۰۳ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۶۹۰۱۱
تعداد نظرات: ۸۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۲-۰۹-۱۳۹۳
کد ۳۶۹۰۱۱
انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۲-۰۹-۱۳۹۳

«کافه گفت و گو»/ قانون گریزی

این قانون گریزی چه در زندگی شخصی و چه در زندگی اجتماعی دست به دست هم می دهند تا جامعه ما جامعه قانون مندی نباشد البته برخی مواقع هم نقص یا خلا قانونی ممکن است وجود داشته باشد.
اصطلاح قانون گریزی را زیاد شنیده ایم،معمولا در شعار همه ما قانون مند ترین شهروندان هستیم اما در عمل بی قانونی هایی داریم که بسیار قابل تامل است.

این قانون گریزی چه در زندگی شخصی و چه در زندگی اجتماعی دست به دست هم می دهند تا جامعه ما جامعه قانون مندی نباشد البته برخی مواقع هم نقص یا خلا قانونی ممکن است وجود داشته باشد.

به نظر شما علت این قانون گریزی چیست؟

آموزش و پرورش و دانشگاه های ما به وظایف خود عمل کرده اند؟

دستگاه های قانون گذار در این رابطه چه نقشی دارند؟

«کافه گفت و گو»/ قانون گریزی

امروز تا ساعت 14 منتظر نظرات شما هستیم تا درباره قانون و قانون گریزی باهم صحبت کنیم.

برچسب ها: کافه گفت و گو ، قانون
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۸۲
در انتظار بررسی: ۳۶
غیر قابل انتشار: ۸
ایل آی
-
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
7
109
قوانین نیز همانند ابزار با گذشت زمان مستهلک میشوند بنابراین باید همیشه قوانین به روز گردند و با شرایط جامعه تطابق داده شوند در غیر اینصورت شاهد پدیده های همانند قانون گریزی خواهیم بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
مردم وقتی می بینند که مسئولین خودشون بزرگترین قانون گریزان هستند خوب اونا هم تکرار می کنند
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
تو کشور ما، ممنوعیت های زیادی وجود دارد که مردم ملزم به رعایت آنها هستند. حد و مرز این محدودیت و ممنوعیت ها خیلی بیش از عرف در کشورهای پیشرفت هاست.
قانون گذار ما به این موضوع توجه نمیکند که این قوانین را برای نوع انسان که مشابهش در همه جای دنیا به وفور یافت می شود!!! وضع میکند.
پس مردم ما خود را با سایر مردم جهان مقایسه می کنند و وقتی با "نه" های فراوان منطقی و غیر منطقی مواجه می شوند، از آستانه تحمل خارج می شود.
در شرایط فعلی جامعه ما مشکلات زیادی را تحمل می کند که نتیجه تصمیمات غلط زیادی بوده و همه این موارد زندگی را بر مردم ما سخت کرده است. پس طبیعی است که برای رهایی از گیر و دار زندگی و مشکلاتی که گریبان مردم را گرفته که هیچ نقشی در بوجود آمدن آن نداشته و ندارند، به جستجوی راهی برای خلاصی باشند. حالا شده قانون گریزی و خیلی وقتا هم پنهان کاری برای دور زدن قانون، اونی هم که کاری از دستش بر نمیاد میپره زیر واگن مترو!!!!
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
2
179
با سلام
شک نکنید وقتی کسی که قرار است خود مجری قانون باشد ، اینهمه مرتکب اعمال خلاف قانون میشود و عملا بی قانونی را در کشور نهادینه میکند ، طبیعی است که مردم هم به تاسی از این اقدامات برخی دولتی ها قانون گریزی را نه ضد ارزش که بلکه حق خود می دانند و آنرا راه میان بر برای رسیدن به اهداف شخصی و فقط شخصی خود می دانند .
متاسفانه و مخصوصا طی 9 سال اخیر روندی در مملکت پیش رفته است که مردم را از تفکر اجتماعی کاملا دور کرده و هر کسی فقط دنبال منافع خودش است و لذا چون قرار است فقط منافع شخصی تامین شود ، طبیعی است که قوانینی که برای مقاصد اجتماعی طراحی شده اند زیر پا گذاشته خواهد شد .
با تشکر
کارشناس ارشد علوم اجتماعی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
منم میخواستم همینو بگم
آفرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
آفرین بر شما .بنده هم کاملا با جنابعالی موافق و هم نظرم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
حرف دل رو زدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
64
به نظر من تمامي بخش هاي يك جامعه به هم وابسته هستش.
قانون گريزي علل مختلفي خواهد از جمله اينكه اكثر قانونها ناكارآمد هستند و يا اجرا كنندگان قوانين سليقه اي عمل مي كنند.
بخش هاي مختلف جامعه دچار نواقص هستند.(مثال بارز خيابان ها، به دليل طراحي هاي غلط باعث بوجود آمدن خلاف مي شوند).
يكي از مهمترين ها (قصد توهين نيست ولي واقعيت هستش) ما مردمان تنبل و غير مسئول و بي حوصله (شايد به دليل بروز مشكلات فراوان مالي و ...) هستيم.
خيلي راحت به خود اجازه مي دهيم كه حق ديگران را ضايع كنيم و مي گوييم حق با ماست و اگر كسي به حق ما تجاوز كند سريع مي گوييم كه طرف مقابل خيلي آدم بدي هست،سواد ندارد فرهنگ ندارد.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
84
وضع کنندگان قوانین نالایق
قوانین ناکارامد
عدم اموزش صحیح در مراکز اموزشی
بسته بودن راه اعتراضات مدنی
عدم عشق واقعی به وطن و پیشرفت آن
و...
Zeus
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
38
1-قانون باید برای رفاه اکثریت جامعه باشد. قانونی که مربوط به زمانی منقضی شده است و قانونی که برای رفاه اقلیتی تدوین شده، خود به عنوان معضل باعث قانون گریزی می‌شود.
2-امنیت برای قانون گریزان باعث می‌شود این پدیده گسترش پیدا کند. پس باید با گسترش سیستم قضایی و تربیت عده کثیری از قضات خبره، رسیدگی به پرونده های قضایی در اسرع وقت انجام شود.
هانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
2
46
ما عادت داریم تقصیرهارو بندازیم گردن بقیه
این میشه که برای قانون گریزی همیشه توجیه داریم
باید یاد بگیریم که مسئولیت پذیر باشیم.
البته یه چیز دیگه ام هست اینکه متاسفانه قانونگذار های کشور ما خودشون قانون گریزهای حرفه ای هستند.
آرمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
48
به نظر من قانون گریزی و قانون شکنی ما ایرانیها دلایل متعددی دارد که به ترتیب تاثیرگذاری به شرح زیر می باشد.
1- فساد اداری که سیستم های کنترل و بازرسی را بی اثر کرده و راه را برای پیشرفت فوق سریع! افراد قانون گریز هموار می کند.

2- فرهنگ غلط ترجیح منفعت شخصی، گروهی، حزبی و... به منافع ملی و عمومی( بر خلاف شعارهای رنگ و وارنگ و دهن پر کنی که در این زمینه سرمی دهیم){ در فرهنگ امروز ما قانون گریزی و قانون شکنی بزرگترین زرنگی محسوب می شود.)
3- عدم وجود استراتژی و برنامه کلان برای فرهنگ سازی در این خصوص(البته در همه زمینه ها این نبود برنامه کلان آزار دهنده است.)
4 - باید بپذیریم علی رغم داشتن تمدن چندین هزار ساله در مجموع ملتی عوام هستیم و با پذیرفتن این موضوع به دنبال یاد گیری و ارتقاء فرهنگ خود باشیم.
به امید روزی که منافع ملی و عمومی در صدر اولویتهای ما باشد.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
3
28
در خود جوامع پیشرفته غربی هم اگر قوانین محکم و سیستم منسجمی وجود نداشت مردم آنجا هم از نظر قانون گریزی و بی فرهنگی از ایرانیها جلو میزدند، این قوانین به روز و قاطعیت در اعمال آن هاست که باعث پایبندی مردم به قوانین میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
درسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
4
24
قوانین دست وپاگیر. بطور مثال این روزها راجع به قلع وقمع ویلاهای غیرمجاز زیاد می شنویم (اگر در زمینهای دولتی ومنابع ملی باشد باید هم تخریب شود) ولی اگر شما باغی ویاباغچه ای داشته باشید وبخواهید خانه باغی به سازید وشرایطش راهم داشته باشید وبه خواهید مجوز گرفته وکارغیرقانونی انجام ندهید حداقلش یک سال باید ازاین اداره به آن ادره دوندگی کنید تاموفق شوید خوب بنده خداها هم بعد از 4یا5ماه خسته می شوند وقید مجوزرا زده ومیرن خلاف می سازند دراین مورد قانون هم هست وبه ندرت کسی میخواهد کار غیرقانونی انجام دهد ولی روند اجرای قانون درست نیست
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
44
وقتی کسی قانون را دور میزند وهیچ مانعی برای او وجود ندارد وتازه به افراد قانون مند ریشخند میزند وآنها را بی عرضه میشمارد ! کم کم باعث دلسردی افرد قانونمند میشود
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
26
هنگامی که قانون کارشناسی شده نباشد و جامع و مانع نباشد و از سوی دیگر دستگاه های اجرایی ، عملا به سوی بی قانونی یا اجبار مردم به قانون گریزی حرکت کنند ، وضع به همین منوال است . مثلا شهرداری ها مجوز ساخت به واحدهای بی پارکینگ در ازای پرداخت جریمه می دهند ولی به همان میزانی که مجوز داده اند پارکینگ عمومی در همان مناطق نمی سازند.یا مجوز فعالیت به فروشگاه های بزرگ یا پارک ها و مراکز گردشگری داده می شود ولی فضای پیرامون پر از تابلوی ایستادن ممنوع می شود .
وقتی مردم از راه قانونی مشکلات خود را در دادسرها ها پی می گیرند ، آنقدر باید بروند و بیایند و آنقدر با قوانین عجیب و غریب مواجه می شوند که از پی گیری کار خود از مسیر قانونی خسته می شوند .
گویا قانون گذاران و مجریان قانون در میان مردم زندگی نمی کنند و در عالم دیگری سیر می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
2
25
قانون
قوانين راهنمايي و رانندگي
1-وضع كننده قانون بايستي شهرسازي بداند، جاده سازي بداند، روانشناسي بداند، مردمشناسي بداند وخيلي چيزهاي ديگر
2-اجرا كننده قانون (دولت) بايستي
شهرسازي بداند، جاده سازي بداند، روانشناسي بداند، مردمشناسي بداند و با وضع اسفبار معيشتي مردم آشنا باشد و خيلي چيزهاي ديگر
دانشگاه
هر كسي ديپلم گرفته بايستي بتواند وارد دانشگاه شود ولي وقتي مي خواهند به عنوان كارشناس وارد جامعه شود بايستي امتحان پس بدهد و بعد وارد جامعه علمي كشور شود ، كه عملاً سالهاست اين اتفاق نمي افتد.
پاسخ ها
هانی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
واقعا روی چه حسابی این حرف رو میزنین؟؟؟
من تو شرکت کنترل ترافیک شاغل هستم اینجا اکثر کارمندان مدارج تحصیلی بالا دارند و بی وقفه برای تصحیح الگوی ترافیکی زحمت میکشند.
بطور مثال محدوده طرح که برای رفاه حال خود ما طراحی شده تا ساعات اوج از حجم ترافیک کم بشه اما مردم همونطور که تو عکس هم پیداست دنبال هزارویک راه فرار هستند
همونطور که گفتم فرافکنی و توجیه عامل اصلی قانون گریزیه متاسفانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
در پاسخ به آقا یا خانم هانی باید گفت طرح ترافیک و یا طرح زوج و فرد کاملاً غیر کارشناسی و از بین برنده حقوق شهروندان ساکن طرح هست و ما ساکنان طرح بر خلاف عقل و شرع و حتی قانون اساسی مجبوریم این قانون تبعیض آمیز را تحمل کنیم و چون ساکن طرح هستیم از خودروهای خود استفاده نکنیم در صورتی که سایر شهروندان تهران و کشور با همین شرایط از خودروهای خود استفاده می کنند و باید گفت مدیران و کارمندان شرکت کنترل ترافیک قطعاً خودروهای با آرم طرح ترافیک دارند که از این طرح پشتیبانی می کنند !!!
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
پاسخ به جناب هانی :
بر روی کاغذ طرح زوج وفرد خوب است اما به شرطها و شروطها:
1- برروی کار وسایل نقیله ی عمومی نظارت کافی باشد. یعنی به این صورت نباشد که تاکسی ها بدون استفاده از تاکسی متر کار کنند و فقط دربست سوار کنند . اتوبوس های شرکت واحد به جای توقف در ایستگاه های ابتدایی و تشکیل صف های طولانی به خاطر ایجاد زمانبندی و پر شدن آن ها ، هرچند تا یکی خالی حرکت کنند و از ایستگاه های میانی مسافر گیری کنند
2- اگر طرح واقعا کارکرد دارد ، طرح فروشی روزانه و هفتگی و سالانه معنا ندارد مگر آنکه فکر کنیم فقط درآمد مطرح است .
3- شرکت کنترل ترافیک باید بر اجرای خطوط بی آرتی نیز نظارت داشته باشد . این خطوط بی آری تی جدید(به جز مسیر آزادی و تهرانپارس) بر چه مبنایی ساخته شده اند که مدام خطوط قطع می شوند و اتوبوس ها در ترافیک گیر می کنند؟
3- آیا اجرای دور برگردان ها در بزرگراه ها نیز کارشناسی شده است . در کجای دنیا یک خودرو با سرعت 50 کیلومتر و کمتر مستقیما به خط سبقت هدایت می شود؟
3- آیا شرکت کنترل ترافیک با راهنمایی و رانندگی هماهنگ است؟ چراغ های هوشمند که از مرکز کنترل می شدند چه شده است؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
25
