۰۳ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۳ دی ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۵۸۲۹۳
تعداد نظرات: ۸۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۹-۰۷-۱۳۹۳
کد ۳۵۸۲۹۳
انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۹-۰۷-۱۳۹۳

«کافه گفت و گو» / فرهنگ غذایی ما ایرانیان

اما یک نگرانی عمده وجود دارد و آن این که آیا اساساً می دانیم که چه باید بخوریم و چه نخوریم؟ چه میزان بخوریم و چقدر پرهیز کنیم؟ آیا می دانیم که کدام غذاها با سیستم بدنی ما سازگار است و کدام غذاها برای مان ضرر دارد؟
عصرایران - «کافه گفت و گو» امروز هم باز است. روزهای گذشته، درباره سه موضوع با یکدیگر بحث کردیم:
-آب
-وضعیت آموزش زبان انگلیسی
- طلاق توافقی

بحث های مطرح شده هم بسیار خوب بودند و منطق گفت و گو در صحبت هایی که رد و بدل می شد، حاکم بود. این را به فال نیک می گیریم و بحث امروز را آغاز می کنیم.

همه ما هر روز غذا می خوریم و نوعاً هم سه وعده. در میان وعده ها هم مواد غذایی مختلفی را میل می کنیم. اما یک نگرانی عمده وجود دارد و آن این که آیا اساساً می دانیم که چه باید بخوریم و چه نخوریم؟ چه میزان بخوریم و چقدر پرهیز کنیم؟ آیا می دانیم که کدام غذاها با سیستم بدنی ما سازگار است و کدام غذاها برای مان ضرر دارد؟ این موضوع فراتر از بحث فقیر و غنی است چرا که بسیاری از بیماری ها، ناشی از خوردن غیراصولی است نه نخوردن ناشی ار فقر.

آیا در این باره آموزش دیده ایم؟ اگر بله، کجا و چگونه؟ اگر نه ، چه باید کرد؟!

فرهنگ تغذیه ما به چه سمتی می رود؟ آیا مسیر درستی را در پیش گرفته ایم یا نیازمند اصلاح در این حوزه هستیم؟
تجربیات خود را از غذا و اثرات مثبت و منفی آن بنویسید و با دیگران به اشتراک بگذارید.

لطفا قبل از شروع بحث، اگر مقررات "کافه گفت و گو" را نخوانده اید، اینجا را ببینید. طبق معمول نیز تا کافه تا ساعت 14 باز است و نظراتی که تا این ساعت ارسال می شوند، منتشر می شوند.

لطفا علاوه بر ارائه دیدگاه های خود، نظرات دیگران را تأیید،نقد یا تکمیل کنید.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۸۷
در انتظار بررسی: ۳۲
غیر قابل انتشار: ۲
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
2
77
روي آوردن به توليد و مصرف محصولات ارگانيك بايد قبل از هر چيز مورد توجه قرار گيرد
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
دقیقا با شما موافقم . محصولات کشاورزی ارگانیک واقعا خوشمزه و سالم هستند. دامی که بخواد از محصولات ارگانیک تغذیه بکنه هم سالم خواهد بود . ولی نیاز به اطلاعات نسبتا تخصصی کشاورزی داره که خب خودتون بهتر می دونید ما پول برای گرفتن اطلاعات خرج نمی کنیم و همیشه دم دسترین رو انتخاب می کنیم که همون کود و سم شیمیایی و هورمون هست .
شهرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
محصول ارگانیک تولید کردن به این راحتی نیست حتی محصولاتی که دارن توی ایران به نام ارگانیک فروخته میشن ارگانیک نیستن خاکی که توش می خوایم محصول ارگانیک تولید کنیم شرایط خاصی داره .به نظر من بهتره در آغاز اول به سالم بودن محصولات فکر کنیم در حال حاضر تولیداتی که ما داریم وصرف می کنیم سلامتش معلوم نیست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
2
51
واقعیت این است که ما همان طور که درباره مهارت های اجتماعی مانند نحوه رفتار با همسر، تربیت فرزند، تعاملات کاری و غیره، آموزش ندیده ایم، درباره نحوه تغذیه هم چیزی به ما یاد نداده اند و همهچیز خور شده ایم. وقتی در صدا و سیما چیپس و پفک که منشا بسیاری از بیماری هاست تبلیغ می شود چه انتظاری می توان داشت؟
فست فودها هم مزید بر علت شده اند و نهایتا کار به جایی رسیده که بیشتر ما دچار بیماری هایی شده ایم که منشأ غذایی دارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
39
من خودم برای مدت ها دچار بیماری مزمنی در دفع بودم که با توصیه یک پیرمرد مبنی بر خوردن برخی غذاها و نخوردن برخی دیگر ، تقریبا نزدیک به 100 در 100 بهبود یافته ام در حالی که پیشتر بارها و بارها به نزد دکتر رفته بودم ولی بهبودی حاصل نشده بود. نتیجتاً به این باور رسیدم تغذیه نادرست بیماری زا و تغذیه درست، سلامت زاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
سلام منم يه همچين چيزي دارم ميشه راهنماييم كنيد لطفا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
اولین توصیح این است: هر روز دو برابر معمول آب بخورید.
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
من نمی دونم بیماری مزمن این دوست عزیزمون چی بوده ولی من دچار هموروئید خفیف بودم که با خوردن سبزیجات سبوس دار و ورزش حل شد . امیدوارم به دوستان کمک کند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
اطلاعات بیشتری بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
2
46
به عنوان کسی که سابقه چندین سال زندگی در خارج از کشور را داشته و بسیار سفر کرده، باید بگویم فرهنگ غذایی ما ایرانیان در مجموع از بسیاری ملیت ها بهتر است. ایرانیان هنوز بیشتر وعده های غذایی خود را در منزل تهیه و صرف می کنند، فست فود کمتر از جاهای دیگر استفاده می کنند و در طبخ غذا از حبوبات و سبزیجات به وفور استفاده می کنند.
برای بهینه سازی اما بایستی مصرف برنج و نان را محدودتر کرده و از استفاده افراطی نوشابه ها اجتناب کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
برنج و نان که حذف بشه چی جایگزین اون بشه بعضی ها میگن من اگه برنج یا نان نخورم سیر نمی شوم به جای برنج و نان چی باید خورد که سیر کننده هم باشد
امیرعلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
25
به نظرم خود غذا های ایرانی از نظر ارزش غذایی نسبتا خوب اند، ولی مشکل تغییر غذا هاست. برای مثال خوردن فست فود ها، روزی نیست که نبینم دکتری نگه که فست فود ضرر داره. من نمی دونم این فست فود که باعث انواع بیماری ها از جمله سرطان های مختلف و مشکلات معده و ... میشه اصلا چرا به وجود اومد.
من خودم زمانی شروع به رعایت کردم که مشکل معده پیدا کردم و به این نتیجه رسیدم که خیلی بیماری ها با خوردن غذاهای غیر سرخ کردنی و فست و فود و ... به راحتی قابل درمان یا کنترل هست و از اون مهم تر منظم غذا خوردن است. یعنی در ساعات مشخص (پنج وعده در روز) و به اندازه غذا خوردن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
غذاهای ایرانی هم چندان ارزش غذایی بالایی ندارند چون معمولا بسیار پخته می شوند و هم چنین از نمک و روغن زیادی برخورداند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
2
60
به دلیل کمبود تفریحات در کشور غذا خوردن تبدیل به یک تفریح شده !!
بنابراین وقتی جای هر چیزی را غذا خوردن بگیرد هم پرخوری و هم بدغذایی گریبانگیر همه میشود. انواع فست فودها و غذاهای خوشمزه و البته ناسالم (قند و چربی و خمیر مرغ و ...) به همین ترتیب رواج میابد.
معضل بعدی در تولید و اشتغال اثر میگذارد. در هر خیابانی چندین سوپری و فست فودی حاکی از اولا شکمپرستی گروهی از مردم و از طرفی گریزگروهی دیگر از کارهای سخت و ریسک پذیر است. بنابراین فن و مهارت و تولید جای خود را به اسم و ریخت و تنوع پیتزا و ساندویچ میدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
من هم با شما موافقم نبود تفریح در کشور باعث شده همه وقتی می خواهند جایی بروند یا کازری کنند تنها چیزی که به ذهنشون می رسه اینه که برن جایی یه چیزی بخورند مرسی از نکته ای که به ان اشاره کردید بارها برای خود من هم پیش امده واقعا روز تعطیل نمی دانم چه باید کرد کجا می شه رفت
سودابه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
من هم با شما موافقم . ما حتی وقتی به طبیعت میریم برای استراحت و تفریح ، به جای قدم زدن و دیدن اطراف کلی خوراکی با خودمون می بریم و یه سری می خوریم.
طاهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
موافقم. خوردن جایگزینی نامناسب برای بسیاری از کمبودهای اجتماعی از جمله تفریحات سالم!...
دانشجوی خط امام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
9
25
نه بلدیم
نه کسی یادمون داده
نه تو مدرسه
نه تو خانواده
مجتبی فدائی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
1
17
دقت کردین مغازه ها یکی در میون فست فود فروشی شدند؟
ای کاش متناسب با تعداد فست فود ها فروشگاه غذاهای سالم و سنتی ایرانی هم وجود داشت.
ایل یاد
-
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
2
22
ما باید 3 سم سفید یعنی نمک شکر و آرد را از رژیم غذایی خود حذف کنیم تا زندگی با بدنی متناسب را تجربه نمائیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
کلی هم سم در سایر مواد غذایی است که باید حذف شوند ولی دست من و شما از حذفشان کوتاه است ! مثلا در شیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
من بخاطر ارتباط با زادگاهم همیشه لبنیات خود را از انجا تامین میکنم. دوستان معتقد بودند بدلیل وجود دام مریض اینکار خطر ابتدا به تب مالت را افزایش میدهد. با اخبار اخیر در خصوص وایتکس و روغن پالم همه اعتراف کردند که سالمترین شیر همان شیر روستاست. کما اینکه وقتی نظارتی بر افزودنیهای کارخانه نمیشه حتما دام مریض هم کنترل نمیشه و خلاصه کلسترول و تب مالت و سرطان رو با هم سر میکشیم!!!
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
بهترین کار را می کنید. الان اکثرا به دام های روستایی دامپزشک بصورت مرتب نظارت داره و خود روستاییان هم اطلاعات کاملی دارند و واکسن های مختلف سر موقع تزریق می شوند . اگر از پس هزینه هاش بشه براومد بهترین روش همین روش شماست
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
25
یه مثل داریم که میگه کاه از خودت نیست کاه دون که از خودته!
تو پرخوری خیلی معنی داره
خدانکنه طرف بره عروسی، ختمی، هیئتی چیزی
خودش رو با مال مفت خفه میکنه
ناشناس
Netherlands
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
2
19
به نظر من این سوال شما در ایران معنی پیدا نمی کنه ! چون آسیبی که از خوردن آب با نیترات بالا و یا شیر با روغن پالم و یا نان با جوش شیرین زیاد به بدن وارد می شود ، بقدری بالاست که رودست همه رژیم های غذایی زده است و هیچ جوره قابل جبران نیست .
بهتره شما در مورد مقابله با آسیب های شرکت های دولتی و خصوصی کافه گفتگو برقرار کنید . ریشه ها را ول کرده اید چشبیده اید به شاخ و برگ ها

تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
14
به نظر من فرهنگ غذا خوردن ما ایرانی ها از خیلی از کشورهای دیگر بهتر نباشد بدتر هم نیست. بیشترین ایرادی که می توان به سفره غذایی ما ایرانی ها وارد دانست کم بودن میزان مصرف لبنیات است. اما من فکر می کنم مشکل اصلی در کیفیت تولید محصولات غذایی ما است که متاسفانه بدلیل مصرف بالای سموم و کودهای شیمیایی آن هم از نوع غیراستاندارد چینی و هندی، اکثرا" همراه سبزیجات و میوه جاتی که می خوریم مواد شیمیایی مضر هم وارد بدن ما می شود. حتی آب آشامیدنی مان هم قابل اعتماد نیست. برنج و گوشت حیوانات هم همینطور. این ها مسائلی هستند که از دست مای مصرف کننده کاری برنمی آید و مسئولان باید به فکر چاره باشند. تا این قدر آمار سرطان بالا نرود.
فرید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
1
15
به نظر من مسائل مالی خیلی تاثیر داره. به شکل گیری عادت های ما.
مثلا شما سر انگشتی حساب بکنین اگر یک خانوار 3 نفره مصرف برنج و نان رو به حداقل برسونه. با استفاده کردن از جایگزین هاش چقدر هزینه متحمل خواهد شد؟
باز هم ولی ما ایرانیا خیلی رژیم غذایی خوبی داریم.
ولی متاسفانه به صبحانه اصلا بها نمیدیم. اصلا
حسن قلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
2
14
بندگان خدا !
ما چیزی داریم تا بخوریم که حالا به فکر سنتی یا فست فود بودنش باشیم.
به قول ماری آنتوانت حالا که نان نداریم بهتره کیک بخوریم.
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
چیز واسه خوردن که زیاد داریم،اما اگه منظورتون فقر هست باید بگم که در ابتدای بحث گفته شده که : این موضوع فراتر از بحث فقیر و غنی است چرا که بسیاری از بیماری ها، ناشی از خوردن غیراصولی است نه نخوردن ناشی ار فقر.
رمضاني
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
1
13
شايد لازم باشه كه در مدارس علاوه بر صحبت در مورد تغذيه سالم، نمونه عملي هم پياده شود. مثلا در بوفه برخي مدارس به جاي خوراكي هاي مضر، عدسي و خوراك لوبيا و غذاهاي خانگي سرو مي‌شود. اين كار به تدريج ذائقه بچه ها را تغيير مي‌دهد.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
10
در گذشته خیلی نزدیک با هم سطح بودن در آمد خانوار ها نسبت به هزینه غذائی جامعه انتخابی بین چی بخوریم و چی نخوریم بود...یادم میاد پدر بزرگم هر شب میامد خونه لای دستمال یزدیش حد اقل یک مدل میوه حالا یا سیب یا پرتقال یا گلابی نسبت به فصل بود که از گاریچی سر کوچه خریده باشه..ولی الان اینقدر و اینقدر اوضاع اقتصادی خانواده ها خرابه که مثل یک قانون نانوشته میوه فقط در میهمانی ها یافت میشه...نخندین حاضران من دیدم که نقل میکنم...حالا میوه مثال بود شما مرغ و در نظر بگیر..گوشت..ماهی .. برنج که اوضاع اسفناک تر داره نسبت به میوه...شما نسل امروز را نگاه کنین :قد...155 وزن: 60-50 سلامت جامعه رو به خطر...با اینقدر سیستم غذایی بی کیفیت..سوسیس..کالباس..فست فود...کلاس فود های عجیب قریب...فکری باید کرد...همتی باید کرد...
حميدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
11
بحث اينكه چي بخوريم چي نخوريم كه برامون فايده داره در ايران مهم نيست!
بحث اينه كه چي بخوريم كه زنده بمونيم!
و اون چيزي كه ميخوريم چقدر از عمرمون كم ميكنه! چون سم داره
و اينكه اين چيزي كه ميخوريم ايا اون مواد مغذي روتين رو داره يا نه!
مثلا بالفرض ميگن فلان ميوه مثلا روي داره خب اصولا ايا اين خاك روي داشته كه اين ميوه بگيره؟!
يكي از دوستان برنج ارگانيك كشت كرده! ملت اصلا نميدونن ارگانيك چي هست!؟!
همه ي اينا رو كه جمع كنيد اگه نظارت درستي كه تو همه ي دنياي پيشرفته هست رو مواد غذايي انجام بشه اونوقت ملت خودشون ميفهمن كه چي بخورن! الان هيچ اعتمادي به مواد غذايي نيست!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
5
به نظر من سفره ایرانی خیلی رنگین و جذاب است ولی برای سلامتی خیلی مفید نیست چراکه ما مجازیم یک نوع غذا در وعده ها بخوریم درحالی که سفره ایرانی این خاصیت رو نداره وحجم غذا ها بسیار زیاد هست
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
1
8
غذا خوردن تفريح است.يك لذت واقعي و نه فقط انباشتن شكم
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
9
چه مطلب مهمی را به بحث گذاشته اید.متشکرم!
واقعیت این است که ما از یک فرهنگ غذایی بسیار متنوع و خوشمزه و اعجاب آور در جهان برخورداریم که باید به آن بالید،اما مشکل این است که در گذر زمان و با توجه به تغییراتی که در اجتماع (تغییر در مشاغل و در نتیجه تغییر در میزان فعالیت روزانه مردم در همه زمینه ها)پیش آمد،دیگر نمی توان همان فرمول های قبلی مواد غذایی را در تهیه خوراک نهار و شام بکار برد و باید با توجه به میزان کالری کمتر مورد نیاز فعلی مردم ،تغییرات لازمه در تهیه همین غذاهای فوق العاده را داد تا هم ذائقه ما ارضا شود و هم از چاقی و هزار مصیبت مرتبط با آن جلوگیری گردد.
غذاهای غربی هم که علاوه بر بیگانه بودن با طبیعت ایرانی،از مضرات بسیار زیادی برای ما برخوردارند که شاخص ترین آنها فست فودها هستند.
باز هم در این زمینه مثل سه بحث قبلی شما لزوم نهادینه شدن دو کار بسیار مهم در کشور احساس می گردد:
1 - بررسی و تحقیق روی فرمول مواد غذاهای ایرانی که در طول تاریخ در کشور ما بومی شده اند.
2 - آموزش مستمر مردم و در جریان قراردادن آنها از نتیجه این تحقیقات به منظور اصلاح فیزیکی نسل ایرانی .
پاسخ ها
آزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
دقیقا درسته. منم همین نظر شما رو با عبارتی دیگه نوشتم.
مژگان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
8
من تجربه كردم كه يك رابطه حساس و باريكي بين ورزش هاي هوازي و نحوه تغذيه وجود داره . يعني وقتي كه ورزش رو توي برنامه روزانه زندگي ولو نيم ساعت قرار بدي كم كم فرهنگ و عادات غذائيت تغيير ميكنه و رو به بهبودي ميره . ضمناً ما زندگي ميكنيم كه غذا بخوريم در حاليكه بايد غذا بخوريم براي ادامه زندگي . در نهايت نگهداشتن تعادل و با آگاهي به سمت و سوي هر چيزي رفتن مانع از خيلي مشكلات جسمي وروحي ميشه.از هر چيزي به اندازه بايد مصرف كرد مسلماً ماهي يكبار غذاي فست فودي بي ضرر تر از هر شب پيتزاو ساندويچ خوردنه.
آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
1
7
در گذشته ای نچندان دور بهترین خوراکها خوراکهای ایرانی بودند. از غذاهای اصلی گرفته تا نوشیدنی ها و میان وعده ها وتنقلات همش طبیعی و مفید در حجم کاملا متناسب. فقط کافیه که سبک خوراکمون رو برگردونیم به 100 سال پیش. این یه کار فرهنگی عام می خواد.
غریبه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
7
آبیاری سبزیجات با فاضلاب، وضعیت چربی شیر، گوشت مرغ که اکثرا مشکلات هورمونی برای خانمها ایجاد میکنه، میوه هایی که با کودهای شیمیایی به عمل میان و ... پس ما چی بخوریم برای زنده موندن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد حسن تقوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
31
کدام عقل سالم استکه نخواهد غذای سالم مصرف کند؟
مشکل اینجاست که با هجوم غذاهای ناسالم به بازار ایران مردم اعتماد و اطمینانی به خرید غذای سالم ندارند
چندی پیش موضوع برنج های آلوده به آرسنیک
گوشت های آلوده
لبنیات چرب شده با روغن غیر لبنی(پالم)
خمیر غیر استاندارد مرغ
پیدا شدن سر انگشت در همبرگر
و از همه بدتر سوسی و کالباس بسیار ناسالم ممهور به مهر استاندارد و بهداشت!!!
زعفران های غیر واقعی موجود در بازار( گویا با کلاله جارو تهیه می شود)
رنگهای جذاب و زیبای غیر استاندارد به کار رفته در صنایع غذایی
عسل های غیر طبیعی با نشان طبیعی
میوه های آلوده به انواع سموم کشاورزی و الودگی های انگلی
مرغ های هرمونی
آبمیوه های غیر طبیعی با نشان استاندارد و بهداشت و با ادعای کاملا طبیعی به همراه انواع و اقسام جوایز صد ها میلیونی-
آب معدنی پر شده با آب چاه با نشان استاندارد و بهداشت!!
و دهها مورد افشا شده و افشا نشده دیگر
با این وضعیت مردم برای برای اطمینان از تهیه غذای سالم باید هر خانواده یک مزرعه و یک دامداری داشته باشد.
تازه اینها مربوط به سلامت جسمی مردم است هزاران ناهنجاری دیگر در کشور مان وجود دارد که سلامت روح و اخلاق و روان جامعه را به شدت تهدید میکند.
کشور ما نیاز به یک انقلاب در زمینه سر و سامان دادن به برنامه غذایی و روانی جامعه نیاز دارد
و دهها مورد افشا شده و افشا نشده دیگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
دقيقا
مهتاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
تحلیلتون عالی بود واقعا حق گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
1
6
مطرح کردن این موضوعات از ضروریات زندگی است از شما مدیر محترم عصر ایران برای مطرح کردن این نوع بحث ها سپاسگذارم
خواهشمند است نظرات مفید را جمع بندی کرده و توسط کارشناس محترم تغذیه مورد بررسی قرار گیرد
اگه مصرف بعض غذاها و... مضر است بفرمایند چه نوع غذایی رو جایگزین کنیم که هم فیبر داشته باشه و هم مفید باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
2
9
به نظر من ما ایرانی ها عادات غذایی مان خیلی خوب نیست : نخست اینکه زیاد غذاها را حرارت می دهیم تا به قول خودمان جا بیفتد، این حرارت زیاد باعث می شود بیشتر مواد مغذی از دست برود، از غذاهای دریایی و سبزیجات کمتر مصرف می کنیم، مثلا با آبکش کردن برنج کلی از خاصیت های آن را دور می ریزیم، حجم غذایی ما ایرانی ها بسیار زیاد اما کالری آن کمتر است و...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
5
وقتی مواد اولیه برای تهیه غذا غیر قابل اعتماد و سمی هستند دیگه حتی بهترین نوع تهیه غذا هم فایده ای برای سلامتی نخواهد داشت.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
4
برای افراد یادگیری و بکار بستن این سه موضوع اصل است: چی بخوریم؟ چقدر بخوریم؟ چه موقع بخوریم؟
برای دولت ساماندهی مواد غذائی و غنی سازی نان و جلوگیری از ورود و توزیع مواد خوراکی مضر از طریق مالیات بسیار و ....
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
6
وقتی طبق آمار وزارت کشاورزی نیترات پیازهای تولیدی بیشتر از کالباس میباشد چگونه اطمینان کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
8
1- سعی کنید که وزن خود را کاهش دهید
2- وقتی سنتان نزدیک به 50 رسید از حبوبات و غداهای نفغ آور خود داری کنید .
3- سعی کنید از میوه بیشتر استفاده کنید
4- غذایی که برای شب می خورید سعی کنید ساده باشد و سبک
5- از گوشت و مرغ به اندازه زیاد پرهیز کنید و سعی کنید به مقدار کافی در طول هفته استفاده نمایید
اینها مواردی ناچیزی است که باید انجام دهد اگر بدنتان را و اطرافیانتان را دوست دارید.
