کد خبر ۵۳۱۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۱۰-۰۱-۱۳۹۶
کد ۵۳۱۵۳۵
انتشار: ۱۷:۱۰ - ۱۰-۰۱-۱۳۹۶

هندی ها چابهار را توسعه می دهند

هندی ها چابهار را توسعه می دهند
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور نوع قرارداد سرمایه گذاری هندی ها در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را هوشمندانه توصیف کرد و گفت: بر اساس این قرارداد، هندی ها با کمترین ریسک برای ایران بندر یاد شده را توسعه می دهند.

به گزارش ایرنا، محمد سعیدنژاد اعلام کرد: نوع قرارداد مزبور، ساخت، بهره برداری و انتقال یا «بی او تی» است که در آن کارفرما مسوولیت بسیار محدودی در قبال ریسک های مالی، اجرایی و بهره برداری پروژه دارد و بیشتر ریسک را به سرمایه گذار منتقل می کند. 

وی ادامه داد: کشورهای در حال توسعه که دارای محدودیت های سرمایه ای و فناوری هستند و آستانه تحمل ریسک آنها کم است به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان می دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در طول مدت بهره برداری از پروژه، بخش خصوصی مجاز است با اعمال عوارض، اجاره بها ، انبارداری و عوارض ترانزیت بار و غیره به نحو مناسب با بهره برداری از ابنیه و تاسیسات، هزینه های ساخت، بهره برداری، نگهداری و تعمیرات سود سرمایه خود را دریافت کرده و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر آنها را سالم و به صورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهد.

بندر چابهار دروازه تجارت با کشورهای عضو اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند (IORA)، افغانستان و کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) است که پس از فروپاشی شوروی سابق بوجود آمدند. 

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور، ارزش مبادلات تجاری هند با کشورهای مزبور در سال 2015 معادل 17/5 میلیارد دلار بود و پیش بینی می شود تا سال 2020 معادل 5.16 میلیون تن کالا از هند به کشورهای یاد شده ترانزیت شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وجود معادن با کیفت در افغانستان و قراردادهای دو کشور هند و افغانستان در خصوص بهره برداری از این معادن نیز انعقاد این نوع قرارداد سرمایه گذاری برای هند را توجیه پذیر می کند.

وی تصریح کرد: بر اساس قرارداد بی او تی با هندی ها، دهلی نو برای توسعه فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار 85 میلیون دلار سرمایه گذاری می کند و اگزیم بانک این کشور نیز خط اعتباری به میزان 150 میلیون دلار به این منظور اختصاص داده است.

سعیدنژاد گفت: بعد از 10 سال همه تجهیزات در مالکیت ایران خواهد بود ضمن آنکه در ١٠ سال نخست سهم ایران از درآمدهای تخلیه و بارگیری از سهم هندی ها بیشتر است.
برچسب ها: هند ، چابهار
ارسال به دوستان
چرا بعضی‌ها بعد از نوشیدن قهوه آرام می‌شوند و بعضی مضطرب؟ قراردادی که ایلان ماسک را نجات داد؛ کدام کشور آسیایی ناجی «اسپیس‌ایکس»‌ شد؟ چرا جنگنده اف ۳۵ موشک‌هایش را درون بدنه خود پنهان می‌کند؟ ایران قدیم؛ تصویری از یک «درویش خوش‌قیافه» در دوران قاجار مغز ما چگونه همزمان به دو زبان صحبت می‌کند؟ برندهای خودرویی با کمترین مشکل گزارش شده از سوی خریداران در سال ۲۰۲۶ (+ اینفوگرافیک) درخشش بیرانوند در جام جهانی؛ بهترین بازیکن زمین شد تیزبین ها مچ این ماهی پنهان کار را بگیرند! / رکورد 10 ثانیه رکوردداران حبس نفس با حضور یک قهرمان برهنه! (اینفوگرافیک) رقابت در عصر هوش مصنوعی: چه کسانی برنده خواهند بود؟ استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین برای تخمین هزینه پروژه های صنعتی آموزش زبان انگلیسی به سبک عصر ایران / درس پنجاه و شش واکنش نتانیاهو به شایعات تاثیرپذیری از دونالد ترامپ وقوع انفجار در تاسیسات گاز مایع راس لفان قطر گل آفساید طارمی؛ هیجان در نیمه نخست جدال ایران و بلژیک