عدم مسئولیت پذیری و نهادینه شدن خودخواهی افراط گونه در جامعه
واقعا چرا فکر می کنیم اگر قانون رو دور بزنیم زرنگیم و هر کس این کار رو نکنه بی عرضه است؟
توی اتوبان با سرعت 150 کیلومتر بر ساعت رانندگی می کنیم و وقتی پلیس جریمه می کنه ناراحت می شیم .
برای بعضی افراد، قانون گریزی جزو مهمترین افتخاراتشون محسوب میشه و وقتی پای صحبتشون میشینید از تمدن 2500 ساله و تفکرات کورش کبیر یاد می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
36
وقتی مسئولین یک مملکت زمان وقوع حادثه هیچ تقصیری به گردن نمیگیرن و دنبال متهم کردن دیگران هستند از مردم اون جامعه چه انتظاری دارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
2
9
سلام. موضوع بسیار خوبی انتخاب کردید. ممنون. گذشته از اینکه قانون باید با توجه به زمان و مکان و با نظر متخصصین بصورت جامع و مانع نوشته بشه، باید بشدت روی اجراش هم نظارت و تاکید بشه. از طرفی رطب خورده نمیتونه منع رطب کنه! در خیابان ستارخان به آن شلوغی ساعت ۱ بعد از ظهر، مگان راهور خیابان اصلی را خلاف جهت رفت تا برسد به چهارراه! از این موارد کم ندیده ایم! از طرفی ما بدون کمترین سواد شرعی و حقوقی سریع رای به ظالمانه بودن شرایط داده و از آن با سفسطه نتیجه می گیریم در تلافی آن هر کاری مباح است و دست به این اعمال می زنیم. القصه مشکل مثل همیشه فرهنگیه و هیچکس هم به فکر فرهنگ نیست. در جامعه ی متمدن وقتی جایی ورود ممنوع است حتی اگر دوربین و پلیس و... نباشد افراد رعایت می کنند. شاید در هر ۱۰۰۰ نفر یک دائم الخمر زیر پا بذارد اما اینجا در ۱۰۰۰ نفر ۹۹۸ نفر کاملا (ظاهرا! ) هوشیار زیرپا میذارن!
ناشناس
Spain
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
10
البته كه قانون گريزي خوب نيست و قانون گريز بايد مجازات شه ولي قانون بايد منطبق با عقل باشه و الا هر چيزي رو ميشه اسمش رو گذاشت قانون و مردم رو وادار به تبعيت كرد. متاسفانه جامعه ما شده حكايت دختر يا پسري كه پدرش به اون ها ميگه "سقف من قانون من" بعدش هم يه سري قوانين وضع مي كنه كه فرزندان بايد اجرا كنند و اگه نكنن مجازات مي شند. به عنوان مثال همين طرح ترافيك يا طرح زوج و فرد كه عكسش رو به عنوان مثال قانون گريزي گذاشتين. آيا قانون منطقي هست؟ آيا همه جوانبش پيش بيني شده آيا كساني كه منزل اون ها توي طرح واقع شده پيش بيني شدند؟ يا عبور از فيلترينگ رو ميشه قانون گريزي دونست؟ كلي قوانين ديگه كه توي كشور وجود داره و مي بينيم كه داره به طور كسترده نقض مي شه. اينجاست كه بايد به جاي انگ بي فرهنگي و قانون گريزي به دنبال آسيب شناسي درست بود. احتمالا اكثر تهراني ها توي ترافيك جاده هاي شمال ديده اند كه قانون گريز هاي كه از كنار جاده سبقت مي گيرند و مشكلات ترافيكي رو دو چندان مي كنند زياد نيستند. بنابراين به نظر من مشكل قانون گريزي فرهنگي نيست. مشكل از انواع قانون هاي دست و پا گيرند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
9
قانون گریزی در ذهن مردم ما نهادینه شده است و سر منشا آن از مجریان قانون است که سلیقه ای عمل کرده و قانون را دور می زنند. لذا قانون گریزی در نظر مردم امری عادی شده است . نکته دیگر اینکه قانون باید در جهت رفاه اکثریت مردم باشد و نه فقط وضع کنندگان و مجریان آن که در آن صورت در عمل قابل اجرا نخواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
16
وقتي كسي خود را موظف به پاسخگوي در مقابل ديگران نداند هر چقدر قانون بياوريد يه طوري آن قانون مي شكند.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
2
قانون برای یک جامعه حیاتی است، بنابراین:
1- در تدوین آن باید همه جوانب موضوع دیده شده و پس از مطالعه، اجرای آزمایشی در نمونه کوچک و اعمال اصلاحات نهایی به قانون تبدیل شود.
2- قانون باید به همه آموزش داده شده و فلسفه آن توجیه گردد. برخی مواقع اجرای قانون برای عده ای دشوار است و اگر فلسفه آن برای مردم روشن باشد دشواری رعایت آن کمتر می شود.
3- پس از اینکه به مردم آموزش داده شد و فرهنگ سازی گردید، به شدت با متخلفان از اجرای آن برخورد گردد. بدین ترتیب، کسی فکر نمی کند که با زرنگ بازی و دور زدن قانون می تواند از بقیه جلو بزند.
4- لازمه تمامی موارد بالا، وجود مردمی مسئولیت پذیر با فرهنگ اجتماعی بالا است. مسئولیت ناپذیری باعث می شود در تمامی مراحل تدوین، اجرا و نظارت بر قانون، منافع و زد و بندهای شخصی بر منافع جامعه ترجیح داده شده و قانون در نزد افکار عمومی لوث شود.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
4
مهمترین عامل قانون گریزی مردم اجرا ناقص و نادرست قانون است؛ یعنی در مواردی قانون اجرا می شود و مجرم به سزای عملش می رسد، و در موارد دیگر، به دلایل مختلف همچون آشنایی با مجری قانون، قرار داشتن در قشری خاص، پرداخت رشوه، داشتن نسبت خانوادگی با یک شخصیت مهم و ... مجرم یا مجازات نمی شود یا مجازات کمی برایش در نظر گرفته می شود. مهمترین عامل برای اصلاح قانون گریزی مردم هم اجرای درست قانون است. البته این کار ساده ای نیست. از جمله کارهایی که باید در این راستا انجام شود عبارتند از:
1- آزادی بیان و حفظ امنیت کسانی که موارد قانون شکنی را افشا می کنند.
2- موارد بعدی زیاد قابل بیان نیستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
4
قانون گریزی وقتی شروع میشه که قانون برای مجازات اشخاص خاص قدرت اجرا نداشته باشه یا به دلایلی غیر قابل قبول، از اجرای حکم عادلانه خودداری کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
6
1- قانون منع کردن وضع می شود ولی راه حل جایگزین وضع نمی شود.
2- زیر تابلو توقف ممنوع اگر توقف کنید جریمه می شوید مگر اینکه پولش را بدهید.
3- ورود در محدوده طرح ممنوع مگر اینکه پولدار باشید و پولش را بدهید.
4- اکثر خیابانهای تهران شده اند محدوده طرح ترافیک یا زوج و فرد و یا پولش را بده و پارک کن.
5- بنزین بی کیفیت تولید می شود ولی مردم باید تاوانش را پس بدهند.
6- مالیات می گیرند عورض شهرداری می گیرند ولی بازخورد بسیار ضعیف.

مردم کمی قانون گریز هستند اتفاقا مردم بسیار با فرهنگ هستند ولی مدیران ما لیاقت مردم ما را ندارند وهدفشان فقط پر کردن جیبشان است.

موضوع اشتباه است بپرسید ایا مردم از وضع قانون گذاری رضایت دارند؟
صدمه ديده از اجراي قانون
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
9
با سلام
اينجانب علاقمند به رعايت قانون و حقوق اجتماعي هستم اما در جامعه چندان رضايت نمي كنم به دلايل زير :
1- در بسياري از موارد مربوط به زندگي شخصي و يا اجتماعي قوانين كامل و شفاف نيست.

2- كنترل و نظارت بر اجراي صحيح قوانين به صورت كامل اجرا نمي شود. براي مثال ورود موتورسيكت به تونل توحيد ممنوع است اما هر روز و هر دقيقه شاهد تردد موتورسيلكت سواران از اين تونل هسيتم. يا سرعت مجاز در اين تونل حداكثر 60 كيلومتر در ساعت است اما اغلب رانندگان با سرعتي بيش از اين در اين تونل حركت مي كنند چون به تجربه دريافته اند كه جريمه اي در كار نيست !

3- خيلي از افراد جامعه مان به تجربه دريافته اند كه قوانين و مقررات وضع شده در درجات بعدي اهميت هستند. براي به تمسخر گرفتن قوانين، روابطي كه قوانين را ناديده مي گيرند، بده و بستان ها، تهديد ها و ... مجازاتي متوجه افراد نيست. رعايت و اجراي قوانين را نبايد به وجدان افراد موكول كرد خيلي افراد منابع زودگذر شخصي را به اجراي قوانين ترجيح مي دهند و از دور زدن قوانين و تمسخر آن احساس لذت مي كنند. اما اگر اين تمسخر و دور زدن رصد شده و با مجازات فوري همراه شود اين گونه برداشتها جاي خود را به نظم و انظباط خواهد داد

4- احترام به قوانين و رعايت آنها نياز به آموزش دائم در رسانه هاي جمعي مثل صدا و سيما دارد. به نظر مي رسد خيلي از افراد با قوانين موجود در جامعه آشنايي ندارند و نمي توانند كداميك از اعمالشان ضد قانون محسوب مي شود.

5- اين احساس بايد در جامعه ايجاد شود كه قوانين مهمترين پشتيبان آنها در هنگام بروز اختلافات و تعارضات اجتماعي ، قوانين هستند. نه داشتن رابطه ، رشوه دادن و ...

6 - مجريان و ناظريان قوانين ، بر روي ناديده گرفتن قوانين ، دور زدن آنها به عنوان يكي از اعمال زشت و غيرانساني و غيراجتماعي تاكيد كنند و عواقب چنين كاري براي جامعه در رسانه ها به صورت مستمر به نحو شايسته و به صورت ملموس و قابل فهم براي كليه اقشار جامعه نمايش دهند.

7- قدرت قانون بايد بيشتر از هر قدرتي در جامعه باشد، مثلا مجازات فرار از سربازي براي يك فوتاليست مشهور را يك شخص معمولي يكسان اعمال گردد.

8- به جامعه شناسان و روان شناسان اجتماعي غيروابسته به دولت اجازه دهند در صدا و سيما بيشتر ظاهر شوند و مشكلات و معضلات جامعه را تحليل و براي آن راهكار ارائه دهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
5
ما هميشه عادت داشته ايم و داريم و خواهيم داشت وقتي به مسئوليتي رسيديم بدون اينكه تحقيق و بررسي كنيم تمام فعاليتها و عملكردها را پاك كرده و دوباره خود از اول بنويسيم.
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
9
بسیاری از اندیشمندان جهان در طول تاریخ اعتقاد داشته و دارند که :قانون اختراع اقویا برای حکومت بر ضعفا است!
اما به نظر من اینگونه نیست.به باور من قانون تعریف کننده میزان آزادی من تا جایی است که به آزادی دیگران لطمه ای وارد نشود.
اما در ایران عزیز ما ،قانون گریزی و دور زدن قانون سابقه ای تاریخی و طولانی دارد به حدی که مراجعه کنندگان به ادارات و سازمان ها معتقدند که مسئولین آنجا به راحتی می توانند اگر بخواهند به خواسته غیر قانونی آنها ،جامه عمل بپوشانند!و اگر نکنند یعنی نخواسته اند.
تنها راه حاکمیت قانون در کشور اعمال قاطعانه و بدون گذشت آن و برخورد سریع و محکم با نقض کنندگان آن می باشد السلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
2
11
به نظر من یک دلیل اصلی آن این است که در جامعه ما یک سری از قوانین وجود دارد که بخش زیادی از مردم آن را قبول ندارند و در نتیجه آن را رعایت نمی کنند و دور می زنند. مثلاً ممنویت استفاده از ماهواره که 70% مردم آن را رعایت نمی کنند و 30% باقی مانده نیز نمی خواهند ماهواره داشته باشند نه این که بر خلاف قانون است. یا یک سری قوانین دیگر در خصوص استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و غیره که بخش زیادی از مردم به راحتی با یک فیلترشکن قانون را زیر پا می گذارند. چون به آن اعتقادی ندارند. نتیجه این می شود که ذهن مردم به این سمت می رود که رعایت قانون "اجباری" نیست بلکه "انتخابی" است و هر کسی اول ارزیابی می کند که این قانون درستی است یا نه و بعد تصمیم می گیرد که رعایت کند یا نه. که در مجموع به معنی رواج فرهنگ بی اعتمادی و بی اعتنایی به قانون و رواج فرهنگ "دلبخواهی" و "هرکی هرکی" است. در نتیجه وقتی ذهن افراد جامعه این گونه رشد پیدا کرد که ابتدا بر اساس ذهنیت خودشان تصمیم می گیرند که این قانون را رعایت کنند یا نه. به عبارتی عقل خود را مافوق قانون گذار می دانند. نتیجتاً حتی در خصوص قوانین درست که اکثر قریب به اتفاق قوانین مملکت را تشکیل می دهد هم همین نگرش "انتخاب اختیاری و گزینشی" پیدا می کنند. مثلاً قوانین رانندگی را به راحتی زیر پا می گذارند چون در ذهن آنها این قانون درست نیست یا حداقل در جایی که می خواهند پارک کنند یا سبقت ممنوع بگیرند می تواند درست نباشد.
ممدشون
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
15
من نسبتا انسان قانونمندی هستم و تمایلی به دور زدن قانون ندارم اما در موارد زیر شک ندارم:
1. در این مملکت کار نشد ندارد (مهمترین اصل زندگی انسانهای موفق و البته قانون گریز)
2. همه کارها را دیگران با سرعت بیشتر هزینه کمتر و استفاده بهتر انجام داده اند و می دهند
3. همیشه در همه جا افرادی برای لابی کردن یا خریدن و خریده شدن هستند باید زرنگ باشی و پیدایشان کنی
4. ریسک قانون گریزی در ازای منفعتش بسیار کم است. مثلا در تولید محصول می توان استانداردها را زیر پا گذاشت و سود کلان کرد. هر وقت هوا پس بود رویه عوض می شود و بر گذشته ها صلوات!!!
5. انجام کار از روال قانونی وقت گیر و هزینه بر است. مثلا تولید صحیح و اصولی مقرون به صرفه نیست یا اخذ مجوز در بوروکراسی اداری به بن بست میرسد و ...
6. شفاعت در این دنیا هم وجود دارد و عجیب مشکلات را حل می کند!!!
7. ....
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
3
با سلام به نظرم باید و تاکید دارم باید کار آموزش و تشریح فوائد احترام و تعهد عملی به قانون را نه از مدارس که از مهد کودک ها و قبلتر از آن در نهاد خانواده آغاز کنیم تا نسل بعدی از قانون گریزی بیزار و فراری نباشد.در غیر این صورت از ما نسل جاری که گذشت حد اقل تصویری روشن و گویا از آینده کشور برای نسل بعدی و نسل های بعد از آن ترسیم نمود ,البته فراموش نشود که منظورم این نیست که نسل جاری و ما ها باید به رویه و اخلاق ناپسند عدم رعایت قوانین ادامه بدهیم بلکه نظرم مبتنی بر لزوم تقویت پایه های اصول اجتماعی و اخلاقی به طور ریشه ای است.به نظرم در حال حاضر نیز باید و تاکید مجدد دارم که باید هزینه ها و مجازات عدم پایبندی به قانون را برای تقویت مولفه بازدارندگی هرچه میتوانیم افزایش دهیم.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
6
دلایلی که می تواند جلوی قانون گریزی را بگیرد
1- وجود قانون متناسب با شرایط روز
2- اجرای قانون برای همه بصورت یکسان (استثنا نداشته باشیم)
3- مجریان خوب برای اجرای قانون
4- ناظرین قاطع و مناسب بر اجرای قانون (مثلا نباید مثل 197 از خود ماموران ناجا برای نظارت بر کار ناجا استفاده کرد بالاخره همکار هستند و هوای هم را خواهند داشت)
5- رسیدگی سریع و بدون اغماض و سفارش به تخلفات
6- اعلام احکام صادره برای متخلفین
شهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
6
1- حلقه‌ي مفقوده‌ي بين قانون و اجراي آن نظارت صحيح است که جاي خالي آن بشدت در تمامي ارکان زندگي مردم حس مي‌شود.
2- برخي از مديران از قانون‌ مندي و شفافيت بشدت گريزانند که احتمالا دليل آن هم مشخص است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
3
تا زمانی که هیچ کدوم از ما مردم نخواهیم نقش خودمون رو در معضلات جامعه بپذیریم و فقط دنبال این باشیم که دیگران (مردم، محیط اجتماعی، دولت، حکومت و ...) رو مقصر همه مسائل پیش آمده نشون بدیم، خیلی راحت قانونگریزی خودمون رو توجیه می کنیم و حتی ممکنه بهش افتخار کنیم

