فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۳۵۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۱۲-۰۹-۱۳۹۴
کد ۴۳۵۶۹۳
انتشار: ۱۵:۱۷ - ۱۲-۰۹-۱۳۹۴

وزیر نفت: بهای عادلانه نفت هفتاد دلار است

عصر ایران
وی با اشاره به اینکه تصمیمات در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با اجماع گرفته می شود گفت: با اینکه اکثریت اوپک موافق کاهش عرضه هستند اما تا همه اعضا موافق و ملزم به رعایت سهمیه های تولید نباشند این موضوع محقق نمی شود.
وزیر نفت گفت: قیمت عادلانه نفت از نظر ما و همچنین تعداد زیادی از اعضای اوپک حدود هفتاد دلار در هر بشکه است.
 
بیژن نامدار زنگنه در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما پیش از عزیمت به صد و شصت و هشتمین نشست وزیران نفت اوپک افزود: هم اکنون اکثریت بالایی از اعضای اوپک متقاضی کاهش تولید هستند تا عرضه اضافی نفت در بازار مدیریت و در نتیجه قیمتها اصلاح شود اما اقلیتی در اوپک به دلایلی موافق این موضوع نیستند.
 
وی با اشاره به اینکه تصمیمات در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با اجماع گرفته می شود گفت: با اینکه اکثریت اوپک موافق کاهش عرضه هستند اما تا همه اعضا موافق و ملزم به رعایت سهمیه های تولید نباشند این موضوع محقق نمی شود.
 
وزیر نفت با بیان اینکه نفت کالایی سیاسی است و همیشه اراده سیاسی کشورها پشت آن قرار دارد افزود: این گونه نیست که وزیران نفت کشورهای عضو با مذاکره و بحث به نتیجه و توافق برسند چراکه هر وزیری منتقل کننده اراده سیاسی کشور خود است و اگر کشوری اراده سیاسی نداشته باشد که قیمتها بالا رود یا تولید کاهش یابد نمی توان با مذاکره آن کشور را متقاعد کرد چراکه اراده سیاسی کشورها نه در اجلاس اوپک، که در پایتخت آنها شکل می گیرد.
 
زنگنه همچنین میزان سهمیه 31 میلیون و 700 هزار بشکه ای نفت اوپک را زیاد دانست و گفت: پیشتر همیشه اوپک به نحوی سهمیه بندی می کرد که مازاد عرضه در بازار نباشد اما امروزه بیش از دو میلیون بشکه مازاد عرضه داریم که رو به افزایش است و این وضع خوبی نیست.
 
وی افزود: با اینکه بسیاری از اعضا معتقدند قیمت مناسب نفت حدود 70 دلار است اما متاسفانه با این رقم فاصله زیادی داریم .
 
وزیر نفت افزود: اراده سیاسی را در برخی اعضای اوپک نمی بینیم که بخواهند تولید خود را کاهش دهند چراکه معتقدند باید بازار را برای مدتی به حال خود رها کرد.
 
صد و شصت و هشتمین نشست وزیران کشورهای صادر کننده نفت جمعه 13 آذر در مقر دبیرخانه اوپک واقع در وین اتریش برگزار می شود.
 
 اوپک باید به تعیین سهمیه تولید برای کشورها بازگردد
 
وزیر نفت در ادامه گفت: اوپک باید به نظام سهمیه بندی برای هر عضو و نظارت بر آن باز گردد تا قیمتهای جهانی نفت اصلاح شود.
 
زنگنه افزود: قطعا پیش از حضور در این اجلاس که از روز جمعه آغاز خواهد شد، نشستها و مذاکراتی با اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و از جمله اندونزی که به تازگی به عضویت این سازمان درآمده است خواهیم داشت.
 
وی افزود: هم اکنون میزان تولید اوپک از سقف تعهدش بیشتر است و با توجه به عضویت اندونزی و بازگشت تولید یک میلیون بشکه ای نفت ایران در شش ماه آینده که بخاطر تحریمهای ظالمانه از آن جلوگیری شده بود، علی القاعده اوپک باید اینها را هم در سقف تولید خود منظور و سقف تولید را اصلاح کند.
 
زنگنه تصریح کرد: اوپک در مرحله بعد باید سهمیه ای برای هر کشور تعیین کند چراکه اوپک بدون تعیین سهمیه کشورها ، معنی ندارد و الان ما سقفی برای تولید کشورهای عضو نداریم بنابراین در این باره هم در اجلاس وزیران عضو اوپک بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.
 
وزیر نفت همچنین در باره تعیین دبیرکل جدید اوپک به عنوان یکی دیگر از دستورات  این نشست گفت: در این اجلاس همچنین تلاش می کنیم دبیرکل جدیدی برای اوپک انتخاب شود و اگر به اجماع نرسیدیم، با توجه به اینکه دوران دبیرکل فعلی به پایان رسیده است، بطور طبیعی به روالی که قبلا در اوپک سنت بود، رئیس مجمع وزیران اوپک با اعزام نماینده خود، دبیرخانه را تا دور بعدی اجلاس اداره خواهد کرد.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: وزیر نفت ، بهای نفت
ارسال به دوستان
تشکر رئیس جمهور لبنان از آمریکا به خاطر میزبانی از مذاکرات با اسرائیل تماس تلفنی وزرای امور خارجه ایران و امارات فردا شنبه ادارات کدام استان‌ها با تأخیر شروع به‌کار خواهند کرد؟ محسن رضایی: اگر دشمن جنگ جدیدی آغاز کنند تلفات وسیع خواهند داد ادعای نتانیاهو: ارتش تا خلع سلاح حزب الله در لبنان باقی خواهد ماند کشته های زلزله ونزوئلا به ۹۲۰ تن افزایش یافت امضای توافق اسراییل و لبنان عمان به اروپا: عبور از تنگه هرمز مستلزم پرداخت هزینه خدمات است ایران ۲ - ۳ ژاپن/ تیم ملی والیبال باز هم به سامورایی‌ها باخت امضای توافق اسرائیل و لبنان ترامپ اروپا را به اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی بر واردات تهدید کرد افزایش شمار شهدای لبنان به چهار هزار و ۲۴۳ شهید دستگیری متهم پرونده ۵۰ میلیون یورویی در آستارا سخنگوی سپاه: برقراری خط مستقیم میان ایران و آمریکا در خصوص تنگه هرمز کذب است رحیم‌پور ازغدی: تُف بر روزگاری که رهبر ما را شهید کردند و ما از صلح با آمریکا حرف بزنیم