فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۶۸۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۲۸-۰۲-۱۳۹۵
کد ۴۶۸۸۷۰
انتشار: ۱۶:۵۵ - ۲۸-۰۲-۱۳۹۵

طرح «هر خانه یک موزه» تصویب شد

 مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی خبر داد: طرح «هر خانه یک موزه» به تصویب رسید و امیدواریم با اجرایی شدن آن، بتوانیم همه این موزه‌ها را ثبت کنیم.

به گزارش ایسنا، محمدرضا کارگر این خبر را در آئین گرامیداشت روز جهانی موزه و افتتاح هفته میراث فرهنگی که از صبح امروز (سه شنبه ۲۸ اردیبهشت) با حضور جمع زیادی از موزه‌داران کشور و معاونان رییس جمهور در موزه ملی ایران در حال برگزاری است، اعلام کرد.

وی با اشاره به ایجاد یک موزه خصوصی، هر دو هفته در طول سال گذشته برای نخستین بار در کشور، اظهار کرد: با این اتفاق امیدواریم در آینده هر ۱۰ روز یک موزه ایجاد کنیم و به مرور در نهایت هر روز یک موزه در کشور راه‌اندازی کنیم تا به طرح «هر خانه یک موزه» برسیم.

او در ادامه با تاکید بر این اعتقاد که تا زمانی که متصدی امور موزه‌ها دولت باشد، به هدف خود در ایجاد موزه نمی‌رسیم، افزود: بخش خصوصی در دو سال گذشته در این زمینه از دولت پیشی گرفت، به گونه‌ای که در این مدت ۴۰ موزه در سطح کشور ایجاد شده است.

مدیر پیشین موزه ملی ایران با اشاره به حضور پررنگ مردم در موزه‌ها در طول چند سال گذشته، بیان کرد: با این اتفاق دیگر سوال نخ‌نمای قدیمی درباره حضور کمرنگ مردم و بی‌توجهی به موزه‌ها از اذهان پاک می‌شود. در سال گذشته بیش از ۲۰ میلیون نفر از بناها و موزه‌های میراث فرهنگی بازدید کردند.

کارگر، ساماندهی اشیای تاریخی در موزه‌ها را از دیگر اقدامات انجام شده در موزه‌ها دانست و افزود: برای نخستین‌بار بزرگترین ساماندهی علمی در کشور رخ داد و حدود ۵۰ هزار شیء از یک مخزن ساماندهی شد.

او همچنین با اشاره به اهدای بزرگترین مجموعه سکه‌های تاریخی به موزه ملی ایران توسط «منوچهر خواجه‌نوری»، اظهار کرد: همه این اتفاقات خوب در حوزه فرهنگ و میراث در بدترین شرایط اقتصادی کشور در سال گذشته رخ داد.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی گفت: امروز ما مدعی هستیم که موزه‌داران ما بیش از همیشه به رسالت خود یعنی توسعه میراث و گسترش دیپلماسی فرهنگی در کشور با دستان خالی می‌پردازند.

او تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی قصد دارد درِ موزه‌ها را به روی مردم باز کند و سنت حفاظت از موزه را که امروز به مثابه یک جایگاه نظامی است، از میان بردارد.

کارگر بیان کرد: امیدوارم در چند سال آینده در هر خانه یک ویترین از ارزشمندترین آثار تاریخی خانواده نگهداری شود.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: موزه
ارسال به دوستان
پزشکیان: دامنه اختیارات استانداران به گونه‌ای افزایش یافته که آنان در عمل «رییس ‌جمهور استان» محسوب می‌شوند امام جمعه اهواز: در استان خوزستان همچنان انتقال مواد مخدر به‌راحتی انجام می‌شود امام جمعه تهران: اجتماعات شبانه نباید زمینه حضور وحدت‌شکنان باشد بارش باران در ۱۳ استان کشور ۲ طوفان شدید در ژاپن/ ۲ میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند قصه تلخ جوانان ترکیه و شعر قیصر امین پور؛ گاهی نمی شود، که نمی شود، که نمی شود روایت بلانشو از «فوکو»؛ معرفی کتابی نادر از دو غول فلسفه فرانسه ایران‌شناس فرانسوی و مترجم حافظ و مولانا درگذشت تغییر مدیریت در هلدینگ صبا انرژی/ پناهی عزل و غفوری سرپرست شد نان؛ سلاحی که هرگز بازنشسته نشد شروع به‌کار ادارات کرمان روز شنبه ۶ تیر با دو ساعت تأخیر برای تماشای بازی تیم ملی هشدار مدیریت بحران تهران درباره گرمازدگی کنایه بقائی به آمریکا با انتشار آمار گرسنگی در این کشور تصویری جدید و بی‌حجاب مریم رجوی (+عکس) ناپدید شدن کاپیتان تیم ملی والیبال ونزوئلا پس از زلزله