاملا حق دارید به این جور چیزها بپردازید، به خصوص اینکه سالهای سال به موضوعاتی مثل جنگ، آوارگی اسارت، شهادت، غربت و مصدومیت پرداخته اید و بالاخره نوبتی هم که باشد نوبت شماست که از این طور المان ها استفاده کنید؛ ولی خواهش می کنم با توجه به شرایط موجود، این موضوع را بی خیال شوید.

البته این دفعه که گویا از دست دررفته است و چند ماهی ملت عزیز با این روح بازی شما سرگرم هستند و ان شاءالله در پایان هم نتایج خیلی مهم و مفاهیم بسیار والایی را دریافت خواهند کرد؛ اما واقعا این کار وقتش الان نیست، هر چند که صدا و سیما بسیار مایل است که با نمایش جن و پری و شیطان و زن مرد شونده و مرد گربه شونده و از این دست شعبده بازی های شیطانی مردم را به راه راست هدایت کند، اما باور کنید مثل اکثر موارد، مدیران این سازمان به اصطلاح "رسانه ملی" باز هم سوراخ دعا را گم کرده اند و شرایط جامعه را اشتباه ارزیابی کرده اند.

آقای حاتمی کیا ! در این چند سال اخیر، روند گرایش به خرافات و ماورائیات الکی اوج گرفته و روزی نیست که چندین امام زمان قلابی، نظر کرده جعلی، دعانویس متجاوز، مراد کلاه بردار، روح احضار کن کلاش، نائب خودخوانده و از این دست آدمها سربلند نکنند. شرایط اقتصادی و اجتماعی ناامید کننده و توزرد درآمدن قهرمان ها و پس گرفتن شعارها هم که همگی دست به دست هم داده اند و بهترین شرایط را برای ظهور و بروز "راه های میان بر معنوی نما" (این اصطلاح هم من درآوردی است، درست همانند محتوای آن ها) فراهم کرده اند.

 آن وقت مردمی هم که بیشترین تاثیر را از تلویزیون می گیرند، چشم می گردانند خودشان را در محاصره روح ها و شیاطین و شعبده بازی هایی می بینند که با جعبه جادویی سیمای جمهوری اسلامی ایران هر روز آنها را به دنیای خودشان می برند. جالب اینجاست که از آن سو "رسانه ملی" ما از تمام ژانرها و موضوعات سینما و تلویزیون غربی همین موضوعاتی را که بیشترین ارتباط با خرافه و رویاپردازی و کمترین ارتباط با تعقل را دارد برمی گزیند و انتخاب می کند و از این سو روز به روز بیشتر به سوی تجسم ماورا و خرافه در برنامه های وطنی گرایش نشان می دهد و بعد مسوولان هر روز نسبت به رواج خرافه هشدار می دهند...!
البته همانطور که گفتم از این دوستان انتظار زیادی نیست، ولی از شما هم انتظار زیاد هست. به هر حال ما هنوز روی شما زیاد حساب می کنیم. شما چی؟

                                                                                                                                                        با احترام
                                                                                                                                                               فارو

 

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۷ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۷
0
0
كاملأ موافقم و از همان 10 دقيقه اول اين سه ريال!(سريال) قيدشو تا ته زدم .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۲ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۷
0
0
با سلام
با یاد گرفتن چند تا اصطلاح کارگردانی نمی شود یک سریالی را که تازه 2 قسمت از اون تمام شده رو نقد کرد.
