۰۲ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۰۹۰۷۷
تعداد نظرات: ۶۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۱۱-۰۵-۱۳۹۴
کد ۴۰۹۰۷۷
انتشار: ۰۹:۵۲ - ۱۱-۰۵-۱۳۹۴

کافه گفتگو/ مرخصی زایمان

٤٧‌هزار زن از ١٤٥‌هزار زنی که در ایران در یک بازه زمانی ١٨ ماهه از مرخصی شش ماهه زایمان استفاده کردند، از کار اخراج شده‌اند
عصرایران- ماجرای پرکش‌وقوس مرخصی زایمان زنان کارمند ٩ ماهه همچنان ادامه دارد. موافقان این قانون هر روز که می‌گذرد، بیشتر از گذشته از اجرا نشدن این قانون شاکی می‌شوند، اما از طرف دیگر دولتی‌ها می‌گویند که پول ندارند این قانون را اجرا کنند.

«محمدحسن زدا»، معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی گفته که براساس مطالعات انجام شده، ٤٧‌هزار زن از ١٤٥‌هزار زنی که در ایران در یک بازه زمانی ١٨ ماهه از مرخصی شش ماهه زایمان استفاده کردند، از کار اخراج شده‌اند. دلیل هم همانی است که از زمان ارایه و تصویب طرح افزایش مرخصی زایمان، مخالفان آن اعلام کردند: زیان مالی این موضوع برای کارفرماها و ترجیح آنها برای استخدام نیروهای مرد.

حالا و این طور که معلوم است، این اتفاق افتاده و آنطور که مسئولان دولتی اعلام می‌کنند، ضرر این قانون برای زنان از سودش بیشتر بوده؛ هرچند که به گفته او هنوز هم هستند کسانی که به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه می‌کنند و از مسئولان آن سوال می‌کنند که چرا در بعضی ادارات، قانون افزایش مرخصی زایمان زنان به ٩ ماه اجرا نمی‌شود. ماجرای اخراج زنانی هم که از این قانون استفاده کرده‌اند، هنوز به جاست.

در کافه امروز درباره مرخصی زایمان گفتگو می کنیم.

تا ساعت 14 منتظر دیدگاه های شما درباره این چالش هستیم.
برچسب ها: مرخصی زایمان
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۶۹
در انتظار بررسی: ۳۶
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
32
20
اخراج نشدن خودشون نرفتن چون نمی صرفه هزینه مهد و رفت و آمد رو به خصوص اگه دو تا بچه بچه باشه با سر کار رفتن یکی میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
اخراجشون کردن و شبکه های ماهواره ای دارن هی مسخره میکنن ، با این شرایط کسی جرات میکنه بچه دار شه ؟؟؟
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
سلام
خانم بنده 3 ماهه که زایمان کرده (البته پیش از موعد بود) و از اون تاریخ داره از مرخصی زایمان استفاده می کنه چند روز پیش وقتی تلفنی با کار فرماش صحبت کرده بود گفته بود که بجای شما من نیرو استخدام کردم و شما عملا اخراج هستید به همین منظور ما به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کردیم و خواستار استفاده از بیمه بیکاری بعد از اتمام مرخصی زایمان شدیم که در کمال ناباورانه اعلام کردند باید بعد از اتمام مرخصی یک سال و نیم بیمه رد کنی یعنی به کارت باز گردی در غیر اینصورت شرایط بیمه بیکاری را نداری و اون چندسالی که بیمه رد کردی بی فاید بوده... با این مخارج سرسام آور ما همون موقع که بچه نداشتیم و 2 نفری کار می کردیم کلی از زندگی عقب بودیم حالا که 3 نفر شدیم و نیروی کار 1 نفر متاسفانه کسی جوابگوی این قضیه نیست من از عصر ایران عزیز خواهشمندم که این موضوع را پیگیری نماید.
باتشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
21
35
پس چطور ميخوايد خانواده ها بچه بيارن وقعا دولت همكاري براي افزايش جمعيت نميكنه
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
18
5
تکلیف را نفهمیدیم!!!
طبق قانون و شرع مرد باید نفقه بپردازد
و زن مسئولیتی قانونی و شرعی برای هزینه های منزل ندارد
برای تامین مخارج منزل باید کار کرد
ولی هیچ گونه اولویتی برای اشتغال مرد ها وجود ندارد!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
23
26
دولت باید حامی زنان و مادران باشه. باید این قانون (نه ماهه شدن مرخصی) اینقدر سفت و محکم باشه که هم مادر بتونه از مرخصیش با خیال راحت استفاده کنه هم بعد براش مشکلی پیش نیاد و بتونه سرکارش برگرده.
چرا به فکر پاک کردن صورت مساله هستید و اصرار دارید نه ماه برگرده به همون شش ماه.؟
هر کس خودش مادر یا پدر شده باشه درک میکنه که نوزاد شش ماهه واقعا برای فرستاده شدن به مهد کوچیک و ناتوتنه و هنوز به مادر احتیاج داره.