ژیلا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
2
آموزش و آگاهی درمورد تغذیه ی مناسب باید از طرف نهادهای دولتی ایجاد بشه.متاسفانه در ایران موسسات مردم نهاد(ngo) خیلی وجود ندارند، باوجود این موسسات خیلی از مشکلات آموزش زندگی که تغذیه هم یکی از بخش های مهم زندگی کردن است، به راحتی حل میشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
5
مشکل ما در ایران یکی دو تا نیست ممنون از اینکه به برخی مسائل بااهمیت می پردازید و مردم میان نظر میدن . مساله غذا به فرهنگ و رسوم ملت ها بر می گرده . حتی در یک کشور هم مردم هر منطقه با هم از لحاظ خورد و خوراک متفاوتند . در بعضی مناطق کشت حبوبات فراوون بوده مردم بیشتر حبوبات می خورن . در برخی مناطق کشت میوه جات بیشتر رواج داشته مردم بیشتر میوه می خورن و در سبد روزانه شون انواع میو ه هست . در شمال برنج زیاد بوده مردم حتی شب هم برنج و در برخی روستاهای شمال حتی صبحونه هم برنج می خورن . در جنوب خرما زیاد مصرف میشه و مردم سالی 200 کیلو خرما ذخیره می کنن همین طور ماهی و میگو در بوشهر و بندرعباس و خوزستان به نسبت مناطق مرکزی بیشتر صرف می شه . ام یک نکته بسیار مهم در کشور ما در حال حاضر که خیلی هم جدیه اینه که مردم ما اطمینان ندارن غذای که دارن میخورن سالمه ؟ کارخونه دارها و .... غذاهای بسته بندی شده ای که تحویل مشتری میدن آیا دقیقا میزان مواد موجود در اون مطابق اون چیزیه که رو پاکت توشته شده یا غیر از اونه . درضمن وقتی مینویسن همبرگر با 60 درصد گوشت ما مطمئن نیستسم که دقیقا 60 درصد گوشت داره یا کمتر و یا مطمئن نیستیم گوشتش چی باشه ؟ گوشت گوساله س یا حیوون دیگه ؟ میوه ها و سبزی ها با کودها و سم هایی تغذیه میشن که واقعا سمی و سرطان زاست . امیدوارم چنین نباشه ولی بهداشت اعلام کرده . علاوه بر اون خیلی از خانواده ها قدرت خرید همه نوع میوه را ندارن . قدرت خرید مغزها و آجیل ها که بسیار مقوی و مغذی و سالم هست برای بسیاری مردم مقدور نیست . بنابراین در ایران علاوه بر فرهنگ مردم ، اقتصاد خانواده نقش بسیار مهمی در تعیین نوع سبد غذایی داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
1
4
می دونم مثل دفعات قبل منتشر نمی کنی ولی الکی مردم و درگیر فکری نکن عصری جان چون از شیر مرغ تا جان آدمیزات همه سمی و شیمیایی هستند و خطرناک
عادل
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
4
حکم کلی نمی توان داد و غالب تولید کنندگان صنعت غذا از آن تعهد لازم برای تولید با کیفیت محصولات غذایی برخوردار نیستند .و نظات ها هم اشکال دارد .دست برهرچی محصولات غذایی از سبزی میوه تا شیر می گذاریم می گویند مضر است . به نظرم وزارت کشاورزی و صنعت و بهداشت درسطح کلان می توانند برنامه سلامت را با مشارکت هم به اجرا دربیاورند تا جامعه ایرانی آسیب کمتری از ناحیه غذا داشته باشد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
3
نظارت روی محصولات صنعتی بیشتر بشه.
به خوراکی های بیرونی و صنعتی اصلا نمیشه اطمینان کرد.
محمد حسن مسجدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
6
من چند ماه پيش دچار چاقي درجه يك شده بودم . هميشه اضافه وزن داشتم اما اين اواخر كار از اضافه وزن گذشته بود. تصميم گرفتم از مشكلاتي كه برام ايجاد شده بود خلاص شم.
دست به كار ورزش و رژيم غذايي شدم. مقالات زيادي در رابطه با ورزش و تغذيه خوندم. در جريان مطالعات بود كه متوجه شدم هيچ چيز از تغذيه صحيح نمي دونم . نه مي دونم كه بايد چه چيزهايي در طول روز بخورم و نه مي دونم كه بايد چه مقدار از هر ماده غذايي بخورم. اين يه مهارته كه هر كسي بايد در زندگي ياد بگيره . چه خوبه كه اين موضوع در برنامه آموزشي مدارس قرار بگيره.
ايراني ها گوشت قرمز ، فست فود ، نوشابه ، شيريني ، نمك ، برنج و چربي زياد استفاده مي كنند در عوض سبزيجات ، حبوبات ، لبنيات و فيبر كمتر استفاده مي كنند. همچنين مقدار كالري مصرفي روزانشون زياده به عبارت ديگر زياد ميخورند كه اين هم تابع يك الگوي تغذيه اي غلطه كه بايد اصلاح بشه.
چند سال پيش كه در كشور كره جنوبي بودم متوجه شدم كه تعداد افراد چاق يا داراي اضافه وزن در اون كشور خيلي كمه . بعد از چند روز كه با غذاهاي كره اي آشنا شدم كه سرشار از سبزيجات و غذاهاي دريايي بود فهميدم راز اندام هاي متناسب اونها يكيش تغذيه صحيحه.
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
اضافه وزن ممکنه با رژیم و ورزش درست بشه، اما با کم شدن عمرمون در اثر مصرف همون غذاهای رژیمی ناسالم و سمی چی بکنیم...
حامد رنجبر
Netherlands
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
4
در فرهنگ غذایی هر کشور نوع و شیوه طبخ غذا میراث گذشتگان است و در مقابل، کیفیت مواد خوراکی به حاکمیت، قوانین و استانداردهای موجود مربوط میشود. از آنجایی که ذائقه مردم در طول قرنها شکل گرفته است تغییر مورد اول به سختی ممکن میشود و نیازمند سالها تحقیق و تلاش است. اما مورد دوم که مربوط به دولتهاست میتوان با بهبود و بازنگری استانداردها و قوانین نظارتی نتایج بسیار خوبی به دست آورد. به عنوان مثال خورشت قورمه سبزی از نظر پخت طولانی مدت سبزی و وجود روغن میتواند مضراتی داشته باشد. ولی جدا کردن ایرانیها از قورمه سبزی کاری نشدنیست. در عوض با کنترل کیفیت برنج وارداتی، استفاده از روغنهای سالمتر، کشت نکردن سبزیجات با فاضلاب شهری و کنترل غذای دام به منظور داشتن گوشت با کیفیت تا حدود زیادی از زیانهای این غذا میکاهد.
موضوعی که تبدیل به مانع بزرگ در جهت تحقق امر فوق میگردد سیستم مالیات و بهداشت و درمان کشور است. در کشورهای پیشرفته مالیاتهای سنگین اخذ میگردد و هزینه های سلامت توسط دولت پرداخت میشود. بنابراین فردی که در اثر تغذیه نادرست بیمار شود نه تنها به علت کار نکردن مالیات کمتری میپردازد بلکه دولت باید هزینه درمان او را متقبل شود. پس بیماری افراد جامعه هزینه های سنگینی را متوجه دولت میکند. در نتیجه دولت به شدت کیفیت مواد غذایی را کنترل مینمایند. اما در کشور ما بیشتر درآمد دولت از فروش نفت میباشد و بخش اعظم هزینه های درمانی به عهده شخص بیمار است. در نتیجه بیماری افراد بیشتر از اینکه برای دولت هزینه بر باشد برای شخص بیمار هزینه دارد. طبیعتاً در چنین شرایطی دولت اجباری برای تغییر ذائقه و بهبود فرهنگ غذایی جامعه احساس نمیکند و به دنیال آن تغییری در کیفیت مواد غذایی صورت نمیپذیرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
5
به نظر من مهمتر از اینکه چی بخوریم و چی نخوریم مسئله سلامت مواد غذایی تولیدی است از کالباس و سوسیس گرفته تا سبزیجات و صیفی جات که این مسئله بیشتر مربوط به دستگاه های نظارتی میباشد
البته یکی از مهمترین مواد غذایی که ما از قلم انداخته ایم شیر میباشد و باید آنرا در مصرف روزانه مان جای دهیم مسولین هم باید برای قیمت آن چاره ای بیاندیشند
مهاجر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
2
5
1ـ سعي کنيم تا مي‌توانيم از فست فودها و نوشيدني‌هاي گاز دار پرهيز کنيم.