اولین قدم در حل یک مشکل ، پذیرش اون مشکله و بعد اقدام برای پیدا کردن راه حل و اصلاح مشکلات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
2
4
فقط خانواده و تربیت خانوادگی .اگر در محیط خانواده اقانون رعایت شود کودکان می آموزند. خداوند بیامرزد مادر و پدرم را همیشه به ما می گفتند اگر کسی نباشد که ببیند ولی خداوند دائم با ما است و می بیند..اصلا نمی توانم فکر کنم که می شود کار غیر قانونی کرد.
یک نفر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
8
قوانین باید در جهت رفاه و آسایش همه اقشار باشد و مردم وقتی حس کنند که رعایت قانون باعث آسایش آنها میشود حتما" رعایت میکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
6
8
در موضوع عکسی که زدید شما ما رو قانع کن.
1- وقتی سیستم حمل و نقل عمومی مناسبی نیست.
2-وقتی قیمتها ثابت نیستند و شما هرچند وقت یه بار باید به مبلغ سرویس مدرسه و کرایه ها اضافه کنی
3-وقتی شما با زحمت یه ماشین میخرید.
4-وقتی یک روز در میان نمیتونید ازش استفاده کنید.اونم به خاطر عدم مدیریت زیست محیطی سوخت آلوده که راه حلش شده زوج و فرد.
5-وقتی ماشین کم مصرفت رو نمیتونی بیاری بیرون و یه عده با ماشین 3000 سی سی تک سرنشین تردد می کنن.
6-وقتی به راحتی با پول دادن و خرید طرح مجازی وارد طرح ها بشی.
7-وقتی با پول و آشنا در جایی به راحتی می تونی طرح دائم ترافیک بخری
و...
شما بودی به این روش نمی اومدی تو طرح؟؟؟؟؟
علی
Switzerland
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
7
- ترجیح دادن منافع شخصی بر منافع گروهی
- فساد اداری که باعث عقیم ماندن اجرای صحیح قانون میشود
- نا کارآمدی دستگاه های اجرائی و نظارتی (مثال: راهنمائی و رانندگی با استفاده گسترده از نیروهای وظیفه که به دلیل عدم داشتن تخصص و انگیزه باعث ایجاد مشکل میشوند)
- عدم انجام کار صحیح فرهنگی توسط متخصصین این کار
- سیاسی شدن انتقاد در جامعه
- غلو در تعریف و تمجید از یکدیگر و پاک کردن صورت مسئله
- سطح فرهنگی پایین خانواده ها
- نبود نهاد های مردمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
6
متاسفانه 95 % جامعه ما در اکثر مشکلات اجتماعی، همیشه حق رو با خودشون می دونن (در نتیجه به خوشون این اجازه رو میدن که به هر وسیله ای قوانین رو دور بزنند)،
در صورتی که اگر منطقی فکر کنیم درستش اینه که حداکثر در 50 درصد موارد حق رو به خودشون بدهند (که لااقل 50 درصد بقیه هم سهم بقیه جامعه باشه)

تازه اگر بخواهیم واقع بینانه تر نگاه کنیم، باید درصد کمتری (حدود 20 - 30 درصد موارد) حق رو به خودمون بدهیم، چون خیلی از جاها حق و باطل به هم آمیخته میشن و نمیشه به راحتی به حقیقت دست پیدا کرد و منصفانه اظهار نظر کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
3
روزي از روزها يك نفر مي بيند كه دو كارگر مشغول كارند. يكي كانال مي كند و ديگري كانال را پر مي كند. تعجب كرده و از آنها مي پرسد كه اين چه كاري است كه انجام مي دهند. پاسخ مي شنود "در اصل ما سه نفر بوديم كار ما لوله گذاري است، پيش خود قرار گذاشتيم كه يكي كانال بكند ديگري لوله بگذارد و نفر سوم كانال را پر كند، حالا نفر دوم (لوله گذار) نيامده و به ما ربطي نداره ما كار خود را ميكنيم".
يكي قانون وضع مي كند و ديگري اجرا آن كه اين بين نيست خواست مردم است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
2
ناشناس محترم

۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
اگر قوانين را به كودكان خود بياموزيد وقتي در بيرون از خانه كودك شاهد عدم رعايت قانون باشد دچار تناقض مي شود و خواهد ديد زير پا گذاشتن قانون مشكلي ندارد.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
5
هر چه بگندد نمکش میزنند
وای به روزی که بگندد نمک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
5
شما یک خانواده رو در نظر بگیرید، وقتی پدر خانواده از قانون تخطی کنه شما از فرزندان چه انتظاری دارید؟این فرهنگ قانون مداری رو بزرگتر ها جا میندازند و کوچکترها یاد میگیرند، وقتی دولت و مسئولین که چشم 75میلیون به اونهاست مثل آب خوردن قانون رو میشکنند از منه شهروند عادی انتظار دارید قانون رو رعایت کنم؟یادمه وقتی آقای خاتمی اومده بود و میگفت باید همه قانون رو رعایت کنیم خیلی کم سن و سال بودم تا اون موقع فکر میکردم قانون مال دادگاه و موقع صدور حکمه و به جز اون هیچجا به کار نمیاد.
شما برو در یکی از کشورهای پیشرفته ببین برابری افراد در برابر قانون یعنی چه، ببین چجوری نخست وزیر ایتالیا برابر با رای و حکم قانون الان داره در آسایشگاه سالمندان نظافت میکنه اونوقت اینجا اون رئیس جمهوری که رفت با اون همه قانون شکنی کسی جرات نکرد حتی در مجلس ازش سوال کند.
برادر کار از پایه خراب است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
4
تو این مملکت قانون یعنی کشک!
KAMRAN
Netherlands
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
5
وختي قانون گذار ، قانون رو زير پا ميزاره نبايد از بقيه انتظار داشت! مثلا سوخت گرون شد نون گرون شد و ... گرون شدن منتهي يارانه اي كه به مردم داده ميشه همون 45 تومن هست! بنظرم خلاف قانون هدفمندي يارانهاست يا خلاف منطق و حساب كتاب هست!عصرايران لطفا پخشش كن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
3
من در حین رانندگی خیلی قوانین رو رعایت میکردم و الان تا حدودی میکنم ، گذشت هم در حین رانندگی زیاد کردم به این امید که چهار نفر هم برای من گذشت کنند ولی دریغ از سر سوزنی گذشت! تصمیم گرفتم منبعد هم رنگ جماعت شوم که کمتر حقم ضایع شه!
هیوا
-
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
1
قانون یعنی تبعیت کردن از یه چیزی، تو جامعه ما از خانوادش بگیر تا مدرسه و دانشگاه و کوچه و بازار و...همه و همه تاکید و توصیه و امر و نهی و تدوین قانون میکنند، اما نه برای خود بلکه برای دیگری، این یک طرف قضیه است(جریانات عادی روزمره زندگی تک تک افراد)، حالا بحث قانون و مقررات مدون کشوری که مملکت قرار است روی آنها بچرخد و جلو برود،لای هر قانون هزار تا تبصره هست برای فرار یا دور زدن آن، دیگه ببین چی میشه.
بوکانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
4
موضوع خوبی است همه در قانون گریزی مقصریم - مثال: ما ساکن یک شهرک مسکونی بنام شهرک نساجی در بوکان هستیم سالیان سال دنبال اجرای مصوبه شورای ترافیک مبنی بر کامیون ممنوع نمودن این شهرک بودیم بلاخره بعد از 6 سال امسال تابلوها را نصب کردند تا دیگر راهنمایی و رانندگی بهانه ای نداشته و اقدام به جریمه نماید حال هر روز باید از مأمورین محترم که در تردد هستند از 110 و غیره التماس کنیم که بابا این 50 - 60 کامیونی که زندگی 1200 خانوار را مختل کرده اند جریمه بفرمایید که انجام نمیدهند و از همه جالبتر دو روز قبل یکی از مالکان این ماشینها که تریلر 18 چرخ دارد اقدام به کندن تابلوی کامیون ممنوع جلوی درب خودش نمود تا بار دیگر آش همان و کاسه همان باشد
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
4
5
میدونین
من اینو قبول ندارم که چون مجریان و مدیران و قانون گذاران قانون رو رعایت نمیکنند، مردم هم قانون رو رعایت نمیکنند!
درسته اغلب توجیه ما همینه!
ولی منطقی نیست.
در همه جای دنیا همینه
مثلا: مردم ورود ممنوع میرند، کمربند ایمنی نمی بندند، رشوه میگیرند یا میدهند.
خب اینا چه ربطی به قانون گذار داره،
به نظرم اتفاقا باید برعکس ببینیم!
ینی چون جامعه مشکل داره، مدیر و مسئول هم به خودش اجازه میده که قانون گریزی کنه. اون مسئول هم که از روز اول مسئول نبوده! یکی بوده مثل من وشما!
قبول دارم بعضی قوانین هم ایراد داره یا منسوخ شده!
ولی خیلی از قوانین اصلا ربطی به زمان و مکان نداره، مربوط به روابط انسانیه! خیلی از قوانین مربوط به ضایع کردن حقوق دیگرانه!
مثل برق دزدی! رشوه دادن برای اینکه کارمون سریع تر انجام شه!
به نظرم دو تا مسئله این وسط هست!
یکی اینکه نظارت بر اجرای قوانین و قوانین توبیخی ضعیفه!
مثلا در یکی از کشور ها که همه بهش قبطه میخوریم، اگه کسی تو اتوبان دنده عقب بگیره ( چیزی که تو کشور ما طبیعیه)
شخص خاطی علاوه بر توقیف وزندانی شدن، یه مدت باید در بیمارستان های بیماری های روانی ( تیمارستان) بستری شه! و یا برای رشوه دادن علاوه بر محرومیت مادام العمر از تمام حقوق شهروندی، 50 درصد اموالش توقیف میشه!
معلومه همچین قوانین بازدارنده ای باعث بهتر شدن اوضاع می شود.
و نکته دیگر اینکه ( با عرض معذرت) مردم ما دوست دارند که کوتاه ترین راه رو انتخاب کنند و اینکارشون رو زرنگی می دونند، این بخشی از فرهنگ ما شده که کسی که قانون رو دور بزنه، آدمی شجاع، باهوش و زیرک پنداشته میشه ولی در خارج از ایران به اون شخص با چشم حقارت نگاه میشود.
خبازي مقدم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
2
بعضي از ماانسانها عادت داريم كه هميشه راههاي ميانبررا انتخاب كنيم چه بسا كه بسياري ازاين رهها به بن بست ميرسد فرار ازقانون كه بعضا اسم ان رازرنگي ميگذاريم مثل تف سر با لاست كه به صورت خودمان ميريزد فرهنگ قانون مداري در بين ما نهادينه نميشود كه علل گوناگون دارد كه يكي ازانها الگوي نامناسب ميباشد مثل پدري كه به فرزندش مي گويد سيگار نكش ولي خودش ميكشد يا مثل عالمي كه خود درستكار نيست مردم را به درستكاري ارشاد ميكند همه كساني هم كه قانون را زير پا ميگذارند براي خود توجيهي دارند كه چرا فلاني يا فلان مسول اين كارخلاف راميكند بايد بدانيم عمل خوب وبد هرانساني به حساب خودش نوشته ميشود به دورازهربهانه وتوجيهي درستي واحترام به قانون راازخودمان شروع كنيم
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
6
در کشوری که رئیس جمهور آن صراحتا میگوید قانون را قبول ندارم و قانون را آنطور که خودم میفهمم اجرا میکنم و کسی هم جرئت ندارد از او سوال کند و یکبار هم که از او سوال کردند مجلس را با بدترین وضعیت مسخره کرد و آب هم از آب تکون نخورد صحبت از قانون کردن مسخره است و قانون گریزی همگانی طبیعیست . به نظر این حقیر بحث راجع به این مسئله آب در هاون کوبیدن است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
1
قانون برای نظمدادن بیشتر به زندگی بشر است اما متاسفانه برخی برای سود بیشتر خودشان عده ای را بیشتر مشمول یک قانون کرده و عده ای قصر در میروند که اینجایش بد است