راستی ژولیوس سزار در مورد واژه صبر چیزی نگفته؟!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
KOREA, REPUBLIC OF
۱۸:۲۷ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۷
0
0
ژولیوس سزار پس از گفتن آن جمله نمی توانست در مورد صبر چیزی بگوید چون داشت می مرد از خنجرهایی که خورده بود
ناشناس
UNITED STATES
۰۰:۵۳ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۸
0
0
من هم مثل همه اهالي سينما از حاتمي كيا انتطار زيادي دارم و به اميد اين به تماشاي اين سريال مينشينم كه در قسمتهاي بعدي حضور حاتمي كيا در پشت دوربين احساس كنم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۹ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۸
0
0
فارو! تو هم كه متخصص همه چي هستي! بابا نقد فيلم و سريال اونهم از نوع جدي!!! بابا دستخوش!!!جون من نگذار جو بگيردت ! برو تو همون طنز!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۳ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۸
0
0
در تعدادي از برنامه هاي تلويزيوني ، كارشناس مربوط ، از قبل تماشاچي كمتر مطالعه كرده را با موضوع آشنا و نسبت به توجه به موضوعات مهم راهنمائي مي كند .متاسفانه قادر به اداي توضيحات لازم به فرزند نوجوانم در خصوص اين سريال نيستم . همراه نقد منصفانه ، در اين خصوص نيز كمك فرمائيد تا وقت عزيز بيهوده و سر درگم ضايع نشود .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۱ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۸
0
0
واقعا نویسنده این مقاله خیلی از شعور پایینی در امر فیلم و مسایل اجتماعی برخوردار است. حیف این سایت که میذاره همچین نویسنده ای در آن مقاله بده!
ناشناس
UNITED STATES
۰۸:۵۳ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۸
0
0
والا ما که از هیچکدوم از کارهای آقای حاتمی کیا خوشمون نیومده. کارهای ایشون همیشه سطحی و تقلید از فیلم های خارجی بوده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۳ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۸
0
0
كمي بايد تحمل كرد از حاتمي كيا بعيده كه فيلم بد بسازه. با دوقسمت نمي شود نتيجه گيري كرد. من حاتمي كيا و كارهايش را دوست دارم و هميشه بادقت كارهايش را نگاه ميكنم و به نظر من اين دوقسمت خيلي بد نبوده و چون تصور ما از آغاز سريال چيز ديگري بوده به خاطر همين اينگونه برخورد ميكنيم. كمي بايد تحمل كرد. باز هم ميگويم حاتمي كيا تمامي كارهايي كه تا به حال ساخته و خواهد ساخت هميشه ديدني و پرمطلب بوده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۲ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۸
0
0
متأسفانه كارهاي اخير آقاي حاتمي كيا مثل خاك سرخ، بنام پدر كارهاي بسيار ضعيف و آبكي بوده و خود آقاي حاتمي كيا در برنامه شب شيشه‌اي گفتند بنام پدر ضعيف‌ترين كار من است. اين سريال جديد هم در ادامه كارهاي بسيار ضعيف چند سال اخير ايشان تعجب برانگيز نيست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۲ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۸
0
0
بنده هم کاملا موافقم. خانواده من که 5 نفرند نیز بی خیال این سریال شدند. از آقای حاتمی کیا که بر اساس سفارش معدودی آدمهاکه ادعای تربیت جامعه را مینمایند این کار ذا ساخته انتظار بیشتری داشتم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۴ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۸
0
0
با سلام من هم موافق نظر نويسنده گرامي هستم ،اضافه كنيد به ‌آن ترسيم روح در قالب يك انسان با خصوصيات بدني و عقلي شبيه به هيدورسفال ها به عنوان يك ترفند نابجا و كاملا"عاري از ماهيت واقعي .وا عجبا از اين همه افراط آن هم به اين شكل.راستش من هم از آقاي حاتمي كيا انتظار نداشتم.شما چي ؟
ناشناس
-
۱۲:۵۹ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۸
0
0
لازم نبودتا آخر سریال رو ببینی تا بفهمی با کارهای قبلی حاتمی کیا زمین تا آسمون فرق داره .

