۰۷ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ آذر ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۳۶۹۱۷
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۷ - ۳۰-۰۲-۱۳۹۳
کد ۳۳۶۹۱۷
انتشار: ۱۷:۲۷ - ۳۰-۰۲-۱۳۹۳

کوثری: آقای ظریف برای خودش حرف می‌زند!

آقای ظریف نظر خودش را می‌گوید. مگر من هر چیزی را می‌گویم آقای ظریف قبول دارد که هر چیزی که ایشان می‌گوید را ما قبول داشته باشیم؟
اسماعیل کوثری، متفاوت بودن جنس نگرانی دلواپسان را قبول ندارد. او می‌گوید «سکوت هم نمی‌کنیم؛ هر جایی که ببینیم باید وارد شویم، وارد می‌شویم و به هیچ کس هم نگاه نمی‌کنیم. ما مجوز گرفتیم. مدافعان دولت هم بروند همایش بگذارند. کسی جلویشان را گرفته است؟ ما که تابع قانون هم بودیم و جایی که آنها تعیین کردند، همایشمان را برگزار کردیم».

مشروح گفت‌وگوی روزنامه اعتماد با اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پی می‌آید:

* آقای کوثری، برخی منتقدان همایش هفته گذشته، می‌گویند دلواپسی شما با دلواپسی مردم فرق دارد.


چه کسی می‌گوید دلواپسی ما با مردم فرق دارد؟ این از کج‌فهمی هر کسی است که این برداشت را دارد. هیچ موقع شما نمی‌توانید یکی را پیدا کنید که از این دلواپس‌ها دلسوزتر باشد.

* دقیقا دلواپس چه هستید؟

اعتبار و حیثیت نظام ما زیر سوال رفته است.

* پس چرا آن هشت سال دلواپس نبودید وقتی احمدی‌نژاد کاری کرد که تمام دنیا با ما بد شود؟

خب وقتی دنیا با ما خوب باشد برای ما کاری می‌کنند؟ تا الان نتوانستند یک دلار برای ما از آنها بگیرند.

* اما مردم می‌گویند که از زمانی که دولت روحانی سر کار آمده ...

شماها از مردم برای من حرف نزنید. حرف از خودتان بزنید. من هیچ موقع قبول ندارم که شما جماعت از طرف مردم صحبت کنید.

* اما رسانه رابط بین مردم و شما سیاستمداران است و من به نقل از واکنش‌هایی که این چند روز در فضای مجازی ایجاد شده است، این سوالات را می‌پرسم.


نه، این بازی‌ای است که شما مطبوعات درمی‌آورید وگرنه مردم هیچ موقع این طور فکر نمی‌کنند. وزیری که 850 میلیارد تومان ثروت دارد، دل می‌سوزاند برای مردم یا کسی که همه وجودش را برای نظام گذاشته است؟

* بزرگ‌ترین اختلاس‌ها و وام‌ها از بانک‌ها توسط افرادی صورت گرفته که نزدیک‌ترین اشخاص به ساحت قدرت در دولت قبل بودند. وقتی فسادهای بزرگ بانکی رخ می‌داد هم نگران بودید؟

ببینید از این حرف‌ها برای من حداقل نزنید. این حرف‌ها برای امثال ما تکراری است. برای سوءاستفاده کردن است. از این جملات و کلمات برای ما به کار نبرید. چون نه تنها قبول ندارم بلکه به صراحت می‌گویم که این سیاسی‌بازی است.

* اما این حقایقی است که در دولت احمدی‌نژاد رخ داده و نمی‌توانیم پاکش کنیم.

حقیقت را چه کسی تعیین می‌کند؟ حقیقت را اعتماد تعریف می‌کند؟

* خب مسلما حقیقت را نهادهای نظارتی تعیین می‌کنند. مثل مجلس وقتی گزارش سه هزار میلیاردی را می‌خواند.

در مورد اختلاس که باید پدرشان را در بیاورند. حتی قوه قضائیه کوتاهی کرده که پدرشان را درنمی‌آورند. حتی عوامل اصلی‌شان را اعدام کنند.

* آقای کوثری برگردیم به محور اصلی. شما معتقدید جنس دلواپسی‌هایتان با دلواپسی‌های مردم یکسان است؟

ببینید، ما از بطن جامعه این دلواپسی را داریم؛ وقتی این میزان افتخار به دست آورده‌ایم و به راحتی آن را زیر سوال می‌برند.