اميد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
3
ابتدا فرهنگ سازي (حتي از دوران كودكي) و سپس بروزكردن قانون هايي كه خيلي از آنها تاريخ مصرفشان گذشته و در انتها مجازات بازدارنده (برخي مجازاتها عملا بازدارنده نيست)
ناشناس
Australia
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
2
كساني كه قوانين را وضع ميكنند تمامي شرايط و احتمالات وضع آن قانون را در نظر ندارند چه بسا قوانيني وضع شده اند كه بعد از مدتي غير كارشناسي بودن آن را بسادگي عموم مردم تشخيص ميدهند يعني وضع قانون در اكثر موارد مصداق آزمون وخطاست و كار به كاردان واقعي سپرده نشده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
1
قانون گذار قانوني درايران وضع مي كند كه تبيره وماده وتفسير به راي آن بيشتر از قانون ان است كه قانون به صراحت نوشته شده است ومجريان قانون نمي توانند قوانين وضع شده راه اجرا نمايند ومجريان قانون.....و
پیام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
7
1
مادران محترم ( پدران عزیز )
قانون گریزی امروز افراد در جامعه ، حاصل تربیت قانون گریزانه شماست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
4
علت اینه که ما فقط قانون داریم(اونهم کپی که هیچ وقت اصل نمیشه)ولی بزارش رو نداریم ومتولی آن یعنی دولت از همه قانون گریزتر میباشد
1-قانون راهنمای داریم اما خودروی غیر استاندارد داریم.جاده غیر استاندارد وکم داریم.مجری پولکی داریم.کوچه باریک دوطرفه داریم .پارکینگ نداریم واخرش هم خودروگران تحویل میدهیم وحالا میگیم استفاده نکن .ازین ساعت تا ان ساعت استفاده کن اینجا نرو و....
2-قانون مالیات داریم اما محل خرجش را مردم نمیبینند و اثار رفاهیش را دلمس نمکنند(مدرسه پولی.بیمارستان پولی.خدمات شهری پولی .مردم ازخودشون میپرسن پس پولها کجا خرج میشه این میشه که مالیات گریز میشویم و ابزارش هم موجود است .
3-قانون بیمه تامین اجتماعی داریم اما حقوق بیمه شده درهیچ کجای این مملک بغیر از 5000ریس ادارات بیمه تامین اجتماعی کسی ندارد ومطلع نیست(مثل کتاب قانون تجارت ویا قانون کار کتاب قانون تامین اجتماعی نداریم)
4-واین قصه ادامه دارد که:قانون تا دلت بخواهد ولی مجری (دولت)خوب نداریم
وتا زمانی که دولت یه سوزن به خودش نزنه ملت جوالدوز نمیزنن اول دولت بایستس برادری خودشو ثابت کنه اونهم با این همه ثروتی که دراختیار دارد تا بعد اصلاح خود به راحتی مردمش را نیز اصلاح کند.وسلام(حرف زیاده وخودشون هم بهتر میدانند ولی نمیتوانند ازمنافعشون دست بردارند ودراین سالها عادت کرده اند که از جیب مردم خرج کنند)
حسن
Australia
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
0
قانون گريزي با خود قانون ارتباط مستقيم دارد. تمام ما ايراني ها گاهي اوقات قانون گريز ميشويم. مثلا به اجبار در جاي پارك ممنوع مي ايستيم و يا دوبله پارك ميكنيم. پس نوع قانون گريزي ها متفاوت است نه خود قانون گريزي! مثال ملموس آن وقتي كه ماشيني دوبله پارك كرده در حالي كه كمي جلوتر جاي پارك هست با وقتي كه ماشيني دوبله پارك كرده اما اصلا جاي پاركي وجود ندارد حس يكسان به ادم دست نمي ده.
وقتي كه سر تا سر يه خيابون تابلوي توقف ممنوع داره و شما در حد يك خريد پنج دقيقه اي از يك مغازه كار داري چه كار مي توني كني !؟
مارال
Germany
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
1
بعضی از دوستان از این گله مندند که وقتی مسوولان خود قانون گریزند از مردم عادی چه انتظاری دارین؟ ولی من میگم همه مسوولان بچه های تربیت شده ی همین کشورن. هر مسوولی چه قانونمند و چه قانون گریز بچه های خانواده های ایرانی اند و هیچکدوم از کشور یا کره ی دیگری نیومدن پس بیاین ما مردم عادی توی خونواده هامون قانون مداری رو اصل بدونیم و به خودمون و بچه هامون احترام به همه ی قوانین رو یاد بدیم تا فردا روزی که بچه های ما مردم عادی به یه جایی رسیدن و مسوولیتی(چه کوچک و چه بزرگ)برعهده شون بود قانون مدار باشند نه قانون گریز.
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
2
من مدتی هست بیکار شده ام و از کارت مترو منزلت مادرم استفاده میکنم، این یعنی قانون گریزی، قاعدتا شرایط بسیار سختی دارم ولی اگر مشکلات بیکاری نبود قطعا به خاطر مبلغ 150 هزارتومان این اقدام رو انجام نمیدادم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
4
هفته قبل سفری کاری به بلژیک داشتیم
آنجا در یک شهر با 25000 نفر جمعیت هیچ چراغ راهنمایی وجود نداشت.
جالب آنکه افرادی که اصالتا بلژیکی بودند و کسانی بلژیکی نبودند به راحتی از روی رانندگی شان قابل تمایز بودند. در سر یک چهارراه نزدیک هتل ما نیم ساعت نظاره گر عبور و مرور ماشین در ساعات آغازین صبح در آنجا بودیم هیچ چراغ راهنمایی نبود اما هیچ اختلاط یا تصادف یا درگیری پیش نیامد.
هر که سر چهارراه می رسید اگر حق تقدم با سمت راستی بود صبر می کرد هر قدر هم که طول می کشید.
در تمام مدت اقامت ما در بلژیک از هیچ راننده بلژیکی صدای بوق نشنیدیم!
آقا اصلا ولش کن دلمان را الکی خون نکنیم!
کی به کی بذار هر کی هر غلطی دوست داره بکنه!
يونس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
4
يکي از دلايل قانون گريز بودن مردم ايران، بايدها و نبايدهاي بيشمار و بيموردي است که فرد از کودکي با آنها دست به گريبان است. هنجارهاي اشتباه بجا مانده از گذشته که بسيااري از ما ايرانيان اجرا نميکنيم ولي از ديگران و بويژه کودکان خود انتظار احترام گذاشتن به آنها را داريم. چنين است که فرزندان ما از سنين پايين "قانون" را مساله اي بيجا و عذاب آور ميدانند که بهتر است از زير آن در رفت. و آنگاه قانون موردي ميشود که در ظاهر بايد احترام آنرا حفظ کرد ولي در عمل و هرگاه ميشود، ميتوان از زير آن در رفت
ناشناس
Germany
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
3
علت قانون گریزی ، وضع قوانین بر اساس سلیقه گروهی میباشد نه منافع ملت و دور اندیشی
ندای ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
3
همه تا زمانی منتظر قانون می مانیم که به دنبال نفع خود باشیم و هرگاه احساس کنیم قانون به نفع ما نیست با یک لایی تقصیر را به گردن دیگران میگذاریم، در قانون گریزی به جایی رسیده حتی برای کار قانونی در ادارات اولین چیزی که به ذهن مراجعه کننده می رسد به دنبال یک پارتی باشد هر چند کارش هم قانونی باشد آخه متأسفانه به قانون عمل نمی شود و همان کارمند نیز (خیلی از ادارات) در ازای کار قانونی طرف می خواهد یک امتیاز از همکار خود بگیرد تا بتواند در وقت مناسب استفاده کند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شهروند تهرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
1