واقعا کار ضعیفی بود .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۴ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۸
0
0
این مطلب کجاش طنز بود؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۶ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۸
0
0
با سلام جدآ بنده از هم از ديدن نام اقاي حاتمي كيا در انتهاي اين سريال تعجب كردم چون اين سريال با سريالهاي ماورائي ماه مبارك تفاوت دارد و تابع هيچيك از باورهاي اخلاقي ما نيست موجودي معلوم نيست دنبال چه كسي هست و به چه چيزهائي آسيب پذير است.ما به بچه هايمان كه ترسيده بودند گفتيم نترسيد چون خانم دكتر دارد نماز مي خواند و ديگر ان موجود مزاحمش نمي شود اما هنوز اين حرف تمام نشده بود كه مجددآ سروكله آن موجود پيدا شد و باور ما را بهم ريخت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۴ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۸
0
0
سلام
شما به عنوان یک فردی که زیاد به پارک دانشجو رفت وامد داره به این نکته هم توجه داشته باش که به نفس دیدن یک قسمت از یک سریال کل مجموعه رو زیر سوال نمی برن
با تشکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۸ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۸
0
0
بايد بگم من از نفر اول هم جلوتر به اين نتيجه رسيدم چون درست زمان پخش تبليغات آن (چند روز قبل از شروع نمايش و با آن تبليغ يخ) به بقيه گفتم اين سه ريال جديد ارزش ديدن ندارد. حيف آن 10 دقيقه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۸ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۸
0
0
حاتمي كيا 1 دونست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۶ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۹
0
0
عزیزان کمی دندان روی جگر بگذارید.
1-این آقای نارس (حمید فرخ نژاد) در قسمت های بعدی چهره یک انسان سالم را خواهد داشت.
2- حق بدهید آقای حاتمی کیا به موضوعی که در تخصص کاریش نیست نتواند همچون فیلم های دفاع مقدس بپردازد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۴ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۹
0
0
گذشته از همه این حرفها ، متاسفانه سلیقه بیننده های تلوزیون و سینما آنقدر افت کرده و عامیانه شده که سازنده های فیلم برای جلب نظر مردم مجبورا از سوژه های سطحی استفاده کنند. نمونه اش، انتخاب فیلم اخراجی ها به عنوان فیلم منتخب تماشاچی هاست که هیچ ارزش هنری نداشت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۸ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۹
0
0
شما ها فقط مي خوايد يه سريال يه دختر و پسر حتماً با هم ازدواج كنند ولي چيزي كه هست از سريال حلقه سبز ايرادي نميشه گرفت(حاتمي كيا الكي دست به كاري نميزنه!)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۵ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۹
0
0
این آقای فارو اصلآ تلویزیون نیگا نمی کنه! فقط اتفاقی سریالهای ماه رمضان رو دیده .اتفاقی سریال حلقه سبزم دیده.اتفاقی فیلمای قبلی حاتمی کیا رو هم دیده و خلاصه اتفاقی فیلمباز خفنه .فقط با این همه اتفاقی فیلم دیدن هنوز نمی دونه روی قسمت اول یک سریال نمی شه قضاوت کرد.یه چیز دیگه .راست می گین سریالای ایرانی شده روح بازی همون دی وی دی های 1000 تومنی خوبه که متریکس تخیلی و دراگون شیطان پرستی و گودزیلا وارد می شود و ارباب حلقه ها خارج می شود اونا بهتره .حداقل اگه تخیلی هم باشه غربیش بهتره نه؟ سریالهای خارجی هم که ولش کن مثله شده و اصلآ تو رختخواب و تختخواب رو نشون نمی ده .خبر ایران هم به درد نمی خوره فاکس نیوز بهتره نه؟ بابا آقای فارو انتقاد از صدا و سیما درست و به جاست اما نفی اون حماقته .اگه ایران بین سریالها کلی تبلیغات می کنه که ما اعتراض داریم و درست هم هست اما تو خارج هم همینه .فقط فرقش اینه ایران تبلیغ چیپس و بخاریه و خارج تبلیغ لباس زیر و چیپس و پفکه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۶ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۹
0
0
hatami kia eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeshghe
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۴ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۹
0
0
این سریال هر چقدر هم معناگرا و خاص باشد چون از تلویزیون پخش می شود و مخاطب آن عام هست باید خیلی بهتر و جالب ساخته میشد ساخت سریال برای تلویزیون و فیلم برای سینما کاری متفاوت هست و باید قبول کنیم که آقای حاتمی کیا در عرصه سریال سازی موفق نیستند اما فیلمهای او نظیر ندارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۶ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۹
0
0
این سریال هر چقدر هم معناگرا و خاص باشد چون از تلویزیون پخش می شود و مخاطب آن عام هست باید خیلی بهتر و جالب ساخته میشد ساخت سریال برای تلویزیون و فیلم برای سینما کاری متفاوت هست و باید قبول کنیم که آقای حاتمی کیا در عرصه سریال سازی موفق نیستند اما فیلمهای او نظیر ندارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۷ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۹
0
0
نه.اين رسم انتقاد و نقد نيست.يك مثلي هست كه ميگه بازي 90 دقيقه است.اينكه تازه سوت داور زده شه به تيم ايراد بگيري نشات گرفته از افكار آماتور ونخ نماي شماست.چون بي سوادي(نه سواد آكادميك بلكه سواد و قوه ي فكري)شما و امثال شما باعث ميشه در مورد همه چي از جمله سريال و فوتبال و سياست و...شتابزده نظر بديد بدون اينكه به عواقبش بينديشيد.
