۱۹ آبان ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۹ آبان ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۲۹۲۰۴
تعداد نظرات: ۵۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۱۴-۰۸-۱۳۹۴
کد ۴۲۹۲۰۴
انتشار: ۱۰:۱۶ - ۱۴-۰۸-۱۳۹۴

4 نکته درباره پلمب "کی اف سی حلال": تصمیم گیری مسؤولان بر اساس تیتر چند سایت و خبرگزاری!

آیا مردم حق ندارند تردیدهای جدی درباره پشت پرده ها و این که منافع مالی برخی افراد در میان است و نه مسائل انقلابی و ارزشی ، داشته باشند؟!
 عصر ایران - رستوران کی اف سی حلال در تهران پلمب شد. این خبری بود که ابتدا در رسانه های داخلی منتشر شد و بلافاصله در مطبوعات خارجی بازتاب پیدا کرد.

قبل از بسته شدن این رستوران، رسانه های یک جریان خاص سیاسی علیه آن موضع گیری کرده و 16 نماینده مجلس هم علیه آن بیانیه داده بودند.

در این باره نکاتی چند قابل توجه است:

1 - این رستوران، برخلاف آنچه توسط برخی رسانه ها مطرح می شد، نماینده "کی اف سی آمریکا" نبود بلکه نماینده شرکتی به نام "کی اف سی حلال" از کشور ترکیه بود که گویا برای عرضه مرغ سوخاری در کشورهای اسلامی تأسیس شده است.
این مطلب البته قصد ورود به اصل دعوای حاضر را ندارد چرا که طبیعتاً باید این موضوع توسط ذی نفعان یا وکلای آنها حل و فصل شود. از این رو ، قصد داریم از منظر ملی به این موضوع بنگریم.

با این زاویه دید می توان تأسف خورد به حال کشوری که لااقل تعدادی نمایندگانش نه بر اساس مدرک و سند و دلیل و منطق، که بر اساس تیتر این سایت و آن خبرگزاری تصمیم گیری می کنند و بی آن که اصل ماجرا را بدانند، علیه شهروندان این کشور -که باید مدافع حقوق شان باشند- بیانیه می دهند. به راستی برای آنها خیلی سخت بود که از وزارت صنعت، معدن و تجارت، درباره ماهیت این رستوران استعلام کنند و بعد تصمیم بگیرند؟!

کشوری که مرجع تصمیمات دستکم برخی نمایندگان پارلمانش، تیترهای هوچی گرانه برخی رسانه ها باشد، حتما در توسعه خود با مشکلات عدیده ای مواجه است.

همچنین این ماجرا نشان داد جای اخلاق و تقوای رسانه ای در میان بخش بزرگی از رسانه های ایران همچنان خالی است.

4 نکته درباره پلمب

2 - تصور کنید که شما یک فرد خارجی هستید و قصد دارید معادل 100 میلیارد تومان در ایران سرمایه گذاری کنید. قطعاً قبل از انجام سرمایه گذاری، فضای ایران را رصد می کنید تا مطمئن باشید سرمایه تان هدر نمی رود و سود مورد نظرتان به دست می آید.

در این میان ماجرای پلمب یک رستوران در ایران نظرتان را جلب می کند. بررسی می کنید و متوجه می شوید یک شرکت ایرانی از یک شرکت ترکیه ای نمایندگی گرفته، سپس از تمام مراجع قانونی در ایران ، مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه مربوطه، اداره اماکن نیروی انتظامی، ثبت شرکت ها و هر جایی که لازم بوده، مجوزهای لازمه را دریافت کرده است.
همچنین با توجه به خارجی بودن شرکت اصلی، استعلام قانونی از وزارت امور خارجه ایران گرفته شده و رسماً اعلام شده که این شرکت در فهرست شرکت های مرتبط با صهیونیست ها نیست.

