فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۹۳۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۸-۰۲-۱۳۹۴
کد ۳۹۳۵۸۶
انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۸-۰۲-۱۳۹۴

مرگ 2 کارگر عسلویه در آستانه روز کارگر

تعدادی از کارگران شاغل در پروژه‌های فازهای ۱۷ و ۱۸ این منطقه دچار مسمومیت گازی شدند و دو کارگر جان شان را از دست دادند.

به گزارش «خلیج فارس»؛ در این حادثه در روز یکشنبه دست کم دو نفر از کارگران که از اهالی اندیمشک و شهرکرد بوده‌اند بر اثر مسمومیت تنفسی گاز سولفید هیدروژن (H۲S) کشته شده‌اند.

این دو کارگر در حالی به پاک سازی یکی از مخازن فازهای 17 و 18 پارس جنوبی مشغول بوده اند که به دلیل گاز گرفتگی و عوارض حاصل از استنشاق گازهای سمی جان خود را از دست دادند.

این چندمین حادثه در این زمینه است که سبب شده جان کارگرانی که در جنوب استان بوشهر در تاسیسات نفت و گاز مشغول هستند به شدت موررد تهدید قرار گیرد که فوت دو کارگر در بعد ظهر روز ۱۳ آبان سال گذشته در واحد تعمیرات پتروشیمی جم نیز از این دسته بوده است.

گاز سولفید هیدروژن که از آن به نام گاز ترش نیز یاد می‌شود گازی بی‌رنگ، سمی و آتش‌زا، با بویی شبیه به بوی تخم مرغ فاسد است، این گاز در جریان بهره برداری از ذخایر نفت و گاز متصاعد می‌شود، میزان ۱۰ میلیونیوم این گاز در فضای محیط برای مسمومیت افرادی که این هوا را تنفس می‌کنند کافی است و افزایش این آلودگی تا میزان ۵۰ میلیونیم به مرگ قطعی فرد منجر می‌شود.

فعالان صنفی کارگری منطقه عسلویه می‌گویند از نظر اصول ایمنی کار و حفاظت فنی باید تمامی کارگرانی که محیط کار آن‌ها در معرض انتشار گاز سولفید هیدروژن قراردارد در زمان کار به ماسک‌های تنفسی مخصوصی که تا مدت ۱۵ دقیقه ذخیره تنفسی دارند مجهز شوند تا در مواقع ضروری بتوانند از آن استفاد کنند.

برپایه این اطلاعات برای جلوگیری از انتشار این گاز باید در تاسیسات نفت و گاز همواره حسگرهای هوشمندی برای سنجش میزان این گاز نصب شده‌ باشند تا با به صدا درآمدن آنها کارگران هرچه سریع‌‌تر ماسک‌های فرار  را نصب و بصورت مورب در خلاف مسیر باد از محوطه آلوده خارج شوند اما از آنجا که بهای این ماسک‌ها بسیار گران است ممکن است همه پیمانکاران مجری پروژه‌های پیش راه‌اندازی نتوانند به تعداد کارگران از این ماسک‌ها تهیه کنند.

 آبان ماه سال گذشته در جریان فوت دو کارگر پتروشیمی جم بر اثر استنشاق گاز نیتروژن، یک وکیل دادگستری به رسانه ها گفته بود که برای رسیدگی به این پرونده ، کارفرما در اولین اقدام باید گزارش حادثه را تهیه کند و به اداره کار بفرستد.

«سهراب قنبری» در این باره اظهار کرده بود: اداره کار در روزهای بعد از محل وقوع حادثه بازدید می‌کند و نظرش را درباره دلیل وقوع حادثه اعلام می‌کند که مثلا دستگاه خراب بوده، کارگر بی‌احتیاطی کرده و یا کارفرما مقصر بوده است.

وی افزود: اولیای دم در مرحله بعد باید در دادگستری شکایت کنند. دادگستری نظر پزشکی قانونی و اداره کار درباره دلیل وقوع حادثه را جمع می‌کند و حتی اگر نیاز باشد کار‌شناس خود را وارد قضیه می‌کند. در ‌‌نهایت میزان تقصیر بین کارگر و کارفرما تقسیم می‌شود و بر همین اساس به خانواده‌های کارگران دیه تعلق می‌گیرد.

این وکیل دادگستری با تاکید گفت: اگر کارفرما در این قضیه قصور کرده باشد باید به خانواده‌های کارگران دیه پرداخت کند و سازمان تامین اجتماعی هم برای او جریمه‌ای در نظر می‌گیرد.

قنبری تصریح کرده بود: زمانی که تشخیص داده شود قصور کارفرما عمدی بوده است، موضوع جنبه کیفری پیدا می‌کند و برای کارفرمای متخلف مجازات حبس در نظر گرفته می‌شود.

به نظر می رسد برای جلوگیری از صدمات حین کار برای کارگران، نظارت بر کارکرد ایمنی در این شرکت ها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
برچسب ها: کارگر ، عسلویه
ارسال به دوستان
رکوردشکنی گرما در اروپا با حدود ۳۰۰ فوتی چرا یک عفونت ساده در برخی افراد التهاب خطرناک ایجاد می‌کند تغییر ساعت کاری ادارات البرز به دلیل بازی تیم ملی فوتبال  نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران تبادل ۱۶۰ اسیر جنگی میان روسیه و اوکراین محمدرضا باهنر: در جنگ نقل و نبات پخش نمی‌کنند/ با جنگ، حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار عقب افتادیم اطلاعیه مهم بانک ملی درباره قطعی موقت سامانه‌های کارتی  هشدار حمله موشکی در دبی صادر شد شمار کشته‌های زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ نفر رسید بقائی: ایران بیشتر از هر طرف دیگری دغدغه امنیت جمعی منطقه را دارد پزشکیان: دامنه اختیارات استانداران به گونه‌ای افزایش یافته که آنان در عمل «رییس ‌جمهور استان» محسوب می‌شوند امام جمعه اهواز: در استان خوزستان همچنان انتقال مواد مخدر به‌راحتی انجام می‌شود امام جمعه تهران: اجتماعات شبانه نباید زمینه حضور وحدت‌شکنان باشد بارش باران در ۱۳ استان کشور ۲ طوفان شدید در ژاپن/ ۲ میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند