۰۹ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۴۳۸۲۱
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۱۱-۰۴-۱۳۹۳
کد ۳۴۳۸۲۱
انتشار: ۱۴:۵۵ - ۱۱-۰۴-۱۳۹۳

نقدی بر دیدگاه دکتر کردوانی درباره دریاچه ارومیه

عصرایران - در پی انتشار دیدگاه های دکتر پرویز کردوانی درباره دریاچه ارومیه ، یکی از کاربران عصرایران به نام "حاجی پور"‌ ،‌ با ارسال یادداشتی ،‌سخنان وی را نقد کرده است.

کردوانی معتقد است که دریاچه ارومیه به پایان رسیده و راه نجاتی ندارد و باید ما بقی آن را خشکاند و بعد از برداشت نمک دریاچه ، آن را به یک پارک جنگلی تبدیل کرد.

فارغ از این که از منظر علمی و اجرایی حق با کیست ، یادداشت زیر در انتقاد از سخنان دکتر کردوانی عینا منتشر می شود.
عصرایران از همه صاحب نظران دعوت می کند در این بحث همراهی کنند.


دکتر جناب دکتر کردوانی سال قبل نیز همین مطالب را عنوان کرده بودند ولی سخت در اشتباه اند و متاسفانه در اشتباه شان پافشاری نیز می نمایند.

نگاهی کارشناسی به آمار بارندگی در سالهای گذشته و جریان آبی که از رودخانه های منتهی به دریاچه اورمیه می ریزند، نشان می دهد که بارندگی 40 در صد کاهش یافته است؛ یعنی ما با یک دوره خشکسالی مواجه هستیم.

همچنین عوامل مختلفی باعث شده که پراکنش بارندگی به نوعی باشد که روانابی به سوی دریاچه جاری نشود.
سوالی که از آقای دکتر دارم این است که چند درصد چاههایی که اشاره فرمودید شور هستند؟طبق آمار(کمتر از 5 درصد).

عامل اصلی خشک شدن دریاچه تغییر الگوی کشت از نوع محصولات کم آب طلب به سوی گیاهان با مصرف آب زیاد است که جهاد کشاورزی در این خصوص کم کاری کرده است.
بسیاری از مزارع در سالهای گذشته یا به صورت "دیم" کشت می شد و یا گندم و جو  و نخود و ... کشت می کردند که گاه نزولات جوی کفاف نیاز آبی آنها را می کرد.
با این وجود، افزایش جمعیت و گرم شدن بازار میوه ها با عث شد که تمامی مزارع دیم در سرشاخه های رودخانه ها و اراضی داخل دشت ها به باغ های سیب، انگور، هلو، شلیل و سایر میوه ها تبدیل شود که گاه تا پایان سال آبی بیش 10 بار آبیاری می شوند.

افزایش صنایع وابسته به محصولات آبدوست نظیر چغندرقند -که آذربایجان غربی جزو پیشروان تولید این محصول است- و توسعه بیشتر این صنایع که ادامه نیز دارد باعث گردید ده ها هزار هکتار از اراضی به زیر کشت این محصول برود به طوری که در اکثر شهرهای اذربایجان غربی کارخانه قند احداث کرده اند.

در حالی که اگر کشت گیاهان روغنی و صنایع وابسته آن ترویج می شد اوضاع مصرف آب به این شکل نبود.

نکته دیگر این که در سالهای 75 و 76 ارتفاع در یاچه اورمیه 7 متر بالاتر از وضعیت کنونی بود و در سال آبی 75 بیش از 8 میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه اورمیه شده بود.

حال سوال این است اگر سالهای پرآبی و ترسالی گذشته تکرار شود پارک ملی که آقای دکتر پیشنهاد می کنند چه خواهد شد؟
الگوی کشت یک و نیم میلیون هکتاری منطقه که با رطوبت و حرارت منطقه اداپته شده و شکل گرفته چه خواهد شد؟
مشکل حرکت نمک و شوری از لایه های پایین تر لایه شن و رسی که دکتر فرمودند به لایه های بالاتر چگونه خواهد شد؟

