فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۲۴۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۶-۱۲-۱۳۹۲
کد ۳۲۴۸۳۲
انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۶-۱۲-۱۳۹۲

زنگنه: می توان جلوی خام فروشی نفت را گرفت

وزیر نفت گفت: دست کم یک میلیون بشکه ظرفیت پالایشی ایران باید در ٤ تا ٥ سال آینده بالا برود تا بتوان جلو خام فروشی نفت را گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انر‍ژی، بیژن نامدار زنگنه، اظهار داشت: از میانه دهه ٧٠ تا میانه دهه ٨٠ سرمایه گذاری عظیمی درصنعت نفت انجام شد که به اعتراف کسانی که از بیرون صنعت نفت به این موضوع نگاه می کردند ، دوران طلایی برای صنعت نفت بود.

زنگنه با بیان اینکه ارزش تولیدات صنعت نفت بسیار بالا است، گفت: ارزش تولیدات یک سکوی کوچک نفتی روزانه حدود ١٠ میلیون دلار است، کمتر کارخانه ای سراغ دارید که روزی ١٠ میلیون دلار تولید داشته باشد.

وی افزود: در واقع، این رقم تولید خالصی است که به اقتصاد کشور تزریق می شود ودر زندگی مردم اثر می گذارد و اگر قطع شود یا آسیبی ببیند به زندگی مردم و اقتصاد کشور آسیب می رسد.

وزیر نفت با انتقاد از مهاجرت نخبگان، گفت: سخت ترین روزهای زندگی من این است که دانشجویان ایرانی که از بهترین دانشگاهها فارغ التحصیل می شوند از ایران می روند و در خارج از کشور کار می کنند و بدتر از همه این است که می بینم به قطر در برداشت از میدان گازی مشترک پارس جنوبی کمک می کنند.

زنگنه خاطر نشان کرد: البته انتقادی به این افراد نیست بلکه به مدیریت انتقاد دارم که چرا گذاشتند چنین شود.

وی اضافه کرد: این همه زحمت کشیده شد و کار شد و نیروی برجسته خبره تربیت شد تا در خدمت استقلال، عزت و سربلندی ایران قرار گیرد، اما متاسفانه فضایی در کشور ایجاد شد که نخبگان از کشور رفتند.

وزیر نفت همچنین با اشاره به کمبود گاز در فصل زمستان، اظهار داشت: در زمستان امسال با کمبود ١٦٠ میلیون مترمکعبی گاز مواجه بودیم در حالی که میزان تولید ٦٠٠ میلیون متر مکعب در روز بود تقاضا به ٧٠٠ تا ٧٦٠ میلیون مترمکعب رسید .

زنگنه افزود: ٢٠٠ دکل عراق در مرز ایران در میدان مشترک کار می کنند و درایران تنها ٢٠ دکل در حال کار کردن است که این مساله مایه سرافکندگی است.

وی ادامه داد: ایران باید روزانه ٧٠٠ هزار بشکه در میادین مشترک با عراق تولید کند که برای رسیدن به این رقم لازم نیست ١٠ سال صبر کنیم بلکه ٢ تا ٣ سال زمان کافی است.

وزیر نفت با تاکید بر افزایش ظرفیت پالایش نفت گفت: دست کم یک میلیون بشکه ظرفیت پالایشی ایران باید در ٤ تا ٥ سال آینده بالا برود تا بتوان جلو خام فروشی نفت را گرفت که همه این مسائل به صورت جداگانه در سیاستهای اقتصاد مقاومتی که رهبری ابلاغ کردند، آمده است.

زنگنه ادامه داد: در حال حاضر سالانه ٨٠ میلیارد دلار یارانه بدون اینکه هیچ جا اسمش آورده شود به دلیل تفاوت قیمت فوب با قیمت عرضه در داخل در کشور پرداخت می شود.

وی گفت: اگر سالانه ١٠ میلیارد دلار این رقم برای بهبود بهره وری و کاهش شدت مصرف انرژی صرف شود، صدها شغل ایجاد می شود که برای آینده کشور خیلی مهم است.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: با این روند مصرف، اگر تمام گاز قطر را هم بخریم ظرف ١٠ تا ١٥ سال آینده بازهم با کمبود گاز مواجه می شویم .
برچسب ها: زنگنه ، نفت ، صادرات ، خام فروشی
ارسال به دوستان
شناسایی نخستین مورد تب کریمه کنگو در اردبیل آقای مجری ؛ مظلوم نمایی نکن، اون روز که جیک جیک مستونت بود، یاد زمستونت نبود؟ رکورد تاریخی رونالدو در جام جهانی ۲۰۲۶ وقتی نام علی دایی در جام جهانی ۲۰۲۶ دوباره می‌درخشد اینجا «کمربند نارنجی» است؛ شهری 18 هزار نفری که 90 درصد یک محصول جهانی را تولید می کند مارکو روبیو: مسئله لبنان از ایران جداست نوحه ترکی در عزای حضرت ابوالفضل(ع) با صدای ماندگار سلیم موذن زاده هشدار پلیس فتا به صاحبان کسب‌وکارها درباره کلاهبرداری‌های جدید تعطیلی سراسری سینماهای کشور برای مراسم تشییع پیکر رهبر پایان محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه حمایت از صلح‌بانان را تصویب کرد توقیف ۳۰۰ پهپاد در حاشیه مسابقات جام جهانی ۲۰۲۶ پزشکیان: مذاکره درباره توان موشکی ایران خط قرمز است افشاگری نخست‌وزیر پاکستان درباره جزئیات تفاهم‌نامه ایران و آمریکا قالیباف: قوه فضائیه گام‌های‌ مؤثری برای افزایش اعتماد عمومی برداشته است