در کشور ما که مدام داره برای افزایش فرزند آوری تبلیغات میشه باید هزینه هایی هم پرداخت بشه. نه ماهه شدن مرخصی بارداری از نظر من که خودم یه مادر هستم واقعا ضروریه.همچنین قرار بود ساعت کاری مادرانی که فرزند زیر 6 سال دارند یک ساعت کمتر بشه.چرا ما حاضر نیستیم هیچ تلاشی برای داشتن فرزندان و مادران سالم و شاد داشته باشیم و به محض شنیدن این چیزها می ریم سراغ پاک کردن صورت مساله که یا خانمها مرخصی شش ماهه بروند و یا از اون بدتر اینکه: از مادرها انتظار داریم اصلا شاغل نباشند
اندیشه رضایی فر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
22
53
آقا شما خودت رو بذار جای کارفرما ، یک پرسنل خانم داری که ایشان حامله می شود ، 9 ماه می رود مرخصی زایمان ، تازه بعد از مرخصی زایمان مرخصی های استحقاقی خودش را می خواهد برود ، 1 ماه هم به این صورت طی می شود ، حالا تازه اول ماجرا هست هر روز بچه مریض هست و... دوباره پرسنل مورد نظر می خواهد یا دیرتر در محل کار حاضر شود یا زودتر برود ، حالا یکسال گذشته و شما به عنوان کارفرما منتظر هستید این بچه زودتر بزرگ شود تا پرسنل خانم شما منظم تر سر کار بیاید ، اما غافل از این هستی که بچه دوم در راه هست و روز از نو ، روزی از نو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
دقیقآ
ناهید
| United States of America |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
ده تا زن هم کارمند داشته باشه تعطیل تعطیل..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
با اینکه خودم هم یک زن هستم این صحبت خیلی منطقیه. نمی دونم در کشورهای دیگه قانون زایمان چطوریه اما مملکتی که مثل ایران دایم تعطیل است و روزهای قبل و بعد تعطیلی هم عملا تعطیل میشه و کارفرما هم باید حقوق این روزها را بده ضمنا چند نفر پرسنل زن هم داره که به طبع می خوان مادر بشن و داستان های بچه و بچه داری هم تمومی نداره. انصافا این شرایط زایمان لااقل برای کشوری مثل ما که همش تعطیله کارفرما را به دردسر می اندازه
ف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
مرخصي شيردهي يادت رفت هر 3 ساعت نيم ساعت شيردهي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
به اون بخش ماجرا هم نگاه کنید که چقدر تو محیط های کاری از خانم ها سوء استفاده میشه و گاهی کاملا تو رده های برابر تحصیلی و سنوات و کفایت شغلی، چند برابر مردها ازشون کار میکشن و خیلی کمتر از آقایون بهشون حقوق میدن
چون می دونند خانم ها در خیلی موارد یا بلد نیستند و یا نمی تونند از حقوقشون دفاع کنند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
خودم چند وقت پیش تو قوانین کشور ژاپن می دیدم که تا 3 سال پس از زایمان شرایط بسیار ویژه ای رو برای زنان در نظر می گیرند، حالا خوشحال میشم کسی جواب بده ما اقتصاد و بازار توسعه یافته تری داریم یا ژاپن، مهم استفاده و بهره برداری درست از تجربه کشورهای موفق مثل ژاپنه که در هر دو جهت حواسشون هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
ف محترم !
مي خواي كلا به بچه شير نديم تا خيال شما آقايون راحت شه !! جالبه انگار خودتون خانواده و زن و فرزند نداريد . كه اينقدر قلدرمابانه نگاه مي كنيد !!
اصلا ما زنها بايد يه كار ديگه كنيم. كلا 10 سال هيچ زن شاغلي بچه دار نشه تا بقيه به غلط كردن بيفن !! ازنان تحصيلكرده باهوش بچه نيارن ، ضريب هوشي جامعه كه اومد پايين مي فهميد
علیرضا
| Saudi Arabia |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
دوست عزیز که از ف انتقاد می کنی:
خیلی خودتون رو بالا گرفتیا !! آرام باش آرام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
2
22
خانم من وقتی سه ماهه باردار بود گفتن دیگه سر کار نیا !!!
جالب اینکه در کارگزاری بیمه تامین اجتماعی کار می کرد.
ماکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
32
17
حالا مگه اصلا چقدر توی این اداره ها کار میکنن !! فکر نکنم بود و نبود یک یا چند خانوم خیلی تأثیری به حال ارباب رجوع داشته باشه ها... ما که هر ثبت احوال و آموزش پرورش و از این جور جاها رفتیم فقط سرمون گیج رفت...
پاسخ ها
حدیث
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
نه که آقایون خیلی خوب کار می کنن!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
برای من جالبه در کنار بحث کار خانم ها، خیلی مسائل و مشکلات دیگه جامعه مون رو هم میشه در این کامنت های گذاشته شده کشف کرد، مثل کامنت ایشون و تعداد نظرات مثبت داده شده!