"همانا خداوند با صابرين است"
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۹ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۹
0
0
من هم یکی از طرفداران کارهای خوب آقای حاتمی کیا هستم ولی احساس می کنم این کارشون ضعیف باشه بازم نباید زود قضاوت کرد صبر کنیم حتما بهتر میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۵ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۹
0
0
خیلی ابلهانه بود ، برای اینکه بگید منم هستم راههای بهتری هم هست .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۳ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۹
0
0
من هم با نظر نویسنده کاملا موافقم با وجود احترام بسیار زیادی که برای آقای حاتمی کیا قایلم اما اصلا از ایشان توقع چنین کار ضعیفی را نداشتم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۴ - ۱۳۸۶/۰۸/۱۰
0
0
اين مثلا نقد واقعا غير منصفانه است. خوب بود مي گذاشتيد چند قسمت از آن مي گذشت. حاتمي كيا الكي فيلمي رو نمي سازه . صبر داشته باش!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۷ - ۱۳۸۶/۰۸/۱۰
0
0
با متن موجود و نقد حاضر کاملا مخالفم. نه از داستان و نه از ساختار که حتی از بازی فوق العاده ای که از بازیگران این سریال گرفته شده میشود فهمید که کار متفاوتی است. نویسنده نقد کاملا مشخص است که سررشته ای در این کار ندارد. که خودشان هم ذکر کرده اند.
داستانی متفاوت و ساختاری جدید و بازیگری متفاوت نشاندهنده آن است که کاری بسیار خوب در پیش است. انشاءالله
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۳ - ۱۳۸۶/۰۸/۱۰
0
0
چرا يك نفر بايد روح را ببيند و ديگران نبينند . اين يعني ترويج خرافات . اگر اين سريال طنز بود مثل سريال آن زن و شوهر جواني كه خانه اي را خريده بودند و روح صاحبخانه مرد جوان را ادب مي كرد اشكالي نداشت چون طنز بود . ولي اين موضوع در يك سريال جدي به نظر من باعث رواج خرافات و ترساندن بچه ها مي شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۹ - ۱۳۸۶/۰۸/۱۰
0
0
فاروی عزیز دستت درد نکنه . چقدر جامع و منطقی می نویسی.
خوش به سعادتت که به آن درجه از گویایی رسیده ای که ضمن روشن کردن دیگران ، حداقل حرف ناگفته ای نداشته باشی.
مطالبت بسیار روشنگرانه است .
آفرین بر تو و ذهن روشن تو .
ناشناس
UNITED STATES
۱۵:۲۱ - ۱۳۸۶/۰۸/۱۰
0
0
من که با دیدن این سریال بیش از پیش دلم برای رسول ملاقلی پور تنگ شد ...روحش شاد....یکی از شاگردان آن مرحوم
ناشناس
-
۱۶:۵۶ - ۱۳۸۶/۰۸/۱۰
0
0
فارو جان آیادیوانه ها وکسانی که بیماری روحی دارند آدم نیستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۵ - ۱۳۸۶/۰۸/۱۱
0
0
این کمال بی انصافی و بی ظرفیتی است که با 10-20 دقیقه از یه فیلم اینقدر ایراد به اون بگیرید شما اگه قسمت دوم را دیده باشید حتما نظرتون عوض می شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۲ - ۱۳۸۶/۰۸/۱۱
0
0
ما که تا حالا ندیدیم بشه با دیدن چند قسمت اول یک سریال به ضعف یا قوتش پی برد.
این هم از توانایی های خارق العاده شماهاست!؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۲ - ۱۳۸۶/۰۸/۱۱
0
0
از این فیلم زشت تر ندیده بودم و من با شما هم عقیده هستم.
ناشناس
-
۲۱:۵۷ - ۱۳۸۶/۰۸/۱۱
0
0
کار قبلی(سریال ) ایشون هم خیلی اعصاب خورد کنی بود....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۳ - ۱۳۸۶/۰۸/۱۱
0
0
نمی د انم چرا بعضی اصرار دارند که باید تا آخر سریال را دید و بعد آن را نقد کرد.اگر قرار است سریالی از قسمت پنچم و ششم به بعد روی غلطک بیفتد،خوب پخش آن را هم از همان قسمتها شروع کنند.یا حتی یکباره قسمت آخر را پخش کنند و تماشاچی را منتظر نگذارند.نویسنده مطلب اشاره درستی دارد.دیالوگهای ضعیف که دیگر ربطی به سیر ماجراها در قسمتهای بعدی ندارد و دیالوگهای این سریال هم(حداقل در قسمت اول که من دیدم)بسیار ضعیف بود.این را هم بدانید که شبکه های معتبر خارجی سیاستشان در مورد سریالهای طولانی مدت سفارش چند قسمت اولیه و کنسل کردن آن در صورت عدم موفقیت در جذب مخاطب است.
ناشناس
SWEDEN
۲۳:۰۷ - ۱۳۸۶/۰۸/۱۱
0
0
با سلام

خیلی دوست دارم که توضیح میدادید که چگونه به این مهم پی بردید که با دیدن ده دقیقه از یک فیلم یا خواندن قسمتی از یک کتاب میتوان فهمید که ان فیلم یا کتاب ارزش دیدن یا خواندن را دارد ؟؟؟
شما اگر سریال میوه ممنوعه یا سریال اغماء را مشاهده کرده باشید متوجه شده اید که موضوع اصلی سریال بعد از قسمت سوم و چهارم شروع شده و تا قبل از ان موضوع به تصور تماشاچی شاید چیز دیگری گمان زده شده .
طبق نظر شما یک رمان ده جلدی با خواندن اولین فصل ان باید مورد نتیجه گیری قرار گیرد که ایا خواندن ان ارزشی دارد یا اتلاف وقت است حال انکه معمولا گاهی ممکن است تا چند فصل اولیه مربوط به تشریح زمان و موقعیت افراد داستان بپردازد
شما از اصطلاحی استفاده کرده اید با عنوان معنازدگی مشنگانه.به نظر من داشتن وبلاگی که انسان احساس مالکیت نسبت به نوشته هایش به او دست میدهد نباید دلیل بر گفتن کلماتی نامفهوم و من دراوردی به شخص یا اشخاصی باشد که جامعه هنر ما حس مدیونی به او دارد
نکته دیگر که دوست داشتم خدمت شما دوست عزیز عرض کنم این است که هیچ فیلم و سریالی را بر این منظور درست نمیکنند که همه بین باشد بلکه بنا بر نوع تفکر و گرایش فکری بیننده باید تنوع داشته باشد .وقتی در یک جمع مینشینید و بقول شما همه قاه قاه میخندند و شما در تعجب هستید اشکال را در نوع فیلم و موضوع و صدا برداری و ...... نبینید یک درصد هم جا بگذارید که شاید خودتان اشتباه نتیجه گرفته اید
و نکته اخر و مهم اینکه من هم گاه پیش امده که از داستان فیلم یا سریالی خوشم نیامده اما دلیل بر نشستن و تماشای ان اثر فقط یک چیز است :بازی که هنرمند مورد علاقه من در ان مجموعه به اجرا میگذارد .مثلا از نظر من داستان سریال میوه ممنوعه خیلی پیش پا افتاده و عامیانه بود .اما نگاه به بازی بازیگران کنید جدای از بازی اکثر هنرمندان که از عالی بالاتر بود اقای نصیریان با این بازی خود را واقعا جاودانه کرد استاد بود اما اسطوره شد
در اکثر قسمتها انسان بسختی میتواند جلو احساسات خود را بگیرد در حالی که طبق نظر شما باید به مجرد اینکه فهمیدیم جریان سریال مربوط به تصمیم ازدواج دختری با پسری است که پدر او مخالف است باید تلویزیون را خاموش کرد و در یک وبلاگ اعتبار چندین ساله یک کارگردان را به زیر سوال برد
اما همیشه کمی صبر هم خوب است
اقای حمید فرخ نزاد همان اقایی است که عروس اتش را بازی کرد همان کسی است که ارتفاع پست را بازی کرد .چهارشنبه سوری .ورود ممنوع ......
