فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۹۲۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۵ - ۱۷-۰۶-۱۳۹۵
کد ۴۹۲۳۵۰
انتشار: ۲۰:۵۵ - ۱۷-۰۶-۱۳۹۵

چگونه در بیابان جنگل بسازیم؟

محققان توانستند با استفاده از آب‌های هدر رفته و غیر قابل مصرف جنگلی را در دلِ بیابان‌های مصر پرورش دهند.

مجله مهر؛ در فاصله دوساعته از پایتخت مصر و نزدیکی شهر اسماعیلیه رشد یک جنگل ۲۴۰ هکتاری از درختان بومی و غیر بومی آن هم در وسط بیابان درست چیزی شبیه به معجزه زیست محیطی است.

رشد بی‌رویه بیابان‌ها در افریقا به یکی از مشکلات اساسی این قاره بدل شده است، اما گروهی از محققان آلمانی و مصری توانسته‌اند یک راه حل منطقی برای جلوگیری از پیشروی هرچه بیشتر بیابان‌ها پیدا کنند و در عین حال توانسته‌اند در جهت رشد درختان تازه موثر باشند. 

چند سال قبل برای جلوگیری از پیشرفت بیابان‌ها، در تعدادی از زمین‌های حاصل‌خیز درخت کاشتند و جنگل درست کردند، اما به دلیل نبود بارندگی، پرورش درختان و سالم نگه داشتن آن‌ها تقریبا کاری غیرممکن به نظر می‌رسد، محققان به این نتیجه رسیدند انتظار برای باران آن‌ها را به جایی نمی‌رساند و باید خودشان دست به کار شوند. از همین رو از آب‌های هدر رفته برای آبیاری استفاده کردند و در این جریان متوجه شدند حتی آن‌ها بهتر هم هست.

راه‌اندازی این جنگل از دهه ۹۰ میلادی شروع شده بود، محققان آلمانی و مصری گرد هم جمع شده‌بودند و می‌دانستند مصر مزیت‌هایی نسبت به کشورهای اروپایی دارد، مانند اینکه زمستان های سرد ندارد که رشد گیاهان متوقف شود و شرایط رشد برخی گیاهان محلی مانند اکالیپتوس را هم دارد، این در حالی است که به هر حال میزان بارش باران در مصر کمتر از دیگر کشورهاست و از همین رو محققان باید راه‌حلی جایگزین برای این موضوع پیدا می‌کردند و جواب در تصفیه‌خانه فاضلاب‌های نزدیک یافت شد!

آن‌ها با استفاده از فیلترهای مکانیکی و فرآیندهای بیولوژیکی، پاکسازی فاضلاب را انجام می‌دادند، اما چون تصفیه کامل آب هزینه زیادی داشت، ترکیباتی مانند فسفات و نیترات در آن باقی می‌ماند، این آب با اینکه همچنان برای انسان مانند سم می‌ماند، اما برای گیاهان حکم کود دارد، البته برای میوه‌ها و سبزیجات هم به دلیل مصرف انسانی مناسب نیستند، اما آبیاری یک جنگل با این آب دارای املاح خیلی اتفاق خوبی است و آن‌ها این آب را با پمپ به سراسر منطقه می‌رساندند.

نتیجه این آبیاری شگفت‌انگیز بود، به طوریکه در عرض ۱۵ سال درختان به حدی رسیده بودند که در آلمان بعد از ۶۰ سال می‌رسیدند!

ظهور این جنگل‌ها علاوه بر اینکه روی اقلیم این منطقه موثر بوده و مقدار بیابان‌ها را کم کرده، تبدیل به یکی از پروژه‌های اقتصادی شده و حالا برای این کشور درآمدزایی و ایجاد شغل داشته است.  

برچسب ها: جنگل ، بیابان
ارسال به دوستان
معجزه این غذاها برای سلامت روده؛ روزانه چقدر مجاز به مصرف هستیم؟ رشد اقتصادی ایران به ۰.۲ درصد رسید حمله ارتش آمریکا به یک شناور در کارائیب از سواچ تا هشتگ 6؛ اسمارت و تلاش برای خلق زیبایی در دنیای سدان ها (+تصاویر) دیدنی های امروز؛ از انقلاب تابستانی تا مذاکرات چهارجانبه در سوئیس برج میلاد تاسوعا و عاشورا تعطیل است؟ نزاع و درگیری مسلحانه در دهلران/ ۲ کشته و ۳ مصدوم نخست وزیر بریتانیا استعفا کرد غریب‌آبادی برای انجام مذاکرات فنی در سوئیس ماند زنان و مردان اروپایی در کنار نقش‌برجسته «چشمه‌علی شهرری» در دوران قاجار (عکس) راز پنهان در ریه‌های فرعون؛ مصریان باستان چگونه آناتومی بدن را با سیاست گره زدند؟ در دوره صفوی لباس عزای مردم در محرم آبی بود!/ دولت صفوی با قمه‌زنی مخالف بود فروش صندلی پزشکی بدون کنکور/ دانشگاه علوم پزشکی اطلاعیه داد از کتیبه‌های داریوش تا امروز؛ خشکسالی چالشی تاریخی برای ایران نکات مهم و توافقات انجام شده در بیانیه پایانی مذاکرات سوئیس/ مذاکرات فنی از امروز