* آقای ظریف می‌گویند هر تصمیمی در بخش هسته‌ای می‌گیرند با تایید و صلاحدید مقام معظم رهبری است.

نخیر، آقای ظریف برای خودش حرف می‌زند. به رهبری چه کار دارند؟ هر کسی از خودش باید صحبت کند. چرا سوءاستفاده از رهبری می‌کنند؟

* می‌گویند سیاست‌های هسته‌ای بدون هماهنگی با رهبری نمی‌شود. آقای لاریجانی و قالیباف هم که همین حرف را می‌زنند.

قبول ندارم. هر کسی این حرف را می‌زند، تصمیم دارد از رهبری سوءاستفاده کند.

* آقای کوثری، مردم می‌گویند شما چرا این هشت سال که ارز گران شد و داروهای بیماران سرطانی نایاب شد و می‌مردند، دلواپس نبودید.

خب من از شما می‌پرسم؛ چرا وزرای همین دولت روحانی نگذاشتند ارز به زیر 3000 تومان برسد؟

* بانک مرکزی معتقد بود که این کاهش صوری است و حبابش می‌ترکد و بازار دوباره نابسامان می‌شود و نرخ واقعی نیست.

اولااینکه به ما ربطی ندارد. دوم اینکه اگر این طور است که خب در دولت احمدی‌نژاد هم همین فکر را می‌کردند.

* آقای کوثری مردم این مصاحبه را می‌خوانند و می‌دانید که همه می‌دانند واقعیت این نیست. باز برگردیم روی همان سوال اول؛ مردم می‌پرسند آیا شما نگران کودکان کار و بچه‌های کپرنشین هستید؟

بچه‌های کپرنشین کسی را می‌خواهند که شبیه خودشان زندگی کند، نه وزرایی که میلیاردی ثروت داشته باشند.

* حاج آقا در مورد خودتان صحبت کنید. شما نگران این کودکان هستید یا نه؟ نگران این میزان فقر.

من اگر نگرانشان نبودم که عین آنها زندگی نمی‌کردم.

* پس چرا آن هشت سال نگرانشان نبودید؟ وقتی میلیاردها دلار درآمد بالای نفتی به دست می آوردیم اما هنوز مدرسه کپری داریم؟


مگر وقتی دلواپس بودم باید می‌آمدم به شما رسانه‌ها می‌گفتم که دلواپسشان هستم.

* دلواپسی‌تان در عملکردتان باید دیده شود. شما از دولتی طرفداری کردید که در هشت سال تورم را هر روز بالاتر برد و هیچ وقت پاسخگوی گزارش‌های دیوان محاسبات از گم شدن بخشی از بودجه‌ها نبود.

این تحلیل غلط شماست. تا وقتی در مسیر حرکت می‌کرد طرفدارش بودیم اما زمانی که منحرف شد، خودمان مخالفش شدیم. علیه احمدی‌نژاد و رحیمی و مشایی خودمان حرف زدیم. شماها نمی‌خواهد در مورد سکوت ما صحبت کنید. شماها خودتان سکوت کرده بودید و اصلا جرات نداشتید یک کلمه حرف بزنید اما ما به آنها می‌گفتیم که در حال اشتباه هستید.

* آقای کوثری برعکس بود. منتقدان نقد می‌کردند اما طیف شما سکوت کرده بود.

ما وامدار هیچ یک از شما منتقدان نیستیم.

* آقای کوثری، مردم معتقدند که از زمان ریاست جمهوری آقای روحانی یک آرامش نسبی در کشور حاکم شده ...

با این قیمت‌های سرسام‌آور به رفاه می‌رسند؟

* طبق اعلام بانک مرکزی تورم ابتدا و انتهای سال نشان از کاهش بالای 15 درصد دارد.

خب بله، باید این را بگویید. اما بین مردم بروید و قضاوت کنید.

* پس شما اعتقاد ندارید که مردم دلواپسی‌شان با شما فرق دارد؟

نخیر. این برداشت شما رسانه‌هاست که با دید بدبینانه نگاه می‌کنید.

* همان طور که شما در آرامش این همایش را برگزار کردید، تصور می‌کنید منتقدانتان هم چنین فرصتی را دارند؟

ما در یک آرامش همایش را برگزار کردیم؟ چرا نگذاشتند در همان سالنی که در نظر گرفته بودیم برگزار کنیم؟ نمی‌گفتند که باید بروید در یک فضای سربسته برگزار کنید که مردم شما را نبینند. اینها می‌خواهند هیچ کس هیچ حرفی نزند و ما سکوت کنیم.