سر منشا قانون گریزی ملت ما خود مسولین ما هستند .یه مثال کوچیک راهنمایی و رانندگی واقعا فکر میکنه تمام شهروندان دزد و مجرم هستند و یک لحظه حتی یک لحظه از کسب درامد های میلیونی خودش کوتاه نمیاد که به نظر بنده بخشی از از درامدهای این سازمان غیر منصفانه نسنجیده و غیر شرعی است .بنده ظهر عاشورا توسط همین دوربین ها به جرم (عدم رعایت تقدم عبور عابر یا تجاوز یا توقف) 20 هزار تومان جریمه شدم .فقط توجه دوستان را به عنوان جریمه جلب میکنم !!! مسلما چنین رفتاری ان هم در روز عاشورا میتواند زمینه ساز خیلی از قانون گریزی ها باشد .این فقط یک نمونه ساده بود از ...
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
0
در مورد عکس بالا باید بگم که وقتی یک روز فرد ویک روز زوج ومحدوده طرح ترافیک وخط ویژه وخط brt و.... این مشکلات پیش میاد
پارسا محقق
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
2
اگر میخواهیم اروپا و دیگر کشورها برای ما الگو و آرزو نباشند ،اگر میخواهیم که پیشرفت کنیم اولین قدم اصلاح خودمان است ،اینقدر هم به زمان و زمان گیر ندهیم
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
1
اگر قرار باشه این کشور قانون مدار شه در مرحله اول باید مسئولین قانون رو جزء به جزء و مو به مو اجرا کنند، احترام به قانون باید نهادینه و فرهنگ شه، توی فیلمهای خارجی دیدم طرف سطل زبالش رو میذاره بیرون، همسایش میاد میگه بر اساس قانون فلان شما نمیتونید همچین کاری کنید و اون هم قانع میشه و برش میداره، اینجا همچین مثالی که خنده داره ازون پایین ترش اگر توی یه خیابون یک طرفه ماشینی از روبروت بیاد و براش بوق بزنی که بابا داری خلاف میای میخواد پیاده شه و باهات گلاویز شه که به توچه...
خود من شده گاهی تند رفتم و موقع جریمه شدن به افسر گفتم چرا برای 10کیلومتر اضافه سرعت میخوای جریمه کنی، در جواب گفته قانون میگه و بقدری عصبانی شدم که...یعنی قانون فقط میگه من رو برای 10تا اضافه سرعت جریمه کن؟قانون نمیگه فلان معاون رو با اون همه پرونده کلان فساد اقتصادی بگیر و محاکمه کن؟! قانون فقط زورش به من بیچاره میرسه؟
عصر ایران عزیز
این تصویری که نشان دادی و تصاویری چون این، پس لرزه قانون شکنی های بزرگ بزرگان است.
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
0
قانون كه در آن تبصره هاي زياد وجود داشته باشدو در اين تبصره ها افراد خاص مستثي و يا با دادن پول شكل قانون به كرده خود مي دهند مانند گرفتن طرح زوج فرد و فقط فشار آن بر قشر ضعيف ديده شود كج اخلاقي مانند عكس پرايد در ديگر سطوح رواج پيدا خواهد كرد زيرا همه در نزد قانون يكسان مد نظر نيستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
6
بعضی قانونا حرص آدمو درمیاره مثلاً خرید مجوز ورود به طرح ترافیک!!!
اگه طرح ترافیک رو گذاشتن که ماشین کمتر بره توی طرح و الودگی کمتر بشه پس چرا مجوز میفروشن؟!!!
کارشناس امور فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
2
وقتی در جامعه ای حقوق شهروندی از سوی دولت اجرا نمیشود چه انتظاری از آحاد مردم است ایجاد موانع و سرعت گیر های بی مورد تضعیف حقوق شهروندانی است که به قانون عمل میکنند ما همه روزه شاهد بی قانونی از مسئولین کشوریم برای این هنجار ها چه پاسخی داریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
7
کاش به جای فرو کردن یذهب یذهبان یذهبون و طول رود نیل در ذهن ما، کمی از قانون مداری برای ما می گفتند.
عدالت
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
4
1- قانون در کشور ما همیشه در مورد ضعفا اعمال می شود و بس . 2-پس از تصویب و ابلاغ هیچ نظارت جدی بر مجری همان قانون نیست . 3-مجریان قانون همیشه قبل از اجرای قانون می خواهند صلاح کار را آنهم بنظر شخصی خود در نظر بگیرند .4- از لفظ قانون همیشه برای ساکت کردن معترضی که راست می گوید ولی حامی ندارد استفاده می شود .5- بنده بالای 50 سال سن دارم تا بحال در هیچ جایی ندیده ام قانون بطور کامل اجرا شود .6-یک کلام قانون یعنی چیزی که بشود با آن طرف خود را مرعوب و ساکت کرد . با این وضع که خلاصه هم کردم بنظر کی قانون گریزی عجیب می آید؟
محمد حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
0
وقتی در جامعه اکثر افراد (چه مسئول چه غیر مسئول) به قوانین بی توجهی کنند اگر 1 نفر هم پیدا بشه که بخواد طبق قوانین رفتار کنه و تخلف نکنه خودش را در ضرر و زیان میبینه ضمن این که از طرف بقیه هم به بی دست و پا بودن و اینجور چیزا متهم میشه. به نظر من اگه بخوان جامعه ایران قانون مند زندگی کنه اول این که مردم باید ببینند که مسئولین هم تخلفی انجام نمیدن ( نه این که یهو چشم باز کنند ببینند مثلا یه مقام یه دولت خودش در تخلف های بزرگ نقش داشته) بعد شرایط به شکلی باشه که با رعایت قوانین حق و حقوق همه محفوظ باشه و مردم به قانون به عنوان یک تکیه گاه نگاه کنند نه یه چیز اضافه یا مزاحم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
1
علت سستی قوانین در یک کشور بیشتر از همه به نحوه عمل و مواجهه قانون گذاران با قوانین بر می گردد. وقتی قانون گذاری خودش را مقید به پیوی و اجرای قانون نداند دیگر از شهروندان آن جامعه چه انتظاری باید داشت!!!! یک مثلی است گویند که قانون مانند تور عنکبوتی است که در آن حشرات کوچک گرفتار می شوند و تاکنون هیچ شاهینی در تور عنکبوتی به دام نیافتاده است!!!
ایدین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
4
به نظر بنده علت قانون گریزی ما عدم اجرای مجازات برای قانون شکنان است. در همه جای دنیا وقتی قانونی شکسته میشه طرف مجازات نشه به قانون شکنی ادامه میده ولی در ایران اینجوری نیس. با امضا، رانت و تلفن و ... حل میشه. بعدش طرف دیگه خودشو ملزم به رعایت قانون نمیکنه
بدشانسی ستاره برزیلی بارسلونا؛ رکورددار تیرک در اروپا سخنگوی دولت: در کشوری که مجموع ذخایر نفت و گاز آن بالا است، قطع گاز منازل در زمستان جای شرمندگی دارد/ ما فکر کردیم ذخایر آبی زیر زمین همواره باقی خواهد ماند؛ مردم مقصر نیستند تصاویری از تخریب کامل منطقه جبالیا در شمال غزه در اثر حملات هوایی رژیم صهیونیستی (فیلم) شهادت ۱۴ هزار و ۵۰۰ کودک فلسطینی از ابتدای حمله اسرائیل به غزه عروسک نحس بارسلونا؛ شکست‌های پی‌درپی در خانه هشدار به خانم‌ها: موقع باز کردن کاپوت ماشین به این نکته دقت کنید وگرنه ممکن است زیبایی تان را از دست بدهید (فیلم) هوای تهران تا 5 روز آینده آلوده است تصاویر شگفت‌انگیز از پروانه‌ای با بال‌های منحصر به فرد که دنیا را متحیر کرد (فیلم) نبرد سخت فایتر ایرانی در قلب روسیه؛ الهامی به مصاف حریفی قدرتمند می‌رود طرز پخت شیرینی های سنتی و محبوب در توکیو (فیلم) تلگرام برای اولین بار به سوددهی رسید ۱۳۰۶ روز دوری؛ زیدان فقط به این دو تیم فکر می‌کند! از «شعله» تا «روزی روزگاری»؛ یادی از ژاله علو به روایت زنجان‌پور تصاویری جالب از نشانه‌گذاری پلنگ ایرانی برای تعیین قلمرو (فیلم) بهروز رضوی: یک رادیو بود و یک ژاله علو