فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۱۴۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۲۴-۱۰-۱۳۹۲
کد ۳۱۴۹۹۷
انتشار: ۱۲:۳۷ - ۲۴-۱۰-۱۳۹۲

سرطان سینه چیست؟


سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان بوده و یک سوم کل سرطان در آنان را تشکیل می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان فوق تخصص آنکولوژی بیمارستان توحید سنندج با اعلام این مطلب، گفت: از هر 9 زن یک نفر در طول عمرش دچار سرطان سینه می‌شود.

دکتر بایزید قادری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، با اشاره به اینکه سرطان سینه نوعی بیماری وابسته به هورمون است، اظهار کرد: تماس بیشتر با هورمون زنانه از جمله بلوغ زودرس، یائسگی دیررس، نازایی، رژیم غذایی پرچرب و پر کالری، مصرف الکل، تماس با اشعه‌های یونیزان و عوامل ژنتیکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده سرطان سینه در زنان است.

به گفته وی، چاقی بویژه بعد از یائسگی 30 تا 50 درصد ریسک سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه هر گونه تغییر در ظاهر سینه از جمله افزایش یا کاهش در اندازه سینه، تغییرات پوستی مانند قرمزی، زخم، اگزمای نوک سینه، فرورفتگی نوک سینه و ترشحات غیر طبیعی، درد سینه و تورم یا وجود توده در قسمتی از بافت سینه از مهم‌ترین علائم سرطان سینه هستند که در صورت مشاهده این علائم باید به پزشک معالج مراجعه کرد.

دکتر قادری به نقش غربالگری در تشخیص زود رس سرطان سینه و درمان آن در مراحل اولیه اشاره کرد و گفت: ماموگرافی سالیانه بعد از 40 سالگی برای تمام زنان پیشنهاد می‌شود و این اقدام 15 تا 30 درصد مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

این فوق تخصص آنکولوژی در ادامه سبک زندگی سالم را بهترین روش پیشگیری از سرطان عنوان کرد و گفت: افزایش فعالیت فیزیکی، اجتناب از افزایش وزن، عدم مصرف الکل، مصرف سبزیجات و میوه جات، عدم مصرف شکر و کربوهیدرات، مصرف ماهی به جای گوشت قرمز، عدم مصرف غذاهای پرچرب و پرکالری از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از سرطان سینه در زنان است.

دکتر قادری با اشاره به اینکه تشخیص قطعی توده‌های مشکوک سینه با نمونه‌برداری امکان‌پذیر است، افزود: جراحی از اقدامات درمانی در این عارضه است که بر اساس اندازه و میزان درگیری توده و تصمیم بیمار و جراح، قسمتی یا کل بافت سینه برداشته می‌شود.

وی در پایان، شیمی درمانی، رادیوتراپی و هورمون درمانی را از دیگر اقدامات درمانی در سرطان سینه اعلام کرد و یادآور شد: کلیه بیماران بعد از جراحی باید جهت شیمی درمانی به آنکولوژیست ارجاع داده شوند و در بعضی موارد پس از انجام شیمی درمانی به رادیوتراپی نیز نیاز ‌است.
برچسب ها: سرطان ، سینه
ارسال به دوستان
وزیر دفاع پاکستان: تفاهم اسلام‌آباد به معنای پایان سیاسی نتانیاهوست عارف: هیچ اعتمادی به دشمن نداریم تصویری کم‌نظیر از بمب‌افکن آمریکایی بی-۱۷ پس از اصابت شدید آتش ضدهوایی توییت ترامپ درمورد موافقت ایران با بازرسی‌ هسته‌ای هشدار متخصص ریه: هر وعده قلیان معادل یک پاکت سیگار است لیبرمن: توافق بین آمریکا و ایران «بزرگترین فاجعه سیاسی» است درخشش خیره‌کننده ستاره‌های لیورپول در جام جهانی ۲۰۲۶ احتمال تمدید رایگان مترو و اتوبوس تهران تا پایان تشییع رهبر شهید انقلاب رضا عنایتی: تیم ملی بیش از ۵۰ درصد شانس صعود دارد قیمت بلیت اتوبوس تهران به کربلا و اهواز اعلام شد روس‌اتم: حملات اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا تشدید شده است حضور ۱۱ دانشگاه ایرانی در فهرست برترین‌های جهان واردکنندگان بزرگ نفت به دنبال افزایش ذخایر نفتی هستند اعلام تورنمنت سه جانبه پرسپولیس، گل‌گهر و چادرملو برای سهمیه آسیا بازار طلای تهران به‌مدت 6 روز تعطیل شد