بر اساس همه این ها که قطعاً ماه ها طول کشیده، سرمایه گذاری صورت گرفته، تجهیزات لازم از خارج و داخل خریداری شده، افرادی استخدام شده و آموزش دیده اند و سرانجام یک رستوران کوچک در یک خیابان فرعی در تهران راه اندازی شده است.
با این حال، ناگهان، چند مأمور پلیس می روند و رستوران را پلمب می کنند و بر می گردند؛ گویی که هیچ کدام از آن مراحل سخت قانونی طی نشده است؛ به همین سادگی!

حال بعد از مطلع شدن از این ماجرا، به عنوان یک سرمایه گذار خارجی، آیا جرأت می کنید در ایران سرمایه گذاری کنید؟ آیا با خود و مشاوران تان نخواهید گفت که در این کشور، شهروند خودشان که همه قوانین و مقررات را رعایت کرده و طبق قانون خودشان تمام مجوزها را گرفته و همه مراحل را یک به یک طی کرده، فقط سه روز توانست کار کند و تمام سرمایه اش را بر خلاف مجوزهایی که خودشان داده بودند، به باد فنا دادند! مگر دیوانه ایم که پول بی زبان مان را برداریم و در این جای ناامن که حتی نمی شود به امضاهای مسؤولان و مجوزهای قانونی اعتماد کرد، هدر دهیم؟!

چنین وضعیتی، نه تنها سرمایه گذار خارجی را می ترساند بلکه سرمایه گذار داخلی را نیز می رماند و همین می شود که هزاران شرکت با سرمایه ایرانی در دوبی و استانبول و باکو و ایروان و تفلیس و ... تأسیس می شود و بسیاری دیگر هم به جای آن که پول خود را صرف تولید و اشتغالزایی در داخل کنند، به کار زمین و سکه می اندازند یا در بهترین حالت، در بانک ها می خوابانند.
واقعاً چرا عده ای فکر می کنند با این فضای ناامنی که ایجاد می شود، می توان سرمایه های خارجی را جذب کرد یا مانع از خروج سرمایه های داخلی شد؟

3 - یک بام و دو هوا ، مملکت را به ستوه آورده است. از یک طرف کوکاکولا که اصلی ترین نماد آمریکا در کل جهان است، سالهاست که در ایران با همین نام و نشان تولید می شود و به فروش می رسد و در مهمانی های دولتی هم سرو می شود ولی یک شرکت دیگر که تنها مشابهت اسمی- آن هم نه کامل - با یک شرکت آمریکایی دارد، فوری پلمب می شود! آیا مردم حق ندارند تردیدهای جدی درباره پشت پرده ها و این که منافع مالی برخی افراد در میان است و نه مسائل انقلابی و ارزشی ، داشته باشند؟!

4 - این بند الزاماً به ماجرای مورد بحث مربوط نیست ولی جای اشاره به آن، همین جاست. یکی از مصائب کسانی که می خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند و کسب و کاری راه بیندازند، این است که برخی افراد با معرفی خود به عنوان متصلین به قدرت، باج خواهی می کنند و تهدید می نمایند که اگر سهمی و نفعی از آن سرمایه گذاری به ایشان داده نشود، در کارشان مانع تراشی خواهد شد و ای بسا ، برخی اتفاقات مبتنی بر "یک بام و دو هوا" نیز در همین مسأله ریشه داشته باشد.

 از این رو، لازم است با اقدامات اصلاحی مانند مقررات زدایی و کاهش مراحل راه اندازی کسب و کار و ... به این فاجعه اقتصادی و امنیتی را که به کرات اتفاق می افتد، پایان داده شود و الّا ورود هر سرمایه گذار به ایران ، بیش از آن که فرصتی برای او یا منفعتی برای مردم باشد، شکاری است که در دام لاشخورهای رانت دار، افتاده است.
برچسب ها: کی اف سی ، حلال ، پلمب ، کوکاکولا
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۲۵۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
15
798
احسنت بر این تحلیل دقیقا مشکل ما یک بام و دو هواست!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
مثل اینکه این رستوران منافع عده ای رو به خطر انداخته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
در ایران چیزی که اهمیت نداره امنیت سرمایه گذاری ! برای همین وضع اقتصاد و بیکاری اینطوری ! هر روز یا صحبت از جنگ میشه یا یک کسب و کاری تعطیل میشه ! در چنین شرایطی سرمایه گذار خارجی جرات سرمایه گذاری در کشور را ندارد و آمار بیکاری هر روز افزایش می یابد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
جالب است که کی اف سی امریکا در اکثریت کشورهای اسلامی و مسلمان حتی عراق سوریه مالزی ترکیه عمان قطر بحرین عربستان و....حتی فلسطین و یمن !!! شعبه دارد ولی تنها در کشور ایران و بین کشورهای اسلامی در کشور ما ممنوع است !!!!!!
ناشناس
Poland
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
17
587
به خدا آدم نمی دونه به حال این مملکت بخنده یا گریه کنه. هرچند من علت تمام این اتفاقا رو در این می بینم که عده ای می خوان مردم رو از بهتر شدن اوضاع با تدبیر دولت و بعد از توافق ناامید کنن تا تو انتخابات مجلس یه شانسی داشته باشن!
پاسخ ها
aidin
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
بدبختی ما به دلیل منافع یه عده به اصطلاح دلسوزه!
ناشناس
| China |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
با مرغ های خراب و مونده ی کی اف سی وضع مردم بهتر میشه؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
7
417
بیچاره از روش قانونی عمل کرده به این وضع افتاده، باید مثل خیلی ها از دو! بند پ فقط استفاده می کرد و مجوز میگرفت.
حميد
United Arab Emirates
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
4
263
سلام
بنده به سهم خود از گرداننده گان عصر ايران و نويسنده اين مقاله تشكر ميكنم .
تا كي كشور بايد آسيب اين رفتارهاي جرياني و بي اساس رو ببيند ، اين قبيل اقدامات ، نگاه و تصميم سرمايه گذاران داخلي را هم متزلزل و بي ثبات مي كند چه رسد به خارجي ها !!!
تا كي بايد كشور از نگاه بيروني ، كشوري مافيايي و جرياني تلقي شود نه قانون مدار و سازمان يافته و با ثبات !!!!
بنده در خارج زندگي ميكنم و يك تاجر هستم ، اينگونه خبرها در نگاه تجار علاقمند به سرمايه گذاري در كشور ، پيام نا أمني ، بي ثباتي و هرج ميدهد !!!
آيا از مسولين كشورمان كسي اين خبر و مقاله را ميخواند !!!
يا نه آنها اصولاً نميخوانند و نميدانند !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
خب واقعا اوضاع همینه. هرج و مرج شدید.
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
11
301
عصر ايران چند وقت با مقاله هات داري كولاك ميكني راهت روشن و ارادت هميشگي باشه انشاا... موفق باشي
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
5
135
سلام الان ما دوسالی همین بلا رو دارن سرمون میارن کسی به کسی هم نیست.تنها شرکتی هستیم که همه مجوز ها رو داره و همه چیز حتی اونهایی که گارانتی نداره ما خودمون گارانتی میکنیم الان اجازه نمیدن یک مرکز از ما خرید کنه چون دارن میلیون میلیون میخورن و حتی ما رو تهدید هم کردند.حالا اگر ادعای اخلاق رسانه ای داری پیگیری کن هرچند بعید می دونم.
اميد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
4
134
گل گفتي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
12
194
عصری جون، خون خودتو کثیف نکن! اینا هیچکدوم درست بشو نیست...
بهترین کاری که میشه تو این ممکلت کرد اینه که از این مملکت بری...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
دقیقا موافقم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
3
167
به این نکته مهم هم اشاره کنید:
یک بانک یا موسسه مالی یا شرکت بیمه میتواند چندین سال بدون هیچ مجوزی فعالیت کند و پشتوانه بازگردادن پول مردم را هم ندارد و قوانین را در روز روشن نقض میکند ولی سرمایه مردم را جذب میکند و در تمام رسانه های رسمی و غیر رسمی هم تبلیغ میکند اما یک رستوران با وجود اخذ تمام مجوزها، یک روزه پلمپ میشود!!!
جل الخالق!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
3
122
مشکل از هر کی به هر کی بودنه مملکته، باید رفت سراغ کسی که دستور پلمپ داده و پرسید بر چه اساسی لمپ شده! اگر جواب قانع کننده نبود با مسئولین این مورد برخورد جدی کرد تا دیگران هم حساب کار دستشون بیاد!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
4
118
به نظر اینجانب مشکل در حاکمیت دو گانه در ایران است دو سلیقه که یکی می پسندد ولی دیگری نفی میکند تا وقتی این مشکل هست مملکت پیشرفتی نخواهد کرد.....
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
2
73
دردم اگز یک بودی چه بودی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
4
110
دمت گرم عصر ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
4
83
این ها همه نتیجه جوگیری یک عده فرصت طلب هست که از هر فرصتی برای نشون دادن خودشون تو صحنه سیاسی استفاده میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
2
102
وای برما......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
4
84
چوب حراج بر آبروی ایران زدن جرم نیست تا کی ما باید شاهد این رفتارهای فرا قانونی باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
2
73
ایواله عصر ایران گروهی هر کار دلشان میخواد میکنند و به کسی هم جواب نمی دهند و مردم زیان اصلی را می پردازند و به اسم آمریکا ستیزی جولان می دهند بوینگ و ایرباس و کلی اجناس صنعتی و یا کوکاکولا را گل گفتی مشکل ندارد ولی مکدانل و کی اف سی مشکل دارد یک بام و دو هوا.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
4
95
جالبه صداو سیما هم از بسته شدن این رستوران حمایت کرد و در خبر20و30 با هیجان این اقدام را استکبار ستیز معرفی کرد!!!!!
آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
3
109
خواهشمندم منتشر کنید.
ضمن تشکر از عصر ایران در خصوص این مقاله و مخصوصاً بند 4 آن، لازم می دانم بگویم اینکه این زالوهای متوصل به قدرت و بعضاً خود عناصری که در مسند قدرت هستند (از کارمند ساده ارگانی مانند شهرداری بگیرید به بالا) نه به کشور فکر می کنند و نه به مردم!!! صرفاً به منفعت خود فکر می کنند. به عنوان مثال بنده برای گرفتن یک جواز تجدید بنای خانه پدری از شهرداری هفت خوان رستم را طی نموده و تمام روندهای قانونی را طی کردیم. آخر سر در انتهای کار خود مامور شهرداری به بنده گفت ده میلیون تومان می گیریم و جواز ساخت را صادر می کنیم.اگر می خواهید کارت انجام گیرید این مبلغ را باید بدهید و اذعان کرد این مبلغ برای همه مدیران شهرداری هست که به نسبت پست سازمانی بین خودشان تقسیم می کنند. حال تو خود بدان حدیث مفصل از این مجمل!!!! ببین در بالاها چه خبر است؟؟؟؟
ناشناس
Australia
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
17
37
با تمام صحبت های شما در مورد یک بام و دو هوا بودن موافقم. حتی معتقدم که به شرکت های امریکایی هم میتونه مجوز فعالیت توی ایران داده بشه. با این حال در این مورد خاص چیزی که هنوز نتونستم بفهمم اینه که این کی اف سی حلال ترکیه چیه دقیقاَ؟ اگر شرکتی کاملاَ مستقل از کی اف سی امریکاست، قاعدتاَ باید از منظر قوانین بین المللی غیرقانونی باشه چون اسم یه شرکت دیگه رو استفاده کرده. من هم هر چقدر همچین شرکتی رو توی اینترنت سرچ میکنم چیزی پیدا نمیکنم. برداشت من اینه که اصلاَ شرکتی به نام کی اف سی حلال ترکیه وجود خارجی نداره. این رستوران هم احتمالاَ یا اصلاَ قوانین کپی رایت رو رعایت نکرده و همینجوری اسم برای خودش گذاشته یا واقعاَ مربوط به کی اف سی امریکاست و برای اینکه بگه ما به اونا ربطی نداریم و شاید بتونه مجوز بگیره، همچین ادعایی کرده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
4
37
بند دو و سه عالی بود عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
7
49
هدف اینها ضربه وارد کردن به اقتصاد کشور
ناشناس
Saudi Arabia
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
2
88
این وسط صداوسیما ماشالله توپخانه خبرگزاری فارس و .... هست 24 ساعت درمورد همین چیزا صحبت میکنن .... امنیت سرمایه ...
راعی
Spain
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
5
111
ما باید تصمیم بگیریم چه بخریم و چه نخریم. به مسئولان کشور هم هیچ ربطی ندارد.
آقا جان ما دوست داریم کالای امریکایی گران بخریم ولی عمرا جنس چینی بنجول ( که آن هم از طریق آقازاده ها وارد می شود) را نخریم.
به مسئولان چه ربطی دارد؟
صاعقه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
174
15
کار خوبی کردن
و دوباره تحلیل های آبکی از عصر ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
چی میگی ؟ چیو و کجاشو خوب کردن ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
3
53
در این چیزی که اهمیت نداره امنیت سرمایه گذار برای همین وضعیت اقتصاد و بیکاری به اینجا رسیده
رامین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
2
67
بهتر بود تیتر انتخاب می کردید
براساس خبر چند سایت و خبرگزاری و صداوسیما
که بر طبل تهاجم یا نفوذ غرب با یک مرغ سوخاری زدند
اما توجه ندارند تمام دکورسازی ها و جلوه های تصویری خودشان تقلید از بی بی سی و دیگر شبکه های خارجی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
2
62
ازماست كه بر ماست
با وجود اين همه آدم كم عقل اين مملكت هيچوقت درست نميشه .مابقي هم دارن عمرشون اينجا تلف ميكنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
1
43
مردم می فهمند . دوستان باید بفهمند .
ناشناس
Germany
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
3
42
عالی بود... صمیمانه تقاضا دارم به هر ترفند ممکن این مقالات و تحلیل ها را به گوش مثلا مسئولین برسانید... روز جزا چه پاسخی دارند
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
2
48
حرف حساب جواب نداره. خدا هرکسی را که می خواهد به هر صورتی به این مملکت ضرر بزند را لعنت کند.
سعید
Switzerland
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
2
40
از خدا میخواهم روزی برسد که قوای محترم بجای فشار آوردن های ناشی از سمت و سوهای سیاسی یکدل و یکصدا عمل کنند و به داد مردم ررررررررررنج کشیده این کشور عزیز اسلامی باشند.
عالی
Germany
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
104
10
خوب حالا سازمانی که پلمپ کرده یعنی خودش تحقیق نکرده پلمپ کرده این موضوع بعید به نظر می رسد
حالا شما هم دنبال مقصر های توی ذهنت بگرد و زمین و زمان را به هم بباف تا چهار تا نماینده رو متهم کنی
بلی خیلی از مسئولین دارای خلاف هستند و متهم هستند اما نه به دلایلی که نویسنده آسمون ریسمونی عرض کرده است.
زارع
United States of America
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
