فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۰۴۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۷-۰۸-۱۳۹۲
کد ۳۰۴۶۳۵
انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۷-۰۸-۱۳۹۲

کشف یک آتشفشان زیر یخ های قطب جنوب

دانشمندان درحال بررسی یخ قطب جنوب برای تحقیقات خود بودند که ناگهان به طور اتفاقی به یک سری سرنخهای عجیب رسیدند که در نهایت مشخص شد یک آتشفشان جدید زیر یخ یک کیلومتری قطب جنوب قرار دارد.

به گزارش مهر، کشف این آتشفشان که هنوز برای آن نامی انتخاب نشده در مجله دیروز زمین شناسی نیچر منتشر شد.

سرنخ این اتفاقها به ژانویه 2010 باز می گردد، هنگامی که یک تیم از دانشمندان دو خط متقاطع زلزله نگار در این منطقه نصب کردند تا این دستگاه نوسانات سطح زمین را اندازه گیری کند. این دستگاه ها با استفاده از اختلالات ایجاد شده توسط زلزله های دور از یخ و سنگهای عمیق در غرب قطب جنوب تصاویری را ثبت می کرد.

براساس اظهارات دانگ وینز استاد علوم زمین و سیارات در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و یکی از محققان اصلی این پروژه، هدف اصلی وزن کردن صفحه یخی برای بازسازی تاریخ اقلیمی قطب جنوب بود اما دانشمندان برای انجام این کار باید به این اطلاعات دست می یافتند که چگونه پوسته زمین به وزن این یخ پاسخ می دهد و این امر به سرد بودن، گرم بودن، روان بودن و یا غلیظ بودن پوسته زمین ارتباط داشت.

این اطلاعات لرزه نگاری به دانشمندان این امکان را می داد که از ویژگیهای پوسته زمین یک نقشه تهیه کنند. در همین اثنا یک نرم افزار تشخیص رویداد خودکار برای جمع کردن اطلاعات غیر عادی مورد استفاده قرار گرفت. وقتی که این نرم افزار دو انفجار مربوط به زلزله را بین ژانویه 2010 و مارس 2011 ثبت کرد، یکی از محققان متوجه شد صدای عجیبی در استخوانهای زمین به گوش می رسد.

این محقق و همکارانش با قطعیت به این نتیجه رسیدند که یک آتشفشان جدید یک کیلومتری زیر یخ درحال شکل گیری است. مدلهای رایانه ای جهانی این نوسانات و لرزشها را به حرکت صفحه یخ نسبت می داد، اما مشخص شد در اعماق 25 تا 40 کیلومتری زیر سطح اتفاقات دیگری در جریان است.

تصاویر ثبت شده توسط رادار هم یک لایه خاکستر زیر یخ را نشان می دهد. بهترین گمانه زنی دانشمندان این بود که این خاکسترها متعلق به کوه Waesche به عنوان یک آتشفشان در نزدیک کوهستان سیدلی در قطب جنوب است، اما مسئله مهم اینجا بود که دانشمندان حتی نمی دانستند آخرین باری که کوه Waesche فعال بوده چه زمانی بوده است و لایه خاکستری آن نشان می داد که از زمان انفجار این آتشفشان 8 هزار سال می گذرد.

درحال حاضر دانشمندان تخمین زده اند که یک انفجار بزرگ که انرژی هزاران برابر بیشتر از انفجارهای معمولی آزاد می کند برای شکستن یخ روی آتشفشان مورد نیاز است. از سوی دیگر انفجار زیر این یخها و جریان گرمای که پس از آن ایجاد می شود می تواند یخهای بسیاری را آب کند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: قطب جنوب ، آتشفشان
ارسال به دوستان
تشکر رئیس جمهور لبنان از آمریکا به خاطر میزبانی از مذاکرات با اسرائیل تماس تلفنی وزرای امور خارجه ایران و امارات فردا شنبه ادارات کدام استان‌ها با تأخیر شروع به‌کار خواهند کرد؟ محسن رضایی: اگر دشمن جنگ جدیدی آغاز کنند تلفات وسیع خواهند داد ادعای نتانیاهو: ارتش تا خلع سلاح حزب الله در لبنان باقی خواهد ماند کشته های زلزله ونزوئلا به ۹۲۰ تن افزایش یافت امضای توافق اسراییل و لبنان عمان به اروپا: عبور از تنگه هرمز مستلزم پرداخت هزینه خدمات است ایران ۲ - ۳ ژاپن/ تیم ملی والیبال باز هم به سامورایی‌ها باخت امضای توافق اسرائیل و لبنان ترامپ اروپا را به اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی بر واردات تهدید کرد افزایش شمار شهدای لبنان به چهار هزار و ۲۴۳ شهید دستگیری متهم پرونده ۵۰ میلیون یورویی در آستارا سخنگوی سپاه: برقراری خط مستقیم میان ایران و آمریکا در خصوص تنگه هرمز کذب است رحیم‌پور ازغدی: تُف بر روزگاری که رهبر ما را شهید کردند و ما از صلح با آمریکا حرف بزنیم