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
7
35
آخه اگر قرار باشه یک مدیر بیاد یه خانومی رو استخدام کنه، بعد یک سال، دوسال این خانوم 9 ماه بخوان برن مرخصی، کار ایشون رو کی باید انجام بده؟
قطعا باید یه نیروی جایگزین بیاد کار ایشون رو انجام بده و به همین صورت این خانوم شغلش رو ممکنه از دست بده
بخش خصوصی نمی تونه یه خانوم رو آموزش بده، هزینه اشتباهاتش رو بده، بعد یک سال، دوسال که ایشون به زیر و بم کار مسلط شد، 9 ماه شرکت رو ترک کنه و بره مرخصی
دولت اگر میخواد حمایت کنه، راههای دیگری در پیش بگیره، مثل اعزام پرستار و...
بنظر بنده هم ضرر این قانون برای خانوم ها از سودش بیشتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
هيچكس جاي مادر رو نميگيره براي بچه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
ترو خدا بی خیال این حرفهای روشنفکرانه بشید، اعزام پرستار!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
2
24
بحث اخراج فقط برای کارگران زن هست زنان کارمند مشکلی ندارند اکثرا استخدام رسمی هستن .زنان کارگر با ساعات کاری بیشتر و سختی کار و حقوق پائین و مسافت زیاد خانه تا محل کار و ... روبرو هستند و صبح ساعت 6 کدام مهد کودکی شروع بکار میکنه تا از بچه این قشر نگهداری کنه . هیچ حمایتی از طرف اکثر کارفرماها صورت نمیگیره دولت هم مسئولیت شانه خالی کرده چون نمی تونه فشار زیادی بروی کارفرما داشته باشه . پس بهتر که هیچ زنی ازدواج نکنه تا بتونه زندگی کنه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
همین الان تو محیط کار خود من حدود 7-8 نفر خانم مجرد و متاهل داریم که دقیقا با بیش از 5-6 سال سابقه کارو بیشتر ، جرات ازدواج یا بچه دار شدن ندارند، چون نگرانند به سرنوشت 3 نفری که بلافاصله پس از بچه دار شدنشون کارشون رو از دست دادند، دچار بشن
mobina
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
6
14
میشه قانون های مشابه رو در دنیا بررسی کنید یا برای مطالعه بگذارید؟؟ مرخصی های استحقاقی خیلی اندک است و گفته اندیشه رضایی فر خیلی درست نیست.
اما نه ماه هم برای بازگشت نیرو به شرایط کاری خیلی زیاد است.... ولی خانم ها هم بالاخره حقوقی جدای از حقوق اقایون دارند و باید در نظر گرفته شود. همون طوری ک در خیلی از موارد اقایون از مزایای عجیبغریبی برخوردارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
8
21
بنده خودم اگر کارفرما می بودم با توجه به زیان مالی این مساله فقط آقایون رو جذب می کردم. هزینه فرزندآوری یکی دیگه رو که کارفرما نباید بده. بهتره در اون 9 ماه دولت هزینه ماهیانه رو بده. تازه در مدت غیبت خانم ها، افراد دیگه ای جایگزین جذب میشن که ممکنه با توجه به عملکردشون دیگه نرن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
خیلی دوست دارم بدونم اینایی که از این تزها صادر می کنند، آیا خانم های خودشون هم کار می کنند

و اگر دقیقا به درامد خانمشون نیاز داشته باشن برای مخارج زندگی و اتفاقا به دلیل بچه دار شدنشون، همسرشون اخراج شه بازم از این فرمایشات خواهند داشت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
20
19
این اصلا انصاف نیست که به دلیل مرخصی زایمان زنان را اخراج کنند. این حق زنان کارمند است که از این مرخصی استفاده کنند، همانطور که در بسیاری از کشورها این حق برای زنان محفوظ است. مادر باید از دوران بارداری و مرخصی بعد از آن لذت ببرد و آرامش داشته باشد تا این آرامش به کودک او نیز منتقل شود، نه اینکه بعد از چندین سال کار کردن و هزینه کردن از عمر و کسب تجربه دلهره اخراج از کار را داشته باشد. حالا نوبت دولت است که به وعده های خود در خصوص حمایت از حقوق زنان عمل کند و با تمام قدرت پشتشان بایستد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
اونا کشورهای دیگه هستن. تجربه اونها به درد ما نمیخوره. اونجا که اصلا بنیان خانواده مهم نیست. اینجاست که خیلی مهممممه!!!
اینجا ایرانه! بله! زنان ما جایگاه بالاتری دارند نسبت به زنان غربی! اصلا هم فکر نکنید به زن به چشم دستگاه جوجه کشی نگاه میشه که باید بنشینه کنج خونه و شیران نر بزاید. کلا ما خوبیم!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
واقعا از این کامنتها و مثبت و منفی ها به مردسالاری در این پی برد. پس ادعای دفاع از حقوق زنان فقط یه افسانه است . خیلی جای تاسفه
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
19
این قانون ظاهرا فقط مخصوص کارمندان رسمی دولتی نوشته شده .
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
7
29
خدا رو شکر بعد 5 سال زندگی مشترک هنوز بچه دار نشدیم ، چون مشکلاتش بیشتر از مزایاش هست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
24
19
خانمهاي باردار فقط بارن رو شونه همكاراشون و كارفرماهاشون واقعا كار كردنشون افتضاحه...خيلي همكاراي باردار سواستفاده ميكنن ازوضعيتشون و حسابي خودشونو تاچندسال راحت ميكنن...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
واقعا برای شما نوع نگاه شما متاسفم

کسی که متوجه شرایط جسمی یک خانم باردار و تفاوت اون با دیگر زنان غیر باردار (چه برسه به آقایون) نشه، بسیار جای تاسف داره!
افی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
2
29
اونوقت اصرار می کنن بچه دار بشین بنده سه ساله ازدواج کردم بخاطر کارم دوست ندارم بچه دار بشم شرایط رو مطلوب کنن بعد از مردم انتظار داشته باشن که بچه دار بشن
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
4
46
اشتباه از خانوم هاست که باردار می شوند. برای چی باید جمعیت رو زیاد کرد؟ چرا تاوان افزایش جمعیت رو ما زن ها باید بدیم؟ هم شغل از دست بدیم و هم آرزوهامون رو. چون توی جامعه مردسالار ایران، کسی به فکر زن ها نیست و خوشحالم که می بینم زن ها دارن بیشتر به خودشون فکر می کنن و آرزوهاشون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
چرا باید صورت مساله را پاک کرد. این حق زنان است که لذت مادر بودن رو بچشن ولی به دلیل مادر شدن نباید از کار اخراج شوند این خلاف اخلاق ، انصاف و... است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
25
12
خیلی ها خودشون نمیان چون به برای خودشون مبانی دارند و زندگی فرزندانشان را به چندرغاز نمی فروشند. شما فقط اونایی رو میبینی که برای ابراز وجود میخوان کار کنند وگرنه آدم عاقل مراقبت از فرزند رو ترجیح میده به هر شغلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
ببخشيد يك زن وقتي بچه دار ميشه تا ابد بايد بشينه توي خونه ؟؟؟ حق زندگي در اجتماع و داشتن شغل رو نداره ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
دوست محترم انسانی که شما ازش صحبت میکنید انسان تک بعدیه. انسان چند بعدی هویتش در چند حیطه تعریف میشه. خانوادگی، اجتماعی و شغلی. با نظر شما کاملا مخالفم هیچ کسی سختی کار را به جان نمیخره برای ابراز وجود. حرف شما اینه که هویت اجتماعی و شغلی زنی که تحصیل کرده و آموزش دیده و عمرش رو صرف کرده تا بتونه در جامعه نقشی رو ایفا کنه و از طرفی کمک خرج خانواده باشه رو ازش بگیرن که مادر بشه!
نه دوست عزیز راههای دیگری هم هست.
ناشناس
United States of America
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
9
18
مشکل ما اینه ک با همه چیز احساسی برخورد میکنیم
چرا کسی از دولت مطالبه نمیکنه که برای مادر شدن، برای همسر خانه دار بودن امکانات و تسهیلات بذاره؟
چرا وقتی این همه مرد بیکار هست اصرار پشت اصرار ک اشتغال زنان چی شد؟
آیا این خانم ها سرپرستی خانوار رو برعهده دارن؟
متاسفانه به علت حقوق پایین مردها ،زنها مجبور به کارن ک کسری بودجه خانم ها تامین شه
و همه دولت ها از زیر این امر شونه خالی کردن و جاشو با شعار دهن پر کن اشتغال زنان پر میکنن.
حق و حقوق مالی خانم ها خیلی بهتر میتونه احقاق بشه فقط ک اشتغال نیست
کی میتونه فرزند منو بهتر از من ک مادرشم بزرگ کنه؟
آیا این فرزندان حقی ندارن؟
آیا کارفرما حقی نداره ک کارمند بی دردسر بخواد؟
آیا این خانم حق نداره ک به فرزندش برسه؟

اشتغال زنان توی جامعه سنتی ایران یه کلاف پیچیده شده.
دختران مجردی ک کار دارن و پسران مجرد بیکار
بالا رفتن سن ازدواج، توقعات بالا
زنان شاغلی که اکثرا بچه هاشون ازین وضعیت تنها بودن ناراضی ان
این مشکلات خیلی پیچیده تر ازین حرفاس
ما اگر داعیه جامعه اسلامی و قوانین اسلامی داریم، همون قوانین اسلام و توصیه هاشو اجرا کنیم
جا بندازیم قسمتی از درامد مرد حتما به زن داده بشه
حق کار در منزل، حق شیردادن
اینا خودش یه سری حقوق مالی برا خانما هستش
منتها جرات داری حرفشو بزن....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
با بخشهایی از حرفهای شما موافقم.
اما دوستان توجه به این نکته هم داشته باشند که یک بخشی از هویت اجتماعی زنان با شغلی که به عهده میگیرن و مسئولیتی که دارند تعریف میشه. شاید شما بپسندی که خانه دار باشی و راحت تر باشی.
ولی هستند افراد زیادی که عمر و جوانی خودشون رو در راه تحصیل و مهارت آموزی گذاشتند تا بتونن از اون اندوخته ها در آینده استفاده کنند.
علاوه بر این نیمی از جمعیت کشور رو زنان تشکیل میدن مطمئن باشید اگر این نیروی کار از گردونه خارج بشه و فقط مصرف کننده باشه کشور فلج میشه. و نکته دیگه اینکه دولت در زمینه تحصیل و آموزش کلی هزینه داره میکنه. آیا قرار نیست از این سرمایه استفاده بکنه؟ یعنی پولی که برای تحصیل این مادران آینده هزینه شده باید دور ریخته بشه؟
به نظر من اصلا منطقی و شدنی نیست. راهکار این هست که با سیاستهای حمایتی از خانواده و زنان و مادران و فرزندان حمایت بشه نه که صورت مسئله پاک بشه.
یک زن
| Poland |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
خانم شما ساده ایا! همین مهریه و نفقه هم هر روز در حال کشمکش برای حذفه و شمای زن برای گرفتن حقت باید چند سال پله های دادگستری رو بالا پایین کنی. تازه به فرض که بهت حق شیردهی و خانه داری دادن، اگر کار به طلاق رسید چی؟ اونوقت تویی یه زن 40 ساله که هیچ حمایت مالی نداری، تو اون سن هم که فکر کار رو باید از سرت بیرون کنی. تنها راهت اینه که اگه خیلی عفیف باشی بری خونه پدرت و تا آخر عمر سرکوفتشون رو بشنوی!
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
3
10
1- وقتی یه خانم شاغل بچه دار میشه و قرار میشه یه همکار دیگه جبران مرخصی این خانم رو بکنه دیگه شش ماه و نه ماهش خیلی فرقی نداره . ولی برای اون مادر و فرزند بین شش ماه و نه ماه خیلی تفاوت هست !!
2- وقتی یک زن شاغل مادر میشه انصافا باید هوای اونو داشت . مگه یک زن چند بار در طول خدمتش میخواد از مرخصی زایمان استفاده کنه؟؟
3- متاسفانه توی کشور ما به جای اینکه رعایت حال یه مادر بشه و به زن باردار و تازه زایمان کرده کمک بشه تازه همه شاکی هستن که چرا میره مرخصی ؟؟؟؟؟
توی اداره ما خانومای مجرد از همه بیشتر به خانومایی که بچه دارن حسادت میکنن !! خوب آخه بی انصاف چون شما ازدواج نکردی و هیچوقت نمیتونی مرخصی زایمان یا شیر استفاده کنی یه مادر هم باید فردای زایمان بیاد اداره؟؟؟؟؟؟؟
4- آمار های شما صحت خیلی خیلی پایینی داره . چون من خودم توی دو سه سال اخیر چهار پنج مورد رو دیدم که بعد مرخصی زایمان به میل شخصی دیگه سر کار نمیان و برای استفاده از بیمه بیکاری با اداره توافق می کنن و نامه اخراج می گیرن !!!!!
سیما
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
9
مرخصی زایمان نه ماهه برای تامین اجتماعی فقط حرفه، من که از شش ماه تونستم استفاده کنم و برای سه ماه باقی گفتند فقط میتونی بدون حقوق بگیری. کاش همه بیمه ها یکدست عمل کنند.
مصلح اندیش
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
16
6
خانه داری خودش یه تخصصه ، خانمها باید به خانه داری و پشتیبانی از خانواده مشغول شوند و دولت نسبت به افزایش درآمد خانوار از طریق افزایش حقوق مردان که نیازی به کار زن نباشد اقدام نموده و خودبخود مشکل مرخص زایمان و فرزند آوری و بیکاری مردان به عنوان سرپرست اصلی خانوار حل میشود
و زنان احساس آرامش بیشتری در خانه خواهند داشت
بیشتر زنان شاغل بدلیل حمایت مالی از خانواده تن به کار میدهند که در صورت افزایش درآمد خانوار احساس نیاز به کار نخواهند داشت و خانمهای محترم بهتر است تخصص تحصیلی خود را در خدمت خود و خانواده و تربیت فرزند قراردهند
جالبه که بیشتر خانواده ها زن و شوهر ( دوموتوره ) کار میکنند و برخی هردوتاشون بیکار
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
بعد اگر شما مرد خونه یه وقت هوس کردی زنتو طلاق بدی، به نظرت زنت باید چی کار کنه؟ بشینه یه عمر حسرت دیدن بچه هاشو بخوره و از پدر و برادرش سرکوفت بشنوه؟
می دونین مشکل شما چیه؟ فکر می کنین خودتون خیلی مردین! در حالیکه دوره مردای متعهد و عاشق خانواده متاسفانه داره تموم میشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
2
17
ماکان خان این دیگه بی وجدانیه حتی امارها نشان میدهند که کارمفیدی که در ایران هست بیشترش از وجدان کاری خانمها سرچشمه میگیره وگرنه اکثر اقایان میگن این پولی که میدن فقط بیای سرکار سلام بدی و بری خونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
3
9
و اینست سیاستهای ما در زمینه طرح افزایش جمعیت!!!
واقعا چطور انتظار دارند طرح افزایش جمعیت عملیاتی بشه وقتی هیچگونه حمایت مالی صورت نمیگیره که هیچ! این امر از نظر مالی و شغلی یک تهدید هم تلقی میشه!
چرا خانمی که باردار میشه بجای اینکه از این هدیه خدادادی شادمان بشه باید در طول دوران پر اهمیت بارداری با اضطراب از کار بیکار شدن دست و پنجه نرم کنه؟!
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
20
7
من خودم در یک اداره دولتی کار میکنم
چند نکته تجربی:
اولا که راندمان کاری یک کارمند زن به هیچ عنوان با یک کارمند مرد برابر نیست. اینجا خانم ها به علت اینکه باید بچه هایشان را ببرند مهد یا کارهای دیگر یک ساعت دیرتر میاند سر کار بعد هم اکثر طول روزشان به صحبت با یکدیگر و آموزش پخت غذا و سبزی پاککردن و.. میگذرد بعضی کارها را که میگویند زنانه نیست و انجام نمیدهند هر کار دیگری هم که بهشان واگذار شود یا خیلی طول میکشد یا وسطش ارباب رجوع ناراضی میشود واینگونه است که همه کار بر دوش مردان اداره است. با این وجود از مرخصی زایمان استفاده میکنند و تازه بعد از به دنیا آمدن کودک از مرخصی ساعتی شیر استفاده میکنند یعنی روزی 2 ساعت زودتر میروند که به بچه شیر بدهند.
حال شما هی بگویید چرا ارباب رجوع که ادارات دولتی مراجعه میکند ناراضیست؟
پس اینکه میگویید قانون انجام نمیشود اینطور نیست.کاملا هم انجام میشود. در صورتی که یک پدر وقتی بچه دار میشود فقط 7 روز به او مرخصی میدهند آنهم استحقاقی یعنی از مرخصی هایش کم میشود بااینکه بایدبرود دنبال کارهای بیمارستان و شناسنامه و ختنه کردن بچه و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
منم كارمند رسمي دولتم. و يك زن. والا در اداره ما برعكسه. اكثرا مردها دارن از زير كار در ميرن. كارهاي تخصصي و كارشناسي رو كه زنها دارن انجام ميدن !!
البته بي انصافي نميكنم قبول دارم در همين اداره ما چند نفر زن علاف هم داريم كه البته ربطي به زن بودنشون نداره. كلا چند تا كارمند علاف داريم (مرد يا زن).
بنابراين شما خيلي يك جانبه داري قضاوت ميكني !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
واقعا تعمیم دادن وضعیت نابهنجار اداره بن شما به همه ادارات خیلی عجیبه، تو اداره ما بسیار خانم ها و آقایونی داریم که شرافتنمدانه کار می کنند و عده ای هم هستند که از زیر کار در میرن، و این هیچ ربطب به جنسیتشون نداره آقای محترم!

با اجازه شما خود من در بسیاری از ادرات کارم توسط کارمندهای خانم و یا آقا انجام شده و هرگز اینطور نبوده که کارمند خانم کارم رو انجام نده و من به این دلیل احساس نارضایتی کنم

لطفا وقتی متنی رو می نویسید جانب انصاف رو هم رعایت کنید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
9
امکانات تسهیلات رفاه بچه دار شدن بیمه درمان شرکت فقط وفقط برای کارمندان رسمی وسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
1
20
پس بهتره يكم به عقب تر برگرديد و اعلام بفرماييد خانم ها نبايد به دانشگاه برن .
بيش از 50 درصد ظرفيت دانشگاههاي كشور در اختيار دختراني است كه بطور قطع ازدواج خواهند كرد و صاحب فرزند مي شوند .اين فرزند هم فردي از اين اجتماعه و هرچه جامعه براي حمايت از كودكان تلاش كنه در آينده جامعه سالم تري خواهيم داشت . بنابراين كارفرماياني كه فقط به سود آوري كوتاه مدت بنگاه هاي كاري خود مي انديشند اگر كمي به گذشته و سوابق كار يدرخشان خانم ها نگاه كنند مي توانند اين شش ماه يا اين نه ماه را دندان روي جگر گذاشته و براي اينكه فردي سالم تر به اين جامعه هديه شود سرمايه گذاري نمايند .
بزرگترين مشكل جامعه ما نگرش فردي به همه مسائل است .
دغدغه مادر شاغل ، جامعه ناسالم آينده را به ارمغان مي آورد . فراموش نكنيد چنين سياست گذاري هاي نابخردانه اي مادران ياهوش و با استعداد ، تحصيل كرده و غالباً شاغل را به سمت نداشتن فرزند متمايل مي كند . در نتيجه در آينده جامعه ما صاحب فرزنداني با بهره هوشي پايين تر خواهد بود از مادراني كه فراغ خاطر بيشتري دارند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
big like
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
دقیقا موافقم . متاسفانه خیلیی ها فقط نوک دماغشون رو میبینند نه کمی دورتر
يك زن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
3
17
اولا به نظر من بهترين كار اينه كه قوانين كشورهاي توسعه يافته رو بررسي كنيد براي زنان باردار ببينيد چطوره . و سعي كنيم ياد بگيريم كه اونا چكار ميكنن .
دوما اينكه يه تعداد نظر نوشتن كه نميصرفه كارمند زن بگيرن و بعد 9 ماه بره مرخصي و از اين حرفها... آقاي عزيز توي اين دوره زمونه يك خانواده خيلي زرنگ باشه بتونه دو تا بچه بياره. خيلي هاي ديگه هم كه يكي ميارن. خيلي ها هم اصلا نميارن. آيا براي سي سال كار كردن حاضر به دادن 9 ماه يا نهايتا 18 ماه مرخصي زايمان نيستيد ؟
يعني من الان دارم فكر ميكنم نه كه كشور ما مثل ژاپن هست و حتي دقايق و ثانيه ها در محل كار مهمند و در شركتهاي خصوصي و دولتي از بس همه درست كار ميكنن با وجدان كاري بالا، شديم ژاپن دوم!! واسه همين خيلي سخته كه در طول سي سال كردن يك زن ، 9 ماه پشت هم نياد سر كار !! كلا اون شركت و مملكت فلج ميشن و از توليدات و اختراعاتمون عقب مي افتيم !!
والا به خدا. اين همه چونه زدن واسه سه ماهه همش . 6 ماه كه قبلا هم اجرا ميشد. حالا سه ماه طرف نباشه آسمون به زمين مياد !!!؟؟؟؟ بابا يك بار مي زاييم نه صد بار، نهايتا دو باره
واحه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
2
10
آقا چه اصراریه که اگه خانومها کار نکنند شرایط کار برای آقایون فراهمه اتفاقا الان خیلی از آقایون رو میشناسم که از بس تنبل و راحت طلب هستند نمیخوان سراغ کارهای سخت برن و چون فرصت کارهایی که نیاز به قدرت بدنی کمتری دارند توسط خانمها اشغال شده دادشون رفته هوا ....جماعت آقایون حوصله یادگیری مهارت ندارن حوصله کار بدنی سخت ندار ن و اونوقت انتظار دارن فرصتهای شغلی که برای خانمها پیش اومده و اتفاقا توش موفق هم هستند رو هم خالی کنند بدن به اونها حالا اگه قرار بود خانمها بتونند توی معادن کار کنند یا مامور نظافت خیابونها و پارکها باشند خیلی هم استقبال میکردند .... توی همین قانون کار شکسته بسته ما اومده که هر کارگاهی که در آن سه زن وجود داشته باشند باید شیرخوارگاه و مهد کودک در اون راه اندازی بشه و اگر هم نشد بازای هر کارگر زن کارگاه سه ماه حقوق جریمه به آن تعلق میگیرد قانونی که توسط قانون نویسان مرد خیلی کم رنگ نوشته شده و خیلی کم رنگ خونده میشه
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
1
13
اینا ... که همش میگن ازدواج ، خانواده ف بچه ، کجا تشریف دارن ، خب الان وقتشه بیایید حمایت کنید ... یکمی هم از خانواده از امنیت زنان حمایت کنید ، کجا هستید
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
1
18
محض اطلاعتون ژاپن 3 یا 5 سال مرخصی زایمان دارن، کشورهای اروپایی که از قبل از تصمیم گیری برای بارداری ، مشاوره و تعیین صلاحیت مادران و انواع و اقسام مختلف حمایت نظیر مراجعه پزشک و پرستار و انواع مختلف حمایت های بعدی تا سن 18 سالگی به بچه هاشون میدن ، چه انتظاری دارین وقتی بچه شش ماهه مادرش ولش کنه بره اون اضطراب دوری از مادر میگیره ، چه انتظاری دارین!! این بچه بزرگ بشه چه جامعه ای برای شما درست میکنه ف حتما انتظار فرار مغزها را هم ندارین ، برین تحقیق کنین دانمارک ، نروژ چه خدماتی به مادران باردار می دهند چه اموزشهایی به بچه ها می دهند؟ ، آقا پول نداری حقوق نده مزایا نده نه اینکه از جیب بچه نوزاد بی دفاع بکنی ، حقوق نده ، بگو بدون حقوق مزایا و در اختیار مادر
رضایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
6
من 9ماه رفتم مرخصی اما 6ماه سابقه بیمه برام رد شده .تامین اجتماعی زیر بار نمیره اما هزینشو شرکت پرداخت کرده .سه ماه سابقه بیمه پردازی من چی میشه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
مطمنيد شركت هزينه اون سه ماه رو داده ؟؟ اگه كسورات بيمه رد شده باشه دليلي نداره تامين اجتماعي جز سابقه شما محسوب نكنه . از تامين اجتماعي پيگيري كنيد كه براي اون سه ماه براي شما پولي از طرف شركت داده شده يا خير
سعیده
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
8
5
به نظر من طرح های این چنینی تنها سبب کاهش فعالیت بانوان در بازار کار می شود. می توان به جای افزایش مرخصی بانوان شاغل، به مرخصی پدرها افزود تا خانم هم از بابت عدم حضور در محل کار آسیب نبیند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
پدر به بچه شير بده ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
1
15
تو اداره ما که فعلا همون شش ماهه مرخصی زایمان. معمولا هم وقتی کسسی میره مرخصی بعد برگشتنش واحدش رو عوضمیکنن اذیتش میکنن جایگاه و پست گذشتشو بهش نمیدن و....
میخوام بگم برای یک خانمی که پانزده سال در یک اداره کار کرده واقعا شش ماه یا نه ماه مرخصی خیلی زیاده؟
ما تمام توان و نیروی جوانیمون رو تو اداره گذاشیم درسته حقوق دریافت کردیم اما تلاش کردیم در قبالش درست کار کنیم منصفانست به خاطر ترس از دست دادن کار از حق مادر شدنمون بگذریم ... ؟
شاید الان یه عده از دوستان بگند خوب نرید سرکار اما با شرایط فعلی و هزینه های بالا چطور از پس هزینه های زندگی بربیایم ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
1
14
مشکل اینه که هزینه هایی مثل ناهنجاری تربیتی کودکان که در اثر دوری از مادر و تربیت کودک توسط افرادی مثل پرستار ایجاد میشه رو بعنوان هزینه در نظر نمیگیریم، لطفا کمی دورتر رو نگاه کنیم، کودک فقط و فقط حداقل تا 2 سالگی باید توسط مادر نگهداری بشه، هزینه کارفرما و ... رو هم باید دولت تقبل کنه تا مشکلات اجتماعی بعدی که خودشون خیلی هزینه بر هستن ایجاد نشه. مسئولین محترم برن ببینن کشورهای پیشرفته که مرخصی زایمان دو ساله دارن چیکار میکنن. والا مسلمون تر از ما هستن
کاظمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
2
12
من به نوبه خودازدولت واموربانوان درریاست جمهوری نهایت تشکررادراجرای 9 ماهه مرخصی زایمان رادارم چون باعث می شود کودک 3 ماه بیشتردرکنارمادر بماند
علیرضا
Saudi Arabia
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
3
7
حرفی میزنیدا !
خب معلومه که کارفرما نمیتونه 9 ماه بدون پرسنل بمونه . مطمئناً یکی رو جاش میاره. بعد اگه کارمند قبلی اومد سرکارش باید کارمند جدید رو چی کار کنه؟
خب باید این یکی رو اخراج کنه دیگه.
تازه باید به هر دوشون هزینه آموزش و سایر هزینه ها رو هم بده.
عجیب والا
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
13
6
باسلام باید اصلا خانم ها توی خونه بشینند وخانه داری وبچه داری کنند وحقوق هم بگیرند به ازای هر بچه که می آورن ومردها در بیرون خانه کارکنند تا معضل بیکاری هم حل شود.
ایران خودرو افزایش قیمت ها را اعمال کرد (+قیمت جدید) پیام فضلی‌نژاد: مشکل از صداوسیما نیست، مشکل از مدیریت است کسری بودجه وحشتناک در دولت رئیسی که کتمان می شد مهدی فضائلی نقل قول معاون پزشکیان از رهبری را تایید کرد قطعی برق نباید باعث گرفتار کردن مردم شود / خاموشی ها ارتباطی با قطع مازوت سوزی ندارد احمد خاتمی: به قطعنامه شورای حکام جواب کوبنده بدهید/ این گرانی‌ها به نظام ضربه می‌زنند / بسیجیان، فرشتگان خدا بروی زمین اند انسداد جاده چالوس تا ۱۰ آذر / ترافیک سنگین در هراز محمد نزال عضو ارشد حماس: انتظار نمی‌رود مذاکرات غزه در صورت از سرگیری به نتیجه‌ای برسد می گویند «تحریم مهم نیست!» ؛ از جیب کی مهم نیست؟ (فیلم) درمان بیماری ایدز در کشور رایگان است بازداشت نگهبان سفارت آمریکا در نروژ به اتهام جاسوسی برای ایران و روسیه سردار سلامی: شریان‌ اقتصادی اسرائیل باید از زمین و دریا قطع شود واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به قطعنامه شورای حکام: ملاحظات هسته‌ای را کنار بگذاریم / هرچه تهدیدات بیشتر باشد، بهره مندیمان بیشتر می شود  علی لاریجانی مطرح کرد / اعلام آمادگی ایران برای توافق جدید هسته ای با ترامپ ماشین انسان‌شویی ساخته شد!