بیایید دست در دست هم دهیم و با بحثهای جنجالی دل رنجیده مردم اطراف دریاچه را نرنجیم و با علم و تدبیر به احیاء دریاچه ارومیه که سرمایه ملی همه ما ایراناین است ،‌ کمک کنیم، هرچند کمک فکری.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۱۲۸
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
16
168
دریاچه ارومیه را اگر به حالت قبلیش هم نشه برگرداند مسلما میتوان وضعیت موجود را یکم بهبود بخشید و حفظ کرد.
من نمیدانم اظهار نظرهایی که میشه پایه مطالعاتی و علمی دارد یا بر اساس تخلیات هست. اولین کاری که در این زمینه باید انجام بشه این هست که کار را بدهند به متخصصین و از برانامه های آنها حمایت بشه تا به مرحله اجرا برسد. اگر به جای بحث و جدل در این چند سال چند ماه مطالعه درست و حسابی می شد و شروع به احیای دریاچه می کردند مطئنا خیلی بهتر از الان بود
پاسخ ها
احمد ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
سلام
به نظر بنده هم اظهار نظرهای دکتر کردوانی اگر چه از سر دلسوزی است ولی استناد علمی و تحقیقاتی ندارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
18
116
احسنت
منم باهات موافقم
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
267
52
حق بادکترکردوانی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
حق با دکتره .
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
33
124
سلام شخصی که تخصصش در کویرشناسی (دکتر کردوانی ) لطفا در مورد دریاچه نظر نده بهتره!!!!!!!!!!
اصغر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
12
93
دریاچه ارومیه مربوط به نسل بعد از ماست و یک چشم انداز زیبای ملی است چطور به خودمان اجازه میدیم به راحتی تبدیل به پارکش کنیم
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
21
201
بنده به عنوان کارشناس رشته آب در بخش مطالعات منابع آب با سخنان آقای کردوانی کاملا مخالف بوده و آنرا غیر کارشناسی میدانم . عامل اصلی خشک شدن دریاچه احداث سدهای بدون برنامه از طرف وزارت نیرو و افزایش برداشت از ذخایر زیرزمینی بدلیل تغییر الگوی زراعی بوده که میتوان با انتقال آب از سایر حوزه ها جلوی نابودی کامل دریاچه را گرفت.
پاسخ ها
عطا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
کاملاً موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
6
56
درياچه اروميه ، بزرگترين درياچه آب شور جهان است. اين ذخيره عظيم طبيعي ، فقط متعلق به كشور ما نيست و به تمام دنيا تعلق دارد. همانطور كه ذخاير طبيعي ديگري همچون جنگلهاي موجود در كشورهاي ديگر نيز با توجه به اثرات اقليمي و زيست محيطي همچون توليد اكسيژن مورد نياز ما انسانها ، ذخائري جهاني هستند و لذا با توجه به اهميت فوق العاده درياچه اروميه به لحاظ نقش اكوسيستمي آن و نيز اهميتي كه براي جهان دارد ، بايستي هم با طلب كمك فكري دانشمندان ساير كشور ها و هم با كمك مالي سازمان ملل ، هر چه سريعتر در صدد ترميم و بازسازي اين درياچه ارزشمند برآمد.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
66
19
زمین نشست کرده و سوراخ سوراخ شده پس حتی اگر باران بسیار هم ببارد باز تغییر خاصی رخ نخواهد داد. لطفا دست از تعصب بردارید.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
36
12
متاسفانه ایران به علت واقع شدن در عرض های جغرافیایی پایین به شدت به تغییرات اقلیمی حساس می باشد. نمونه های زیادی از دریاچه های و تالاب های ایران در ادوار گذشته و بعد از اتمام دوره یخچالی وورم خشک شدن که امروزه شواهد ژئومورفولوژیک آن قابل بازیابی است. بنابراین می توان نتیجه که گرفت که عامل طبیعی عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه می باشد زیرا علاوه بر کاهش بارش، نامنظمی بارش، کاهش ضریب برفی و بخصوص افزایش تبخیر در ترکیب با سدسازی و برداشت آب زیزمینی باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده است. دخالت انسان تنها روند خشک شدن دریاچه را تسریع کرده بنابراین باید با یک برنامه علمی و هدفمند اقدام به مدیریت و ایجاد کمربندهای سبز و بیولوژیک در اطراف دریاچه کرد و نمک های آن را تثبیت کرد و گرنه احیایی آن با توجه به شرایط اقلیمی زمان حاضر امکان پذیر نیست و انتقال آب از حوضه های دیگر باعث تشدید ناهنجاری های جغرافیایی و زیست محیطی در حوضه های مبدا می شود و هزینه های سنگین بدون نتیجه را بر اقتصاد کشور تحمیل می کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
27
14
به نظر بنده ايده‌ي آقاي دكتر كردواني يك فايده‌ي خوب داشت و اون اينكه خيلي از آدم‌ها رو نسبت به سرنوشت اين درياچه حساس كرد. نكات فني زيادي رو ميشه در نقد و يا همراهي با صحبت هاي ايشون بيان كرد از جمله اينكه
1- برداشت آب از سفرههاي زيرزميني به صورت حفر چاه هاي عميق يكي از مهمترين دلايل كم شدن آب درياچه است.
2- روان كردن آب به سمت درياچه به تنهايي موجب نفوذ بيشتر نمك به سفره هاي زيرزميني مي شود.
3- عوض كردن كاربري درياچه مشكلات زيست محيطي زيادي در بر خواهد داشت كه شايد بزرگتر از طوفان نمك و يا از بين رفتن آرتيما باشد.
4- عوض كردن الگوي كشت، تغيير الگوي مشاغل از كشاورزي به صنعت و گردشگري، حذف بخشي از باغات مثمر با عمر كوتاه و ... بخشي از راهكارهاي موثر مي تواند باشد ولي همه‌ي راهكار نيست.
ولي من باز هم بيان مي كنم اگر بخواهيم با ايده‌هاي سطحي و سرعت كم به مبارزه با خشكي درياچه برويم، شايد هم هزينه كنيم و هم درياچه خشك شود.
متشكرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
5
33
همین امسال فروردین ماه به خاطر بارش های خوبی که بود دریاچه آبش یکم اومد بالا اینو تو تلویزیون هم گفتند حالا این حجم بارندگی است که روی دریاچه ایجاد شده فرض کنید این همه برف و بارانی که زمستان می باره و آبش رو پشت سدها نگه می دارند طی دو سه چهار سال نصفش به دریاچه ریخته بشه آب دریاچه خیلی میاد بالا. راه حل به نظر من اختصاص نصف حجم سدهای اطراف به دریاچه و مکانیزه کردن آبیاری کشاورزی و تغییر محصولات زیر کشت هست
ناشناس
United States of America
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
8
15
باید برای تمام دریاچه های فعلی و خشک شده و کویر مرکزی ایران از خلیج فارس آب پمپاژ کرد . شبانه روزی . منتظرید به قحطی برسیم ؟
جمال
Germany
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
5
48
اين بحث خشكاندن درياچه واقعا نمك ريختن روي دل مردمه.
همشهری
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
3
28
اگر یک دوره بارندگی چندین ساله نظیر سال های قبل از 1370 شروع بشود و سالها ادامه یابد و منطقه از دوره خشکسالی در آید تمام تئوری ها باطل خواهد شد
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
33
16
آقای کردوانی فردی نیست که بدون تحلیل حرفی بزند .

در خبرها آمده که گروههای علمی از ژاپن و دیگر کشورهای صاحب نام در حال بررسی وضعیت دریاچه هستند . لطفا نظرات آنها را هم منتشر کنید .
حبیب شایان فر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
3
27
دریاچه ارومیه با غیرت وشهامت مردم منطقه وبا استفاده بهینه از قطره های آب در مصارف شرب وبهداشت ، صنعت وبه ویژه در بخش کشاورزی وبا الگوی کشت پیشنهادی اینجانب مبنی بر حفظ میزان سطح زیر کشت وتولید فعلی با کاهش چهل درصد مصرف آب وافزایش چهارصد درصدی ارزش تولیدات کشاورزی ،نجات خواهد یافت انشاالله.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
4
29
من کارشناس معماری هستم و هیچ چیز از اب نمی دانم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
24
18
بهتر بود جناب حاجی پور از تحصیلات و سابقه کاری و پژوهشی خود نیز سخن می گفت تا گفته هایش پشتوانه علمی یابد.
مهندس خاكشناسي
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
7
59
اقاي كردواني درياچه اروميه در حدو اندازه يك استان است اين همه خاك حاصلخيز را از كجا بياريم بريزيم درياچه ؟ تمام خاك حاصلخيز دو استان را در درياچه بريزند درياچه پر نمي شود شما چگونه مي خواهيد اينجا پارك بزنيد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
4
8
احسنت جناب مهندس حاجی پور
رشیدی کوچی : حکمرانی ما در فضای مجازی در حال از بین رفتن است تصادف امام جمعه شاهرود و همسرش پنج برابر شدن تعداد متکدیان حرفه‌ای در تهران مشاور عالی رهبر انقلاب: گفتمان اصلاحات به دنبال کپی برداری از نظام فرهنگی و آموزش از غربی ها است یک مقام نظامی آمریکا : فرازمینی ها را دیده‌ام، آنها ۱۰ کلاهک اتمی را خنثی کردند! حشره ای که زیستگاه مشترک در رشت و اروپا دارد! (+عکس) ‌آیا در ایران می‌توان بدون دیش و تجهیزات ، به استارلینک متصل شد؟ اتهام جدید علیه ایران : تلاش برای ساخت سلاح شیمیایی - استفاده از سلاح شیمیایی در پهپاد / نمایندگی ایران در سازمان ملل : دروغ است طراحی جالب بدنه اف-35 در این تصاویر هشدار اتاق اصناف ایران درباره بلک فرایدی ؛ تخفیفات جمعه سیاه نامتعارف و غیر واقعی است نیویورک تایمز : نتانیاهو در مورد غزه ، منتظر دولت ترامپ است انریکه مورا : مذاکره مثبتی با مقامات ایرانی داشتم کدام کشورها بیشترین ربات‌های صنعتی را دارند؟ (+ اینفوگرافی) تحریم جدید نیوزیلند علیه ایران اوضاع این خودروساز ژاپنی خراب است!