خوب عزیز من یکم صبر کن .....اصلا یه چیز دیگه .... خودمانی ..... در بین ما ایرانیها همیشه احترام به بزرگان واجب است ..... کمی احترام داری بد نیست
برادر کوچک شما مهدی از سوئد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۹ - ۱۳۸۶/۰۸/۱۲
0
0
روح ، شیطان و جن و پری که احتیاجی به نقد کردن ندارد فقط مونده بچه ها که با دیدن این فیلمها دیوانه شوند. دستتان درد نکند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۴ - ۱۳۸۶/۰۸/۱۲
0
0
اجازه بدهيد قسمتهاي بيشتري را ببينيم و بعد قضاوت كنيم. موضوعات فيلمهاي آقاي حاتمي كيا هميشه بهترين بوده اند و اگر كسي از درك بالايي برخوردار نيست بهتراست قضاوت نكند.
وديگر اينكه تمامي عوامل فيلمهاي حاتمي كيااز جمله فيلمنامه-بازيگران -كارگرداني- موسيقي بهترين و محبوب ترين بوده اند.
اگرسينماي ايران بعد از انقلاب2 كارگردان خوب داشته باشد ‘ آن دو حاتمي كيا و ملاقلي پور هستند.
ناشناس
-
۱۱:۰۷ - ۱۳۸۶/۰۸/۱۶
0
0
salam dooste aziz man be nazare shoma kamelan ehteram mizaram vali behtar naboood hade aghal 5 ghesmat az in seryal ro mizashtan bad raje be on nazar midadin.
تأخیر در آغاز به کار ادارات و غیرحضوری شدن مدارس چهارمحال و بختیاری رونالدو بهترین بازیکن سال خاورمیانه شد؛ هدف‌گذاری برای ۱۰۰۰ گل مدارس برخی مناطق کردستان دوشنبه غیرحضوری است نایب‌قهرمانی مشکات‌الزهرا صفی در تور جهانی تنیس ترکیه ادعای رسانه‌های صهیونیستی؛ هک تلفن رئیس دفتر نتانیاهو، جنگ روانی ایران است سیاوش یزدانی: ۴ سال منتظر انتقام از استقلال بودم پاسخ فرزند آیت الله موسوی خوئینی به محمدرضا باهنر: انتساب دستور آزادی اسیدپاش ها درست نیست پنجره بسته استقلال؛ مانع بزرگ انتقال رامین رضاییان تهران/ تجمع جمعی از کسبه در اعتراض به بی‌ثباتی قیمت ارز غفوری: مشکل من با رامین رضاییان شایعه فضای مجازی است مدارس برخی شهرهای آذربایجان غربی دوشنبه غیرحضوری است عارف: برخی کالاها از قفسه‌های فروشگاه‌ها در حال جمع شدن است که باید با سازوکار مشخصی با این مسأله مقابله کرد دو دقیقه سینمای ناب از فیلم «سگ‌کشی» بهرام بیضایی (تماشا کنید) مقصد بعدی رامین رضاییان مشخص شد؛ در انتظار شاگردی مورایس انفجار گاز در کرج/ یک نفر کشته و ۴ مصدوم