2ـ کالباس ، سوسيس و غذاهاي آماده را به خانه خود راه ندهيم.
3ـ خوردن قند ، نمک و شکر را کنترل کنيم.
4ـ آب به قدر کافي در طول روز بنوشيم.
5ـ ترکيب غذايي را بشناسيم مثلا کلسيم را با آهن نخوريم ،‌ استفاده از لبنيات همراه با غذاي گوشتي باعث عدم جذب آهن گوشت مي‌شود.
6ـ شام خود را سبک و قبل از ساعت 9 بخوريم..
و....
قاسم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
1
مهم نیست چه بخوریم یا نخوریم بلکه مهمترین اصل این است که مواد خوراکی هرچه ارکانیگ تر باشد بهتر مفیدتراست اگر به سلامتی اهمیت بدهیم زیرا مواد مصنوعی در دراز مدت باعث لطمات جبران ناپذیر وارد کرده وهزینه درمان را اگر حساب کنیم از مواد ارگانیک گرانتر می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
1
سلام به همه دوستان
برنج عمل بسیاری از نا موزون های غذایی کشور شده اگر کمی به تنوع غذایی و مصارف خوب حبوبات و سبزیجات تازه در فرهنگ غذایی توجه بشود هم سلامتی بسیاری از مردم باز می گردد هم واقعا در آن شرایط عادات و تنوع غذایی ما بهتر از بسیاری از کشور های جهان خواهد بود
در فرهنگ غذایی جنوب و شمال کشور نگاه کنید اگر تغییرات امروزی رو مثل فست فود ها حذف شود حتی در خصوص غذاهای آماده و یا سریع ما عادات شرقی و بخصوص ایرانی شده آن بسیار بهتر است شما دو غذای فلافل جنوب و باقالی قاتوق شمال ببینید پایه اصلی اونها روی حبوبات بوده تا حدی استفاده از حبوبات جدی بوده که در جنوب هنوز نخود پخته رو بعنوان آب جوجه میشناسند و استفاده میکنند. هیچ جای کشور مصرف سبزیجات کشور به اندازه جنوب مرسوم نبوده تازه و مدام و از همه مهمتر خام بودن سبزیجات مصرفی می باشد انتقال بعضی از انواع غذاهای با پایه گندم به آفریقا و سایر نقاط جهان از جنوب ایران نیز معید این موضوع است که تنوع و رژیم غذایی داشته آیم سالم مغذی و مفید ولی رفته رفته تغییرات ناصواب آن بسیاری از اشکالات را بوجود آورده که جلوگیری و اصلاح آن واجب است کاش وقت کافه شما مثل کافه های قدیم بود نه در تایم کاری ما ملت که بیشتر می نوشتیم
ويدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
7
7
بهترين عملکرد غذايي آن چيزي که اسلام دستور داده است و متأسفانه رعايت نمي‌کنيم.
سالم بخوريم ، کم بخوريم
قبل از سير شدن از سفر برخيزيم و قبل از گرسنه شدن نخوريم
بخوريم و بياشاميم اما اسراف ( زياده روي ) نکنيم
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
6
پدر من تو روستا یکی از زمین ها شو اختصاص داده به تولیدات روزانه که معمولا تو همه فصل ها همه چیز رو داره از خیار و خربزه و کدو ،بادنجان ، گوجه و پیاز گرفته تا سبزی ها و .... هر ساله هم اول بهار کلی جوجه اردک و مرغ و غاز و چند تا بره گوسفند می خره دو سالی هم یک استخر کنار زمین زده و توش ماهی پرورش میده .
فرق این محصولات رو با محصولاتی که در بازار عرضه می شه از لحاظ کیفیت کاملا مشهوده شاید از نظر اندازه و رنگ لعاب متفاوت باشه اما از نظر سلامتی کاملا مطمئن هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
خوشبحالشون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
نوش جونت
دل مار و بردی
حمید
United States of America
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
0
سلام دوستان غذاهای ایرانی همیشه خوب بوده و هست اما بشرط اینکه درست طبخ شود بطور مثال برنج را دم میکنیم ساعت ها میگذاریم تا ته دیگ ببندد همین باعث میشود که موجب چاقی شود
در مورد نان کلیه نانوایی ها از با افزودن جوش شیرین و خمیر مایه نان تهیه میکنند برای همین است نان رود خشک وبیات شود در صورتی که در قدیم یک ظرف یا جایی داشتن برای نگهداری خمیر ترش که کمی از آنرا به خمیر اضافه میکردند بعد استراحت میدادند تا خمیر به اصطلاح ور بیاید در این صورت بود که نان هم خوش مزه بود و همیشه تازه میدونید ماست هم مزه ماست نمیدن یادش بخیر ماست تغاری های قدیم
بچه مشد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
6
من همه نظرات رو خوندم وبهره بردم از اطلاعات شما گرامیان.متشکرم از عصر ایران.توصیه من به همه عزیزان اینست که:نه چندان بخور کز دهانت برآید-نه چندان که از ضعف جانت درآید.سالم باشیدو ورزشکار.
مهتابی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
1
افرادیکه سندروم روده تحریک پذیر یا سیلیاک دارند بمدت یک هفته نان و کلا از آرد جو و گندم استفاده نکنند .آرد کندم دارای پروتئینی بنام گلوتن است که بسیاری به ان حساسیت دارند. لذا برای محرز شدن این موضوع لازم است بمدت یک هفته از این نوع آرد استفاده نکنند و چنانچه در طی این مدت شرایطشان بهتر شد منابع دیگری را نظیر آرد ذرت یا آرد بدون گلوتن انتخاب کنند
اکرم کشایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
0
دانایی توانایی است. ممنون از سایت عصر ایران که باب گفتگو را باز کرده است . اطلاعات بسیار مفیدی از گفتگو ها به دست آوردیم .