3
30
جانا سخن از زبان ما می گویی...
در عرصه سیاسی هم یه زمانی مجلسی ها به جان یه وزیر کشور افتادند به بهانه ی مدرک دروغین دکترا حال آنکه همین مدرک توی جیب خیلی از مسئولین بود منتها اراده ی سیاسی برخی در آن بود که وزیر وقت حذف بشه....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
211
15
مردشور تحلیلت رو ببرند. مردک، کی اف سی برند آمریکایی است ولو اینکه سرمایه گذارش از ترکیه باشه. کوکا کولا رو نمی بندند که خاک بر سر دولتمردی که این کار رو نمی کنه ولی دلیل نمیشه که شرکت آمریکایی دیگه رو نبندند! باید پرسید که چرا شرکت کوکاکولا رو نمی بندید نه اینکه چرا کی اف سی رو بستید؟! شما یه خورده دلت به حال فرهنگ ایران بسوزه که با امثال کی اف سی تبدیل به یک مصرف کننده از نوع آمریکاییش میشه نه به حال شرکت های آمریکایی! اگه نگییم از روی عمد باید بگییم که نگاهتون به جامعه از روی سهل اندیشی و سفیهانه است. حتما این حرفها رو توی کامنتها بگذارید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
شما که اینقدر عمیق فکر میکنید تمام زندگیه ما شده جنس چینی از کفن میت بگیر تا مهر نماز و خودرو و.. حالا با اومن یه همبرگر فروشی که شغل ایجاد میکنه و همه چیزش تو کشور تولید میشه شده مصرف گرایی بابا جان عقل هم خوب چیزیه والا
علی
| Thailand |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
این حرف ها دیگه قدیمی شده....
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
مرده شور فرهنگی را ببرند که با چند تا مرغ خوردن می پره، در مورد این شرکت ها یک کم اطلاعات کسب کن که این قدر سفیهانه و سهل اندیش نظر ندی مردک.
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
وای بحال فرهنگی که بخواهد با یک نوشابه و یا مرغ سوخاری خراب بشه.
فرهنگ ما در زندان های پر از زندانی خراب شده در زنان خیابانی در کوکان کار در دروغ که روزانه از صدا و سیمای میلی زده میشه خراب شده برادر یا خواهر گرامی!!!
علی رضا احصایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
3
41
احسنت به عصر ایران بسیار عالی
ناشناس
China
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
1
59
دیروز صبح که همکارم یک انگلیسی است وارد دفترم شد و از حالتش فهمیدن میخواهد چیزی بگوید. گفت از بعضی کارهای ایرانی ها خنده ام میگیرد. گفتم چه ماجرا را خوانده بود من که چند ساعتی از او عقبتر بودم از ماجرا اطلاع نداشتم. یخ شدم...
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
134
13
موافقم, باید کوکاکولا رو هم بست, و از تولیدات داخلی استفاده کرد.
داستان خاندان مدیچی که از روستا آمدند و اروپا را متحول کردند: خطای تک تخصص بودن چیست؟! گاردین : در حادثه آمستردام ؛ هواداران اسرائیلی آغازکننده تنش بودند! لیبرمن : یهودیان اروپا به اسرائیل مهاجرت کنند عراقچی : هیچ وقت از تهاجم روسیه به اوکراین حمایت نکرده ایم رئیس اسرائیل : حوادث آمستردام ۷ اکتبر را یادآوری کرد/ این حادثه جدی و زنگ خطر است وعده ترامپ به محمود عباس: برای توقف جنگ تلاش خواهم کرد اتهام جدید آمریکا به ایران : فردی به نام فرهاد شاکری را برای ترور ترامپ اجیر کرده بود! عراقچی : جمشید شارمهد رهبر یک گروه تروریستی بود / اگر خانواده اش مایل باشند، ما مشکلی نداریم که کالبد شکافی صورت گیرد دختر امام خمینی(ره) : غزه و لبنان به حمایت ما نیاز دارند تا بمانند و مقاومت کنند سقوط سنگ در جادۀ هراز یک فوتی برجای گذاشت آکسیوس : در تماس تلفنی ترامپ با زلنسکی، ایلان ماسک نیز روی خط بود/ رئیس جمهور اوکراین از آنچه که از ترامپ شنید، دلگرم شد صید کوسه ماهیان ممنوع ۷ خاصیت شگفت انگیز کیوی زمان حراج ربع سکه جدید/ آخرین مهلت واریز وجه اعلام شد یونیفل : اسرائیل عمداً نیروهای ما را هدف قرار می‌دهد