۰۶ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۰۹۲۷۰
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۲-۰۵-۱۳۹۴
کد ۴۰۹۲۷۰
انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۲-۰۵-۱۳۹۴

درباره توقیف هفته نامه "9 دی"

هیأت نظارت بر مطبوعات، نه دادگاه است، نه متهم اجازه حضور و دفاع دارد، نه هیأت منصفه ای در کار است و نه به صورت علنی برگزار می شود!
 عصر ایران؛ جعفر محمدی - هیأت نظارت بر مطبوعات، هفته نامه 9 دی را توقیف کرد. پیش از این نیز این نشریه توقیف و حتی لغو امتیاز شده بود ولی مدیر مسؤول (حمید رسایی) آن که از نمایندگان جریان موسوم به دلواپسان است، توانست نشریه اش را بازگرداند. (+)

مروری بر عملکرد 9 دی حاکی از آن است که اصول حرفه ای روزنامه نگاری مانند انصاف، دقت و صحت در این هفته نامه اساساً محلی از اعراب نداشت و علاوه بر آن، مدام مصوبات شورای عالی امنیت ملی را نقض می کرد.درباره توقیف هفته نامه

در این که با هر شخص حقیقی یا حقوقی قانون شکن باید برخورد شود تا نظم اجتماعی برقرار بماند تردیدی نیست ولی توقیف نشریه، کاری نیست که بتوان از آن دفاع کرد ولو آن که این نشریه متعلق به جریانی باشد که مورد پسند ما نیست.

پیشتر نیز گفته ایم و همچنان بر این موضع اصولی خود هستیم که باید سازوکارهای تنبیهی دیگری جز تعطیلی رسانه ها در مواجهه با اشتباهات، تخلفات و حتی جرائم آنها در پیش گرفت.

نکته اول این است که باید آستانه تحمل را بالا برد. خوشبختانه در دولت یازدهم این اتفاق رخ داده است ولی هنوز بدان اندازه نرسیده که بتوان بدان مباهات کرد.
در دولت قبل، هیچ رسانه ای حق انتقاد از مذاکره کنندگان را نداشت و رسانه ها حتی نمی توانستند زمانی که علیه ایران قطعنامه صادر می شد و کشور مرحله به مرحله در چاه تحریم ها  فرو می رفت، انتقادی از وضعیت موجود داشته باشند ولی اینک فضا به حدی باز شده است که دهها رسانه مکتوب و اینترنتی علیه مذاکره کنندگانی که توانسته اند گامی مهم برای لغو تحریم ها بردارند، تیتر می زنند و حتی صدا و سیما نیز همراهی شان می کند.

با این وجود انتظار می رود روند افزایش آستانه تحمل همچنان بالا برود و مسوولان بدانند که پذیرفتن پست و مقام، مترادف است با در معرض انتقاد بودن. بنابراین، اگر تاب انتقاد - ولو ناوارد - را ندارند، اساساً نباید قبول مسؤولیت کنند. انتقاد پذیری و سعه صدر، لازمه مسؤولیت پذیری است و این اصل، درباره مسؤولان همه قوا صادق است.

نکته بعدی، نحوه برخورد با رسانه هاست. توقیف رسانه، بدترین و اشتباه ترین شکل ممکن در مواجهه با یک رسانه است. وجود یک یا چند مطلب یا تصویر - حتی مجرمانه - نمی تواند دلیل موجهی برای توقیف یک رسانه باشد. این درست مانند آن است که بانک ملی ایران یا بانک صادرات را بعد از ماجرای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی توقیف می کردند ولی این بانک ها به حیات خود ادامه دادند و تنها با افرادی که درگیر جرم بودند برخورد شد و البته حق مطلب هم همین بود.

در رسانه ها هم باید این گونه باشد و به جای توقیف نشریه باید با متخلفان برخورد کرد و مجازات هایی مانند توقف انتشار برای مدت معین، جریمه نقدی و ... را در دستور کار قرار داد، همان طور که در دنیای نوین این گونه می کنند.

بستن نشریه، بستن ممر معاش کسانی که در آن نشریه کار می کنند -و همه شان نیز در تولید محتوا مشارکت ندارند- هست. همچنین توقیف هر نشریه، بی احترامی به مخاطبان آن است که افکار و رویکردهای سیاسی و اجتماعی خود را در آن نشریه دنبال می کنند.

موضوع بعدی، صلاحیت هیأت نظارت بر مطبوعات در خصوص توقیف مطبوعات است. هر چند قانون مطبوعات چنین حقی را به هیأت نظارت داده ولی واقعیت این است که این امر، خلاف نص صریح قانون اساسی است که به صراحت مقرر می دارد رسیدگی به جرائم مطبوعاتی در صلاحیت دادگاه مطبوعات آن هم با حضور هیأت نظارت بر مطبوعات است که باید به طور علنی برگزار شود.(اصل 168 قانون اساسی)

این در حالی است که هیأت نظارت بر مطبوعات، نه دادگاه است، نه متهم اجازه حضور و دفاع دارد، نه هیأت منصفه ای در کار است و نه به صورت علنی برگزار می شود!
البته هیأت نظارت طبق قانون موجود فعالیت می کند و حرجی از این بابت بر آن نیست؛ شگفت اینجاست که چگونه شورای نگهبان این قانون را تأیید کرده و چرا هیچ کسی به این رویه خلاف قانون اساسی انتقاد و اعتراضی ندارد؟!

با این اوصاف، توقیف نشریه 9 دی - که از منظر ما افراط گرا به شمار می رود - امری مذموم است. این نشریه و نیز همه نشریات اعم از اصلاح طلب و اصولگرا و مستقل، باید بدون هیچ واهمه ای فعالیت کنند و خود را در معرض قضاوت مردم قرار دهند. این برای جمهوری اسلامی برازنده نیست که هر از گاهی خبری از توقیف یک نشریه از آن برسد.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۱۴۹
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
43
635
آفرین بر شما که با مخالفان نیز جوانمردانه برخورد می کنید .ایکاش وقتی رسانه های اصلاح طلب نیز توقیف می شوند اصولگرایان هم اینگونه جوانمردانه رفتار کنند تا حیات رسانه ای ایران حفظ شود ولی حیف....
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
21
313
بنده ذره ای با این سه رسانه همسو نیستم اما توقیف رسانه ضرر های بلند مدت برای مصالح کشور داره. هر جامعه ای با تضارب آرا پیشرفت میکنه. بالاخره شاید در بین یک گزارش یا تحلیل دور از انصاف این رسانه ها یک انتقاد مفید هم وجود داشته باشه.
حضرت علی می فرمایند: انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال
یعنی به محتوای کلام توجه کن نه به گوینده آن
پاسخ ها
نقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
فرمایشتان متین است ولی وقتی رسانه ای مانند 9 دی ، اینهمه آب به آسیاب دشمن می ریزد دیگر چاره ای جز برخورد قهری باقی نمی گذارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
8 سال مصباحیست ها به نظر اکثزیت , علما , دانشمندان توجه ای کردند؟ فقط تکفیر کردند و نتیجه آن وضعیت فلاکت بار اکثریت مردم و کارخانجات و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی شد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
31
306
نه دی روزنامه نبود فحش نامه بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
33
254
نشریه 9 دی فقط ضد مردم و انقلاب پیش می رود
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
41
158
مثلا می خواهید بگید که از این موضوع ناراحت هستید؟به نظرم بسیار کار خوبی شد که توقیف شد حرف های شما هم درست هست اما نه برای کشوری مثل ایران که هرکسی صاحب روزنامه شده وهرچی بخواد مینویسه اما تحصیل کرده این رشته بیکار هستن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
خانم مریم
این استدلال شما دقیقا استدلال اونایی هست که دوست دارن با رسانه ها برخورد بشه.
ثانیا در یک کشور آزاد، هر کسی هر چه دلش خواست می نویسد نه این که همه میرزا بنویس باشند. کسی هم تخلف کرد قانون به او رسیدگی می کند.
ثالثا اگر کسی فارغ التحصیل روزنامه نگاری باشد و قلمش هم خوب باشد بیکار نمی ماند مگر اینکه فقط واحدها را پاس کرده باشد و نوشتن و روزنامه نگاری عملی بلد نباشد.
روزنامه نگاری به اندیشه و قلم است و نه به مدرک.
یا هو
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
23
69
جناب ناشناس آیا امیر المومنین (ع)فرموده به سخنان تهمت و افتراء و دروغ گوش دهید؟ چرا همه چیز را خلط میکنی آیا روزنامه ای که خلاف منافع ملی و خلاف موازین شرعی و قانونی هر روز همراه وهمسو با معاندین حرکت میکند نباید توقیف شود؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
37
44
رسانه ها باید آزاد باشن و بتونن حرف خودشون رو بزنن تا جامعه مدنی ما بتونه پیشرفت کنه و از شدت فساد در جامعه کاسته بشه.
هر چه زودتر باید هفته نامه 9 دی رفع توقیف بشه.من یک اصلاح طلبم ولی به عقاید طرف مقابل هم احترام میذارم و سعی می کنم از رسانه های خودم از توافق دفاع کنم.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
222
30
متاسفانه رفتار دولت با منتقدین نادرست و نا پسند است از آرزوی به جهنم رفتن آنها تا بی سواد خواندنشان...
درحالی که در دولت احمدی نژاد علیه ایشون دروغ بافی میکردن هیچی نمیگفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
راستمیگه اصلاً در آن زمان هیچ نشریه‌ای توقیف نشد؟!!! احمدی‌نژاد هم سمبل راستی و پاکی بود!!!!!!!!!!!!!!
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
18
46
درود بر عصر ایران
عامل اصلی بدبختی ما ایرونیا اینه که هنوز یاد نگرفتیم باید همدیگه رو با گفتگو متقاعد کنیم.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
26
65
توقيف و لغو و ... براي اين نشريه كمه.
بايد پيچ و مهره هاي دستگاه توليد اين نشريه رو هم باز كرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
17
62
با حرف های اقای نویسنده کاملا موافقم اما اقای رسایی چنان پرونده تاریک و سیاهی در مورد خودشون و افکار و خطی مشیشون حداقل پیش من درست کردن که خدایی دلم خنک میشه اگر رسانه که چه عرض کنم سیاه نامه ایشون توقیف بشه .سعدی شیرین سخن فرموده اند: یکی از ملوک بی انصاف پارسایی را پرسید از عبادت‌ها کدام فاضل تر است گفت تو را خواب نیم روز تا در آن یک نفس خلق را نیازاری.ظالمی را خفته دیدم نیم روز
گفتم این فتنه است خوابش برده به

وآنکه خوابش بهتر از بیداری است
آن چنان بد زندگانی مرده به.
قصه ما هم همینه آقای رسایی اگر رسانه نداشته باشن فتنه شون کمتر میشه.
میدونم نظرمو چاپ نمی کنی ولی من حرف دلمو زدم.
MAJID
-
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
13
45
کاش رجوع کنید به حافظه تاریخی تون در دوران اصلاحات رییس جمهوری که بعده ها حتی تصویرش هم جرم شد . برای روزنامه کیهان به هر دلیلی پیش مقامات قضایی کشور ریش گرو گذاشت . نتیجه اون فکر و ژست یا هرچی شما اسمش رو میزارید . شد همین کیهانی که امروز می بینید .
امید خراسانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
11
46
اتعطیلی یک رسانه ی افراطی وابسته به منابع قدرت به دلیل دروغ پراکنی های بی سابقه و زیر پاگذاشتن مکرر همه ی موازین قانونی و حقوقی، به هیچ وجه قابل مقایسه با تعطیلی مطبوعه های اصلاح طلب با دلایل واهی و بسیار پیش پا افتاده نیست ! انتقاد از تعطیلی این رسانه دروغ به هیچ وجه منصفانه نیست. بر اساس همین قانون موجود و با در نظر گرفتن عدل و انصاف تا کنون کیهان ، رجا نیوز ، 9 دی و امثال آن باید بارها تعطیل می شده است ولی باز هم به دلیل پشتیبانان قدرتمند اینکار صورت نگرفته است.
ناشناس
Germany
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
6
42
آقای محمدی عزیز ؛ یکی از مستنداتی که توانسته است نشریه ی لغو امتیاز شده را برگرداند همین عدم اصول حرفه ای روزنامه نگاری است که به آن بدرستی اشاره کرده اید. اما اینکه گفته اید که فضا به حدی باز شده است که دهها رسانه مکتوب و اینترنتی علیه مذاکره کنندگانی که توانسته اند گامی مهم برای لغو تحریم ها بردارند، تیتر می زنند و حتی صدا و سیما نیز همراهی شان می کند متأسفانه تمام حقیقت نیست. چون باز شدن فضا موقعی است که تمام شهروندان از آن برخوردار باشند و الا که این طیف همیشه آزادی عمل داشته اند که هرچیز که دلشان میخواهد بویسد؛ آن زمان ایجاب میکرده است آن طور بنویسند چون طییف دیگری در قدرت بود و این زمان چون طیف دیگری درسرکارند ۰ آن چریانی که هیچ گاه دارای حقوقی نبوده اند بازهم با وجود شرکت میلیونی شان در انتخابات و به سرکار آوردن دولت تدبیر و امید؛ حتا اجازه ی تجمع و پشتیبانی از توافق اتمی را هم ندارند !
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
9
45
در نظر داشته باشید حتی در دولت تدبیرو امید نیز ترکیب هیات نظارت بر مطبوعات بیشتر به سمت مخالفان دولت سنگینی می کند. از 7 عضو این هیات 4 عضو از جناح راستند. ببینید آش چقدر شور شده که آنها به بستن این روزنامه رای داده اند!
مطبوعه های اصلاح طلب آنقدر دست به عصا راه میروند که بسیاری از مطالب عادی را به دلیل خود سانسوری منتشر نمی کنند در حالی که زسانه های جناح افراط مانند کیهان هر چه از دهنشان بر می آید می گویند. بهتر بود عصر ایران مقایسه ای از تعطیلی ، تذکر واخطار مطبوعات اصلاح طلب و افراطیون منتشر می کرد تا مشخص شود انتقادش منصفانه است یا خیر!
ناشناس
Netherlands
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
6
19
عصر ایرن ادای روشنفکری درنیار! وقتی آزادی نیست بهتر است در همین عدم آزادی عدالت برقرار شود تا زمین بازی قدری متعادل شود. اگر قانون محدود کننده است حداقل همه در مقابل همین قانون محدودکننده برابر باشند. نه اینکه بعضیها هرچه بخواهند بگویند و بعضیها هم اگر دست از پا خطاکردند مجزات شوند.
محبت اله زارع
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
3
19
جناب محمدي عزيز. اميدوارم به منظور تنوير مخاطبانتان اين عريضه را درج فرماييد:
اصل نظرتان درست است. بنده هم مثل شما معتقدم نبايد دهني بسته و يا قلمي شكسته شود. چپ و راست هم ندارد. اصل آزادي بيان نبايد مخدوش شود و صد البته آزادي بيان براي مخالف معني دارد نه موافق!! و باز لبته اگر نشريه تخلف كرد مثل هر بنگاه ديگري بايد به تخلفش رسيدگي بشود. در دادگاه ذيصلاح!

امايك اشتباه داريد اينكه هيات نظارت نشريه را "لغو مجوز" نكرده است. صرفا طبق اختياراتش آنرا متوقف كرده و پرونده را به دادگاه ميفرستد. انجاست كه دادگاه معين ميكند نشريه فعال شود يا نشود و دادگاه نيز بر اساس نظر هيات منصفه اقدام ميكند. لذا همين عدم دقت باعث شده گمان كنيد هيات نشريه را لغو مجوز كرده است!
همانطور كه خودتان در متنتان اشاره كرده ايد: هيات حق (و وظيفه) قانوني دارد نشريه را متوقف كرده و موضوع را براي رسيدگي به مرجع قانوني بفرستد.
مسئول پرداخت حقوقها هم در مدت تعطيلي صاحب امتياز است زيرا او (ويا مدير مسئول مورد تاييد او) در رعايت قوانين دقت و جديت نكرده است. و اگر دادگاه نشريه را كلا لغو كرد در آن صورت افراد بيكار شده طبق قوانين و مقررات بيمه تامين اجتماعي بايد از حقوق خود بهره مند شوند. پس عملا ظلمي به افراد نشده است.
بعنوان حاشيه هم اضافه كنم (بخصوص در دولت كنوني) اقدامات سيستمي مناسبي در خصوص بيمه هاي روزنامه نگاران و افراد شاغل در رسانه ها صورت گرفته و از جمله مزاياي آن نامين كاركنان مزبور در چنين مواردي است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
21
12
با اینکه اقای رسایی را از نظر فکری قبول ندارم ولی بستن روزنامه را هم قبول ندارن بگذار مخالف حرفش رابزنند حتی اگر هم توهین باشد
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
7
19
حتی در دنیای آزاد نیز به مخالفات تساهل نیر اجازه نفرت پراکنی نمیدهند. نه دی نشریه ای بود آکنده از نفرت مذهبی و سیاسی که در کشوری مثل نروژ و سوید هم تحمل نمیشد
بهیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
6
9
توقیف هر نشریه ای به بهانه ی هر مطلبی ، جای نگرانی دارد .
من به عنوان یک طرفدار اصلاحات ، محدودیت های تدبیر و امیدی را نمی پسندم .
اگر مخالف من حرف بزند ، نشانگر رشد سیاسی من است . اگر دشنام و بهتان می زند باید به شعور مردم اعتماد کرد .

آیا شما به شعور مردمی که به دعوت آن بزرگمرد رأیشان را به تدبیر و امید دادند ، شک دارید ؟
در اسفند ماه ما جلوتر خواهیم رفت .
اصولگرا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
3
8
با این اوصاف، توقیف نشریه 9 دی - که از منظر ما افراط گرا به شمار می رود - امری مذموم است. این نشریه و نیز همه نشریات اعم از اصلاح طلب و اصولگرا و مستقل، باید بدون هیچ واهمه ای فعالیت کنند و خود را در معرض قضاوت مردم قرار دهند. این برای جمهوری اسلامی برازنده نیست که هر از گاهی خبری از توقیف یک نشریه از آن برسد.افرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
38
10
به خدا پناه می برم از استبداد رای دولتی که دهان مخالف را گِل می گیرد و سرا پای مجیز گویان را گل...
فارض
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
3
20
قابل توجه آقايان دلواپس و مدعى اصولگرائى !
بايد براى اين آزادگى و سعه صدر به عصر ايران تبريك گفت.
دانشچوی دکتری رسانه
Spain
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
6
19
دلم خون شد
الحق مروری بر عملکرد 9 دی حاکی از آن است که اصول حرفه ای روزنامه نگاری مانند انصاف، دقت و صحت در این هفته نامه اساساً محلی از اعراب نداشت و علاوه بر آن، مدام مصوبات شورای عالی امنیت ملی را نقض می کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
6
16
من به شدت طرفدار آزادی بیان هستم ولی وقتی روزی نامه هایی مثل این و وطن امروز و اینها رو می خونم می بینم که آزادی بیان برای همه هم چیز خوبی نیست و نه تنها باعث رشد مملکت نمیشه بلکه باعث نابودی و ایجاد تفرقه و دشمنی میشه! همانطور که دموکراسی در سال 84 ما رو به چاه ویل انداخت!
محمد
Germany
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
7
10
به نظرمن قانون را باید رعایت کرد چه باب میل ما باشه چه نباشه چطور تو دولت قبل هر رسانه ایی کوچکترین انتقادی میکرد تعطیلش میکردن؟الان با وجود این همه توهین تعطیل نکنن.به نظر من کیهان و رجا نیوز هم باید بسته بشه.نقد منصفانه فرق داره با اهانت
سهند
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
8
14
من صد در صد ضد 9 دي كيهان و..... هستم ولي راهش توقيف نيست . اما در باره روزنامه هاي اصلاح طلبان چرا آنها را توقيف كنند آن بدبخت ها كه آنقدر خودسانسوري مكنند كه روزنامه شان بدرد خاله جانشان مي خورد .
درباره قطعنامه 1701 که مبنای مذاکرات آتش بس لبنان و رژیم اسرائیل است، چه می دانیم؟ تاسیس یک جایزه ادبی به نام برنده نوبل ادبیات نروژی درخواست اوکراین از گروه هفت برای مقابله با محور روسیه-ایران-کره شمالی ادعای رسانه اسرائیلی: آتش‌بس در لبنان؛ اعلام رسمی امشب، اجرا از فردا صبح بارزانی: تنش با ایران و ترکیه به نفع کردها نیست هشدار نارنجی هواشناسی مازندران؛ بارش برف و سیلاب در راه است علی لاریجانی: بودجه‌ای که دولت به مجلس داد، تحولی نشان نمی‌داد / سهام عدالتی که داده‌ایم، فقط اسمش این است که به مردم دادیم / من را بخاطر دفاع از برخی نمایندگان ردصلاحیت شده رد کردند زنجرک تخت‌: حشره ای که به شکل عجیبی نازک است! (عکس) فاسل وگا اکسلنس؛ خودرو لوکس فقط 156 دستگاه در جهان (عکس) بنکیو زیمنس با این موبایل بسیار باریک از شاخ های زمان خود بود! (فیلم) یکی از خوش رنگ ترین مرسدس های حاضر در خیابان های انگلیس! (عکس) پزشکیان: کلاس‌های سنتی کارآمد نیستند؛ نیازمند فضاهای آموزشی تعاملی هستیم روش ساده و استادانه ساخت دیگ‌های سنتی (فیلم) هشدار نارنجی هواشناسی برای تهران؛ کاهش شدید دما و بارش برف پیش‌بینی می‌شود ال‌جی کی جی ۹۲۰: طراحی انقلابی یک گوشی در سال 2006 (عکس)