سلامت
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
1
سلامت غذائی بنظر بنده نیاز به یک برنامه ریزی در سطح ملی داره و وزارتخونه های کشاورزی صنایع بهداشت نقش محوری دارن و سازمان حفاظت محیط زیست نقشی اساسی در نظارت بر این امر داره آقا مجید کار پدرشون درسته ولی امروزه دیگه نمیشه جزیره ای عمل کرد شاید خنده دار باشه ولی وزارت ورزش هم نقش مهمی داره وقتی سرانه فضای ورزشی تقریبا صفره و برنامه ای برای نفوذ ورزش در خانواده ها وجود نداره ( منظورم ورزش عمومی و همگانیه) بنابراین تحرکی وجود نداره همه به فکر این هستن که با خوردن یه سری چیزای مختلف به سلامتی برسن ضمن اینکه بقول اون دوستمون تنها تفریح مردم خوردن میشه طبعا مریضی هم دنبالش هست آموزش رو متاسفانه ما صرفا در کتاب خلاصه میکنیم در حالیکه وضع قوانین مناسب و اجرای دقیق و بدون ملاحظه آنها و تلاش در جهت تصحیح آنها مهمترین آموزش در جهت سلامت غذائیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
1
در حال حاضر مردم ایران با دو مشکل عمده در مسئله تغذیه روبرو هستند.
1- رژیم نا سالم غذایی که دنبال می کنند
2- کیفیت افتضاح مواد غذایی تولید داخل
در مورد رژیم غذایی در حال حاضر فست فودها که به خودی خود مضر هستند در سبد خوراک خانواده وارد شده اند و این که درصد بالایی از فست فودها مواد اولیه بی کیفیتی استفده می کنند و رعایت بهداشت در رستوران ها و فست فود ها جای تاسف دارد تا آن جا که خیلی از این رستوران دارارن خودشان خوراک خود را مصرف نمی کنند !
در مورد تولیدات مواد خوراکی داخلی که اوضاع از حالت نگرانی گذشته است و به دلیل دولتی بودن یا وابستگی به دولت کارخانه های اصلی مواد خوراکی و هییت مدیره آن ها از کنار این موضوع به سادگی عبور می شود
مورد دیگر رژیم خوراک خود ایرانی است که آن هم از جهاتی کاملاً سالم نیست . سیستم خوراک خورشت و برنج رژیم غذایی سردی است که باید با مواد خوراک گرمی جبران شود
این رژیم خوراک از جاهای دیگر وارد فرهنگ ما شده است و رژیم خوراک اصیل ایرانی آبگوشت است که همه نیازهای بدن را برآورده می کند و در ضمن گرم هم می باشد
کریم کاشفی ملکی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
5
3
همه ما اکثرا میدانیم چه بخوریم یا نخوریم .شاید خیلی هم خوب بدانیم .اما مشکل اکثرا ملت پولش است ان را نمی دانیم چطوری بدست اوریم. دلنوازانم..کریم کاشفی ملکی از ملکان
پاسخ ها
کریم کاشفی ملکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
به عنوان مثال عسل برای بدن خیلی مفید است .یا گوشت گوسفند یا خاویار( که تا به حال از نزدیک من خودم ندیدم ) قیمش خدا تومن است ...
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
" بسیاری از بیماری ها، ناشی از خوردن غیراصولی است نه نخوردن ناشی ار فقر."
نقاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
2
0
باسلام ، اصولا ما ایرانی ها در هر چیزی افراط می کنیم و متاسفانه فرهنگ در مصرف کردن روهم نمی دانیم به نظر می رسد که انتقال فرهنگ درست مصرف کردن باید از مدارس شروع یشود و آموزش کافی و مناسب در مدارس به اجرا دراید البته نه قثط دانش آموزان بلکه والدین نیز باید در مدارس آموزش ببینند در مورد آموزش تغذیه بهترین امر گذاشتن جشنواره های غذائی می باشد که می توان در این جشنواره ها آموزش طرز تهیه غذاها را نیز به دیگران آموخت محیط مدارس به لحاظ امکان حضور تعداد زیادی از مردم می تواند مکانی مناسب برای فرهنگ سازی و آموزش احاد جامعه باشد
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
1
1
با سلام. به لحاظ عدم آگاهی از رژیم های مناسب غذایی به سراغ رژیم های غذایی که دارای بعد تبلیغی و تجاری هستند رفته ایم و این موضوع تنها با ایجاد رستورانها سالم با شعار غذای سالم ، انسان سالم مقدرور است و دولت باید با ترغیب رستورانهایی که سلامت غذایی مردم را اولویت قرار داد ه اند حمایت نماید . تا ضمن ترغیب مردم در رستورانها، عادات غذایی آنها را به سمت سلامتی تغییر داد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
1
4
به نظر من تا زمانی که اکثر مردم قدرت خرید حداقل کالای سبد غذایی شان را ندارند، بحث چه باید خورد و به چه میزان، در اولویت بعدی قرار دارد.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
1
5
بايد قبول كنيم ، غذاهاي ايراني ، برخلاف عطر و طعم و شكل بي نظير و اشتها اورش ، كمترين ارزش غذايي رو بين غذاهاي بين المللي داره !
چون در پخت و پز ايراني به هيچ عنوان ،به حفظ ارزش مواد غذايي مصرفي توجه نميشه .
چون اصل در پخت و پز ايراني ، جا افتادگي و به روغن افتادن غذاست ، كه براي رسيدن به اين مرحله ( زمان پخت زياد ) ارزش غذايي تمامي مواد مورد استفاده در غذا ،خاصيت غذايي خودشون رو از دست ميدن !
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
1
3
اگر يك سفر خارجي خصوصا به اروپا داشته باشيد متوجه مشكلات فراوان و فرهنگ غذايي مردم ايران خواهيد شد
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
ما نرفته متوجهیم...
