فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۱۶۸۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۲-۰۶-۱۳۹۴
کد ۴۱۶۸۹۹
انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۲-۰۶-۱۳۹۴

جزئیات مذاکرات جلیلی از زبان سیروس ناصری

عصر ایران
اگر مجلس واقعا بنا دارد موضوع را به صورت جامع بررسی کند، باید از تیم آقای دکتر لاریجانی؛ یعنی آقای دکتر وعیدی و آقای سعیدی و اینها هم دعوت کند.
«سیروس ناصری» عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، با بیان اینکه «در دوران دکتر جلیلی خیلی اخبار مستقل و جامعی از مذاکرات بیرون نمی‌آمد و بیشتر باید به اخبار رسمی اتکا می‌کردیم»

به گزارش خبرآنلاین، گفت: «آنچه من از آلماتی ۱ و ۲ می‌دانم و به‌ویژه از آلماتی ۲، که آقای دکتر جلیلی و تیمش از آن به‌عنوان یک تغییر وضعیت و شروع به نگاه مثبت طرف‌های مقابل ياد می‌کنند، این است که فردو به طور اساسی تقریبا اوراق شود و در متن هم آمده که به وضعیت پیش از آمادگی برسد».

او افزود: «در واقع فردو به نحوی اوراق شود که راه‌اندازی مجدد آن، مدت زمان طولانی نیاز داشته باشد و چیزی فراتر از تعطیلی باشد. نکته مثبت آن گفت‌وگوها چه بود؟ اینکه وعده‌هایی داده شده بود که ایران مواد غنی‌سازی خود را به خارج از کشور منتقل نکند.

 این اوج مذاکرات آن تیم بود و بعد از آن دیگر اتفاقی نیفتاد. یک اتفاق دیگر در آن دوره افتاد که آن ‌هم آقای دکتر صالحی رأسا و شخصا دنبال کردند و مذاکرات مسقط را ایشان کلید زدند و این را به هر شکلی حفظ کردند تا دولت آقای روحانی سر کار آمد و توانست آن را شکفته کند و به سمت بهره‌برداری جامع ببرد».

ناصری با بیان اینکه توافق تهران [سال ٨٩]، توافقی بسیار بد بود، ادامه داد: «آنجا ما صرفا برای اینکه تحریم‌ها تشدید نشود، قبول کردیم مواد غنی‌سازی‌شده را که هزینه بسیار سنگینی برایش داده بودیم، به خارج بفرستیم و ابتدا قرار شد این توافق با آمریکایی‌ها در ژنو صورت گیرد و توافقی خصوصی و غیررسمی با آمریکایی‌ها انجام شده بود که به نتیجه نرسید.

حالا اگر حداقل با طرف اصلی دعوا که آمریکا بود این توافق انجام می‌شد، شاید بعدا یک امتیازی هم در مقابل می‌گرفتند، ولی شدت‌نیافتن تحریم‌ها که امتیاز نیست. ضمن اینکه ترکیه و برزیل کجای این ماجرا بودند که ما بخواهیم با کارت آنها بازی کنیم؟» او افزود: «ترکیه و برزیل اصلا کاره‌ای نبودند.

از این گذشته توافقی را که برای خود ما هم مناسب نبود، آمریکایی‌ها رد کردند و بلافاصله شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کردند. به نظرم این یکی از بدترین مقاطع و شاید بتوان گفت تاریک‌ترین مقطع مذاکرات هسته‌ای بود».

او در مورد دعوت از جلیلی به كمیسیون برجام هم گفت: «مجلس حق دارد از هر کارشناسی که می‌خواهد دعوت کند اما اگر مجلس برای بحث اهمیت برجام فقط از ظریف و همراهانش دعوت می‌کند و در مقابلش فقط از آقای دکتر جلیلی و تیم مذاکره‌کننده ایشان، این کاملا جهت‌دار و یک‌طرفه است و در نتیجه نمی‌تواند به یک بحث جامع و یک‌طرفه برسد.

اگر مجلس واقعا بنا دارد موضوع را به صورت جامع بررسی کند، باید از تیم آقای دکتر لاریجانی؛ یعنی آقای دکتر وعیدی و آقای سعیدی و اینها هم دعوت کند.

در شرایط بعد از توافق، مسئولان مذاکره‌کننده هنوز ملاحظه دارند و نمی‌توانند به‌صراحت و روشنی همه مطالب را بیان کنند. چراکه هر اظهار نظر آنها ابعاد بیرونی دارد و ناچارند با احتیاط برخورد کنند».

برچسب ها: جلیلی ، مذاکرات ، ناصری ، مجلس
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲۲
غیر قابل انتشار:
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
3
96
زنده باد ظريف و تيمش آنها شطرنج بازان ماهري هستند كه طرف مقابل را هميشه در حالت آچمز قرار ميدادن ولي جليلي فرد متدين بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
4
94
آقای جلیلی باید کمی انصاف به خرج دهند به جای اینکه چشم بسته مخالفت کنند.
رکوردشکنی گرما در اروپا با حدود ۳۰۰ فوتی چرا یک عفونت ساده در برخی افراد التهاب خطرناک ایجاد می‌کند تغییر ساعت کاری ادارات البرز به دلیل بازی تیم ملی فوتبال  نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران تبادل ۱۶۰ اسیر جنگی میان روسیه و اوکراین محمدرضا باهنر: در جنگ نقل و نبات پخش نمی‌کنند/ با جنگ، حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار عقب افتادیم اطلاعیه مهم بانک ملی درباره قطعی موقت سامانه‌های کارتی  هشدار حمله موشکی در دبی صادر شد شمار کشته‌های زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ نفر رسید بقائی: ایران بیشتر از هر طرف دیگری دغدغه امنیت جمعی منطقه را دارد پزشکیان: دامنه اختیارات استانداران به گونه‌ای افزایش یافته که آنان در عمل «رییس ‌جمهور استان» محسوب می‌شوند امام جمعه اهواز: در استان خوزستان همچنان انتقال مواد مخدر به‌راحتی انجام می‌شود امام جمعه تهران: اجتماعات شبانه نباید زمینه حضور وحدت‌شکنان باشد بارش باران در ۱۳ استان کشور ۲ طوفان شدید در ژاپن/ ۲ میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند