فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۸۸۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۹-۱۲-۱۳۹۳
کد ۳۸۸۳۸۹
انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۹-۱۲-۱۳۹۳

هشدار به خریداران خودروهای فاقد سند

عصر ایران
قانون تصريح مي‌كند كه نقل و انتقال به موجب سند رسمي است كه بايد در دفاتر اسنادرسمي تنظيم شود و اگر کسی از اين قانون تبعيت نكند مشخص است كه جهل به قانون دارد یا خود را به ناآگاهي زده تا قانون را اجرا نكند.
ثبت شدن يا نشدن نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسنادرسمي موضوعي است كه در چند سال اخیر به محل اختلاف نيروي انتظامي و دفاتر اسنادرسمي تبديل شده است. مسوولان راهنمايي و رانندگي اعتقاد دارند پس از تعويض پلاك نيازي به مراجعه به دفاتر اسنادرسمي نيست و كارت سبزي كه توسط پليس صادر مي‌شود، همان سند مالكيت خودرو به حساب مي‌آيد. اين درحالي است كه مسوولان كانون سردفتران و دفترياران با اشاره به قانون، اين ادعا را رد مي‌كنند.

کارشناسان حقوقی معتقدند ثبت نشدن معاملات نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی خریدار را با این خطر رو‌به‌رو می‌کند که ممکن است خودرو را از مالکی که مطابق قانون ممنوع‌المعامله شده و به دلیل ثبت نشدن معامله قبلی خودرو این موضوع برای خریداران بعدی محرز نشده است خریداری کند که به این ترتیب معامله وجه قانونی خود را از دست می‌دهد. این خطر برای نقل و انتقال خودروهایی که برای چندمین بار خرید و فروش می‌شوند با دشواری‌های دیگری همچون فوت مالکان قبلی نیز ممکن است همراه شود که در این حالت دسترسی به مالک اولیه برای انتقال سند غیرممکن می‌شود.
 
به گزارش دنیای اقتصاد، محمدعظيميان، نايب رئيس كانون سردفتران و دفترياران در اين باره گفت: قانون براي همه ضروري است و اگر رئيس قوه قضائيه به صراحت اعلام كرده‌اند كه بايد نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمي ثبت شود، برمبناي قانون اين موضوع را گفته‌اند. ماده 29 قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي مبناي اين قانون است كه متاسفانه برخی به آن توجه ندارند.

او ادامه داد: قانون تصريح مي‌كند كه نقل و انتقال به موجب سند رسمي است كه بايد در دفاتر اسنادرسمي تنظيم شود و اگر کسی از اين قانون تبعيت نكند مشخص است كه جهل به قانون دارد یا خود را به ناآگاهي زده تا قانون را اجرا نكند. 

او با بيان اينكه نوشته روي برگ سبز كه به صراحت نوشته است «سند مالكيت خودرو»، ارزش سند مالكيت را ندارد، تاكيد کرد: در ماده 29 دو مرجع تفكيك شده وجود دارد؛ مرجع دفاتر اسنادرسمي و مرجع اداره راهنمايي و رانندگي يا مركز تعويض پلاك است. قانونگذار براي نقل و انتقال تعريف كرده است كه نقل و انتقال هم از نظر حقوقي، انتقال مالكيت است.

مرجع تعيين كننده مالكيت اشخاص براساس صدر ماده 29 دفاتر اسناد رسمي است و مركز تعويض پلاك اداره راهنمايي و رانندگي و تعويض پلاك است. بنابراين اگر سازماني پلاك به افراد اختصاص مي‌دهد آن اشخاص دارنده پلاك هستند و دارنده خودرو نيستند.

او افزود: من معتقد هستم درباره سندخودرو هم سرگرداني وجود ندارد و قانون تكليف شهروندان محترم را مشخص كرده است و اگر كسي به اموال خود توجه دارد و حفظ آن برايش مهم است طبق تكليف قانون بايد به دفترخانه مراجعه كند. زيرا كسي كه مدعي مالكيت است بايد دليل مالكيت ارائه دهد كه دليل آن هم سند مالكيت و سند نقل و انتقال خودرو تنظيمي در دفاتر اسنادرسمي است.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
حمله ترامپ به ممدانی: با کمک سه کمونیست پیروز شد واردات محصولات کشاورزی از آمریکا ؛ عقلانی و درست است / به این دلایل ... روبیو: یادداشت تفاهم با ایران ظرف ۶۰ روز اجرا خواهد شد سفر به جهنم شیشه ای مکزیک (+فیلم و عکس) ویدیوی جدید ترامپ خبرساز شد؛ ادعاهای تند درباره برنامه هسته ای ایران بقائی: صلح واقعی تنها با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود تغییر محسوس تخصیص ارز صنعت از شنبه/ تامین 2 میلیارد دلار در گام اول حمله پهپادی اسرائیلی به دو خودرو در جنوب لبنان مالیات ستانی از خانه های خالی/ فقط 7 میلیارد تومان در سال 1404 ادعای ترامپ درباره پیوستن بازرسان آمریکایی به آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت‌وگوی تلفنی عراقچی با وزیر خارجه عربستان آقای میثاقی برای افکار عمومی ارزش قائل باشید کتاب‌های فلسفی در کتابخانه رهبر شهید (+عکس) صادرات صنایع دفاعی و هوافضایی ترکیه به 6.7 میلیارد دلار رسید سقوط طلا به زیر ۴۰۰۰ دلار؛ پایین‌ترین سطح از آبان ۱۴۰۴