ضمناٌ اروپایی ها هم مثل ما فست فود میخورند
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
2
3
در طب سنتي و اسلامي بر وعده هاي صبحانه و شام تاكيد شده و در متون به وعده ناهار اشاره اي نيست با دو وعده صبحانه و شام (زود هنگام ) و تاكيد بر ميوه و سبزي و حبوبات و غلات و استفاده كمتر از گوشت قرمز و پرهيز از نمك ، شكر و چربي زياد همراه با ورزش و تحرك مي توان به جسمي سالم دست يافت. پرهيز از نوشيدن آب مخصوصا آب سرد بلافاصله بعد از غذا و پرهيز از خوردن ميوه و چاي بلا فاصله بعد از غذا نيز مهم است.
کاکا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
1
فرهنگ غذایی ما کاملا نادرست
اما جالب اینجاست تجربه چند نسل تغذیه ایرانی ها نشون میده حتی یه دیس پلو با کره فراوون که حتی با دست خوردنی کرده اش بچکه با خورشت های آبدار و چرب و چیلی نه تنها عمر پدران و احداد مارو کم نمیکرده بلکه سالمتر قویتر و شاداب تر بودن.

اما الن همون فرهنگ پرخوری با مواد غذایی کودی و مصنوعی و مضرر باعث انواع امراض و سرطان و زردی پوست کمبود ویتامین پوکی استخوان افسردگی پرخاش و بیحوصلگی و رخوت و سستی شده

چــــــــــــــــــــــــــــــــرا چون سلول ها فقیرند و مواد غذایی درست و صحیح بهشون نمیرسه
شکم سیره اما با چی ؟
رنگ ها اسانس ها افزودنی ها مواد نگهدارنده آفلاتوکسین نیترات نمک قند چربی غیر اشباع
غذای ما ایرانی ها اینه: لاشه حیوونات ولخته خونشون(سوسیس و کالباس) مرغهای بو گندوی آنتی بیوتیکدار. گاو و گوسفندی که با نون خشک کپکی تغذیه شدن در بدترین شرایط بهداشتی.(جیگر گوشفندها پره از غده های سمی). شیر پالمی‏، میوه نیتراتی، آجیل آفلاتوکسینی، سبزی های فاضلابی
دیگه چی موند؟؟؟؟
حیف نیست غذای اصیل و طبیعی
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
2
داریم از غذاهای سنتی که بخشی از فرهنگ ایران است دور می شویم و رو آوردیم به فست فودها. مشکل اینست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
1
کسی تجربه گیاه خواری داره ؟
خوبه یا نه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
4
چاره هر کاری از جمله خوردن غذا رعایت اعتدال است والسلام.یعنی شما میتوانید هر ماده غذایی بخورید با رعایت حد اعتدال در همان غذا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
0
مشكل يكي دوتا كه نيست ، از هر دري كه وارد بشويد سر به ديوار خواهد خورد . زياد طلبي و خود خواهي بيداد مي كند ، افراد يا مسئولين يا با ندانم كاري و يا به صورت عدم در جهت منافع خويش از هيچ كاري واهمه اي ندارند. كمترين و پر اهميت ترين آشاميدني آب است ، چه كنترل هايي در توليد و بسته بندي آب بطري يا آب لوله كشي انجام شده است ، مقدار آهك موجود در آب لوله كشي چقدر است كه بعد از مدتي بسيار كوتاه شير آب كلا از آهك موجود در آّ سفيد مي شود ، همين آهك در كليه افراد تبديل به سنگ مي شود. و به غير آهك چه مواد مضر ديگري در آب هست ؟ همين آب در انواع غذاهاي ديگر نيز مورد استفاده دارد
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
0
در طی 50 سال گذشته سبک زندگی به طور کامل تغییر کرده و همگام با کاهش فعالیت بدنی انسان ها، غذاهای مصرفی انسان به شدت پرانرژی شده اند. این مساله باعث بروز بیشتر مشکلات تغذیه ای است که امروزه جوامع با آن روبرو هستند.
یکی از اصول تغذیه صحیح تغذیه کافه تریایی است که امروزه در جامعه ایرانی رعایت نمی شود. بر اساس این شیوه تغذیه به جای مصرف یک یا دو نوع خوراک به مقدار زیاد از طیف وسیعتری از مواد خوراکی به مقدار کم استفاده می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
4
از وزیر بهداشت عاجزانه درخواست میکنم بجای درمان نگر بودن به پیشگیری و بهداشت بیش از پیش اهمیت بدهند .مثلا خدمات مشاوره تغذیه و روانشناسی را هم کنار خدمات پزشک خانواده ارایه کنند و در طرح تحول سلامت مشاوره تغذیه با نرخ مناسب را پیش بینی نمایند .آموزش و پرورش کتاب های درسی برای اصول تغذیه و بهداشت ارایه دهد و هر ساله در تمامی مقاطع تدریس شود بهر حال این توصیه دین ماست "فلینظر الانسان الی طعامه "سلامتی شادابی و دوری از بیماری با تغذیه سالم امکان پذیر است و در طب سنتی نیز بیش از موضوع درمان بیماریها ،توصیه هایی برای تغذیه وجود دارد ..
عاملی: به‌جای پرداختن به موضوع فیلترینگ، باید سرعت اینترنت افزایش یابد (فیلم) اسرائیل رسما مسئولیت ترور اسماعیل هنیه را برعهده گرفت استاندار تهران: برای حل مشکل آلودگی هوا نیازمند سند جامع حمل و نقل هستیم مراحل دیدنی طراحی و تولید موتور سیکلت سوزوکی هایابوسا (فیلم) عضو شورای عالی فضای مجازی:از رئیس‌جمهور خواهش می‌کنم فیلترشکن فروش‌ها را معرفی کند (فیلم) زمان خاکسپاری ژاله علو اعلام شد بلیت میلیونی برای دیداری که تماشاگر ندارد؟!/ بازار سیاه داغِ بازی چادرملو و استقلال ۲ گل زیبا فوتبال زنان در چارچوب هفته نهم لیگ برتر (فیلم) رسانه اسرائیل: ۳۸ اسرائیلی در شمال نوار غزه کشته شدند نشانه‌های بروز سودا در بدن (فیلم) غیرحضوری شدن مدارس، تعطیلی دانشگاه‌ها و دورکاری ادارات ۱۳ شهر خوزستان غذای روستایی در ایران؛ پخت یک غذای محلی با گوشت بره (فیلم) دولت جدید فرانسه معرفی شد مغزتان را شارژ کنید، وزنتان را کم کنید؛ با این میوهٔ جادویی طرح ساماندهی کارکنان دولت به کجا رسید؟