فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۳۹۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۳۰-۰۹-۱۳۹۴
کد ۴۳۹۱۹۴
انتشار: ۱۱:۰۳ - ۳۰-۰۹-۱۳۹۴

صالحی: آماده معامله با آمریکا در مورد آب سنگین هستیم

عصر ایران
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آن سی تن اضافه آب سنگین که اینک داریم طبق توافق در معرض فروش قرار داده ایم که اگر مشتری وجود دارد می تواند خریداری کند، ما بیش از این تعهدی در برجام نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت که اصرار غربی‌ها درباره لزوم فروش آب سنگین اضافی قبل از اجرای برجام، خارج از عرف و غیر قابل قبول است.

به گزارش، علی‌اکبر صالحی در مصاحبه با برنامه "من طهران" شبکه العالم ایران تاکید کرد: فروش میزان اضافه آب سنگین جزو شروط اجرای برجام نیست و امکان موکول شدن آن به بعد از اجرای برجام وجود دارد؛ ولی اکنون طرف مقابل اصرار دارد که این را هم قبل از اجرای برجام انجام دهیم.

وی افزود: این از جمله تقاضاهای خارج از عرفی است که طرف غربی مطرح می کند، درحالی که ایران آمادگی خود را برای فروش آب سنگین اضافی در صورت وجود مشتری اعلام کرده است.

صالحی یادآور شد: بیش از 160 تن آب سنگین توانستیم تولید کنیم ، البته حدود صد و سی تن آب سنگین در انبارهای ما می ماند برای زمانی که راکتور بخواهد راه اندازی بشود و برای زمان‌های بعد از راه اندازی که اگر ضرورتا به آب سنگین نیاز بود به اندازه کافی ما آب سنگین تولید کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آن سی تن اضافه آب سنگین که اینک داریم طبق توافق در معرض فروش قرار داده ایم که اگر مشتری وجود دارد می تواند خریداری کند، ما بیش از این تعهدی در برجام نداریم.

وی با بیان اینکه بخشی از 30 تن آب سنگین باقی‌مانده هنوز کاملا به آب سنگین تبدیل نشده است در فرایند تبدیل شدن قرار دارد گفت: این کار ظرف یک یا دو ماه آینده تمام خواهد شد و آن 30 تن آب سنگین اضافی که مقصود اضافه بر نیازمان است، حاصل خواهد شد و ما آن را آماده برای فروش داریم و اگر مشتری پیدا شد تحویل می دهیم.

وی در گفت و گو با برنامه من طهران شبکه خبری العالم تاکید کرد: فروش این میزان آب سنگین جزو شروط اجرای برجام نیست آنگونه که در برجام آمده است و می تواند بعد از برجام هم انجام بگیرد. حالا طرف مقابل اصرار دارد که این را قبل از اجرای برجام انجام دهیم، این هم یکی از آن تقاضاهایی است که به نظر من یک مقدار خارج از عرفی است که دارد مطرح می شود.

وی یادآور شد: ما درحال گفت‌وگو هستیم ، مشکلی نداریم و برای ارسال آب سنگین اضافه آمادگی داریم به شرطی که مشتری باشد و پول آن را بدهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت : ما حتی پیشنهادی داریم که اگر نخواستند پول بدهند در ازای آب سنگین ، به ما اوارنیوم طبیعی بدهند درست مانند تبادل سوختی که با روسها انجام دادیم. ما اورانیوم غنی شده را فروختیم و به ازای حق غنی سازی و حق تبدیل اورانیوم و حق مواد اولیه که ابتدا قیمت هرکدام را به دلار درآوردیم سپس به ازای آن ها کیک زرد گرفتیم.

وی یادآور شد: در مورد آب سنگین نیز ما حاضریم این معامله را بکنیم یا اینکه پول نقد یا کیک زرد بگیریم. برای ما هم فرقی نمی کند هر دولتی که باشد. الان البته صحبت ما با آمریکا بود که خریدار آب سنگین ما علی القاعده باید آمریکا باشد. بیشترین میزان خریداری آب سنگین در دنیا توسط آن کشور صورت میگیرد. امریکا از هند از فرانسه و از کانادا می خرد قرار شد آب سنگین ما را نیز خریداری کند ولی فعلا در قید مذاکره هستیم که ببینیم چگونه این آب سنگین را منتقل کنیم.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: صالحی ، آب سنگین
ارسال به دوستان
پزشکیان: دامنه اختیارات استانداران به گونه‌ای افزایش یافته که آنان در عمل «رییس ‌جمهور استان» محسوب می‌شوند امام جمعه اهواز: در استان خوزستان همچنان انتقال مواد مخدر به‌راحتی انجام می‌شود امام جمعه تهران: اجتماعات شبانه نباید زمینه حضور وحدت‌شکنان باشد بارش باران در ۱۳ استان کشور ۲ طوفان شدید در ژاپن/ ۲ میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند قصه تلخ جوانان ترکیه و شعر قیصر امین پور؛ گاهی نمی شود، که نمی شود، که نمی شود روایت بلانشو از «فوکو»؛ معرفی کتابی نادر از دو غول فلسفه فرانسه ایران‌شناس فرانسوی و مترجم حافظ و مولانا درگذشت تغییر مدیریت در هلدینگ صبا انرژی/ پناهی عزل و غفوری سرپرست شد نان؛ سلاحی که هرگز بازنشسته نشد شروع به‌کار ادارات کرمان روز شنبه ۶ تیر با دو ساعت تأخیر برای تماشای بازی تیم ملی هشدار مدیریت بحران تهران درباره گرمازدگی کنایه بقائی به آمریکا با انتشار آمار گرسنگی در این کشور تصویری جدید و بی‌حجاب مریم رجوی (+عکس) ناپدید شدن کاپیتان تیم ملی والیبال ونزوئلا پس از زلزله