فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۳۵۹۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۵-۰۲-۱۳۹۳
کد ۳۳۵۹۱۹
انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۵-۰۲-۱۳۹۳

پرسش‌های رایج درباره بیماری کرونا

عصر ایران
دلیل افزایش اخیر مبتلایان به سندرم تنفسی خاورمیانه به طور کامل مشخص نیست. تعدادی از موارد جدید ابتلا در مدت شیوع ویروس در بیمارستان‌ها اتفاق افتاده اما در موارد پراکنده نیز این افزایش مشاهده شده و در این موارد بیمار قبل از آلوده شدن با فرد مبتلا به این ویروس تماسی نداشته است.

با افزایش روزافزون شمار مبتلایان به عفونت کرونا MERS در نقاط مختلف جهان به خصوص عربستان، پرسش‌های متعددی در مورد این بیماری مرگبار در ذهن مردم دنیا شکل‌ گرفته است.

به گزارش ایسنا، سایت لایوساینس به نقل از مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا به چند مورد از متداولترین این پرسش‌ها در رابطه با سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) پاسخ داده که به شرح زیر است:

سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) چیست؟

این سندرم، نوعی بیماری تنفسی است که از ویروس ناشی می‌شود و اخیرا تنها در انسان مشاهده شده است. علائم این بیماری شامل تب، سرفه و تنگی نفس هستند. اولین موارد ابتلا به این سندرم در سپتامبر 2012 میلادی در عربستان مشاهده شد و از آن زمان به بعد بیش از 500 نفر در 14 کشور به آن مبتلا شدند. نزدیک به 30 درصد مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

MERS همان بیماری سارس است؟

پاسخ این سوال منفی است. هرچند سندرم تنفسی خاورمیانه یا MERS و سندرم تنفسی حاد (سارس) به خانواده یکسانی از ویروس‌ها به نام کروناویروس‌ها تعلق دارند اما این دو ویروس مشابه هم نیستند. برخلاف سارس که بیشتر در افراد جوان‌تر و سالم‌تر مشاهده می‌شود، سندرم تنفسی خاورمیانه بیشتر در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن همچون دیابت و بیماری‌های قلبی و کلیوی بروز می‌کند.

منشاء سندرم تنفسی خاورمیانه کجاست؟

پزشکان به طور کامل در مورد پاسخ این پرسش اطمینان ندارند. کروناویروسِ عامل سندرم تنفسی خاورمیانه در شترهای مصر، قطر و عربستان سعودی مشاهده شده اما متخصصان نمی‌توانند با اطمینان کامل اعلام کنند که انسان این بیماری را از شتر گرفته است. به طور مثال این امکان می‌تواند وجود داشته باشد که حیوان دیگری عامل ابتلای شترها و انسان به این بیماری باشد. همچنین این ویروس در خفاش‌ها مشاهده شده است.

اخیرا تعداد مبتلایان به این ویروس افزایش یافته است؟

پاسخ این سوال نیز مثبت است. از اواخر ماه مارس امسال (2014)، 30 مورد جدید ابتلا به سندرم تنفسی خاورمیانه در سراسر جهان گزارش شده که بیشتر آنان در عربستان سعودی بوده‌اند. این در حالی است که در مدت یک‌ونیم سال از سپتامبر 2012 تا فوریه 2014 میلادی کمتر از 200 مورد ابتلا به این بیماری گزارش شد.

دلیل افزایش شمار مبتلایان به این بیماری چیست؟

دلیل افزایش اخیر مبتلایان به سندرم تنفسی خاورمیانه به طور کامل مشخص نیست. تعدادی از موارد جدید ابتلا در مدت شیوع ویروس در بیمارستان‌ها اتفاق افتاده اما در موارد پراکنده نیز این افزایش مشاهده شده و در این موارد بیمار قبل از آلوده شدن با فرد مبتلا به این ویروس تماسی نداشته است.

از زمان وارد شدن ویروس به بدن تا بروز علائم آن چه مدت طول می‌کشد؟

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا از زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود تا زمان بروز علائم بیماری، حدود پنج روز و در بیشترین حالت تا حدود 14 روز طول می‌کشد.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار:
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
1
9
جنگ عصر حاضر جنگ های بیولوژیک و میکربی است نه جنگ بمب یا تیر و کمان !
صادرات صنایع دفاعی و هوافضایی ترکیه به 6.7 میلیارد دلار رسید سقوط طلا به زیر ۴۰۰۰ دلار؛ پایین‌ترین سطح از آبان ۱۴۰۴ نجات یک قلاده شغال گرفتار در استخر نفتی در امیدیه ادعاهای جدید نتانیاهو: کار اسرائیل در لبنان تمام نشده است/ به ایران اجازه هسته ای شدن نمی دهم آمریکا فعالیت سفارت خود در کویت را از سر گرفت هشدار تازه اروپا به ایرلاین‌ها؛ از آسمان ایران و لبنان دوری کنید وقتی VPN محترم می شود! آغاز فاز جدید تغییر کتاب‌های ابتدایی پارکوهی هارطونیان، کتاب‌شناس درگذشت حماس: آماده واگذاری کامل حکمرانی غزه به «کمیته ملی» هستیم زیدآبادی: این صلح از جنس نزاع قدرت نبود! ابراهیم رضایی: تنگه هرمز را با مذاکره فتح نکردیم که با مذاکره واگذار کنیم وزیر نفت: بر مبنای تفاهم‌های تحریمی با طرف آمریکایی، مسیر خود را ادامه می‌دهیم قالیباف در دیدار با رئیس مجلس ترکیه: هیمنه پوشالی آمریکا در جنگ اخیر فرو ریخت راه‌اندازی کلاس‌های جبرانی تابستانی برای دانش‌آموزان/ آموزش رایگان به نیازمندان