* شما هم که سکوت نکردید و از ابتدای این دولت با آزادی کامل انتقاد کردید.


سکوت هم نمی‌کنیم. هر جایی که ببینیم باید وارد شویم، وارد می‌شویم و به هیچ کس هم نگاه نمی‌کنیم.

* خب این فرصت نباید به طور مساوی برای همه برقرار باشد؟ یعنی اگر منتقدان شما هم فردا همایشی برگزار کنند، صدای اعتراض طیف دلواپس بلند نمی‌شود؟

این را دیگر خود قانون می‌داند. ما که مجوز گرفتیم. بروند همایش بگذارند. کسی جلویشان را گرفته است؟ (خنده) الان که مسئولیت دست دولت تدبیر و امید است، خب به این افراد هم مجوز بدهد. دست ما که نیست. ما که تصمیم نمی‌گیریم. ما که تابع قانون هم بودیم و جایی که آنها تعیین کردند همایشمان را برگزار کردیم.

* برخی معتقدند که این همایش در آستانه مذاکرات ژنو، کارشکنی بود. حال اینکه همین افراد در دولت قبل مدام می‌گفتند که یک‌دست باید از دولت احمدی‌نژاد حمایت تام کرد.

چون تیم مذاکره‌کننده قبل به مجلس می‌گفت ما حمایت شما را می‌خواهیم و ما هم حمایت می‌کردیم. این تیم نه‌تنها حمایت ما را نمی‌خواهد بلکه می‌گوید که شما نامحرم هستید.

* آقای کوثری برخی مخاطبان شما این نقد را این روزها مطرح می‌کنند که دقیقا مشکل شما همین جاست که در دولت روحانی سهیم در قدرت نیستید و از قدرت بیرون رفتید و ناراحتی‌تان هم از این امر نشات می‌گیرد.


اصلا ما دنبال قدرت نیستیم. قدرت یک مسئولیت است که ما الان همین مسئولیت را داریم اما ما دنبال قدرت نیستیم. دنبال عزتیم.

* آقای ظریف هم گفتند که این عزت در صلح با دنیاست، نه جنگ با دنیا؟

آقای ظریف نظر خودش را می‌گوید. مگر من هر چیزی را می‌گویم آقای ظریف قبول دارد که هر چیزی که ایشان می‌گوید را ما قبول داشته باشیم؟

* وظیفه اجرایی با دولت است. قوه مجریه دولت است و قوه مقننه، مجلس است.

یعنی مجلس هیچ حق و اختیاری ندارد؟

* در حوزه قانونگذاری یا اجرا؟

آها. یعنی مجلس هیچ‌کاره است.

* آقای کوثری شما که خودتان در این مورد استاد هستید. مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارت مسئولیت دارد، نه حوزه اجرا.

خب قوه مقننه ناظر است که بر حسن اجرا باید نظارت کند.

* مرز این نظارت با دخالت در عملکرد دولت چطور تعریف می‌شود؟

جایی که خلاف قانون عمل کنند، مجلس باید وارد شود.

* الان دقیقا سوال این است که کدام قانون و چگونه نقض شده است؟

بحث چارچوب توافقات است و ما می‌گوییم توافقات اولیه مورد قبول نیست.

* بر اساس کدام بند قانون؟

ما می گوییم که همه چیز را از دست دادند.

* آقای کوثری این امر سلیقه‌ای نیست؟ براساس کدام بند قانون این صحبت را می‌کنید؟


ما نظارت که می‌کنیم این موضوع را می‌بینیم.

* خب کدام بند قانون توسط مذاکره‌کنندگان نقض شده است؟

من دارم می‌گویم که این چیزهایی که به دست آوردیم الان به راحتی از دست می‌رود.

* خب منتقدان نگاه شما می‌گویند که محتوای تمام صحبت‌های شما حکایت از آن ندارد که عملکرد دولت مغایر با یک اصل قانون بوده و وقتی شما می‌توانید این طور تذکر بدهید که یک بند قانون نقض شده باشد.

به همین دلیل هم از وزیر سوال کردم.

* آقای کوثری دقیقا سوال منتقدان از شما این است که کدام بند قانون نقض شده که وزیر امور خارجه را احضار می‌کنید؟

من می‌گویم که این توافق انجام‌شده، مورد قبول نیست.

