فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۹۵۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۰۳-۰۷-۱۳۹۵
کد ۴۹۵۴۷۹
انتشار: ۰۱:۴۵ - ۰۳-۰۷-۱۳۹۵

سید حسن خمینی: جنگ زیبا نیست، جهاد زیباست

تولیت آستان مقدس امام خمینی(ره) با بیان اینکه جنگ زیبا نیست جهاد زیباست گفت: در جهاد آنچه مهم نیست «من» است و زیبایی جهاد از همین نکته ریشه می گیرد.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با انتشار عکسی از حضور خود در جبهه در تابستان سال 1364 در صفحه اینستاگرام خود نوشت: هفته دفاع مقدس که می شود ناخودآگاه یاد نوجوانی ام می افتم. بگذارید بی پرده بگویم که جنگ فی حد نفسه تلخ است و هیچ لطفی ندارد ولی گاه باعث حالتی می شود و شرایطی را در روح و جان آدمیان حاکم می سازد که انسان را ارزشمند می کند و تلخی های جنگ را بر می گیرد تا جاییکه حتی خاطره اش هم حلاوت دارد. به قول مولوی:از قضا سرکنگبین صفرا فزود.

سید حسن خمینی: جنگ زیبا نیست، جهاد زیباست

وی ادامه داده است: دفاع مقدس از این دست ستیزها بود. فکر می کنم همه کسانی که مستقیماً آن شرایط را لمس کرده اند بر این نکته گواه هستند. در سال های پس از جنگ، خیلی تلاش ها صورت گرفت و کتاب ها و فیلم ها ساخته شد تا برای مخاطب، آن حس و حال بازسازی شود ، زحمت ها کشیده شد تا آن محیط فقط بازگویی نشود بلکه شاید بتوان امروزیان را به آن فضا وارد کرد.

سید حسن خمینی افزوده است: من به عنوان کسی که نوجوانی خود را با آن حال و هوا آمیخته است، خیلی راحت، شور و شوق کسانی را که دل در گرو آن روزگار دارند درک می کنم. اما فراموش نکنیم که زیبایی آن روزها مربوط به بعد نظامی و تیر و ترکشش نبود، بلکه وابسته به همان فرهنگی بود که دفاع مقدس با خود به ارمغان آورد؛ مربوط به همان حس و حال بود، مربوط به نوع نگاه غیر زمینی و اندیشه ی آسمانی بود. برای آنکه آن حس و حال را در خود زنده کنیم الزاماً لازم نیست به جنگ های ظاهری برگردیم بلکه می توانیم در جنگ با شیطان درونمان هم همان فضا را بازسازی کنیم. کافی است به جنگ نفس امّاره خود برویم. .

وی آورده است: جنگ زیبا نیست جهاد زیباست. و آنچه این تلخی ناگوار را از عسل شیرین تر می کند همین مجاهده انسانی است و جهاد با نفس چنان که رسول گرامی اسلام (ص) فرموده اند بزرگ تر و مهم تر است. در جهاد آنچه مهم نیست «من» است و زیبایی جهاد از همین نکته ریشه می گیرد. در جنگ، ما تنها وقتی پیروز می شویم که غلبه یافته باشیم. ولی در جهاد شکست راه ندارد چون «غلبه ی من» مطرح نیست. در جهاد، شما دوستدار همه هستید. حتی نسبت به آنها که در مقابل شما ایستاده اند بغض ندارید. آنها را مخلوق پروردگار می دانید که بیمار شده اند. در جهاد، آدمی عاشق می شود ، عاشق همان حس و حال ، همان نبودن و ندیدن و نخواستنِ 'من'. و چنین است که جنگ از جهاد متمایز می شود و زیبایی ها از همین جا رخ می نمایاند .

سید حسن خمینی در پایان با بیان اینکه عارف همیشه عاشق است. عاشق همان حس و حال؛ یاد همه شهیدان مان را گرامی داشته است و از خدای متعال برای جانبازان و ایثارگران و خانواده های عزیز آنها صحت و سلامت مسالت کرده است.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: سید حسن خمینی ، جنگ
ارسال به دوستان
بزرگ‌ترین حسرت مشترک نیمی از زنان جهان هیات عَلَم در تاسوعای ارومیه مالکان در چه شرایطی می‌توانند حکم تخلیه بگیرند؟ ادعای روبیو: مذاکرات فنی ایران و آمریکا هفته آینده از سر گرفته می‌شود حمله ترامپ به ممدانی: با کمک سه کمونیست پیروز شد واردات محصولات کشاورزی از آمریکا ؛ عقلانی و درست است / به این دلایل ... روبیو: یادداشت تفاهم با ایران ظرف ۶۰ روز اجرا خواهد شد سفر به جهنم شیشه ای مکزیک (+فیلم و عکس) پست جدید ترامپ: ساعتی که از ۱۹۷۹ به حرکت درآمد (+ترجمه) بقائی: صلح واقعی تنها با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود تغییر محسوس تخصیص ارز صنعت از شنبه/ تامین 2 میلیارد دلار در گام اول حمله پهپادی اسرائیلی به دو خودرو در جنوب لبنان مالیات ستانی از خانه های خالی/ فقط 7 میلیارد تومان در سال 1404 ادعای ترامپ درباره پیوستن بازرسان آمریکایی به آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت‌وگوی تلفنی عراقچی با وزیر خارجه عربستان