فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۵۰۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۷ - ۲۵-۱۱-۱۳۹۴
کد ۴۵۰۹۰۸
انتشار: ۰۷:۳۷ - ۲۵-۱۱-۱۳۹۴

وزارت نفت اجازه صادرات برق را ندارد

عصر ایران
به گفته معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی صادرات برق مشابه صادرات هر کالا و جنس دیگری باید با موازین خاصی صورت بگیرد به‌طوری که بازار بیرونی دچار آسیب و مشکل نشود.
معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی گفت: براساس قانون صادرات برق باید با مجوز وزارت نیرو صورت بگیرد و وزارت نفت به‌طور مستقل نمی‌تواند اقدام به صادرات برق کند.

علیرضا دائمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که وزارت نیرو برای صادرات برق دستورالعمل‌های معینی دارد، اظهار کرد: با توجه به این که وزارت نفت به تنهایی نمی‌تواند اقدام به صادرات برق کند و در قالب قرار‌دادهایی با بخش خصوصی این امر تحقق پیدا می‌کند، اما باید گفت که لازمه‌ی اول این کار اخذ مجوز وزارت نیرو است.

این درحالی است که مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز نیز اعلام کرده است که این شرکت آماده مشارکت در تامین گاز نیروگاه‌های متعلق به بخش خصوصی است که مایل به صادرات برق باشند، اما این شرکت‌ها باید مجوزهای لازم را از توانیر و وزارت نیرو دریافت کرده باشند.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: قرار‌دادهایی که توسط بخش خصوصی و وزارت نفت برای صادرات برق صورت می‌گیرد، باید حتما در چارچوب مقررات موجود وزارت نیرو باشد.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی صادرات برق مشابه صادرات هر کالا و جنس دیگری باید با موازین خاصی صورت بگیرد به‌طوری که بازار بیرونی دچار آسیب و مشکل نشود.

دائمی ادامه داد: در هر صورت ایران می‌تواند با کشورهای همسایه صادرات برق داشته باشد، اما اگر رقابت‌های داخل مدیریت نشود، قطعا به کشور صدمات زیادی وارد می‌شود و ضربه ملی خواهیم خورد.

وی با بیان این‌که فرمول صادرات برق با توجه به منافع ملی صورت می‌گیرد، اضافه کرد: هدف ما این است که صادرات برق باعث ایجاد منفعت برای کشور شود.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان این‌که در حال حاضر قیمت گاز برای نیروگاه‌های صادرکننده برق همانند نرخ گاز صادراتی است، اظهار کرد: این مساله در خیلی از جاها امکان‌پذیر نیست، چرا که منفعت صادرات برق در کشورهای مختلف متفاوت است.

دائمی ادامه داد: معنای صادرات برق با کشورهای افغانستان با صادرات برق به کشورهای غربی متفاوت است، لذا منافع ملی حکم می‌کند که صادرات در مکان‌هایی صورت بگیرد که برای کشور منفعت به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: صادرات ما در چنین شرایط ممکن است در برخی مواقع منطقی باشد و در برخی مواقع به دلیل رعایت سیاست‌های ملی امکان‌پذیر نباشد.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: وزارت نفت ، صادرات ، برق
ارسال به دوستان
گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت دنیا در سال ۲۰۲۶ (+اینفوگرافیک) سفیر ایران در بغداد: باید به نگرانی‌های گروه‌های مقاومت عراق پاسخ داده شود سقوط بالگرد گشت ساحلی آمریکا مسی: فقط از صعود خوشحالم، مغزم کار نمی‌کند! دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند تیراندازی در کانادا؛ یک افسر پلیس هدف قرار گرفت صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند تاریکخانه ساترا به روان جامعه آسیب می‌زند! سفر قالیباف و عراقچی به عمان آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید چرا بازی ایران بلژیک مساوی شد؟