* جسارتا چون شما نماینده مجلس هستید مخاطبان انتظار دارند که بر اساس قانون حرف بزنید و بگویید بر اساس قانون فلان و بند فلان، مذاکره‌کنندگان برخلاف نص صریح قانون عمل کرده‌اند.


ببینید این را که من تنها نمی‌گویم. خیلی از افراد دیگر هم این را می‌گویند.

* اما از شما که نماینده مجلس هستید انتظار دارند که دقیق صحبت کنید.

ببینید اینها آمدند و تیم مذاکره‌کننده را تغییر دادند و ترکیب تیم مذاکره را به هم زدند.

* آقای کوثری تعیین ترکیب تیم جزو اختیارات دولت است. شما نماینده پرسابقه و با تجربه‌ای هستید. مخاطب‌های شما انتظار دارند که وقتی صحبت می‌کنید، صحبت‌هایتان مستدل باشد. شما ابتدای این صحبت‌ها گفتید که ما ناظر بر اجرای قانون هستیم. اگر قانون نقض شود باید تذکر بدهیم.

ما ناظر بر توافق هستیم. آنجا که قانون نیست. توافق‌ها را بر اساس قانون بین‌الملل انجام می‌دهند که به ما ربطی ندارد.

* خب شما بر اساس کدام بند قانون معتقدید که توافق انجام‌شده خلاف قوانین کشور است؟

ببینید حرف ما این است که دقیقا چیزهایی که به 1+5 داده شده است و چیزهایی که گرفته شده است، برابری نمی‌کند.

* وزارت امور خارجه معتقد است که این برداشت سلیقه‌ای شماست و در عمل این طور نیست. شما هم هشت سال برای این سلایق وقت داشتید.

خب ما در این هشت سال که همه چیز را گرفتیم. 20 درصد را اجرایی کردیم.

* آقای کوثری، گروه دلواپس به رای مردم احترام می‌گذارند؟


حتما احترام می‌گذاریم.

* مردم در 24 خرداد، بین آقای جلیلی و روحانی، آقای روحانی را انتخاب کردند. آیا این رای یک «نه» به نگرانی‌های شما نیست که اگر قرار بود شبیه شما نگران باشند، آقای جلیلی را انتخاب می‌کردند؟

ما به قانون احترام می‌گذاریم، نه هر شخصی که مردم انتخاب کنند.

* شما که تا اینجا نفرمودید کدام قانون نقض شده است. اما مردم را اگر به عنوان مخاطب به حساب بیاوریم آنها سیاست خارجی روحانی را به سیاست خارجی آقای جلیلی ترجیح دادند.

ببینید همین‌هایی که به آقای روحانی رای دادند پس چرا در یارانه ثبت نام کردند و 93 درصد ثبت نام شد؟

* آقای کوثری این دو موضوع از هم جدا نیست؟ مردم در ثبت نام یارانه آزاد نیستند؟ علاوه بر این آقای روحانی گفته بود که اگر من بیایم به مردم یارانه نمی‌دهم که حالا از ثبت نام مردم چنین تعبیری کنیم.

ببینید اینجا که به ضررتان می‌شود، حرف را تغییر می‌دهید.

* آقای کوثری این سوءاستفاده از ثبت نام مردم نیست که چوب شود و به سر دولت بزنند که مردم به شما «نه» گفتند؟

نه، چه کسی خواسته به سر دولت بزند؟ من می‌گویم مردم تصمیم می‌گیرند و به رای مردم احترام بگذاریم.

* سوال من هم همین بود. چرا دلواپس‌ها به رای مردم در انتخاب روحانی نسبت به آقای جلیلی احترام نمی‌گذارند؟

این حرف یعنی ما باید به دهان خودمان چسب بزنیم و سکوت کنیم؟ نخیر، این اشتباه است. خیال می‌کنید که وقتی دولتتان روی کار آمد همه باید مطیع باشند.
برچسب ها: کوثری ، ظریف ، دلواپس
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۱۶۲
غیر قابل انتشار: ۱۴۶
معین
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
7
500
آقای کوثری ، منطق داشته باشید. من مخاطب نظر شما را می خوانم .
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
6
530
به این پاسخهای بی ربط میگویند اوج شکست ذر انتخابات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
5
349
درود بر ظریف و ظریفان.
علی گل نیا
United States of America
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
4
396
دم مصاحبه کننده گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
2
231
خیلی خوب بود! خبرنگار سمجی بود :))
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
3
205
دلواپس اقای کوثری هستم
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
2
292
آقای کوثری انصاف و عدالت از افراد با تقوا انتظار می رود ،شما هرجا به نفعتان نیست همه چیز را حاشا می کنید و هر جا منافعتان اقتضا می کند هر کسی را متهم می کنید.......
همراه
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
1
128
از همه چیز مهمتر نفس انجام و انتشار این مصاحبه است که بیانگر امکان ارائه نظرات و افزایش سطح تحمل همه است. قضاوت با خواننده مطلب است. بهتر است آرزوی تک صدایی هم نکنیم که خودش آفت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
2
110
کوثری است و دلواسی !
ناشناس
United States of America
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
3
246
آفرین.
به این میگن خبرنگار. به این میگن رسانه.
علیزاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
6
200
روحانی مچکریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
2
108
من از شما می پرسم
بگم بگم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
2
193
این نماینده ها رو چجوری انتخاب می کنند؟
دم مصاحبه کننده گرم خیلی باحال گیرش مینداخت
ولی خوب خودمونیم عجب آدمای جالبی داریم تو مجلس
خدا بخیر کنه!!!!
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
1
88
آقای کوثری انصاف و عدالت از افراد با تقوا انتظار می رود ،شما هرجا به نفعتان نیست همه چیز را حاشا می کنید و هر جا منافعتان اقتضا می کند هر کسی را متهم می کنید.......
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
1
136
ما به قانون احترام می‌گذاریم، نه هر شخصی که مردم انتخاب کنند.
یادتان نرود شما را نیز مردم انتخاب کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
1
153
سلام.در گفتگو ادب از طرف اقای کوثری رعایت نشده ودر خیلی از موارد از دادن سوال طفره رفتند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
3
96
هزاران آفرين بر منطق و استدلال قوي و دشمن کس «دلواپسان»... آدم واقعا لذت کافي و وافي مي‌برد از اين همه درايت و شعور...
ناشناس
United States of America
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
70
23
من از جناب کوثری انتظار دیگری داشتم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
1
140
((خب من از شما می‌پرسم؛ چرا وزرای همین دولت روحانی نگذاشتند ارز به زیر 3000 تومان برسد؟))

این کلمات خب من از شما می پرسم چقدر آشناست!!!!!
ایرانی
United States of America
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
1
180
ادبیات احمدی نژادی
پاسخ های احمدی نژادی
من که از هیچ کدوم از پاسخ های ایشون قانع نشدم.
فرهید
United States of America
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
1
185
خدایی این صحبتهای یک نماینده مجلسه ؟؟؟؟
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
3
195
ممنون از مصاحبه خوب تون تفكر تكفيري آقاي كوثري اينجا مشهود است
سعید
United States of America
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
0
4
22تا نظر قابلیت چاپ شدن داشته،146تا نشده چاپ کنن...161 هم هنوز در حال بررسی هست... این نشون دهنده ی ارادت شدید به آقای کوثری هست که 146تا نظرمون رو عصرایران تشخیص داده نباشه بهتره!!!
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
0
0
جالب بود .آقا بجز نظرخود نظر هیچ کس را قبول ندارد.
هفت‌خان اپل برای راه‌اندازی هوش مصنوعی در چین! چاق‌ ترین کشورهای جهان بهترین داروهای گیاهی برای کشتن میکروب معده کمبود این ویتامین سبب کاهش شنوایی می‌شود پربازدیدترین شهرهای جهان(+اینفوگرافی) ۴ دروغ درباره مصرف انواع نمک چرا بزرگترین تمدن‌های جهان 3177 سال پیش ناگهان فروپاشیدند؟ پایان جنگ حزب الله لبنان - اسرائیل با میانجیگری امریکا و فرانسه / آتش بس از ساعت 4 بامداد چهارشنبه / متن توافق : عقب نشینی حزب الله از جنوب لبنان / نظارت کمیته آمریکایی بر آتش بس / نتانیاهو : آتش بس را قبول می کنیم تا بر ایران متمرکز شویم خواص پیاز برای آقایان نسل جدید شبکه‌های بی‌سیم: Wi-Fi 7 و مزایای آن برای کاربران تانکی که تبدیل به کوادکوپتر می‌شود! این فلز سرنوشت جنگ‌ها را عوض می‌کند/ ارزشمندتر از طلا جنایت هولناک در دل پایتخت؛ مدیرعامل شرکت معروف تولیدی پارچه به قتل رسید بایدن: توافق آتش‌بس بین اسرائیل و لبنان برقرار شد حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه