فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۵۶۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۳۰-۰۶-۱۳۹۳
کد ۳۵۶۵۸۷
انتشار: ۰۹:۳۵ - ۳۰-۰۶-۱۳۹۳

این جمله ها را به بیماران سرطانی نگویید

عصر ایران
هیچگاه از یک بیمار سرطانی در مورد بیماری و برنامه های درمانی اش سوالات جزئی نپرسید. مثل اینکه چند جلسه شیمی درمانی داری؟ یا از رادیوگرافی استفاده می کنی؟
گفتگو با بیماران سرطانی درباره بیماری آنها به دلیل حساسیت بالای این افراد باید بسیار با دقت و محتاطانه صورت گیرد.

بسیاری رفتارها مؤثرتر از صحبت کردن با بیماران سرطانی است که از آن جمله می توان به فرستادن گل یا انجام فعالیت های مشترک با آن ها مثل تماشای برنامه های تلویزیونی یا انجام بازی های گروهی اشاره کرد.

به گزارش هافینگتون پست، متخصصان در این مقاله جمله ها و عباراتی را عنوان کرده اند که در صحبت کردن با بیماران سرطانی نباید به آنها گفت چون روی این بیماران تاثیر منفی دارد. این جمله ها عبارتند از:

- تو توان مبارزه با این بیماری را داری.

به اعتقاد یک بیمار 44 ساله نجات یافته از سرطان، این عبارت به این مفهوم است که شما در صورتی از شر این بیماری خلاص می شوید که بسیار قوی باشید. در صورتی که این موضوع لزوماً صحیح نیست.

- چه احساسی داری؟

به اعتقاد یکی از پزشکان، این سوال به این معنی است که ظاهر بیمار به نظر مناسب نمی آید و سوال شما بیشتر موجب آزار وی می شود.

- از دست من کاری ساخته است؟

این سوال اگرچه در ظاهر مثبت و برای کمک کردن است اما در نهایت با پاسخ منفی بیمار همراه است. بنابراین وی برای پاسخ به این سوال ذهنش درگیر خواهد شد. در این موارد بهترین کار ارائه پیشنهادهای مثبت و مفیدی به اوست.

- بیماری ات تا چه اندازه جدی است؟

هیچگاه از یک بیمار سرطانی در مورد بیماری و برنامه های درمانی اش سوالات جزئی نپرسید. مثل اینکه چند جلسه شیمی درمانی داری؟ یا از رادیوگرافی استفاده می کنی؟

هدف اصلی اطرافیان یک بیمار سرطانی باید حمایت از او باشد و این قبیل سوالات تنها استرس بیمار را تشدید می کند چرا که او احتمالاً پاسخ همه این سوالات را نمی داند. به خاطر داشته باشید که تعدادی از این بیماران بسیار به حوزه شخصی خود حساس هستند. بنابراین در خصوص بیماری آنها پرس و جو نکنید.

- یکی از اطرافیان من نیز درگیر این بیماری است

موقعیت این بیماران احتمالا شما را به یاد بیماری یکی از دوستان یا اقوامتان می اندازد، اما بیان آن در حضور بیمار بسیار نابه جا است و در صورتی که تجربه شما از بیماریِ اطرافیانتان منفی باشد این تاثیر به مراتب بدتر می شود.

- بر اساس مقاله ای که در مورد بیماری تان خواندم، شما می توانید ...!

نقش دکتر را برای این بیماران بازی نکنید. اگر آنها سوالی از شما داشته باشند، حتما خواهند پرسید. در واقع بیماران سرطانی سرشار از اطلاعات و راهکارهای ارائه شده از سوی تیم پزشکی خود هستند پس راهکارهای شما از مجلات و روزنامه ها یک صدم اطلاعات آن هاست.

- با این ظاهر، زیباتری!

هر صحبتی که ذهن بیمار سرطانی را به تغییر ظاهری اش مانند ریختن یا تغییر رنگ موها و ... به دنبال شیمی درمانی معطوف کند، تاثیر منفی خواهد داشت.

- من احساس تو را درک می کنم

واقعیت این است که این حرف شما واقعی نیست. اگر شما هم یک بیمار سرطانی بودید یا آن را تجربه کرده بودید، این عبارت شما صحیح بود اما زمانی که با فرد بیمار برابر نیستید در واقع تجربه ای از احساس و درد او ندارید. بنابراین بهتر است بر نیازها و نگرانی های واقعی این بیماران تمرکز کنید.

ارائه راهکارها و یادآوری کردن عوامل تشدید بیماری در این بیماران نه تنها موثر نیست بلکه به سرزش آنها منجر می شود.

منبع: ایسنا

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند تیراندازی در کانادا؛ یک افسر پلیس هدف قرار گرفت صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند تاریکخانه ساترا به روان جامعه آسیب می‌زند! سفر قالیباف و عراقچی به عمان آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید چرا بازی ایران بلژیک مساوی شد؟ فریب ظاهرشان را نخورید! پشت پرده تفاوت های شگفت انگیز سه غول دنیای خزندگان (+اینفوگرافیک) وزارت بهداشت لبنان: شمار قربانیان حملات اسرائیل از ۴ هزار نفر فراتر رفت اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی کشور استقبال پرسپولیس از تصمیم فدراسیون فوتبال برای تعیین نمایندگان آسیا